Op reis met kinderen

729 km gereden van Mol tot JUFA Bregenz. Grote stukken vlot kunnen doorrijden want zondag en amper camions op de baan in Duitsland, maar toch hier en daar wel wat file gehad door de wegenwerken.

Net op het randje om dit alleen als chauffeur te trekken, toch wel stevig : 5u30 tot 15u30 met 2 stops en files incluis. Regelmatig toch moeten vechten tegen het klopke. Mijn dochter had duidelijk nog wat energie kwijt te spelen en de speeltuin aan de promenade aan het meer is daar wel geschikt voor.

Dochter bezig gehouden met een playlist en aan het einde ook even de tablet geïnstalleerd. De eerste uren heeft ze geslapen dankzij een kwartje R-calm tegen reisziekte.

Morgen nog 3u20 rijden tot onze eindbestemming. We rijden door Zwitserland naar Italië (Comomeer), hopelijk onderweg mooie stopplaatsen maar ze geven wel wat tegen in de bergen. Aan het Comomeer niets van regen. Dus beetje afwachten, want als we te vroeg zijn kunnen we niet in het huisje en moeten we nog even in het dorpje dwalen.

Hoe gaan jullie op met zulke lange ritten?
Ik heb van 17u tot 2u30 gereden (733 km) en dat was voor mij de limiet. Het doel was om door te rijden en om 8u aan te komen in Italië, maar dat is niet gelukt
:tongue:
(De kinderen sliepen dus dat was gelukkig geen probleem.)

Pretty much mijn vriendin gesmeekt om een hotel te boeken want ik was echt óp. Dus in Luzern een random (en duur :cry:) hotel geboekt en enkele uren geslapen. Uiteindelijk 6u later in Italië aangekomen maar dat maakte ons niet zoveel uit. Wel gezworen om nooit meer te proberen om dit in 1 keer te doen, en zeker niet 's nachts.

Op de terugweg dan na een achttal uur rijden een (goedkoop) hotel geboekt en dat ging gewoon veel vlotter (het was ook wel overdag, dus dat scheelt).

Ik heb van 17u tot 2u30 gereden (733 km) en dat was voor mij de limiet. Het doel was om door te rijden en om 8u aan te komen in Italië, maar dat is niet gelukt
:tongue:
(De kinderen sliepen dus dat was gelukkig geen probleem.)

Pretty much mijn vriendin gesmeekt om een hotel te boeken want ik was echt óp. Dus in Luzern een random (en duur :cry:) hotel geboekt en enkele uren geslapen. Uiteindelijk 6u later in Italië aangekomen maar dat maakte ons niet zoveel uit. Wel gezworen om nooit meer te proberen om dit in 1 keer te doen, en zeker niet 's nachts.

Op de terugweg dan na een achttal uur rijden een (goedkoop) hotel geboekt en dat ging gewoon veel vlotter (het was ook wel overdag, dus dat scheelt).
Rookie mistake. Voor Zwitserland stoppen hè 😝

Ik deed dat vroeger heel makkelijk zolang rijden, nu doe ik dat liever niet meer. Donderdag om half 4 vertrokken en tot half 11 gereden met 1 tussenstop. S’morgens van half 10 tot 6 dan terug, ook met 1 stop.

Dat is wel aangenaam. Enige nadeel zijn de file’s die je er dan wel moet bijnemen. Denk dat het bijna een uur was voor de gotthard en dan nog wat werken. Als je snachts rijd heb je daar geen last van.

Rookie mistake. Voor Zwitserland stoppen hè 😝

Ik deed dat vroeger heel makkelijk zolang rijden, nu doe ik dat liever niet meer. Donderdag om half 4 vertrokken en tot half 11 gereden met 1 tussenstop. S’morgens van half 10 tot 6 dan terug, ook met 1 stop.

Dat is wel aangenaam. Enige nadeel zijn de file’s die je er dan wel moet bijnemen. Denk dat het bijna een uur was voor de gotthard en dan nog wat werken. Als je snachts rijd heb je daar geen last van.
En het erge is dat dit nu mijn 3de poging was, bij de 2 vorige pogingen (eens naar Toscane en eens naar de Franse Zuidkust) had ik ook al gezworen om dat nooit meer te doen :lol:

Dumbass :unsure:

De reden waarom ik nóg eens wou proberen is omdat het de eerste keer elektrisch was, en ik had gehoopt dat die stops om de 2-3 uur mij frisser zouden houden. Eerlijk gezegd denk ik wel dat dat een beetje gelukt is, maar dat is dus niet voldoende gebleken :tongue:

Rechtstreeks 1000 km erdoor halen, tja heb het vroeger ook wel es gedaan, maar is niet echt aan mij besteed. Al zou ik het zonder probleem kunnen, dan nog kies ik altijd voor een tussenstop. De autoreis is gewoon een deel van de vakantie, dus rij ik liever op het gemak, zonder stres. Een tussenstop doen we niet omdat het moet, maar omdat we er zin in hebben of omdat we toevallig langs een leuk plekje komen. En altijd overdag, want ik wil nog iets van de omgeving kunnen zien waar we doorrijden.

De tussenstop is meestal in een hotel inclusief ontbijt, zodat we de reis de volgende dag weer relaxt kunnen verderzetten. Het hotel wordt op voorhand uitgezocht, gewoon om te vermijden dat we ter plaatse nog snel iets moeten zoeken en dan een debiele prijs betalen. Zo’n overnachting zit gewoon mee in het totaalbudget van de reis, per nacht eigenlijk nooit meer dan 200 euro voor een familiekamer met ontbijt.

Wij hebben in 2023 een hotel in Luzern geboekt, net buiten centrum, naast autostrade.

Holiday Inn Express Luzern - Neuenkirch

Was voor 4 net geen €150, ontbijt inbegrepen.

Proper hotel, vriendelijk en best wel deftig ontbijt.

Met de auto naar Luzern centrum was 5 min.

Wij hebben in 2023 een hotel in Luzern geboekt, net buiten centrum, naast autostrade.

Holiday Inn Express Luzern - Neuenkirch

Was voor 4 net geen €150, ontbijt inbegrepen.

Proper hotel, vriendelijk en best wel deftig ontbijt.

Met de auto naar Luzern centrum was 5 min.
Hier Ibis Luzern Kriens, 200 voor 1 kamer voor 2 (we waren met 4 :rolleyes: ), geen ontbijt, geen airco, outdated, blijf er van weg!

Wisselen de meeste hier dan niet af met de partner als het over zo'n grote afstanden gaat?
hier wisselen we toch wel elke tussenstop eens af van chauffeur, dan is er eigenlijk niet zo'n groot probleem om dat in 1 keer te doen (trips van 1000 a 1100km)

Wij doen net geen 1000km in 1 stuk. Heen: vertrekken om 4u. Ik rij eerst 2, max 3u, ik kan niet langer aan 1 stuk geconcentreerd rijden. Als ik er stilaan genoeg van heb, wek ik mijn vriend. Die snoozt/slaapt tot dan. Die eet snel iets en drinkt een kop koffie, en neemt dan over. Soms rij ik ook nog wel es een uur later op de dag. Zoon slaapt op de manier nog een heel stuk in de wagen, en tijdens zijn tablettijd doe ik nog een dutje. Een middagpauze nemen we tot een uur, maar voor de rest is het enkel een snelle sanitaire stop waar nodig.
Terugrit nemen we rustig ons ontbijt om om 9u-9u30 weg te rijden.

Wisselen de meeste hier dan niet af met de partner als het over zo'n grote afstanden gaat?
hier wisselen we toch wel elke tussenstop eens af van chauffeur, dan is er eigenlijk niet zo'n groot probleem om dat in 1 keer te doen (trips van 1000 a 1100km)

Ik niet, nog wel maar 1 x met de auto op reis geweest.

Naar Luzern via waze er een 10 tal uur over gedaan, via waze ingesteld geen tolwegen dus een uurtje er langer over gedaan.

Om 4u vertrokken, om 9u gestopt om te ontbijten en dan nog 1 of 2 x gestopt en rond 14u waren we in Luzern.

Dag erna richting Toscane ook nooit gewisseld, ik vind dat te plezant om te rijden en nooit vermoeid geweest.

Net zoals alles altijd te zien van persoon tot persoon.

Ik kan er heel goed tegen en kan vrij lang rijden zonder tussenstops.
Als ik goed ben uitgerust kan ik op mijn eentje eigenlijk helemaal naar het zuiden (Bormio/Nice/...) rijden met maar 1 tussenstop.
ik heb eerder last van mijn zitvlak , dan van de vermoeidheid 😅
Niet dat ik dat altijd doe, afhankelijk van de omstandigheden
Want bvb. snachts in de regen rijden vind ik verschrikkelijk

maar soms is het eens nodig want andere mensen kunnen het er niet zo goed tegen.
Mijn vriendin dan het andere voorbeeld en is na 1 tot 2 uur pompaf en dat is dan nog overdag.

Mijn vrouw rijdt eigenlijk niet of amper op reis. Ik kan dat goed volhouden maar na een tijd begint de airco me wel parten te spelen met die droge lucht voor mijn lenzen en zeker dat filerijden is afmattend. 50+ haarspeldbochten in de bergen is ook niet zo evident (Splügenpass), daar moet je wel bij de pinken zijn.

Eens je er bent is het wel wauw. Nu prachtig zicht op het Comomeer van een bergflank met een dochter die duidelijk de tijd van haar leven heeft en een vrouw die heel content is van de accommodatie. Dat maakt de moeite van zo'n rit allemaal waard.

Laatst bewerkt:
Ik heb ondertussen "Oslo" - Belgie al 3 keer alleen met de kinderen gedaan. Dat is om 4 uur vertrekken en tegen de avond (21:00 ofzoiets) in Belgie. Gaat redelijk vlot want uiteindelijk is dat gewoon een normale dag met ietsje vroeger opstaan. Je hebt daar dan ook een natuurlijke pauze van een uur op de denemarken <-> duitsland boot

Lijkt me dat 's nachts rijden het toch allemaal zwaarder maakt. File ontwijken, ok, maar echt veilig lijkt het me niet.

Morgen 2u rijden + 11u30 vliegen + 2.5 uur wachten + 1.5 uur vliegen. Lord have mercy.

Lijkt me dat 's nachts rijden het toch allemaal zwaarder maakt. File ontwijken, ok, maar echt veilig lijkt het me niet.

Morgen 2u rijden + 11u30 vliegen + 2.5 uur wachten + 1.5 uur vliegen. Lord have mercy.

Hangt toch van persoon tot persoon af.

Mijn schoonbroer is gisteren om 1u snachts vertrokken, rijdt in 1 stuk door tot 8u met 1 plaspauze.

Ontbijten, uurtje pauze en verder rijden.

Ge moet ervoor natuurlijk wel op tijd uw bed in uiteraard.

Ik vertrek altijd om 3u om naar het zuiden te rijden. Ik vermijd zaterdagen. Dit jaar 1217km. Miserie begon al aan Lille, half u verloren door afgesloten A1. Vanaf Lyon nieuwe miserie ene na het andere accident en bijhorende file. Een rit van 12u werd er 1 van 15u, nuja rond 18u waren we op de yellohvillage. Miserie is natuurlijk relatief als je al die gestrande toeristen zag, zelf een Belg zijn xc60 zien uitbranden op de pechstrook.

Ze zouden gewoon caravans moeten verbieden. Dat neemt veel te veel plaats in en is compleet absurd voor 2 weken vakantie.

Ik vertrek altijd om 3u om naar het zuiden te rijden. Ik vermijd zaterdagen. Dit jaar 1217km. Miserie begon al aan Lille, half u verloren door afgesloten A1. Vanaf Lyon nieuwe miserie ene na het andere accident en bijhorende file. Een rit van 12u werd er 1 van 15u, nuja rond 18u waren we op de yellohvillage. Miserie is natuurlijk relatief als je al die gestrande toeristen zag, zelf een Belg zijn xc60 zien uitbranden op de pechstrook.

Ze zouden gewoon caravans moeten verbieden. Dat neemt veel te veel plaats in en is compleet absurd voor 2 weken vakantie.
Onderweg zie je inderdaad wel wat, het kan altijd erger. Op de heenweg zelf bijna van de baan gereden door een kieken dat mij niet zag op de rechterrijstrook.

Maar een rit van 7u op Google Maps loopt al snel 3u extra uit door files en stops, zelfs al stop je niet om de 2u.

Hangt toch van persoon tot persoon af.

Mijn schoonbroer is gisteren om 1u snachts vertrokken, rijdt in 1 stuk door tot 8u met 1 plaspauze.

Ontbijten, uurtje pauze en verder rijden.

Ge moet ervoor natuurlijk wel op tijd uw bed in uiteraard.
Het aantal mensen dat én alert is na het aantal uur slaap dat je krijgt als je om 1u opstaat (ik geraak alleszins niet om 17u in mijn bed) én 's nachts alerter is dan overdag lijkt me nu wel héél klein hoor.

Ik ben ondertussen al een hele tijd terug ook eens op 3u slaap in een stuk van Rostock naar huis gereden maar echt fris of alert voelde ik me niet.

Het aantal mensen dat én alert is na het aantal uur slaap dat je krijgt als je om 1u opstaat (ik geraak alleszins niet om 17u in mijn bed) én 's nachts alerter is dan overdag lijkt me nu wel héél klein hoor.

Ik ben ondertussen al een hele tijd terug ook eens op 3u slaap in een stuk van Rostock naar huis gereden maar echt fris of alert voelde ik me niet.

Snap ik, is ook niet voor iedereen weggelegd.

Die kruipt om 16u in zijn bed en slaapt vrijwel onmiddellijk en tegen middernacht opstaan, 8u geslapen. Douchke en weg.

Best dat je vertrekt als het schemert en licht begint te worden.

Snap ik, is ook niet voor iedereen weggelegd.

Die kruipt om 16u in zijn bed en slaapt vrijwel onmiddellijk en tegen middernacht opstaan, 8u geslapen. Douchke en weg.

Best dat je vertrekt als het schemert en licht begint te worden.
Niet evident, zomaar even om 16u gaan slapen om dan tegen middernacht te gaan vertrekken. Alsof uw lichaam dan zegt: oké, we gaan even uw biologische klok manueel verzetten, vriend.

Terug
Bovenaan