Op reis met kinderen

Laatste stopt op de terugrit naar huis van het Comomeer is geboekt. Aanvankelijk dacht ik de Elzas maar het is dan toch Nancy geworden. Relatief goedkoop hotel ( €100) en het centrum op wandelafstand. Ook dicht bij een park met een grote speeltuin. Nu toch de rest van de planning verder opmaken en misschien eens kijken of ik al wat zaken op voorhand kan boeken. De ferrysituatie zou aan het Comomeer wel FUBAR zijn: heel lange wachtrijen en stampvolle overzetboten. Dus we gaan de meeste stadjes met de auto bezoeken, al ga ik ook op zoek naar een organisatie die boottochtjes doet zodat we dat kunnen boeken.
Welk hotel?

Blijkbaar moet je zelfs bij een Sunweb (vliegen met Brussels Airlines) stoelen reserveren, wanneer je als gezin (met een kind van 2) samen wilt zitten. Vind ik toch behoorlijk schandalig.
Tot nu toe heeft de aanname “het is in hun eigen personeel hun belang dat ze mijn kinderen niet apart van mij zetten, dus ik betaal geen supplement voor gereserveerde stoelen” bij mij altijd geresulteerd in dat we naast elkaar zaten (helaas :unsure: )

Ze zorgen wel aan boord dat een kind natuurlijk bij 1 ouder zit.
Helaas dat zelfs niet, Brussels Airlines, gezin met 3 kids (net 2, 5 en 7) kreeg 2+2+1 stoel verspreid over het vliegtuig. Hoe je dat als ouder oplost weet ik ook niet, vlucht van 2u. Die van 5 en 7 dan samen?
Finaal opgelost door connecties binnen Brussels Airlines (stoelen gewisseld, maar nog niet naast elkaar), en met wat onderling switchen (zaten nog 2 andere gekende gezinnen op die vlucht)
Oké, dus heb deze gereserveerd op 29 mei en heb net online ingecheckt en krijg gewoon andere stoelen toegewezen. Heb ik die vraag even in de chat(bot) gegooid en daar zeggen ze dus dat je altijd andere stoelen kunt krijgen, maar wel in de gereserveerde categorie. Sorry, maar wat is dat nu weer voor een zever :unsure: .
Idem gehad. Betaal je bij, en kan je een "eerste rij stoel" nog reserveren. (ideaal, extra ruimte met kids) veranderen ze die paar dagen voor vertrek gewon omdat ze "eerste klasse" zitjes maken op die eerste rij(en). Maak ze dan toch al niet beschikbaar.

Blijft gewoon een extra inkomstenbron, vraag gewoon die 10 euro extra bij reservering en wijs stoelen gewoon in volgorde toe (zit je ook naast/bij elkaar)

Hier met corendon gevlogen en op de heenreis mooi naast elkaar met z'n 3 en op de terugvlucht 2+1 maar gewoon met het gangetje tussen, dus eigenlijk ook nog wel naast elkaar. Zonder stoelreservering dus. Tot vorig jaar enkel TUI, nog nooit stoelen gereserveerd en altijd samen gezeten.
Bij dergelijke vluchten waar redelijk wat kinderen opzitten gaan ze denk ik toch niet express uit elkaar trekken, wat bij een Ryanair standaard wel is.

Kinderen onder 12 jaar moeten toch verplicht naast een ouder zitten? Ik reserveer geen plaatsen voor ons en de kinderen van 3 en 6. Tot nu toe altijd bij elkaar samengezeten of eventueel 2-2.
Bij Ryanair lees ik wel dat 1 ouder een plek moet reserver en dat de kinderen dan automatisch en kosteloos bij deze ouder zitten.

Kinderen onder 12 jaar moeten toch verplicht naast een ouder zitten? Ik reserveer geen plaatsen voor ons en de kinderen van 3 en 6. Tot nu toe altijd bij elkaar samengezeten of eventueel 2-2.
Bij Ryanair lees ik wel dat 1 ouder een plek moet reserver en dat de kinderen dan automatisch en kosteloos bij deze ouder zitten.
Ik denk ook niet dat ze die apart gaan zetten, maar zit met onze dochter sowieso wel liever met 3 naast elkaar.

Heeft iemand tips voor een hotel op max 10 uur rijden voor met 4 gezinnen (8 volwassenen, 7 kinderen max 7 jaar)?

We gaan normaal altijd naar een groot huis maar nu wouden we eens iets anders, een beetje meer ontlasten door op hotel te gaan.
Maar mannekes, die zoektocht is toch wel een stuk moeilijker dan op Airbnb of Reli of whatever :crazy:. Zoveel websites, zoveel formules, zoveel aanbieders, prijzen nog niet beschikbaar voor zomer 2026, etc. Vermoeiend!
  • ~2500 euro per gezin (2 ouders + 1 of 2 kinderen)
  • Juli of augustus 2026
  • 4 gezinnen van 3 of 4 personen
  • 10 uur rijden, voorkeur voor Frankrijk, Italië, Oostenrijk
  • Volpension (of all-in eventueel)
  • Babyclub/kinderclub
Of waan ik mezelf hier in Blind Gekocht en wil ik veel te veel voor mijn geld? :tongue: Ik heb er geen idee van, maar de zoektocht verloopt moeilijk alleszins;

Heeft iemand tips voor een hotel op max 10 uur rijden voor met 4 gezinnen (8 volwassenen, 7 kinderen max 7 jaar)?

We gaan normaal altijd naar een groot huis maar nu wouden we eens iets anders, een beetje meer ontlasten door op hotel te gaan.
Maar mannekes, die zoektocht is toch wel een stuk moeilijker dan op Airbnb of Reli of whatever :crazy:. Zoveel websites, zoveel formules, zoveel aanbieders, prijzen nog niet beschikbaar voor zomer 2026, etc. Vermoeiend!
  • ~2500 euro per gezin (2 ouders + 1 of 2 kinderen)
  • Juli of augustus 2026
  • 4 gezinnen van 3 of 4 personen
  • 10 uur rijden, voorkeur voor Frankrijk, Italië, Oostenrijk
  • Volpension (of all-in eventueel)
  • Babyclub/kinderclub
Of waan ik mezelf hier in Blind Gekocht en wil ik veel te veel voor mijn geld? :tongue: Ik heb er geen idee van, maar de zoektocht verloopt moeilijk alleszins;
Zwarte Woud? Duitsland is "bang for buck" bijna niet te kloppen als je met grote groepen gaat. Het noordelijk gedeelte is daar enorm ingespeeld op kind en gezin. Zuidelijk deel tikkeltje minder toeristisch en eerder puur wandel/waterpark vakantie. Neem je het midden heb je nog makkelijke dagtrips naar Strasbourg en Colmar etc

Vol pension voor een volledige maand aan 2500euro lijkt me inderdaad wel niet makkelijk.

Duitse Moezel en Waddeneilanden ook best goedkoop.

Zwarte Woud? Duitsland is "bang for buck" bijna niet te kloppen als je met grote groepen gaat. Het noordelijk gedeelte is daar enorm ingespeeld op kind en gezin. Zuidelijk deel tikkeltje minder toeristisch en eerder puur wandel/waterpark vakantie. Neem je het midden heb je nog makkelijke dagtrips naar Strasbourg en Colmar etc

Vol pension voor een volledige maand aan 2500euro lijkt me inderdaad wel niet makkelijk.

Voor een volledige maand? Een volledige week wil je bedoelen.

Aan overnachtingen (met 1 x ontbijt) zijn we deze vakantie (13/7 - 21/7) in totaal €2378 euro kwijt. Als we écht moeite doen, hadden we voor de helft ook wel iets gevonden maar dan zit je in een schraal appartement zonder airco. Ik betaal dan graag voor wat meer comfort, een goede locatie en een mooi uitzicht.

Is chat GPT eigenlijk geschikt om goede verblijfplaatsen te vinden of nog niet? Dat zou het leven toch wel gemakkelijker maken, want daar verlies ik altijd heel veel tijd mee.

Is chat GPT eigenlijk geschikt om goede verblijfplaatsen te vinden of nog niet? Dat zou het leven toch wel gemakkelijker maken, want daar verlies ik altijd heel veel tijd mee.

Zoals voorlopig bij het meeste , zal die vooral wel enkele leuke suggesties kunnen doen waarop je je verder kan baseren
Maar dan kijk je best nog even na of het wel allemaal klopt en of er niets beter is.

Hehe ja, 't was een week in juli of augustus bedoelde ik, dat was misschien niet volledig duidelijk :tongue:

Zwarte Woud eeh? Interessant, 'k zal daar eens op zoek gaan, merci!

Hehe ja, 't was een week in juli of augustus bedoelde ik, dat was misschien niet volledig duidelijk :tongue:

Zwarte Woud eeh? Interessant, 'k zal daar eens op zoek gaan, merci!
Om nu nog wat te vinden, ga je toch wat geluk moeten hebben. De middenmoot zal al geboekt zijn in het voorjaar. Zelf ook al gemerkt.

Maar wel mooie streek, aanrader voor met kinderen.

Om nu nog wat te vinden, ga je toch wat geluk moeten hebben. De middenmoot zal al geboekt zijn in het voorjaar. Zelf ook al gemerkt.

Maar wel mooie streek, aanrader voor met kinderen.
Nu al geboekt voor de zomer van '26? Damn :eek: dan moet ik snel aan het werk, thanks!

Volgende week zondag vertrekken we. Dagplanning staat nog niet helemaal vast maar de lokale crèmerie staat wel op de radar. Nog twijfelen tussen Lecco en Como als dagtrip. En daguitstap Milaan nog te bekijken wat doenbaar is met een vierjarige. Nu nog een week lang rondzwerven op Google Maps om de parkeerplaatsen en juiste wegen te checken. En nog eens een Italiaanse filmklassieker opzetten om in de sfeer te geraken. Altijd spannend, vind ik, zo'n autoreis.
Als er iets is wat ik ondertussen geleerd heb, zeker als je met kinderen reist, jezelf niet te hard pinnen op een dagplanning en eerder "go with the flow". Als je een dag 's morgens merkt dat een uitstap niet kan, gewoon ook niet doen, want frustratie is gewoon jammer op vakantie.

Als er iets is wat ik ondertussen geleerd heb, zeker als je met kinderen reist, jezelf niet te hard pinnen op een dagplanning en eerder "go with the flow". Als je een dag 's morgens merkt dat een uitstap niet kan, gewoon ook niet doen, want frustratie is gewoon jammer op vakantie.
We plannen het bewust niet te vol: een daguitstap naar Milaan is ook maar een halve dag in feite, om dan in de loop van de namiddag na het eten rustig af te zakken haar het huisje of het dorpje waar we verblijven. De afgelopen jaren is dat ons toch goed gelukt, dus we houden dat stramien gewoon aan.

Het gaat later lastig worden met een puber die we niet uit bed krijgen, want als we pas na 11u aankomen in een dorpje is het meestal al te druk naar mijn goesting.

Hi iedereen. Ik ben zelf op zoek naar nog een midweekje met 2 kinderen (2 en 7). Ik zie hier Normandië/Opaalkust passeren. Zijn er mensen die me hotels of stadjes, doorreisjes kunnen aanbevelen? :)

Hartelijk dank!

729 km gereden van Mol tot JUFA Bregenz. Grote stukken vlot kunnen doorrijden want zondag en amper camions op de baan in Duitsland, maar toch hier en daar wel wat file gehad door de wegenwerken.

Net op het randje om dit alleen als chauffeur te trekken, toch wel stevig : 5u30 tot 15u30 met 2 stops en files incluis. Regelmatig toch moeten vechten tegen het klopke. Mijn dochter had duidelijk nog wat energie kwijt te spelen en de speeltuin aan de promenade aan het meer is daar wel geschikt voor.

Dochter bezig gehouden met een playlist en aan het einde ook even de tablet geïnstalleerd. De eerste uren heeft ze geslapen dankzij een kwartje R-calm tegen reisziekte.

Morgen nog 3u20 rijden tot onze eindbestemming. We rijden door Zwitserland naar Italië (Comomeer), hopelijk onderweg mooie stopplaatsen maar ze geven wel wat tegen in de bergen. Aan het Comomeer niets van regen. Dus beetje afwachten, want als we te vroeg zijn kunnen we niet in het huisje en moeten we nog even in het dorpje dwalen.

Hoe gaan jullie op met zulke lange ritten?

Terug
Bovenaan