Oriëntatie perceel

Doxie

Well-known member
Dag allemaal. Wij zijn al even op zoek naar een bouwgrond/sloophuis. Eén van de criteria die het moeilijk maakt om iets te vinden: de oriëntatie van het perceel. We houden allebei van zon, heel veel lichtinval. De warmte kan gecompenseerd worden met airco, maar meer licht/zon binnekrijgen kan je (buiten grote ramen) weinig aan doen.

Voorlopig zoeken we : W, ZW of Z

Maar misschien hoeft het ook niet zo strikt. Welke oriëntatie heeft jullie woning en heb je hier spijt van? Blij mee? Voldoende invallende zon?

De voorgevel van ons rijhuis is naar het zuid-westen gericht. Dat maakt dat het in de winter soms lekker gezellig warm is in de living als de zon schijnt door het raam. Nadeel: in de winter is het achteraan in huis (keuken) soms erg koud, want daar komt nooit zon
Nog een nadeel: in de zomer is er snel schaduw in de tuin, maar als het echt heet is, is het daar wel fijn verkoelen (in de schaduw) :p
En nog een nadeel: het is soms erg warm in de living als het heet is, want in de zomer schijnt de zon op onze voorgevel van 10u 's ochtends tot ze pakweg ondergaat.
Een tuin naar een zuidelijke richting gericht, lijkt me sowieso aangenamer, behalve als het echt hete zomerdagen zijn.

Dag allemaal. Wij zijn al even op zoek naar een bouwgrond/sloophuis. Eén van de criteria die het moeilijk maakt om iets te vinden: de oriëntatie van het perceel. We houden allebei van zon, heel veel lichtinval. De warmte kan gecompenseerd worden met airco, maar meer licht/zon binnekrijgen kan je (buiten grote ramen) weinig aan doen.

Maar misschien hoeft het ook niet zo strikt. Welke oriëntatie heeft jullie woning en heb je hier spijt van? Blij mee? Voldoende invallende zon?
Wij hebben een Z-O gerichte tuin, en eerlijk: ik zou nu liever een compleet omgedraaid perceel willen. Je bent overdag niet thuis om op het terras te zitten, en in de zomer is het om te bakken op ons terras. Dan heb ik liever een N-gericht terras waarbij je automatisch de schaduw van uw huis hebt. Voor lichtinval is het eigenlijk ook niet goed, wij hebben heel grote ramen, maar vanaf het een beetje zonnig is moeten wij de screens heel de dag naar beneden doen. Gisteren was het 26 graden in huis...

Indien je gaat voor een HOB of OB zijn er best wat mogelijkheden om licht in huis te halen hoor, warmte compenseren met AC is perfect mogelijk maar echt aangenaam/gezond is dat ook niet ... en zo valt er voor quasi elke oriëntatie wel iets te zeggen. Bij een rijwoning is het imo een veel grotere factor.

Woning hier is open met ramen van ZO tot N, dus quasi 360° - er is een terras op ZW en eentje op NW - het NW wordt veruit het meeste gebruikt, de keuken is eigenlijk een apart blok in de woning en heeft 4 ramen gaande van Z tot N - op een warme zomerdag is dat echt snel té warm.

Verder zoals @anders. aangeeft - ook afhankelijk van je situatie en fase in je leven: ochtendzon is heel aangenaam - maar voor de gemiddelde mens die gaat werken heb je daar niet heel veel aan.

Laatst bewerkt:
Wij zochten destijds specifiek naar een huis met zuidgerichte tuin en hoewel het in de zomer soms heet is op het terras, heb ik daar nog geen seconde spijt van gehad. Wij hebben in onze aanbouw trouwens zonwerend glas genomen op de zuid- en westkant en gaan dat in de toekomst ook doen in de keuken die ook zuid- en westgericht is.

Mijn zus heeft een noordgerichte tuin en daar koelt het op een warme zomerdag zelfs redelijk snel af al vroeg op de avond. Wij kunnen veel langer blijven buitenzitten doordat wij lang direct zonlicht hebben. Vooral in de tussenseizoenen merk je daar toch ook een groot verschil.

En voor (zeer) hete zomerdagen zijn er opzetzwembaden en hangparasols uitgevonden!

Wij staan -25 graden NNW met de achtergevel. De voorgevel staat dus op het ZZW.

Vooraan boven en 1 slaapkamerraam op het westen (-25 graden) hebben we screens. Achteraf gezien hadden we op de "noord"kant in die slaapkamer beter ook screens geplaatst, aangezien daar effectief wel de warme ondergaande zon nog binnenkomt.
Vooraan beneden hebben we 1 "blank" raam van ongeveer 80*230 met zonwerend glas, een voordeur met 150*230 zonwerend glas (onder een oversteek van ongeveer 1,5 meter) en een raam van 160*230 met ongeveer 50% vaste zonwering (alu latten buiten aangebracht).
Op de westkant beneden staat ook nog ongeveer 700*230 aan zonwerend glas, en dan de achtergevel beneden heeft ook een 450*230+400*180 niet zonwerend glas.

De ramen beneden dachten we op termijn af te schermen met beplanting (bomen dus) en een beweegbare terrasoverkapping en in de tussentijd met binnenzonwering (gordijnen, die er dus nog niet hangen). We hebben wel al van die driehoekzeilen opgespannen gehad, en dat maakte duidelijk verschil, maar coverde zeker niet al het invallende licht.
We hebben geen airco, vorige zomer was het 's morgens telkens ochtendfris binnen, en tegen 's avonds (door de grote onbedekte glaspartijen volledig belicht vanaf een uur of 15:00, liep het op de warmste dagen op naar een kleine 27 graden (op de thermostaat, die ook los in die zon hangt natuurlijk, dus niet heel het huis was hier 27 graden. De eerste helft van de dag bleef het zelfs op de warmste dagen vorige zomer netjes 20-22 graden op de thermostaat, door de goede zonwering vooraan.
Ik vraag me ook af in hoeverre het ventilatiesysteem de temperatuur verhoogt, dit zal ook wel om en bij de graad of paar graden liggen...

Afkoeling 's avonds gebeurt hier heel efficient omdat iedere kamer 2 ramen heeft die op elkaar kunnen trekken, alsook we geen grote betonnen massa hebben om af te koelen (houtskelet).
We hebben en wilden ook geen airco.
Eventueel later met een geothermische warmtepomp passieve koeling, maar da's toch enkel beneden dus of dat systeem zijn prijskaartje waard zou zijn valt nog te bezien.

Nu, over de orientatie zelf: we hebben een terras op het westen (onze achtergevel is geschrankt en het (toekomstige) terras ligt dus tegen een stuk zijgevel en een stuk achtergevel), wat dus 's avonds een zaligheid is vooral lente-zomer-herfst. In de winter komt de zon hier wel amper, omdat we die 25 graden extra nog gedraaid zijn.
Let wel: we kijken uit op een diep stuk van een dikke 100 meter achteraan, en hebben weiland dat 30-40 meter opzij strekt. Indien je buren dichterbij zitten, gaat je gevoel (en zonwering) veel veranderen natuurlijk: niet onderschatten hoeveel licht je buren kunnen afnemen (wat positieve en negatieve aspecten heeft!).

"we plaatsen wel een airco" vind ik persoonlijk een heel slechte insteek wanneer je een nieuw huis bouwt. Er zijn tal van manieren om de zon buiten te houden (zonder het licht te verliezen) die integraal kunnen worden uitgewerkt in je ontwerp. Ik zou in eerste instantie daar op hameren bij je architect, want velen staan daar amper bij stil en kijken enkel naar het esthetische.

Onze vorige woning had de tuin los in het zuiden. Dat zou echt een dealbreaker geweest zijn bij onze zoektocht naar een ander huis.

Zoals @anders. al aangeeft die warmte is echt onaangenaam.
Een dag zoals gisteren zou het fijn zijn om op het terras te vertoeven, maar dan ben je aan het werk. En vanaf april ongeveer is het daar op zonnige dagen gewoon niet uit te houden. Zelfs tot laat op de avond omdat bv je terras de warmte opneemt. ‘S ochtends heb je dan weer geen zon en is dus buiten ontbijten dan ook weer minder aangenaam.

Nu een oostgerichte tuin. We hebben vanaf ‘s ochtends de eerste zonnestralen. De tuin staat niet constant in de zon. In combinatie met een zonneluifel is het hier zeer aangenaam vanaf maart ongeveer.

Danku voor de vele reacties alvast. Duidelijk veel verschillende meningen, maar toch ook veel positiviteit over vele richtingen - toch wel een eyeopener. Iets gezien dat NW was en toch wat twijfel. We zoeken sowieso een ruim perceel OB (breedte 25m, 50m+ diepte).

Over de opmerking rond airco: uiteraard ook kijken naar alle andere mogelijkheden. Maar in vorige woningen gemerkt dat ondanks aangepast glas, rolluiken, .... op die echte zomerdagen het toch teveel wordt.

Bij eerste appartement (met tuintje) hadden gewoon geen benul van richting van tuin, totaal geen rekening met gehouden...
Resultaat was een tuin waar nooit of amper zon was, vaak drassig en nat gras tot tegen de middag, het terras steeds vol mos.

Nadien bij ons huurhuis viel ons op hoe anders je leeft met een zuidentuin. Hebben hier een terras en met weer zoals de vorige 2 dagen is het er gezellig 18gr en geniet je van die eerste zon. In de zomer steeds lekker warm enkel bij een hittegolf TE warm. Maar voor die paar dagen dat dat zo is...
Ik zou niet meer kunnen leven met een terras /tuin waar geen of amper zon zou zijn.

Nu een huis gekocht waar we binnen paar maanden intrekken en de oriëntatie was een zeer belangrijke factor. De tuin ligt er Z/ZW en ideaal. Voor de hete dagen doe je de rolluiken naar beneden en blijft het redelijk koel + tegenwoordig niets wat je met airo niet kan oplossen. Wij leven buiten van maart t/m oktober door de optimale benutting van de warmte.

We zijn wel zonnekloppers en kunnen zeer goed tegen de warmte, dus in de zomer liggen we nog steeds relaxt onder de parasol 😎🌞

Ken mensen die met de minste zonnestraal naar binnen vluchten en die zouden hier natuurlijk niet kunnen aarden, ben je mss beter af met een andere oriëntatie.

Hangt van meerdere dingen af vind ik, zowel in dit huis als het vorige een volledig noordgerichte tuin, maar achteraan de tuin grenzen andere tuinen.
Om licht binnen te trekken: lichtstraat over de volledige breedte van het huis.
In de zomer heb ik continu een strook (1,5m) schaduw op mijn terras, ideaal om buiten te werken zonder reflectie op het laptopscherm en de rest van de tuin baadt in het zonlicht, zonder dat mijn woonkamer een serre wordt.
Maar ik kan dan ook echt niet tegen de warmte en vind een huis vol zon (niet een huis vol licht) eerder een nadeel dan een voordeel. De voorkant van het huis voelt voor mij aan als een sauna.
Het vooroordeel dat een noordgerichte woning automatisch donker is, klopt niet met de juiste aanpassingen.

Je moet niet per se glas op het zuiden hebben om veel licht te hebben. Je gaat u dat zelfs beklagen in de zomer.
Als je dat doet, zorg dan maar voor screens op het zuiden, maar die zullen het grootste deel van de dag naar beneden zijn in de zomer en dan heb je minder licht dan met glas op het noorden bijvoorbeeld.
Onze tuin is oost gericht en wij hebben grote ramen aan de oost gevel. Ook wanneer de zon al in het zuiden of westen zit, trekken we nog veel licht binnen langs die ramen.

Onze tuin is vnl oostelijk gericht. Met het zuiden op de living. Eigenlijk ideaal imo. Vanaf pakweg 14u ligt ons terras in de schaduw van ons eigen huis, want eigenlijk gaat ge toch zelden in de volle zon zitten, maar hebben we wel nog volop zon in de tuin. Het speelhuisje en de zandbak van de kinderen staat strategisch jaarrond in de halfschaduw van wat bomen. We hebben wel iets te weinig ramen aan de zuidkant/living, daar had iets meer gemogen om meer licht binnen te krijgen hoewel de grote raampartijen daar id achter (O) en voorgevel(W) wel iets compenseren qua licht zonder meteen warmte binnen te trekken

En ook wel de luxe dat ons 2de terras (een houten vlonder aan de garage eigenlijk) wel jaarrond van de voormiddag tot zowat zonsondergang in de zon ligt dus voor- en najaar durven we gerust de tafel of zetels ff naar daar te verhuizen om al/nog buiten te zitten en in de zomer staat daar het zwembad op voor de kindjes.

Bij eerste appartement (met tuintje) hadden gewoon geen benul van richting van tuin, totaal geen rekening met gehouden...
Resultaat was een tuin waar nooit of amper zon was, vaak drassig en nat gras tot tegen de middag, het terras steeds vol mos.

Nadien bij ons huurhuis viel ons op hoe anders je leeft met een zuidentuin. Hebben hier een terras en met weer zoals de vorige 2 dagen is het er gezellig 18gr en geniet je van die eerste zon. In de zomer steeds lekker warm enkel bij een hittegolf TE warm. Maar voor die paar dagen dat dat zo is...
Ik zou niet meer kunnen leven met een terras /tuin waar geen of amper zon zou zijn.

Nu een huis gekocht waar we binnen paar maanden intrekken en de oriëntatie was een zeer belangrijke factor. De tuin ligt er Z/ZW en ideaal. Voor de hete dagen doe je de rolluiken naar beneden en blijft het redelijk koel + tegenwoordig niets wat je met airo niet kan oplossen. Wij leven buiten van maart t/m oktober door de optimale benutting van de warmte.

We zijn wel zonnekloppers en kunnen zeer goed tegen de warmte, dus in de zomer liggen we nog steeds relaxt onder de parasol 😎🌞

Ken mensen die met de minste zonnestraal naar binnen vluchten en die zouden hier natuurlijk niet kunnen aarden, ben je mss beter af met een andere oriëntatie.
Hier exact hetzelfde. Ik denk dat je vooral moet kijken naar jezelf en hoe goed je zon/warmte kan verdragen. Veel van de dingen die ik hier lees, zijn voor mij juist een voordeel. Hele dag zon in onze tuin, we hebben wel een beetje schaduw door bomen, maar in de zomer warmt het (opzet)zwembad vanzelf op en leven wij eigenlijk buiten. Met een noordgerichte tuin zou ik nog zitten zagen dat het te koud is denk ik, haha.

Klopt.

Elke zonnestraal zit ik buiten, niets gezelliger dan in het buitensalon te zitten met goed weer. Zeker in België is het zelden zo heet dat het niet meer dragelijk is 🌞😎

Hier nu OZO (open bebouwing) aan het bouwen. Terras komt zodanig dat NW is afgeblokt (vaak komt de wind/regen van die kant). We zijn nu ook wel nie speciaal zonnekloppers, dus Z zou niet zo fijn geweest zijn. Vorige huis was tuin N (open bebouwing) en dat vond ik totaal niet gezellig. Vaak ook wind die naar het terras blies en eigenlijk constant een gevecht tegen mos en groen op uw terras omdat het altijd in de schaduw van het huis ligt.

Onze tuin (en grote ramen in de woonruimte) zijn naar het Zuiden gericht. De eerste zomer hebben we het zonder raamverduistering gedaan en dat was wel zweten. Met de screens (langs binnen, trouwens) is het intussen wel veel beter te doen, maar ik had toch liever een oostelijke of westelijke oriëntatie gehad.

Mijn vriend is wel heel content ermee voor de moestuin. :p

Halfopen ZW gericht. Veel zon, veel icht, veel warmte, we zitten veel buiten en hebben ook airco's over heel ons huis.
Ik mis schaduw in de zomer in de tuin. De bomen die ik 4 jaar terug plantte, zijn nog te klein om veel schaduw te bieden. Ik heb wel een schaduwdoek van 4 op 4 om meer schaduw te hebben...
Elke windrichting heeft z'n voor-en nadelen. Maar zoals hierboven reeds vermeld: hoeft niet zuidelijk gelegen te zijn om veel licht te hebben. Wel als je veel zonnewarmte wilt...
Mijn ouderlijk huis is ook ZW gericht, ideaal voor de avondzon op het terras in de zomer. Het ouderlijk huis is ook halfopen maar aan de zuidkant staat het huis van de buren. Bij onze woning hier, hebben we buren op de noordkant. De zon schijnt hier dus een hele dag op onze gevel, in vergelijking met het ouderlijk huis hebben wij een zeer warm huis...

Onze tuin ligt Noord-West. Niet wat ik op voorhand graag had gewild maar eerlijk gezegd ben ik er toch wel content mee.
Door onze woning op een verstandig manier te bouwen hebben wij relatief veel glas op de ZW zijde van het huis en dat zorgt sowieso altijd voor voldoende lichtinval. Het is ook niet alsof je direct zonlicht nodig hebt voor voldoende lichtinval. De NW zijde van ons huis is op het gelijkvloers volledig glas, zelfs al is dat het grootste deel van de dag de schaduwzijde van het huis, al dat glas geeft nog steeds meer dan voldoende lichtinval.

Als je trouwens toch je gewenste zuidgerichte perceel vindt: wees slim en installeer van bij het begin zonnewering (langs buiten).

Bezig op een bouw en de grote raampartij van bijna 8m ligt NW, eigenlijk ideaal, geen kans op oververhitting denk ik en toch zon op de tuin.

Als je trouwens toch je gewenste zuidgerichte perceel vindt: wees slim en installeer van bij het begin zonnewering (langs buiten).
Inderdaad, maar die ga je de hele dag naar beneden mogen laten in een nieuwbouw en dan heb je nog minder licht. Doe je ze open, dan zit je in een serre.
Screens half open doen is ook geen optie, want dan heb je kans op thermische breuk.

Terug
Bovenaan