Opgelicht op 2dehands.be. Gegevens van de verkoper bekend. Hoe legaal mijn geld terugvorderen?

Gegroet

Ik heb een situatie en wil deze zo kort mogelijk samenvatten. Ik heb weinig ervaring en verstand van ons gerechtelijk systeem en wil daarom even vragen wat ik in deze situatie kan doen.

Een jaar of 10 geleden heb ik een situatie gehad waar ik ben opgelicht, en dat er iemand mij €250 hoorde te betalen wat ik nooit heb mogen ontvangen. Ik had alle bewijs hiervan en heb die man een rechtzaak aangedaan. Ondanks dat ik 100% mijn gelijk kreeg is de persoon in kwestie via de achterpoortjes van ons Belgisch systeem er van onderuit geraakt. Conclusie --> Ik ben in mijn recht, ik heb gelijk, en ik trek €0, alsook betaal ik de juridische kosten.

Ik noem dit legale diefstal.

Momenteel een soortgelijke situatie. Een GPU gekocht op 2dehands.be . Verkoper vraagt of ik het wil ophalen of laten opsturen. Ik kies voor opsturen. Ik betaal, 3 weken later nog niets ontvangen. Verkoper reageert op zijn berichten 1x om de 7 dagen ofzo, zweert dat hij het pakje heeft opgestuurd, maar heeft geen bewijs, geen track & trace, en verdwijnt weer van de planeet, alsook aan zijn uitleg en de manier waarop hij het aanbrengt kan ik zwart op wit zeggen dat het gewoon gaat om oplichterij.

2dehands.be kan hier zelf niets aan doen, die hebben me doorverwezen naar het "online payment platform", die letterlijk ook niet meer kunnen doen dan de verkoper contacteren.
Politie kan niet meer doen dan vaststellingen maken of een onderzoek starten (wat niet nodig is want alle bewijs ligt hier), wat dus wil zeggen een PV opstellen en ik wandel buiten met een papier in mijn hand waar ik nog nix mee ben.

Mijn vraag is: hoe kan ik legaal mijn geld terugvorderen zonder hier een rechtzaak van te moeten maken? Ik bedoel maar: ik ben net letterlijk bestolen en heb hier bewijs van, er moet toch een andere manier zijn om dit terug te vorderen dan weer zelf juridische stappen te moeten ondernemen? Als ik morgen in mijn woning op heterdaad een dief betrap moet ik die toch ook niet eerst aanklagen?

Ik overweeg om bepaalde grenzen te overschrijden en mijn handen vuil te maken, maar wou even checken of er toch geen legale manier is voor gerechtigdheid.

Groeten

Ik heb in 2020 een gelijkaardig iets meegemaakt, GPU gekocht via tweakers.. Dag na de overschrijving was de account al verbannen en wist ik dat ik het had zitten. Ben naar politie gegaan, PV laten opmaken, kopie naar bank gestuurd.. regelmatig navraag gedaan bij bank. Altijd 'we werken eraan'. Tot dat ik dit jaar eens aan een bank bediende vroeg hoe het nu écht zit.

Samengevat: als je ook nog maar 1 Euro cent overmaakt en ze plunderen vervolgens jou rekening, is het gewoonweg jouw fout geweest en komen ze niet tussen. Ook hier zal de bank geen vinger uitsteken, je hebt het namelijk zelf overgemaakt.

Kans is ook groot dat je niet zijn echte gegevens hebt gekregen.

Ik heb in 2020 een gelijkaardig iets meegemaakt, GPU gekocht via tweakers.. Dag na de overschrijving was de account al verbannen en wist ik dat ik het had zitten. Ben naar politie gegaan, PV laten opmaken, kopie naar bank gestuurd.. regelmatig navraag gedaan bij bank. Altijd 'we werken eraan'. Tot dat ik dit jaar eens aan een bank bediende vroeg hoe het nu écht zit.

Samengevat: als je ook nog maar 1 Euro cent overmaakt en ze plunderen vervolgens jou rekening, is het gewoonweg jouw fout geweest en komen ze niet tussen. Ook hier zal de bank geen vinger uitsteken, je hebt het namelijk zelf overgemaakt.

Kans is ook groot dat je niet zijn echte gegevens hebt gekregen.
Ik ga niet te veel verder in detail maar ik heb een voorgevoel dat de gegevens die ik heb (niet via hem verkregen) accuraat zijn.

Eigenlijk is dit dus gewoon legaal diefstal. Geld geven, goederen niet opsturen, en daar kan je dus perfect mee weg komen. Is identiek aan iemand zijn portefeuille afpakken en er geld uit halen.

Ik ga niet te veel verder in detail maar ik heb een voorgevoel dat de gegevens die ik heb (niet via hem verkregen) accuraat zijn.

Eigenlijk is dit dus gewoon legaal diefstal. Geld geven, goederen niet opsturen, en daar kan je dus perfect mee weg komen. Is identiek aan iemand zijn portefeuille afpakken en er geld uit halen.
Of de gegevens nu accuraat zijn of niet. Dat maakt niet veel uit. Je zal het onderzoek moeten afwachten. 🤷‍♂️

Het gaat om het bewijs.
Als je de goedkoopste vorm van opsturen kiest en je betaald cash, dan heb je geen bewijs dat het verstuurd is en ook geen tracking.

Dan is het uw woord tegen dat van hem, hij kan niet bewijzen dat hij het heeft verstuurd maar jij kan ook niet bewijzen dat je niets hebt ontvangen, politie doet daar terecht gewoon niks mee.

Conclusie: nooit geld storten naar vreemden

zoals reeds gezegd: ik heb bewijs.

Maar ik wil gewoon weten wat de legale stap is om mijn geld terug te vorderen. Politie kan gewoon zaken vaststellen en iets op papier zetten, maar daar stopt het.

Is identiek aan iemand zijn portefeuille afpakken en er geld uit halen.

Je vergelijkingen slagen eigenlijk nergens op hè. Dit is niet hetzelfde als je portefeuille die wordt gestolen. Dit is eigenlijk je portefeuille open doen en het geld zelf afgeven...

Ik wil zeker niet alle verantwoordelijkheid bij jou leggen, want zulke situaties zijn echt vreselijk. Ik heb zelf geen tips over welke stappen je nog meer kan zetten.
De tip die ik wel kan meegeven is dat oplichting vaak voorkomt en dat er een reden is waarom sites zoals deze met een beoordelingssysteem werken. Zomaar een groot bedrag sturen naar een wildvreemde is niet meer aangewezen in deze tijd...

Legale diefstal? Het is niet omdat er niets aan gedaan wordt omwille van beperkte budget/middelen/personeel/... dat het legaal wordt hoor.

De legale stappen zijn:
  1. In gebreke stellen
  2. Procedure inleiden bij de rechtbank
Klaar. Meer opties heb je (helaas) niet. En gelukkig maar, het recht in eigen handen nemen lijkt me niet de bedoeling.
Functie van de politie (in deze context) is er ook niet: naast je klacht noteren (dus waarnemen) zijn ze niet bevoegd om meer te doen.

Als je met Paypal betaald zou hebben kan je daar eens proberen maar lijkt me geen veelvoorkomende methode op 2dehands.

Je vergelijkingen slagen eigenlijk nergens op hè. Dit is niet hetzelfde als je portefeuille die wordt gestolen. Dit is eigenlijk je portefeuille open doen en het geld zelf afgeven...

Ik wil zeker niet alle verantwoordelijkheid bij jou leggen, want zulke situaties zijn echt vreselijk. Ik heb zelf geen tips over welke stappen je nog meer kan zetten.
De tip die ik wel kan meegeven is dat oplichting vaak voorkomt en dat er een reden is waarom sites zoals deze met een beoordelingssysteem werken. Zomaar een groot bedrag sturen naar een wildvreemde is niet meer aangewezen in deze tijd...

Dankzij het nieuwe systeem van 2dehands.be sinds enkele jaren, is het zelfs niet mogelijk meer om een beoordeling achter te laten tot de verkoper in kwestie zijn zoekertje verwijderd en zelf selecteert aan wie het verkocht is.

M.a.w. ik ben afgeript en kan zelfs geen beoordeling nalaten.

Legale diefstal? Het is niet omdat er niets aan gedaan wordt omwille van beperkte budget/middelen/personeel/... dat het legaal wordt hoor.

De legale stappen zijn:
  1. In gebreke stellen
  2. Procedure inleiden bij de rechtbank
Klaar. Meer opties heb je (helaas) niet. En gelukkig maar, het recht in eigen handen nemen lijkt me niet de bedoeling.
Functie van de politie (in deze context) is er ook niet: naast je klacht noteren (dus waarnemen) zijn ze niet bevoegd om meer te doen.

Als je met Paypal betaald zou hebben kan je daar eens proberen maar lijkt me geen veelvoorkomende methode op 2dehands.

Optie 2. Hoe gaat dit in de praktijk in zijn werk? Is hier een advocaat voor nodig?

Optie 2. Hoe gaat dit in de praktijk in zijn werk? Is hier een advocaat voor nodig?
Het zijn geen opties, het zijn stappen te nemen in volgorde.

Burgerlijk geschil, dus vrederechter: verzoekschrift of dagvaarding. In principe heb je geen advocaat nodig maar gezien je kennis van recht beperkt lijkt, lijkt me dat in dit geval aangewezen.
Je case is dan een overeenkomst die niet uitgevoerd wordt: je hebt met een particulier een koopovereenkomst, jij hebt jouw deel gedaan (betaling), jij nog niet. Je eist dan ontbinding (en jij je geld terug) of uitvoering (hij levert toch).

Ik vermoed dat je dit dan al gedaan hebt natuurlijk: https://meldpunt.belgie.be/meldpunt/

Oplichting/fraude an sich is strafrecht, daar kan enkel de procureur een zaak inleiden. Dit na een opsporingsonderzoek (waar ze nu dus mee bezig zijn). Jij kan hier niet echt invloed op hebben, enkel je "burgerlijke partij" stellen. Je moet dan natuurlijk wel naar het politiekantoor gaan (of online) en klacht neerleggen, zonder klacht gebeurt er sowieso niets. Ook al heb je volgens jou alle gegevens verzameld, politie zal hier toch zelf mee aan de slag moeten gaan en nakijken wat jij hebt.

Nog een optie is klacht met burgerlijke partijstelling bij de onderzoeksrechter maar dat is niet gratis.

Jij weet hem wonen en hij u niet?
Bel eens aan en maak duidelijk dat als hij niet binnen x termijn betaalt je het hier niet bij laat. Met wat geluk is hij geschrokken dat jij hem weet wonen en kiest hij eieren voor zijn geld. Achter de pc de held uithangen is gemakkelijk.

Ik zou er maar vrede mee nemen dat je het kwijt bent. Pv gaat naar het parket en zij beslissen wat ermee gaat gebeuren. Alles onder de 500€ seponeren ze sowieso tenzij er meerdere gevallen zijn die door dezelfde opgelicht werden.
En dan nog zou ik er de eerste 2 jaar niet teveel van verwachten.
Gaan afdreigen zou ik ook niet doen of je gaat daar dan nog een klacht voor aan je been hebben.

Bij mij is 2dehands kopen gaan ophalen of het moet een prul zijn waarvan ik het dan minder erg vind als ik opgelicht ben.

Ik zou er maar vrede mee nemen dat je het kwijt bent. Pv gaat naar het parket en zij beslissen wat ermee gaat gebeuren. Alles onder de 500€ seponeren ze sowieso tenzij er meerdere gevallen zijn die door dezelfde opgelicht werden.
En dan nog zou ik er de eerste 2 jaar niet teveel van verwachten.
Gaan afdreigen zou ik ook niet doen of je gaat daar dan nog een klacht voor aan je been hebben.

Bij mij is 2dehands kopen gaan ophalen of het moet een prul zijn waarvan ik het dan minder erg vind als ik opgelicht ben.
Correctie is al onder de 2500 euro. Standaardbrief : geseponeerd wegens onvoldoende recherchecapaciteit.

Lesson learned .. 2de hands zit jammer genoeg vol met fraudeurs :frown:
Ik heb op 12 jaar tijd eigenlijk bijzonder weinig problemen gehad omdat ik vaak wel al kon afleiden wie er slechte intenties had gewoon alleen al aan de manier van communiceren.

Deze keer pech gehad, maar ik zal mijn geld nog wel terugkrijgen vroeg of laat. De persoon in kwestie heeft niet teveel moeite gedaan om zijn sporen te camoufleren en dankzij wat zoekwerk weet ik over wie het gaat. Meer details ga ik hier niet vrijgeven.

Het gerecht doet pauperweinig, om niet te zeggen niks. Zelf ben ik een superachterdochtige autist, dus nog niet opgelicht, maar wel al veel pogingen voorkomen. Dit toont gewoon aan dat er veel slechte mensen zijn, pure ballast voor de samenleving.

Er zou een systeem van snelrecht moeten bestaan waar dergelijke zaken direct worden opgelost, zonder een papiermolen etc. Gewoon oppakken, slachtoffer vergoeden en direct een straf.

maar ik zal mijn geld nog wel terugkrijgen vroeg of laat.
Ik ben 20+ jaar geleden door iemand opgelicht. Ik weet die mens ook gewoon wonen. Ik heb nog altijd geen cent gezien, die mens lacht mij gewoon vierkant uit. Dus ik zou daar toch niet zo zeker van zijn hoor.

Je zegt zelf dat je van die zaak van 10 jaar geleden ook nog geen rotte cent gezien hebt.

Noem mij een negativist, maar zolang ik het geld niet teruggestort zie op mijn rekening ..

Anyways veel geluk met deze zaak.

Ik ben 20+ jaar geleden door iemand opgelicht. Ik weet die mens ook gewoon wonen. Ik heb nog altijd geen cent gezien, die mens lacht mij gewoon vierkant uit. Dus ik zou daar toch niet zo zeker van zijn hoor.

Je zegt zelf dat je van die zaak van 10 jaar geleden ook nog geen rotte cent gezien hebt.

Noem mij een negativist, maar zolang ik het geld niet teruggestort zie op mijn rekening ..

Anyways veel geluk met deze zaak.
Met een goede advocaat raakt alles opgelost zeker :laugh:

Terug
Bovenaan