Open hal afsluiten voor geluidsoverlast / verwarming

HUSKE

Well-known member
Edit mod: deze reacties zijn afgesplitst uit een andere thread en gaan voort op deze post: https://www.beyondgaming.be/threads/huis-kopen-een-nieuw-begin.444/page-503#post-1471218
Bedankt voor de info!
Dat was ook wat mijn buikgevoel zei. Ik heb een bezichtiging gepland komende week waarbij ik dan meer info kan bekomen.
Dat van die leidingen is nog een goede vraag om te stellen.

Ik vind het best moeilijk om als leek naar dergelijke woningen te gaan kijken en in te schatten of het een correcte prijs is.
Een recente opknapbeurt doet al veel aan de woning maar het EPC zegt iets anders. Iets verder staat ook een volledig gestripte en opgeknapte woning met EPC A. Daar al gaan zien, het enige hierbij is dat er geen aparte bureauruimte voorzien is wat ikzelf spijtig vind. Anderzijds is bij die woning ook dat de hal helemaal open is van de woonkamer naar het 2e verdiep (enerzijds voor geluid en anderzijds voor de verwarmingskosten maar met EPC A valt dit ook weer mee denk ik).

Geluid is wel een dingetje, ik zou nooit een open gat naar de bovenverdieping willen. Voor de stookkosten moet je dat niet laten.
Is het een verbinding van woonkamer naar hal of is het een trap in de woonkamer? In het eerste geval kan je wel een deur plaatsen.
We gaan hier de deur vervangen (180x207cm), kost wel wat maar ze is wel zo goed als geluidsdicht (met ventilatiekanalen in de profielen die geluid blokkeren).

Laatst bewerkt door een moderator:
Trap komt uit in de leefruimte maar hier heb je een foto hoe het eruit ziet. Of zo een deur op die plaats een optie is weet ik dus niet. Zou dan ook willen werken met iets geluidswerend.

mKUeAoo.jpeg

Trap komt uit in de leefruimte maar hier heb je een foto hoe het eruit ziet. Of zo een deur op die plaats een optie is weet ik dus niet. Zou dan ook willen werken met iets geluidswerend.

mKUeAoo.jpeg

Je kan dat perfect afsluiten met een pivoterende deur normaal. Of een deur verankerd in de muur. De vraag is of dat handig/veilig en gewenst is zo vlak aan de trap. Ik zou dat niet doen. Maar als het een nieuwbouw is en je boven actief verwarmd (de hal) zal er geen draft van koude lucht zijn. We hebben hier vaak de deur openstaan naar boven tot 's avonds en je voelt geen koude lucht.
Hier is het heel anders natuurlijk omdat mijn trap om de hoek staat, en het woongedeelte echt afgescheiden is.

Nieuw na aanpassingen:
54304387226_3de902c366_b.jpg

Ik verklein de deurgang van 1,8m naar 1,2m. Maar ik heb aan de andere kant een schuifruim met bijna 3m doorgang voor zaken binnen en buiten te krijgen.

Lijkt mij zeer onpraktisch en onveilig om daar een deur te plaatsen.
Vanaf de leefruimte allemaal oké maar als je de deur moet openen vanop de trap zal dit vanaf de 2de trede moeten gebeuren. Je zal dus altijd wat moeten bukken.
En als je eens snel van de trap komt bestaat het risico dat je pal op de deur loopt, met alle gevolgen van dien (deur kapot).

Het geluid schrikt me meer af naar boven dan dat de warmte een issue is aangezien er boven ook verwarming is. Een deur zou daar al veel aan verhelpen maar zoals jullie aangeven minder praktisch en veilig. Eens zien of bovenaan de trap er een optie is.

Het geluid schrikt me meer af naar boven dan dat de warmte een issue is aangezien er boven ook verwarming is. Een deur zou daar al veel aan verhelpen maar zoals jullie aangeven minder praktisch en veilig. Eens zien of bovenaan de trap er een optie is.
Zo onpraktisch is dat niet lijkt me. Men schoonzus had krak hetzelfde probleem en na een jaar een deur gezet om exaxt dezelfde reden als geluid. De kinderen hoorde de TV nog na bedtijd. Ze woont er nog steeds en ik ervaar dat nu niet als storend, laat staan gevaarlijk. Natuurlijk wil je liever een halletje maar in deze situatie zou ik daar gewoon een deur in plaatsen die op de muur geplaatst is. Wat is er onveilig aan? dat je met u gezicht tegen de deur loopt, tja ligt dat niet een beetje aan jezelf?
Handigheid durf ik inderdaad in twijfel trekken om naar boven te gaan. deurtje open, op de trap staan en deurtje toe wanneer je op de trap staat is natuurlijk niet het handigste ter wereld maar ook niet onoverkomelijk. Je kan ook een minihallejte creëeren in gyproc maar dan heb je natuurlijk een blokje voor die trap. Je hebt dan wel een stukje voor de trap om de deur goed te openen en te sluiten en soms zijn zo uitspringende elementen nog wel leuk in een woonkamer.

mKUeAoo.jpeg
Wij hebben recent gebouwd, SOD, trap kwam gelijkaardig uit in de woonkamer. Uit dezelfde overwegingen, geluid en warmte, beslist om daar onmiddellijk een deur te plaatsen.

Beeld van op de trap, ik heb geen degelijke foto van in de woonkamer. Let niet teveel op de muren, dat ziet er in de tussentijd al beter uit :laugh:

We hebben gekozen voor een deur die vlak zit met de muur en die zonder klink werkt maar met een magneet. Op die manier moet je je ook niet bukken om de deur te openen aan de klink, duw gewoon tegen de deur (bij voorkeur op het frame :p ) en ze gaat open.

Zeer tevreden van, doet enorm veel qua geluid en warmte.

IMG-8531.jpg

Wij hebben recent gebouwd, SOD, trap kwam gelijkaardig uit in de woonkamer. Uit dezelfde overwegingen, geluid en warmte, beslist om daar onmiddellijk een deur te plaatsen.

Beeld van op de trap, ik heb geen degelijke foto van in de woonkamer. Let niet teveel op de muren, dat ziet er in de tussentijd al beter uit :laugh:

We hebben gekozen voor een deur die vlak zit met de muur en die zonder klink werkt maar met een magneet. Op die manier moet je je ook niet bukken om de deur te openen aan de klink, duw gewoon tegen de deur (bij voorkeur op het frame :p ) en ze gaat open.

Zeer tevreden van, doet enorm veel qua geluid en warmte.

IMG-8531.jpg
Amaai als ge dan van de trap kankert dan hebt ge ook nog eens glas in uw lijf...

Wel mooi!

Wat is er onveilig aan? dat je met u gezicht tegen de deur loopt, tja ligt dat niet een beetje aan jezelf?

Amaai als ge dan van de trap kankert dan hebt ge ook nog eens glas in uw lijf...

Wel mooi!
Het punt van -TC- dus: als je van de trap valt, wat op zich al tricky is, knal je nog eens in een glazen deur ook.
Hoe groot is de kans? Klein maar ze bestaat. Ik kan meerdere mensen opnoemen die hun trapleuning hebben verwijderd of nooit hebben geïnstalleerd "want lelijk", en gevallen zijn met lelijke breuken tot gevolg.
Ja je kan daar een deur installeren maar het is er niet voor gemaakt, of er is een slecht design gemaakt.

^Dit inderdaad. Dit kan heel slecht af lopen als ge pech hebt: bij een valreflex steek je je handen voor je uit -> duwen door het glas met zeer diepe snijwonden en potentieel doorgesneden (slag)aders als gevolg.

Dit is trouwens ook iets om na te kijken met je verzekeraar, aangezien een dergelijke deurinstallatie om bovenstaande reden niet reglementair is (tenzij er misschien gehard- of veiligheidsglas gebruikt is) en bijgevolg mogelijks ook niet gedekt is. M.a.w. dan mag je zelf nog opdraaien voor alle kosten indien je aansprakelijk gesteld wordt.

^Dit inderdaad. Dit kan heel slecht af lopen als ge pech hebt: bij een valreflex steek je je handen voor je uit -> duwen door het glas met zeer diepe snijwonden en potentieel doorgesneden (slag)aders als gevolg.

Dit is trouwens ook iets om na te kijken met je verzekeraar, aangezien een dergelijke deurinstallatie om bovenstaande reden niet reglementair is (tenzij er misschien gehard- of veiligheidsglas gebruikt is) en bijgevolg mogelijks ook niet gedekt is. M.a.w. dan mag je zelf nog opdraaien voor alle kosten indien je aansprakelijk gesteld wordt.
"niet reglementair": kan je dat eens uitleggen? Volgens mij bestaan er geen reglementen met betreffing tot het plaatsen van een binnendeur.

Dat het een slecht idee is zonder extra beschermingen, zeker. Maar ik zie niet hoe men verzekeringstechnisch de verantwoordelijkheid op de eigenaar zou leggen.

"niet reglementair": kan je dat eens uitleggen? Volgens mij bestaan er geen reglementen met betreffing tot het plaatsen van een binnendeur.

Dat het een slecht idee is zonder extra beschermingen, zeker. Maar ik zie niet hoe men verzekeringstechnisch de verantwoordelijkheid op de eigenaar zou leggen.
Ik bedoelde dat het hier gaat om een glazen deur, waarvoor een erkende glasnorm bestaat. Ook al is dit geen vastgelegde wet, bij verzekeringsgeschillen kan deze ingeroepen worden als objectieve maatstaf om te bepalen of deze deugdelijk geplaatst is. En aangezien dit mij een gewone glazen binnendeur lijkt die hier op een atypische manier gebruikt wordt waardoor het valgevaar groter is dan in normale omstandigheden, kan het zijn dat deze niet conform de norm geplaatst werd, wat marge laat voor de verzekeraar om te beginnen discussieren.

Tzijn spijkers op laag water, maar geen enkele architect die zijn metier waard is, zal een dergelijke installatie laten passeren zonder op zijn minst protest aan te tekenen om zijn eigen verantwoordelijkheid in te dekken.

Dat glas kan ook gewoon veiligheidsglas zijn, dat breekt in kleine, onscherpe stukken.
Zou wel een overweging zijn voor mij persoonlijk...

Het punt van -TC- dus: als je van de trap valt, wat op zich al tricky is, knal je nog eens in een glazen deur ook.
Hoe groot is de kans? Klein maar ze bestaat. Ik kan meerdere mensen opnoemen die hun trapleuning hebben verwijderd of nooit hebben geïnstalleerd "want lelijk", en gevallen zijn met lelijke breuken tot gevolg.
Ja je kan daar een deur installeren maar het is er niet voor gemaakt, of er is een slecht design gemaakt.

Het gevaar van een trap toch ook niet onderschatten. Ik was overlaatst in een woning waar een dodelijk ongeval was gebeurd. 1 verdiep trap en een houten deur,net zelfde situatie als hierboven.

Handigheid durf ik inderdaad in twijfel trekken om naar boven te gaan. deurtje open, op de trap staan en deurtje toe wanneer je op de trap staat is natuurlijk niet het handigste ter wereld maar ook niet onoverkomelijk.

We hebben voor de deur tussen woonkamer en hal een pivoterende deur besteld die zelf dichtvalt zolang deze niet in een 90 graden positie staat (dan blijft ze staan). Dus dat is opzich geen issue.

Naar veiligheid is er geen probleem, je kan daar tegenvallen maar elke deur met glas hoort veiligheidsglas te zijn.
De deur die wij besteld hebben is uit veiligheidsglas van 8mm dik, daar kan vanalles mee gebeuren maar snijden daaraan doe je niet.

Laatst bewerkt:
Voor degene die ooit twijfelen of je een woonkamer afgesloten wil hebben van de slaapkamers als je kinderen hebt, het antwoord is ja.
We hebben nu een 2-tal weken geen deur meer tussen woongedeelte en de rest van het huis (hal, bureau, slaapkamers, badkamer,...) en het lawaai is in 2 richtingen gewoon vervelend.

Ik ging dit weekend vrij vroeg naar de F1 GP kijken en om 7h stonden er 3 kinderen langst mij omdat ze wakker geworden waren van de begintune. Omgekeerd, als we 's avonds aan het koken zijn of tv zien, dan hoor je alles van de kinderen.

Hier is dat gelukkig maar tijdelijk (alhoewel ook makkelijk 2,5 maand), we kijken al uit naar de nieuwe deur zodat het geluid geblocked wordt.
Qua stookkosten lijkt het wel mee te vallen, al zijn het nu nietmeer de echt koude temperaturen natuurliijk, in zijn totaliteit is het boven nu wel gevoelig warmer, gemiddeld 21,5 graden wat veel te warm is.

Voor degene die ooit twijfelen of je een woonkamer afgesloten wil hebben van de slaapkamers als je kinderen hebt, het antwoord is ja.
We hebben nu een 2-tal weken geen deur meer tussen woongedeelte en de rest van het huis (hal, bureau, slaapkamers, badkamer,...) en het lawaai is in 2 richtingen gewoon vervelend.

Ik ging dit weekend vrij vroeg naar de F1 GP kijken en om 7h stonden er 3 kinderen langst mij omdat ze wakker geworden waren van de begintune. Omgekeerd, als we 's avonds aan het koken zijn of tv zien, dan hoor je alles van de kinderen.

Hier is dat gelukkig maar tijdelijk (alhoewel ook makkelijk 2,5 maand), we kijken al uit naar de nieuwe deur zodat het geluid geblocked wordt.
Qua stookkosten lijkt het wel mee te vallen, al zijn het nu nietmeer de echt koude temperaturen natuurliijk, in zijn totaliteit is het boven nu wel gevoelig warmer, gemiddeld 21,5 graden wat veel te warm is.
Bij ons is er een schuifdeur tussen het salon en de trap. En ik zou dat ook nooit opnieuw doen.
In praktijk komt het erop neer dat je 's avonds niet deftig tv kan kijken als er iemand ligt te slapen bvb. Of dat er niemand kan gaan slapen als er bezoek is...

Wij hebben een glazen draaideur tussen de woonkamer en de gang (die open is naar boven toe), en die glazen deur houdt toch opvallend veel geluid tegen hoor. En dat ondanks toch een beetje speling rondom het deurblad (is een deur op vloerveer, dus kan naar beide kanten open).

Onze kinderen hebben alvast een last om te gaan slapen wanneer hun slaapkamerdeur open staat, en de tv op een normaal geluidsniveau.

Wij hadden op plan een deur tussen de hal en living staan, en dus ook naar boven, maar die is er nog niet gekomen en we vinden het eigenlijk heel goed zo, volgens mij zou die eigenlijk altijd gewoon open staan. Vanaf wanneer hebben kinderen last van het geluid? Wij hebben er nu één van 1 en 4 jaar en eigenlijk hebben ze er niks last van. Hun deur van de slaapkamer zelf is wel toe.

Bij ons zijn de kinderen 10,12 en 13 en de jongens zijn niet de vaste slapers, die liggen om die reden ook het verst weg. Maar iedereen slaapt met de deur open en de traphal is nogal open, dat is een gapend gat van 2,8x 2,25m. De deuropening zelf is 1,8m breed en 2,1m hoog. We kijken ook altijd TV met redelijk potente vloerluidsprekers wat wel wat tegenwerkt.

De deur is hier wel heel vaak toe, als de kinderen thuis zijn, of als er iemand aan het werken is in de bureau (die naast de hal ligt) etc.
Voor de nieuwe deur hebben we een glazen pivoterende gekozen in steellook (draaibaar naar 2 kanten), met de pivotscharnieren in de deur, aangezien de vloer er al ligt. Er gaat enkel een pin de grond in en in het linteel. We hebben ook gekozen voor een kader en borstels/rubbers rondom de deur, omwille van geluid. Doorstroming van lucht wordt door kanalen in de profielen voorzien die het geluid tegen houden maar een doorstroming van lucht garanderen.

54409881604_9d9bb37639_c.jpg

Echte foto (maar mijn vrouw heeft het gespiegeld, de verdeling mag je zelf kiezen):
54409922578_10a30de303_c.jpg

De deur kon in de volledige breedte, maar dan is de uithang vanachter 60cm, waarvan een dikke 50cm in de hal terecht komt. Met het vaste glazen paneel zal de uithang maar 34cm zijn, waarvan 26cm in de hal terechtkomt. Dat zal de doorstroming van trap naar buitendeur als de deur openstaat ten goede komen. Het gat zal dus van de vroegere 170cm verkleinen naar 115cm. Maar gezien er nog een venster van 160cm en een schuifdeur van 250cm is, is het voor verhuis van grote spullen geen probleem.

Terug
Bovenaan