Ouderschapsverlof

Madeen

Member
Even situatie schetsen:
Ik ben bij mijn huidige werkgever aan de slag sinds Maart 2025 en ben hier absoluut niet tevreden met mijn huidige werksituatie dat ik een overplaatsing heb aangevraagd naar een andere afdeling waar er een vacature vrij is.
Ondertussen heb ik ook meerdere interviews bij FOD ingepland om mogelijks daar te gaan werken indien ik geselecteerd wordt.

De planning is om ofwel te starten bij FOD als ik ergens binnen geraak.
Indien niet, hoop ik op de overplaatsing.
Indien deze geweigerd wordt, zal ik wss verder zoeken naar een nieuwe job.
Voor alle 3 zou ik willen beroep doen op ouderschapsverlof

Ik heb 2 kinderen (11j en 8j)
Beide hebben een vorm van ASS met die van 11j zeer zwaar waarvoor er verhoogde kinderbijslag is.
Volgens de info die ik heb opgezocht is hij helaas niet erkend als zwaar gehandicapt en zou ik dus mijn recht op ouderschapsverlof verliezen eenmaal hij 12 wordt (Juli 2025).
Wel ben ik nu bezig met onderzoeken te doen omtrent ADHD op aanraden van zijn psychiater.

Een herevaluatie zal er zowiezo aangevraagd worden want er is no way dat hij niet zwaar gehandicapt is en die erkenning niet "verdient".
Ontwikkelingsleeftijd van een peuter/jonge kleuter in een 11-12 jarige, non-communicatief (buiten echolalie), leeft eigenlijk zo goed als permanent in zijn eigen wereld, etc...
Hij zal later nooit op zichzelf kunnen leven en constante begeleiding nodig hebben.

Naar ouderschapsverlof toe vraag ik mij af:
Als hij de leeftijd van 12jaar heeft bereikt en de erkenning van zwaar gehandicapt pas daarna krijgt, kan ik nog steeds mijn ouderschapsverlof aanvragen?
In het ideale geval zou ik nu al ouderschapsverlof willen aanvragen maar helaas is er een ancienniteit nodig van 1 jaar dus ik moet zowiezo wachten tot Maart 2026 wat de timeframe toch wel klein maakt.
Bijkomende vraag, als ik dan toch zou kunnen starten bij het FOD, is er dan ook een ancienniteit van 1 jaar nodig?

1. Als hij de leeftijd van 12jaar heeft bereikt en de erkenning van zwaar gehandicapt pas daarna krijgt, kan ik nog steeds mijn ouderschapsverlof aanvragen?
2. In het ideale geval zou ik nu al ouderschapsverlof willen aanvragen maar helaas is er een ancienniteit nodig van 1 jaar dus ik moet zowiezo wachten tot Maart 2026 wat de timeframe toch wel klein maakt.
3. Bijkomende vraag, als ik dan toch zou kunnen starten bij het FOD, is er dan ook een ancienniteit van 1 jaar nodig?
1. Ja
2. klopt
3. de regels van het FOD qua ancienniteit ken ik niet.

Maar je kan ook verlof wegens medsiche bijstand nemen. Gezien de toestand van je zoon is dat zeker een mogelijkheid als de dokter er mee akkoord gaat, en het voordeel is dat hier geen ancienniteitsvoorwaarden aan zijn (ik heb zo iemand vanaf de eerste dag, mét (nietnoodzakelijke) goedkeuring van de werkgever, kunnen laten starten met halftijdse tewerkstelling).

Maar je kan ook verlof wegens medsiche bijstand nemen. Gezien de toestand van je zoon is dat zeker een mogelijkheid als de dokter er mee akkoord gaat, en het voordeel is dat hier geen ancienniteitsvoorwaarden aan zijn (ik heb zo iemand vanaf de eerste dag, mét (nietnoodzakelijke) goedkeuring van de werkgever, kunnen laten starten met halftijdse tewerkstelling).
Is dit mogelijk bij mijn huidige werkgever dan ook of enkel bij FOD?
Wat heb ik hier specifiek voor nodig? Ik zou uiteindelijk graag naar een 4/5 tewerkstelling gaan om zelf ook wat rust voor mezelf te krijgen. Beide kinderen zijn iedere week vanaf donderdagavond tot zondagavond bij mij dus weekends bestaan niet voor mij.

Nota: Absoluut niet de bedoeling om misbruik te maken van een systeem. Ik heb vele keren verandert van job omwille van mijn kinderen (veranderen van scholen omw diagnoses, testen, medicatie, onhoudbaar gedrag, etc...)

daar kan ik onmogelijk om antwoorden gezien ik totaal niet weet in welke sector je werkt (en ik ken de details van de publieke sector ook niet).

Verlof om medische bijstand is wel overal een recht.

Heb zonet de aanvraag ingediend bij de behandelde arts (psychiater) dus hopelijk gaat hij daar in mee. Ga ondertussen al ruim 4-5 jaar met mijn zoontje bij hem. Dus hij zou moeten weten hoe zwaar het is met hem.

Oorspronkelijk wou ik dit verlof vermijden tot na mijn ouderschapsverlof maar ik denk niet dat ik het zal kunnen overbruggen tot aan volgend jaar Maart... Dus hopelijk gaat de RVA en de psychiater er in mee

Bijkomende vraag, als ik dan toch zou kunnen starten bij het FOD, is er dan ook een ancienniteit van 1 jaar nodig?

Voor ouderschapsverlof moet je geen 1 jaar wachten bij de overheid. Het kan wel zijn dat je stage verlengd wordt.

Er staat "van toepassing op stagiairs" dus daarmee dat ik veronderstel dat een "stagiair" ook ouderschapsverlof kan nemen.

Ook hier:
Statutaire personeelsleden doorlopen een stage van een jaar.

De stage gebeurt in principe voltijds maar in bepaalde gevallen is het ook mogelijk om deeltijds te werken tijdens de stage. In dat geval wordt de stage verlengd.

Een stagiair kan bijvoorbeeld deeltijds werken via het stelsel van de verminderde prestaties wegens persoonlijke aangelegenheden of de loopbaanonderbreking voor ouderschapsverlof. Een stagiair met een handicap kan ook verminderde prestaties wegens medische redenen aanvragen.

Laatst bewerkt:
Update:
De psychiater is akkoord gegaan en heeft een attest uitgeschreven t.e.m. Maart 2026. In Maart kan ik dan ouderschapsverlof aanvragen. Ik denk oprecht dat dit het beste is in mijn situatie. Opeens zal ik een dag hebben per week voor mezelf. Kwordt er bijna emotioneel van wat ik allemaal met die tijd kan doen :D

Terug
Bovenaan