Op reis met kinderen

Ewel, dacht eigenlijk niet dat het in Oostenrijk en Zwitserland kon... Dus dat geeft wel opties. Sinds de zoon er is, reizen we al 6j meestal met Airbnb.

Zijn geen hotel mensen... Gaan eten altijd plezant, maar trekken meer ons eigen plan.

Zugspitze iss mss nog niet haalbaar met een 7 jarige en een madam die niet graag klimt 🤣 maar dat is een ander verhaal.

Spanje en consoorten doe ik niet in de zomer...
Wij zijn al via Airbnb naar Denemarken, Duitsland en nu Zweden (kinderen zijn nu 13 en 11). Vorig jaar toevallig ook gekeken voor Oostenrijk en je hebt echt wel veel keuze en zeker als je er vroeg genoeg bij bent :)

Kans is groot dat het weer richting Italië zal worden volgend jaar. Mijn vrouw wil hetzelfde huisje als dit jaar, maar voor mij hoeft dat niet per sé. Sowieso is het nog te vroeg om al te gaan boeken, ik moet dat eerst nog met de collega's afstemmen en de planning van volgend jaar wordt pas in januari besproken. Mijn vrouw wil niet meer begin juli, wat ik zelf jammer vind omdat augustus mij te druk en te duur is. Ze heeft graag verlof om naar uit te kijken en als het al vroeg in de vakantie valt is het weer zo voorbij.

Zal de laatste keer zijn met mijn dieselwagen, het jaar erna ga ik die in moeten wisselen met een 100% elektrische en ik weet niet of ik veel zin heb om daar nog een lange autoreis mee te maken. Dan is het misschien eens wat verder weg vliegen en dan een auto huren.

Zal de laatste keer zijn met mijn dieselwagen, het jaar erna ga ik die in moeten wisselen met een 100% elektrische en ik weet niet of ik veel zin heb om daar nog een lange autoreis mee te maken. Dan is het misschien eens wat verder weg vliegen en dan een auto huren.
Voor de 1ste keer met de elektrische wagen op reis en heb mij dit nog geen moment beklaagd. De auto geeft mooi aan waar en wanneer te stoppen en dit komt ongeveer neer op iederen 3-4 uur of zo (wat wij ook altijd deden als je we nog met een diesel wagen reden). Ook nog nooit moeten aanschuiven voor het laden (Duitsland, Denemarken en Zweden) en na 20-25 minuten je weer onderweg (meestal iets langer dan de aanbevolen laadtijd omdat je toch eens naar het toilet moet, een koffie drinkt,...). Maar dat kan ook liggen aan Tesla omdat deze laders steeds net van de autoweg afliggen (max 5 minuten van een oprit/afrit bij ons).

Voor de 1ste keer met de elektrische wagen op reis en heb mij dit nog geen moment beklaagd. De auto geeft mooi aan waar en wanneer te stoppen en dit komt ongeveer neer op iederen 3-4 uur of zo (wat wij ook altijd deden als je we nog met een diesel wagen reden). Ook nog nooit moeten aanschuiven voor het laden (Duitsland, Denemarken en Zweden) en na 20-25 minuten je weer onderweg (meestal iets langer dan de aanbevolen laadtijd omdat je toch eens naar het toilet moet, een koffie drinkt,...). Maar dat kan ook liggen aan Tesla omdat deze laders steeds net van de autoweg afliggen (max 5 minuten van een oprit/afrit bij ons).
Wel ja, ik ga er van uit dat de infrastructuur en de wagentechniek jaar na jaar verbetert, dus het kan wel dat het gebruiksgemak erop vooruit gaat. En met de autonomie van honderden kilometers kan je altijd wel wat marge incalculeren om ervoor te zorgen dat je altijd wel genoeg bereik hebt om te gaan laden.

Vanaf een bepaalde afstand wil ik wel vliegen en daar iets huren, ik ga bvb. geen 2000 km rijden tot in Puglia.

We zitten naar ons gevoel nu ook wel op de max afstand die we willen afleggen (we zitten nu op een goeie 1300 km van thuis) maar wel overnacht in Hamburg en dan enkele dagen in Kopenhagen als tussenstop. Maar dan nog is het steeds ver rijden

Kans is groot dat het weer richting Italië zal worden volgend jaar. Mijn vrouw wil hetzelfde huisje als dit jaar, maar voor mij hoeft dat niet per sé. Sowieso is het nog te vroeg om al te gaan boeken, ik moet dat eerst nog met de collega's afstemmen en de planning van volgend jaar wordt pas in januari besproken. Mijn vrouw wil niet meer begin juli, wat ik zelf jammer vind omdat augustus mij te druk en te duur is. Ze heeft graag verlof om naar uit te kijken en als het al vroeg in de vakantie valt is het weer zo voorbij.

Zelfde ervaring hier (Frankrijk, Spanje dit jaar), het was zelfs nog wat entertainment voor de kinderen want die waren wel heel geïnteresseerd in die laadpalen en hoeveel procent we al geladen waren 😅 .

Gezin van 3, meestal op reis naar app of huis met 2 slpkm. Zoon van nu 6.

Nu, volgend jaar mss richting Oostenrijk te gaan voor bergen, dik tegen madam haar zin Wss.

Maar wat zijn daar de opties? Wss hotel?
Familiekamer of 2 slpkm? Wat is er mogelijk daar?

Aparthotel kom je daar ook nog veel tegen. Appartement met hotelservice (varieërend van beperkt met bv. enkel ontbijt tot heel uitgebreid waar je eigenlijk de facto in een hotel (sportfaciliteiten, zwembad, restaurent,... ) zit maar wel een appartement hebt). Voordeel dat je niet gewrongen zit op je kamer maar wat ruimte hebt wat best wel aangenaam is. Wij al een paar keer een ontbijt genomen zodat je smorgens gewoon kunt aanschuiven aan een ontbijtbuffet en snel kunt vertrekken. Overdag zit je dan niet vast aan "we moeten vanavond nog warm eten in het hotel" maar ben je veel meer flexibel.

Verder kijken dat je in een gebied komt waar je een "sommercard" hebt (of variant) zodat je de liften kan doen zonder extra betaling.

Oostenrijk toch echt wel kind/familievriendelijk. Wandelingen op maat van kinderen zijn er genoeg en boven op de bergen ook de meest grote speeltuinen tegengekomen.

Het weer is en blijft "een dingetje" maar de natuur is overweldigend mooi. En eerlijk aan 40 graden zitten puffen op een of andere zielloze costa of naar de Bergen waar je weliswaar vier seizoenen op 1 dag kunt hebben, geef mij dan maar dat laatste. :)

Nu ik alleenstaande vader geworden ben helaas.
Zijn er hier die alleen eens op reis gaan met hun kind? Hij is 6,5

Het lijkt me gigantisch vermoeiend om die dan een hele dag te entertainen en 's avonds zit je dan ook maar vast gekluisterd in je hotel, huisje, kamertje?

Moet hier toch akkoord gaan dat dit toch vooral mindset is. Bedoel het is uw kind, persoonlijk zou ik dit nooit vermoeiend vinden.

Maar waarom niet eens een weekendje Disneyland of Center parcs. Genoeg te doen en dan ‘s avonds na het eten kan je perfect de kleine direct in bed steken. En heb je nog wat vrije tijd voor uw eigen.

Wij zijn nu een twee-tal weken terug van Kroatië. Dat ging best goed met de elektrische wagen zeker voor onze dochter was het geen probleem aangezien 2 u 30 zowat de limiet was voor haar.
Zowel Kroatië als Slovenië zitten wel wat achter als het op laadinfrastructuur aankomt. Het was soms we vervelend door het beperkt aantal snelladers en geen laders op onze bestemmingen.

Nu aan het kijken voor een reis naar Japan met onze dochter rond februari volgend jaar. Het zouden 3 weken zijn. Tegen dan is onze dochter bijna 5 dus een lange vlucht zou al beter moeten gaan dan de laatste 4 keren naar Zuid-Amerika.

We zijn aan het kijken om in oktober op reis te gaan met onze baby van dan 8 maanden oud. Zelf neigen we meer om nog wat mooi weer ergens mee te pikken maar mag ook dichterbij zijn met de wagen bv. Iemand tips voor accommodatie die goed voorzien zijn voor baby’s ? Mag een all-in formule zijn van een hotel zelfs :). Zelf regio Mallorca / Menorca / Griekenland aan het denken.

Even de hulp inroepen van de beyondgaming community:
We gaan al enkele jaren met 3 gezinnen tijdens de herfstvakantie een weekendje weg. Vanwege de jonge kinderen is dat al altijd een genre Centerparcs,Landal,... geweest.
Dit jaar zou ik graag eens iets anders doen om uit die drukte te zijn. Dus ik ben op zoek naar inspiratie.
Max 2uur rijden vanuit Aalst, 3 gezinnen met telkens 1 kind, Kinderen leeftijd (1-3-6 jaar). Liefst iets van leuke activiteiten in de buurt (speeltuin, zwembad,...)

We zijn aan het kijken om in oktober op reis te gaan met onze baby van dan 8 maanden oud. Zelf neigen we meer om nog wat mooi weer ergens mee te pikken maar mag ook dichterbij zijn met de wagen bv. Iemand tips voor accommodatie die goed voorzien zijn voor baby’s ? Mag een all-in formule zijn van een hotel zelfs :). Zelf regio Mallorca / Menorca / Griekenland aan het denken.
Ik weet niet zo goed wat je bedoelt met goed voorzien voor baby's?

We gaan al enkele jaren met 3 gezinnen tijdens de herfstvakantie een weekendje weg. Vanwege de jonge kinderen is dat al altijd een genre Centerparcs,Landal,... geweest.
Dit jaar zou ik graag eens iets anders doen om uit die drukte te zijn. Dus ik ben op zoek naar inspiratie.
Max 2uur rijden vanuit Aalst, 3 gezinnen met telkens 1 kind, Kinderen leeftijd (1-3-6 jaar). Liefst iets van leuke activiteiten in de buurt (speeltuin, zwembad,...)

Gewoon eens zot doen op airbnb ;)
denk dat het verblijf het belangrijkste is , errond zal meestal wel iets tof te vinden zijn met kinderen.

Ardennen is altijd leuk ook voor kinderen maar veel is daar in de openlucht als het dan net altijd keihard regent natuurlijk wat minder.

Gewoon eens zot doen op airbnb ;)
denk dat het verblijf het belangrijkste is , errond zal meestal wel iets tof te vinden zijn met kinderen.

Ardennen is altijd leuk ook voor kinderen maar veel is daar in de openlucht als het dan net altijd keihard regent natuurlijk wat minder.
Als je in de regio van Vielsalm zit kan je daar nog altijd in het zwembad van Sunparcs voor een dag als het weer écht tegenzit. Maar een hele dag in een subtropisch zwembad doorbrengen hou ik zelf toch ook niet vol. Dat is goed voor twee uurtjes en dan ben ik het daar beu.

Warredal?

Met meerdere gezinnen in 1 groot huis of elk zijn huisje op een domein?

Hier 2 weken mexico gedaan met de dochter van 6 jaar. Viel reuzegoed mee! Superflink geweest op de vlucht van 10u. Ook zware jetlag etc. Ze heeft dat super goed gedaan.

Daar ter plaatse, superleuke dingen gedaan. Boottochten, zwemmen in donkere grotten, in de zee zwemmen tussen de schildpadden... ganse dag snorkelen in xelha.

Memories for life.

Ondertussen ook al eens aan het kijken voor ons groot verlof volgend jaar. Voorbije 2 jaren gingen we met Intersoc naar Flims en Zinal. Beide (en zeker Zinal) zijn supergoed meegevallen, maar aangezien we net een tweede dochter hebben gekregen, schrikt het ons een beetje af om haar volgende zomer daar in de crèche achter te laten aangezien ze tot dan toe maar weinig in contact zal geweest zijn met andere kinderen (we hebben in België maar een plaats in een crèche kunnen vastleggen vanaf september 2026 ...). Jaren voordien zijn we een drietal keer naar Sonnenpark in Willingen geweest. Zeker de moeite, maar die prijzen blijven maar stijgen: 5-15 juli, 2 volwassenen, 2 kinderen (8 & 0 jaar): 6 250 €.
Concreet dus op zoek naar een bestemming bereikbaar met de wagen (en minder dan 800 km vanuit Brussel) waar zowel wat faciliteiten voor baby's als voor kinderen van 8 jaar zijn. Verder zijn wij vooral fan van hotels, dus geen campings of vakantieparken. Iemand die de afgelopen jaren een leuke vakantie heeft gehad die aan bovenstaande "eisen"?

Terug
Bovenaan