Ouderen opvoeden

Squidward

Well-known member
*Als dit beter bij relaties etc staat, feel free to move*

De meesten onder ons die nog ouders of schoonouders hebben, moeten - denk ik - toch al af en toe merken dat dit in feite een opvoedingstraject ‘kleuterwaardig’ kan zijn.

Bij ons heeft de schoonpa de auto van zijn huisarts over gekocht (vind het al wat vreemd dat een dokter tijdens een huisbezoek zijn auto te koop aanbiedt, maar soit). Auto heeft veel elektronische gadgets, een batterij etc etc en die wagen is gewoon te moeilijk voor schoonpa. Hij wil het niet horen, maar hij slaagt er dus nooit (en I mean néver) in om dat dinges aan de praat te krijgen. Elk vertrek is tien minuten extra gewoon om tuutuut vroem vroem te doen zeggen.

Schoonmoeder wil dan weer alleen in huis blijven wonen terwijl schoonvader op reva is voor knie-operatie. Die operatie die er gekomen is omdat hij al vijf jaar aan een stuk vier keer per nacht dat vrouwmens moet oprapen omdat ze geen gevoel meer heeft in haar voeten en dus *in feite* niks meer alleen kan. (Voel aub geen medeleven met haar, er zijn slechte mensen op de wereld genre Putin, Mugabe,… en dan is er Jacqueline). De thuisverpleging hangt elke dag aan de lijn om te smeken dat ze ook naar reva gaat of WZC maar als mamzel niet wil… ik kan ze ook niet drogeren en afsmijten. (heh… kan ik dat?)

Mijn ma indertijd heeft ook zo haar peren gezien met haar ma. Dat is precies een regressie? Oud worden is natuurlijk lastig en het kan zwaar zijn om mee om te gaan maar Jesus Christ on a Taco…

Wij gaan ook wel onze momenten hebben later in onze - armoedige, danke Jan - oude dag, ben ik mij van bewust. Maar ik hoop van harte dat ik mijn bewustzijn wat kan behouden en niet op Indiana Jones missie ga om iedereen miserabel te maken.

End rant. Nog boomer-opvoeders?

Oh ja hoor, allemaal zeer herkenbaar. Vanaf een bepaald moment lijken het inderdaad koppige kleuters te worden die naar geen goede raad willen luisteren.

Ik zie ze nu inderdaad dezelfde dingen doen (of niet doen) waarover ik ze 100x heb horen klagen naar hun ouders toe.

Generatie geboren 1928-1945 heeft minder noten op hun tak maar hebben meer afgezien.
Consumeren als levensfilosofie. Kwaliteitskranten papegaaien.
"Ze hebben dat onderwijs te veel laten vervrouwelijken."
Bemoeiziek naar de kleinkinderen toe omdat ze zelf te weinig hebben gewerkt voor hun respect en nu dan met sjoemelgeld chanteren.

Generatie geboren 1928-1945 heeft minder noten op hun tak maar hebben meer afgezien.
Consumeren als levensfilosofie. Kwaliteitskranten papegaaien.
"Ze hebben dat onderwijs te veel laten vervrouwelijken."
Bemoeiziek naar de kleinkinderen toe omdat ze zelf te weinig hebben gewerkt voor hun respect en nu dan met sjoemelgeld chanteren.
Misschien post die generatie wel posts die je kan begrijpen 🤔

Generatie geboren 1928-1945 heeft minder noten op hun tak dan de boomers maar ze hebben meer afgezien, die zaten dichter bij de armoede dan zun geboren 1945-1965.

De boomers consumeren als levensfilosofie. Hun meningen bestaan grotendeels uit het papegaaien van kwaliteitskranten.

Maatschappelijke problemen hadden zij zelf in de hand van onderwijs tot pensioenen, immigratie, laag geboortecijfer, gebrek aan zingeving door persoonlijke vrijheid prioriteit te geven op geloof. Maar rock 'n' roll was toch belangrijker, alsook statussymbolen verzamelen.

De boomers die ik ken zijn bemoeiziek naar de kleinkinderen toe omdat ze zelf te weinig hebben gewerkt voor hun respect en nu dan met sjoemelgeld chanteren.

We mogen niet veralgemenen, maar boomers worden in mijn omgeving doorgaans gekenmerkt door: koppigheid, oppervlakkigheid, materialisme, dommigheid, racisme, gierigheid,...

Ik denk dat het mentaal ook niet gemakkelijk is om als ouder, die altijd een rol van autoriteit heeft gehad, plots te moeten luisteren naar je kind omdat dingen te snel gaan.

Algemeen eigenlijk ga je van zelfstandig lid van de maatschappij naar iemand die minder meekan en soms wordt beschouwd als volledige idioot.

Dan mag je nog een halve heilige zijn maar positief wordt je daar ook niet van.

Mijn mama is van 1955 en ze wilt eigenlijk op haar manier zoveel mogelijk mee zijn in de dingen die ze gebruikt. Neem nu alles rond de smartphone. Ze heeft een notitieboekje en noteert in stappenplannen hoe je bv een foto op Facebook moet uploaden. Na een tijdje is ze er mee weg, maar als ze het niet meer weet: haar boekje

Dit lukt prima, tot het gaat over wachtwoorden. Heb het haar al vaak gezegd van gewoon die dingen ook te noteren in haar boekje en dat doet ze... soms...

*telefoon gaat af*
- "Ja, mama?"
* "Weet jij mijn wachtwoord van Facebook? Ik moet opnieuw inloggen"
- "Staat dat niet in je boekje?"
* "Ik denk het niet, weet jij het niet van buiten?"
- "Neen, mama.... *zucht*... Ik kom straks es langs"

Ahja, tis maar dat zeker :crazy:

Ik heb zo eens in verschillende sessies aan de opa uitgelegd hoe FB werkt. Aanmaken profiel/uploaden profielfoto/hoe werkt messenger/vrienden toevoegen/...

Op een ochtend paar dagen erna open ik FB, eerste dat ik op mijn feed krijg: de opa die een foto van de lokale cafébazin op vakantie in bikini los heeft gedeeld op zijn profiel 🫣

serieus probleem was echter de oma: was altijd een ramp in het verkeer, na herhaaldelijk met de familie ze quasi dwingen om niet meer met de auto te rijden, bleef ze volharden. Wake up call voor haar was dan dat ze op de parking van de Delhaize op een andere wagen gereden heeft. Ze had het zogezegd niet gevoeld/gezien en is gewoon naar huis gereden. Politie half uurtje erna aan de deur omdat er serieus wat volk het accident had zien gebeuren. Auto dan gelukkig verkocht, maar eerder uit schaamte dat de politie aan haar deur stond ('de gebuurs gaan kweetnie wat denken'), van dat hele accident heeft ze eigenlijk maar bitter weinig berouw getoond.

Ik merk bij die van ons ook een enorm gebrek aan zelfreflectie en inzicht... die kunnen niks fout doen, 't is altijd de schuld van een ander. Als ik er iets van zeg dan "moet ik zo snel niet op mijn tenen getrapt zijn". Ook een sorry heb ik ze nog nooit horen zeggen.

Moeilijke generatie.

Ik merk bij die van ons ook een enorm gebrek aan zelfreflectie en inzicht... die kunnen niks fout doen, 't is altijd de schuld van een ander. Als ik er iets van zeg dan "moet ik zo snel niet op mijn tenen getrapt zijn". Ook een sorry heb ik ze nog nooit horen zeggen.

Moeilijke generatie.
Ja, echt wel een probleem van enkel die generatie :unsure:

lol, wat een topic weer: efkes een hele generatie over 1 kam scheren. Al de negatieve eigenschappen die hier zijn opgesomd ziet ge met de regelmaat der klok op BG, nochtans denk ik dat de meesten hier 30-50 jaar zijn.
Allez, in elk geval weten jullie dan al wat jullie kinderen van jullie gaan zeggen als jullie 60+ zijn.

lol, wat een topic weer: efkes een hele generatie over 1 kam scheren. Al de negatieve eigenschappen die hier zijn opgesomd ziet ge met de regelmaat der klok op BG, nochtans denk ik dat de meesten hier 30-50 jaar zijn.
Allez, in elk geval weten jullie dan al wat jullie kinderen van jullie gaan zeggen als jullie 60+ zijn.
Goed gezegd, boomer :hug::hug:

generatietijdlijn_boomer-genz-millenials.jpg
hey, ik ben van de patatgeneratie he.

Meh ik denk dat al die dingen die hier beschreven worden niets met generatie te maken hebben. Alleen ben je er misschien blind voor bij je eigen familie tot het op een bepaald moment te veel wordt.

We mogen niet veralgemenen, maar boomers worden in mijn omgeving doorgaans gekenmerkt door: koppigheid, oppervlakkigheid, materialisme, dommigheid, racisme, gierigheid,...
Mijn originele titel was dan ook ‘boomers opvoeden’ en niet ‘ouderen opvoeden’ omdat ik echt wel het onderscheid wou maken. Echter, met dezelfde warme vriendelijkheid die al een tijdje mod-mode lijkt te zijn is het aangepast. Nochtans is er mijns inziens wel degelijk een verschil en reden om de groep te benoemen.

*telefoon gaat af*
- "Ja, mama?"
* "Weet jij mijn wachtwoord van Facebook? Ik moet opnieuw inloggen"
- "Staat dat niet in je boekje?"
* "Ik denk het niet, weet jij het niet van buiten?"
- "Neen, mama.... *zucht*... Ik kom straks es langs"
Mama denkt: "Haha ik heb hem (of haar) alweer bij z'n pietje! Ik zie mijne zoon (of dochter) nog eens!" :D

Terug
Bovenaan