Opspattend vet voorkomen?

Savatar

Well-known member
Crowdfunder FE
Is er een manier om vet/oliespatten zoveel mogelijk te vermijden tijdens het koken? Heeft het soort vetstof/olie hier ook mee te maken?
Ik laat mijn vlees op kamertemperatuur komen en dep het droog alvorens het in de pan gaat. Zijn er mensen die een spatscherm/deksel gebruiken?

Combinatie van vuur niet te hoog zetten en niet teveel vetstof gebruiken werkt meestal, maar als ik een steak wil dichtschroeien is dat niet te vermijden.

Het gespetter wordt veroorzaakt door water die in contact komt met het vet, dep je steak dus alles droog vooraleer te beginnen bakken (helpt ook met het garen van de steak). Ik gebruik ook geen olijfolie hiervoor, maar maïsolie. Spettert minder.

Dampkap helpt bij mij niet echt om spetters tegen te gaan. Kuis je fornuis direct op na het koken (of nog tijdens), dat is het minste werk om alles proper te houden.

Het hatelijkste daarvan is wanneer er een spetter zover uit de pan springt dat hij op de grond terecht komt. Je ziet dat dan niet meteen, loopt erdoor en voor je het weet is heel de vloer in uw keuken gezegend met vetplekken.

Grappig dit topic. Deze morgen heb ik een hemd aangetrokken en nu merkte ik plots op het werk dat daar enkele vetspatten opzitten. Niks van gemerkt deze morgen, maar wel balen.

Terug
Bovenaan