Opgelicht zichtrekening

Zinja

Member
Hoi,
Ik zal maar zeggen een kennis van ons is opgelicht door een “beller” die zich voordeed als iemand van de bank die zij dat de rekening leeggehaald werd.
Om dit te kunnen stoppen moest hij over gegevens beschikken van de rekening om dit te kunnen stoppen, dom natuurlijk maar vrouwtje is ook al 78 jaar ocharm.

Nu is aangifte gedaan bij de politie en de bank zelf zegt dat ze niets kunnen doen en dat ze het geld kwijt is, je kunt ook geen rekeningnummer van de persoon terughalen die de rekening heeft leeggehaald.
Ik dacht persoonlijk dat je dat bedrag x verzekert was?
Weet iemand hier meer over?

ik denk dat je de depositobeschermingsregeling in gedachte hebt. je geld is verzekerd, maar dat is enkel indien de bank failliet zou gaan.

Hoi,
Ik zal maar zeggen een kennis van ons is opgelicht door een “beller” die zich voordeed als iemand van de bank die zij dat de rekening leeggehaald werd.
Om dit te kunnen stoppen moest hij over gegevens beschikken van de rekening om dit te kunnen stoppen, dom natuurlijk maar vrouwtje is ook al 78 jaar ocharm.

Nu is aangifte gedaan bij de politie en de bank zelf zegt dat ze niets kunnen doen en dat ze het geld kwijt is, je kunt ook geen rekeningnummer van de persoon terughalen die de rekening heeft leeggehaald.
Ik dacht persoonlijk dat je dat bedrag x verzekert was?
Weet iemand hier meer over?
Grootmoeder vriend heeft dit meegemaakt: 2 mensen die zich voordeden als bankbedienden die gewoon bij haar thuis zijn gekomen, menske heeft die mannen zelfs koffie en koekjes gegeven, uiteraard alle gegevens (kaarten, rekeningen, codes ...) op en bloot op tafel. 128k kwijt - valt niet onder depositobescherming.

Hoe dat zit als je codes via telefoon doorgeeft - geen idee maar ik vermoed dat dit niet gedekt zal zijn.

Ik begrijp niet hoe dat geld naar een andere rekening overgeschreven kan worden zonder dat men kan achterhalen wie achter die rekening zit.
Dan moet je toch al een rekening hebben bij een of andere crypto broker die niet verbonden is aan dat je je identiteit moet linken aan je rekening.

Ik vraag het voor een vriend :unsure:

Enige dat je ziet bij de overschrijving is een of andere Franse naam maar geen rekeningnummer te vinden💁‍♂️
Als je de naam googled kom je ook op niks uit.

Als je zelf de nodige gegevens geeft om de betaling uit te voeren, komt de bank niet tussen. Als men erin slaagt om het geld over te schrijven zonder tussenkomst van de eigenaar komt de bank wel tussen.

Ik begrijp niet hoe dat geld naar een andere rekening overgeschreven kan worden zonder dat men kan achterhalen wie achter die rekening zit.
Dan moet je toch al een rekening hebben bij een of andere crypto broker die niet verbonden is aan dat je je identiteit moet linken aan je rekening.

Ik vraag het voor een vriend :unsure:
Vaak is dat een rekening van een money mule, iemand die (al dan niet bewust) zijn rekening ter beschikking stelt. Dat geld wordt dan tussen enkele rekeningen verzet en komt dan ergens in het buitenland terecht

Grootmoeder vriend heeft dit meegemaakt: 2 mensen die zich voordeden als bankbedienden die gewoon bij haar thuis zijn gekomen, menske heeft die mannen zelfs koffie en koekjes gegeven, uiteraard alle gegevens (kaarten, rekeningen, codes ...) op en bloot op tafel. 128k kwijt - valt niet onder depositobescherming.

Hoe dat zit als je codes via telefoon doorgeeft - geen idee maar ik vermoed dat dit niet gedekt zal zijn.
Hoe gaat dat dan? Er is toch een limiet van enkele 10k per dag? Klant bij 5 banken en een mens die denkt dat de bankbediende voor die 5 banken werkt?

Een bank zal zoiets graag afschuiven vanwege nalatigheid van de klant. Het zal er dan vanaf hangen hoe hard je blijft proberen en eventueel hoe goed een advocaat is die je onder de arm neemt.

Je kan in eerste instantie (als bank blijft tussenkomst weigeren) via Ombudsman Financiële Diensten gaan en daar verhaal gaan halen. De bank moet immers ook staven dat zij aan hun zorgplicht hebben voldoen en dat de manier van phishing niet had kunnen voorkomen worden door hen of dat ze voldoende info aan hun klanten geven om dit soort zaken te vermijden.

Zeker als ik lees dat de dame in kwestie 78 is, dan zullen ze er niet vanaf komen met te zeggen dat ze online berichten sturen daarvoor.

Het komt erop neer dat banken moeten bewijzen dat een opgelichte klacht zich schuldig heeft gemaakt aan grove nalatigheid. Daar zijn al verschillende uitspraken geweest door rechters in voordeel van gedupeerden hierin. In 2022 is er volgens mij nog zo'n uitspraak geweest in Antwerpen tov KBC.

Hoe gaat dat dan? Er is toch een limiet van enkele 10k per dag? Klant bij 5 banken en een mens die denkt dat de bankbediende voor die 5 banken werkt?

Limieten werden verhoogd, bijkomend was haar overleden echtgenoot C -level mgmt bij die bank - limieten konden indien gewenst zelfs nog een pak hoger geweest zijn. Daar ook het bewijs dat men nog veel werk heeft om die zaken veiliger te maken - zo werd er geld overgeschreven naar Z-Amerika, Amerika, ... al zou dat ook te maken kunnen hebben met de status van de gebruiker waar internationale transacties niet uitzonderlijk waren - maar dan spreken we wel van een kleine 10 jaar terug. Bovenstaand geval van oplichting dateert van 2022/2023.

In die periode zijn nog slachtoffers gevallen - die mannen belden willekeurig aan, fancy maatpak, kaartjes ...

Ja want ge kunt de aankoop van uw auto ook maar betalen in schijfjes van 10k per dag. :unsure:
Ik heb bij de aankoop van onze auto telefonisch contact moeten opnemen met de bank om die overschrijving te laten doorgaan, ja. Dat is toch al geen doorsnee fraude meer waarbij je geen onraad ruikt: een bankmedewerker die je alsnog vraagt te bellen naar de bank om de limiet te verhogen? Enfin, als je al geen onraad ruikt bij een bankbediende die aan huis komt, dan ook niet bij dergelijke zaken zeker.

Ja want ge kunt de aankoop van uw auto ook maar betalen in schijfjes van 10k per dag. :unsure:
Effectief, voor mijn auto ben ik naar de bank moeten gaan om hen de overschrijving te laten doen en voor die van de vrouw heb ik dat gewoon in schijfjes overgeschreven, die laatste garagist vond dat ook normaal eigenlijk, dus zal wel nog gebeuren.
Voor alles van verbouwingswerken moest ik ook langsgaan bij de bank met id-kaart zodat zij de facturen van +10.000 betaalden.

Effectief, voor mijn auto ben ik naar de bank moeten gaan om hen de overschrijving te laten doen en voor die van de vrouw heb ik dat gewoon in schijfjes overgeschreven, die laatste garagist vond dat ook normaal eigenlijk, dus zal wel nog gebeuren.
Voor alles van verbouwingswerken moest ik ook langsgaan bij de bank met id-kaart zodat zij de facturen van +10.000 betaalden.
Dat hangt van je profiel af zeker? Bij mij is dat nooit een probleem geweest.

Ik kon met gemak meerdere keren overschrijvingen doen van minstens 50k euro tijdens de bouw.
Ik heb dat ooit wel eens moeten laten optrekken omdat het maximum laag was omdat dat zo gekozen werd toen mijn ouders indertijd mijn zichtrekening geopend hebben. Ik denk dat dat toen iets was van een 750 euro per week.

Laatst bewerkt:
Dat hangt van je profiel af zeker? Bij mij is dat nooit een probleem geweest.
Geen idee, mijn profiel is: ik heb hier een rekening. :unsure:
Waarschijnlijk zoals @nokeyboard hierboven zegt, kan je die limieten verhogen, maar 't is nu niet dat dat voor een gewone mens nodig is op enkele keren na.
Ik ben ook geen zelfstandige ofzo, dus buiten standaardzichtrekeningen met de standaardlimieten heb ik geen nood aan iets anders.

Geen idee, mijn profiel is: ik heb hier een rekening. :unsure:
Waarschijnlijk zoals @nokeyboard hierboven zegt, kan je die limieten verhogen, maar 't is nu niet dat dat voor een gewone mens nodig is op enkele keren na.
Ik ben ook geen zelfstandige ofzo, dus buiten standaardzichtrekeningen met de standaardlimieten heb ik geen nood aan iets anders.
Maar je kan dat toch gewoon via de app verhogen? Of een telefoontje doen naar de bank?
Ik ben nu nog nooit naar de bank moeten gaan om die limiet eenmalig te verhogen.

Maar je kan dat toch gewoon via de app verhogen? Of een telefoontje doen naar de bank?
Ik ben nu nog nooit naar de bank moeten gaan om die limiet eenmalig te verhogen.
De enkele keren dat ik het moest doen ging het inderdaad via telefoon. Niet via de app voor zover ik weet, misschien afhankelijk van de bank.
Hoe het telefoontje juist verliep weet ik niet meer, maar ze mogen daar best wel even waarschuwen á la 'je weet toch dat wij van de bank zelf nooit zullen vragen voor de limiet te verhogen om eender welke reden'. Als de topicstarter's kennis dan zoiets hoort en toch doorgaat dan is het zijn/haar fout.

Als de limietverhoging gewoon via de app verliep of via de zogezegde bankbediende, tja. Als je je identiteitsgegevens en dergelijke doorgeeft aan die valse bankbediende dan kan die natuurlijk de limiet verhoging zelf doen en de echte bank kan dit niet detecteren.

Nog nooit naar gekeken eerlijk gezegd, als ik een factuur van meer dan 10.000 euro moet betalen, stop ik gewoon aan het bankkantoor als ik er passeer tijdens het boodschappen doen. 't Is nu niet dat dat iets is dat ik dagelijks moet doen (mss 8x gebeurd in de laatste 10 jaar en 6 daarvan waren kort op elkaar door verbouwingen) en voor zo'n bedragen vind ik het ergens wat geruststellender dat zij dat doen, zodat ik zelf geen fout kan maken. :laugh:

Dat hangt van je profiel af zeker? Vanaf een bepaald bedrag moet men bij elke bank op kantoor laten uitvoeren (en bij sommige banken gaat het pas uitgevoerd worden na goedkeuring door de hoofdzetel), misschien ben je er gewoon nog nooit tegenaan gestoten :unsure:

Maar wat de standaard-maxima zijn en tot wat ze willen gaan na contact, hangt van bank tot bank af. Meeste banken maken ook een onderscheid tussen app, web-interface, doelrekening (eigen rekening bij dezelfde bank of niet), ... En dan heb je nog andere soorten limieten die blokkerend kunnen zijn. Zo heb je de limiet per overschrijving, per dag en per week bij sommige banken.

Probleem is ook instant payment: op 1 minuut tijd kan het geld al 20 keer doorgesluisd zijn.
Ook dit hangt van de bank af. Er zijn banken die hier ook limieten opzetten. Zowel per verrichting als per dag. Ik dacht dat de laagste bv Argenta was met €500 per dag (en dus ook per overschrijving :P ).

Terug
Bovenaan