Opnieuw op eigen benen na een lange relatie

Maar wat Pana meemaakt zou ik toch ook niet kunnen appreciëren. Al op date gaan, dat wil imho toch zeggen dat zij in haar kop al de klik gemaakt heeft van verder te gaan. Ik weet écht niet of dat nog goed kan komen, als daar nu kinderen van komen zijn dat lijmkindjes geweest en gaat dat ooit in een ruzie tegen elkaar gebruikt worden.

Iedereen leeft aan een andere snelheid in zijn leven. En iedereen bepaald die voor zichzelf. Is de situatie leuk? Waarschijnlijk niet, maar zoals ik het kan lezen valt haar niets te verwijten met die actie.

er is imho te weinig tip gegeven als ik alles zo lees.

Ik had toch graag gehad dat iemand dat klaar en duidelijk tegen mij had gezegd 3 jaar geleden. Het had waarschijnlijk veel minder lelijke littekens achtergelaten en een hoop drama bespaard.

Ik moet wel zeggen dat ik de input van @Tha_nOn en @glashelder interessant vind. Want ik zie dat ook wel soms in discussies met mijn vrouw dat ik op een of ander discussiepunt wat ontwijkend reageer, gewoon omdat ik er op dat moment niet over wil hebben of er eens goed over wil nadenken.

En een tijd later hoor ik dan dat ik kennelijk al had beslist dat ik iets niet wou doen ofzo. Gewoon omdat ik dan denk dat we het er nog wel eens over zullen hebben, zonder dat zo uit te spreken, en zij dat als afwijzend ziet. Dat gaat dan over minder serieuze zaken dan hier, maar het klinkt wel aannemelijk :unsure:

Ik moet ook wel zeggen dat als zij al aan het daten is, de trein vertrokken lijkt te zijn.

Da's waar, maar ik woon hier graag, heb hier veel in opgebouwd, voldoende grote tuin voor de hond en de huizenmarkt is momenteel zo rot dat ik eerder zou moeten huren, maar dat kan dan bijna nooit met een grote hond. Het geeft de (ex-)vriendin ook de kans om haar praktijkkamer van het bijberoep te houden waar ze zelf veel energie uit put, en de huur daarvan zou de lening wat verzachten voor zolang dat duurt.
Ik zou niet te veel in zitten met dat laatste stuk, het lijkt me niet alsof zij nog veel inzit met hoe jij je voelt. Het is nu game over eh, vanaf nu is dat huis gewoon een zakelijk transactie.

Ik moet wel zeggen dat ik de input van @Tha_nOn en @glashelder interessant vind. Want ik zie dat ook wel soms in discussies met mijn vrouw dat ik op een of ander discussiepunt wat ontwijkend reageer, gewoon omdat ik er op dat moment niet over wil hebben of er eens goed over wil nadenken.

En een tijd later hoor ik dan dat ik kennelijk al had beslist dat ik iets niet wou doen ofzo. Gewoon omdat ik dan denk dat we het er nog wel eens over zullen hebben, zonder dat zo uit te spreken, en zij dat als afwijzend ziet. Dat gaat dan over minder serieuze zaken dan hier, maar het klinkt wel aannemelijk :unsure:

Ik moet ook wel zeggen dat als zij al aan het daten is, de trein vertrokken lijkt te zijn.
Ik denk dat we als man soms gewoon veel te licht over zo'n zaken gaan in de trant van "het zal wel overwaaien" terwijl het voor vrouwen echt wel nodig is om zaken uit te klaren.

Ik denk dat we als man soms gewoon veel te licht over zo'n zaken gaan in de trant van "het zal wel overwaaien" terwijl het voor vrouwen echt wel nodig is om zaken uit te klaren.
Of ik wel of niet kinderen wou, was toch wel iets waar mijn ex dan weer absoluut een antwoord op wou.
Ik denk dat het vooral te maken heeft met hoe hard die biologische klok tikt, volledig losstaand van m/v.
( de vraag stelde zich al na een maand of 2 denk ik, en het antwoord was: "voor mij hoeft het niet, maar ik zeg zeker geen radicale neen. En dat was prima voor hem!)

Het is ook een kwestie van een keuze maken en de voor- en nadelen daarvan erkennen. Ik ben voor een relatie én een kind gegaan en daarvoor moet ik mijn verre reizen en mijn uren van zoete eenzaamheid opgeven. Soms knaagt het wel als ik foto's op sociale media zie passeren van mensen die de halve wereld rondreizen en het mooie weer maken (zoals mijn ex) en snak ik bij momenten heel erg naar een dag alleen zijn om op mijn dooie gemak in een dik boek te verdwalen, rond te wandelen, aan fotografie te doen, films te kijken en een copieuze maaltijd voor te bereiden en 's avonds misschien nog op café te gaan zonder rekening te houden met iemand. Die momenten zijn nu heel schaars geworden. Maar als ik naar mijn dochter kijk heb ik er geen spijt van. Ik heb voor haar gekozen en ik moet daar mijn verantwoordelijkheid voor opnemen. Dat ben ik aan haar verplicht. Dat doe ik dan ook met zeer veel liefde.

Maar je moet er wel voluit voor gaan. Je kan niet het een én het ander willen. Leven is vaak aanmodderen en een compromis zoeken en daarmee kunnen leven.

Het is hier ook wel zwart-wit he, en (missils incoming) da's wel wat gender gekleurd.

De vrouwen van BG: geen kinderen?! WAAROM NIET? ARGUMENTEN! Gij luistert niet naar uw vrouw gij! Tja, zie ze nu bevrucht worden door een ander.

De mannen: een andere date? De hoer, het onmens, waar is het respect?!

My two cents: vind het ook onrespectvol, en 't zou bij mij ook redelijk zwart/wit zijn. Als ze zin heeft om te daten mag ze van mij op hotel gaan of bji haar ouders gaan wonen. Als ge 16j zijt samen geweest en ge uit mekaar gaat omwille van verschillende toekomstvisies, kunt ge wel IETS van respect opbrengen. Samen nog knuffelen? Is 't voor te lachen?

Tis tinder he mannekes, geen les Spaans waar ze naartoe gaat om "aan haar persoonlijk geluk te werken".

Het is hier ook wel zwart-wit he, en (missils incoming) da's wel wat gender gekleurd.

De vrouwen van BG: geen kinderen?! WAAROM NIET? ARGUMENTEN! Gij luistert niet naar uw vrouw gij! Tja, zie ze nu bevrucht worden door een ander.

My two cents: vind het ook onrespectvol, en 't zou bij mij ook redelijk zwart/wit zijn. Als ze zin heeft om te daten mag ze van mij op hotel gaan of bji haar ouders gaan wonen. Als ge 16j zijt samen geweest en ge uit mekaar gaat omwille van verschillende toekomstvisies, kunt ge wel IETS van respect opbrengen. Samen nog knuffelen? Is 't voor te lachen?

Tis tinder he mannekes, geen les Spaans waar ze naartoe gaat om "aan haar persoonlijk geluk te werken".
Dat zwart-witte (en gendergekleurde) hebt gij er nu van gemaakt ze. Ik zag vooral genuanceerde posts waar niemand hem zegt dat hij voor kinderen moet gaan, maar aangezien hij zelf lijkt open te staan voor kinderen 'in de toekomst' dat hij er beter over nadenkt voor zijn relatie van 16 jaar weg is omdat hij nog even wou wachten.
(daar zaten trouwens ook verschillende mannen bij, maar goed. Dat viel u minder op vermoed ik)

De enkele zwart-witte posts kwamen wel van mannen voor zover ik weet, maar niet moeilijk als het publiek dat hier zit 90% mannen is. Dus of dat aan hun geslacht ligt?

Ik moet @Tha_nOn toch wel volgen dat jouw samenvatting van de vorige pagina's op niet veel trekt.

Het lijkt me dat Pana zijn vriendin heel dat gesprek (en de jarenlange vermijding?) heeft gezien als een harde nee. Terwijl Pana voor mij eerder twijfelend lijkt. Neutraal/apathisch is iets totaal anders dan een harde nee.

Eerlijk gezegd zie ik dat wel vaker, dat mannen eerder nonchalant kijken naar een kinderwens (of juist angstig) maar dan ineens heel enthousiast worden als het zo ver is.

Ik snap Pana zijn vriendin ook wel hoor. Ik heb ook wel eens een relatie afgebroken omdat een ex daar supervaag over deed en mij niet eens een duidelijk antwoord wou geven en het precies wat lastig vond dat ik daar duidelijkheid in wou.

Nu lijkt Pana nog steeds in het stadium te zijn van 'ik ga dat eens uitzoeken of het iets voor mij is', terwijl zijn vriendin zijn 'het zal hopelijk wel voorbijgaan' zag als een nee en dus ondertussen al het hele idee van een relatie heeft opgegeven. Wat moet ze anders?

En als ik het nog korter door de bocht verwoord, vind ik dat hij haar gevoelens, wensen en overpeinzingen op dat vlak nooit serieus genomen heeft. En nu pas, nu ze aangeeft dat het voor haar zo niet verder kan, wil hij het eens onderzoeken en overwegen.

Een interessante invalshoek. Ik denk dat het ook te maken heeft met juist en duidelijk communiceren naar elkaar. Wanneer bepaalde vragen niet duidelijk worden beantwoord, ligt de mogelijkheid er ook om duidelijkheid te vragen en te benadrukken dat je een duidelijk antwoord "eist".
Het is zoiets wat snel in de kleren kruipt, die gewoonte om een vaag antwoord te geven en dat soort antwoorden ook te snel te accepteren, er achteraf van binnen een slecht gevoel over krijgen en er dan een negatief gevoel bij krijgen als je bij je partner bent. Het is natuurlijk moeilijk in te schatten maar ik vraag me ook af of dit het enigste onderwerp is geweest, in al die jaren waar er geen duidelijk antwoord over is gegeven.
Ik denk niet dat dit van slechte wil is, communicatie is een moeilijk beestje, zeker als je al zo lang samen bent. Dan gaan bepaalde dingen in de communicatie "automatisch" en dan loopt het soms fout. Je denkt je partner zo goed te kennen dat je eigenlijk niet meer stil staat over elkaars gevoelens. Belangrijke onderwerpen worden te vanzelfsprekend genomen, ontgoocheling in een antwoord (of het ontbreken van een duidelijk antwoord) wordt niet meer gecommuniceerd en het echte verdriet/boosheid wordt, onbewust gevoed.
Over het hele Tinder daten verhaal. Ik kan er wel inkomen dat ze haar nu laat leiden tot haar grote kinderwens, en hierdoor begin te zoeken of af te spreken. Maar ook hier gebeurd juist hetzelfde. De ware emoties worden niet met elkaar besproken waardoor beide in een soort van onzekere waan verder gaan.
Misschien kunnen jullie beter de vraag, hoe zie ik mijzelf in de nabije toekomst leven en alle verwachtingen hierbij samen bespreken. Misschien komt Pana er toch uit met zijn vriendin, misschien niet. Maar wees eerlijk over jezelf. Als je het nu niet weet is het ook oké om dan een neen te antwoorden. In de nabije toekomst zie ik het nog niet gebeuren, want ik weet het niet. Dan heb je zelf 2 keuzes: een deadline plakken om erachter te komen of het op zijn beloop laten en genoegen nemen met een neen, wetende dat je antwoord consequenties kent. Het is alleen jammer voor jou dat je u nu zo gepakt voelt in tijd terwijl het iets is wat je eigenlijk 16 jaar de tijd voor had kunnen nemen, samen met je partner.
Aan de andere kant is dit ook wel een gelegenheid/kans om samen te werken aan een betere communicatie naar elkaar.

Laatst bewerkt:
Kan je op een manier berekenen hoeveel ik maandelijks meer over houd dan mijn ex omdat ik de beide kids ten laste heb?
Ze wil opeens de helft van 106€ die ik meer over zou houden.
106 komt van een collega zegt ze.

Zij heeft de kids wel fiscaal ten laste

ja, ik heb nooit het woord onmens in de mond genomen!
Kan je op een manier berekenen hoeveel ik maandelijks meer over houd dan mijn ex omdat ik de beide kids ten laste heb?
Ze wil opeens de helft van 106€ die ik meer over zou houden.
106 komt van een collega zegt ze.

Zij heeft de kids wel fiscaal ten laste

als zij de kids fiscaal ten laste heeft moet zij jou geld.

hoe werkt dat: in de eerste zin zeg je dat jij de kinderen te laste hebt en in de laatste zij? Bedoel je dat ze bij jou wonen, maar dat zij de fiscale voordelen plukt?

In geval van co ouderschap kunt ge dat voor de belastingen ook zo doorgeven. De kinderen zijn dan nog altijd fiscaal bij een ouder ingeschreven, die dan maandelijks het volledige 106 euro fiscaal voordeel krijgt in de vorm van minder afhouding. Bij belasting afrekening (het jaar daarop dus) zal de helft hiervan echter teruggevorderd worden terwijl de andere ouder deze helft dan als extra belastingteruggave gaat trekken.

Indien geen co ouderschap, gaat het voordeel van 106 euro ook naar ouder waar kinderen fiscaal zijn ingeschreven maar uiteraard geen verrekening nodig bij belasting afrekening. Doorgaans is dat de ouder bij wie de kinderen dan ook effectief (grotendeels) verblijven. Tenzij ge u int zak laat zetten.

Met m’n ex ben ik overeengekomen dat we allebei ons fiscaal voordeel (53/maand) overschrijven op de kinderrekening. Ze staan bij mij ingeschreven en we hebben 50/50 co ouderschap.

Hier ook 50/50 Co ouderschap. Kids staan Ingeschreven bij mij.
Maar zij kan dit rechttrekken via haar belastingsbrief.
Maar ze zegt dat ze nog steeds benadeeld is.
Die 106€, is dat standaard bedrag of is dat ergens op gebaseerd?

Dus 107€ heb ik maandelijks meer dan haar (bedrijfsvoorheffing)

Hoe weet ik hoeveel ze via de belastingsbrief daar van terug krijgt?
Gaat toch nooit 1 op 1 zijn?

Enigste voordeel dat ik dan wel extra heb.. Gratis stroom/water, mag meer afval produceren?, ..

Jij kan bij jou werkgever aangeven dat je een kind ten laste hebt
Maar jou ex kan dat ook bij haar werkgever doen hoor, ze kan zelfs zeggen dat ze er 4 heeft of 10.
Enige gevolg is dat uw werkgever minder BV zal inhouden van uw/haar loon. Die BV is ook nog afhankelijk van uw belastbaar inkomen.

Fiscaal kan je op je belastingbrief idd co-ouderschap aangeven. Maar zorg dat alles deftig in orde is qua document en zal je iedereen een +- de helft krijgen van het supplement van de belasting vrije som (bedrag waarom je geen belasting betaald)

Basis BVS is 8860€, en daar komt nog 1610€ bij per kind en verhoogd nogmaals indien je alleenstaande bent met kinderlast, bij co -ouderschap zal het dan waarschijnlijk de helft zijn van die 1610€.

Maar wilt ze maandelijks meer, dat ze aan haar werkgever doorgeeft dat ze een kind ten laste heeft. Dat verschil tussen jou en haar in € per maand lijkt me moeilijk te berekenen.

Er is een topic tax on web waar je met deze vragen wel terecht kan 😉

Terug
Bovenaan