Oppenheimer

Oppenheimer (Nolan)

My ★★★★★ review of Oppenheimer on Letterboxd https://boxd.it/4JeWIb
Ik zet em op 3 met Memento op 4, Dark knight op 2 en Dunkirk op 1
Leuke review! Mag ik er wel één zinnetje uithalen waar mijn tenen van krullen 😬 :
Robert Downey Jr speelt eindelijk nog is eens iets anders dan Iron Man spelen en doet dat geweldig.

Samenstellingen schrijf je in het nederlands trouwens altijd aan elkaar, dus "topthriller" i.p.v. "top thriller".

Sorry, soms hang ik graag eens de grammar nazi uit, maar het is goed bedoeld!

Laatst bewerkt:
Leuke review! Mag ik er wel één zinnetje uithalen waar mijn tenen van krullen 😬 :

Samenstellingen schrijf je in het nederlands trouwens altijd aan elkaar, dus "topthriller" i.p.v. "top thriller".

Sorry, soms hang ik graag eens de grammar nazi uit, maar het is goedbedoeld!
het is "goed bedoeld", maar wel een "goedbedoelde" comment

:unsure:

Ik wacht op een review van @PBR Streetgang !
Uitgebreid zal ik hem niet maken, maar hier zijn enkele losse gedachten bij de film:

- Ludwig Goransson de MVP van deze film.
- Nolan legt de focus op het karakter van Oppenheimer, en niet op het genie van Oppenheimer. Dat siert de film, want anders zou het snel een physicists circle jerk worden. Nu heeft de film wel hart.
- Nolan had de kans om eindelijk een film te maken met een lineair tijdsverloop, maar kiest er ten onrechte voor om twee hoofdstukken uit Oppie's leven te intercutten.
- Heel veel There Will Be Blood vibes tijdens de Los Alamos scenes.
- Acteerprestaties zijn allemaal goed tot uitstekend, de grote sterren die op de affiches vermeld staan, maar ook de nevenpersonages zijn perfect gecast en het is fijn om enkele ouwe bekende gezichten nog eens te zien, zoals Josh Hartnett.
- Old people make-up ftl.

Ook gezien nu, welliswaar in een gewone Kinepolis zaal. Ik was nog aan het twijfelen eigenlijk omdat er toch ook wat negatieve reacties waren, en ik 2 weken terug Dunkirk gezien had die me toch zwaar ontgoochelde. Maar ik was toch aangenaam verrast. Het is dan wel een biopic maar je lijkt bijna naar een politieke thriller te kijken door hoe het verhaal gemonteerd is. Heb me geen minuut verveeld en ik merkte aan het (beperkte) publiek dat iedereen toch wat geambeteerd was toen er ineens pauze was en je toch ineens uit het verhaal getrokken werd.

Zoals hierboven al aangehaald draagt de soundtrack wel enorm veel bij tot de sfeer van de gehele film. Enige tegenvaller was toch wel de ontploffing van de gadget. Wat een anti-climax was dat, nadat de spanning geleidelijk aan opgebouwd werd en gevisualiseerd met de knikkers. In de film zelf wordt al aangehaald dat de blast tot 10.000 voet hoog reikt. Maar in de film had je geenszins het gevoel dat dit een nucleaire ontploffing was. Nochtans op YouTube genoeg filmmateriaal te zien van échte tests (die welliswaar wel nog zwaarder zijn, neem ik aan).

Ik had wel een serieus issue met het projectie-scherm (denk ik), want het beeld zat vol 'vlekken'. En ik ga er van uit dat dat niet in het beeldmateriaal zit, want die vlekken vielen enorm op bij panning bij bvb Los Alamos scenes (waarbij je dan door het schuivende beeld direct ziet waarde vlekken 'vast' zitten). Eigenlijk identiek aan het zogenaamde Dirty Screen Effect bij LCD TVs. Ik ga nu ook niet zo frequent naar de cinema, maar zoiets heb ik echt nog nooit in een bioscoop gezien.

Laatst bewerkt:
Ik lees hier bij velen dat de ontploffing een teleurstelling was, maar dat was bij mij echt het tegenovergestelde! Die stilte was echt fenomenaal (de hele kinepoliszaal was trouwens muisstil :bow:). Het licht, de reacties van de mensen,... en dan die wall of sound, die na een tijdje toch plots binnen komt geknald, net op het moment dat je het al niet meer verwacht. Machtig.

Ik heb wel niks van beelden vooraf bekeken over het thema, dus ook geen nucleaire ontploffingen. Dat scheelt ook wel in de verwachtingen natuurlijk.

Ik lees hier bij velen dat de ontploffing een teleurstelling was, maar dat was bij mij echt het tegenovergestelde! Die stilte was echt fenomenaal (de hele kinepoliszaal was trouwens muisstil :bow:). Het licht, de reacties van de mensen,... en dan die wall of sound, die na een tijdje toch plots binnen komt geknald, net op het moment dat je het al niet meer verwacht. Machtig.

Ik heb wel niks van beelden vooraf bekeken over het thema, dus ook geen nucleaire ontploffingen. Dat scheelt ook wel in de verwachtingen natuurlijk.
Same. Ik werd gewoon uit mijn stoel geknald. Was wel fijn zo.

Die stilte komt toch ook perfect overeen met de realiteit? Ik vond die scene perfect passen in de film en volgt de realiteit en niet de Hollywood atoombom.

Ik had het (zoals anderen ook) over de beelden eigenlijk. Want inderdaad, qua geluid zat het wel snor, alhoewel ook wel een beetje voorspelbaar. Nolan kennende zal het aantal seconden tussen de ontsteking en het geluid ook wel exact juist zijn :).

Het was inderdaad ook wel aangenaam hoe stil het publiek was. Wat een verschil met Barbie vorige week... Je kon dus wel merken dat het toch vooral liefhebbers waren die in de zaal zaten.

Ik heb de film nog niet gezien maar wel de, eveneens nieuwe, documentaire 'To End All War: Oppenheimer & the Atomic Bomb' op VRT Max. Die kan ik in elk geval aanraden: het schetst zijn levensloop maar gaat toch ook dieper in op het maken van de atoombom. De documentaire is ook echt goed gemaakt. Bij de 'pratende hoofden' zit, naast historici en natuurkundigen, trouwens ook Christopher Nolan.
Niet meer beschikbaar op vrtmax??
Iemand een idee waarom?

Licentierechten die vervallen. Gebruikelijke periode is +- 1 tot 3 maanden. Altijd checken als je interesse hebt in iets.
Had er geen weet van, dit topic vandaag pas open gedaan na gisteren de film te gaan bekijken.
Zal het wel ergens vinden.

Imax Brussel zat nog goed vol.
Wel genoten van de film, zonder al teveel verwachtingen geweest.
Had wel een pauze verwacht voor zo'n speelduur maar gelukkig moest ik niet naar toilet.
Achteraf bekeken blij dat er geen pauze was want je zou er echt wel worden uitgetrokken op die manier.

Ik vond Oppenheimer waarschijnlijk de beste cinema ervaring sinds Mad Max Fury Road, heerlijke film en onwaarschijnlijk sterk acteerwerk van zowat de hele cast :love: .

Wie interesse heeft in de materie :oi22: kan ik ten zeerste het volgende boek aanraden. Is zeer toegankelijk en leest als een trein!

Merci, boek is vragen voor menne kerst 😅

Gisteren film ook gaan zien met de vriendin. Zij kijkt eigenlijk nooit films. Ik denk dat ik geen zeggenschap meer heb bij volgend filmbezoek 😂 Het enigste wat ze goed vond waren zijn “affaires” en laatste half uur sliep ze. *vrouwen :sarcastic:

Ik moet ook wel zeggen dat het intellectuele niveau en het tempo vrij hoog lag in het begin. Ik had me precies beter op voorhand wat verdiept in de materie :p

Ik moet ook wel bekennen dat ik niet zo een dialoog fan ben. Daarom dat ik een Interstellar altijd boven dit verkies. Maar uiteindelijk is de film zo goed gebracht dat het me weinig gestoord heeft.

Zelfs de dag nadien blijft de film toch nazinderen wat altijd een goed teken is.

Heb nu wel zin gekregen om wat “oorlogs”films te bekijken. “Dunkirk” of “Im westen nichts neues” dringend eens inplannen 😬

Ja dit dus he. Als ge graag kijkt naar van die rechtbank epen, perfect, maar dat kon wel een stuk korter.
Vond dat nochtans een knap stukje cinema. Met het switchen tussen de 2 hoorzittingen, en het duidelijk maken van wat er allemaal gebeurd. Dit met heel knappe montage en sfeerschepping. Hoorzittingen kunnen saai zijn in films, hier mij nauwelijks mee verveeld.

Terug
Bovenaan