Over Geld Gesproken

Jackerath

Well-known member

Net de S01E05 gezien van dit programma, en was verbaasd dat er nog geen topic over bestond op dit forum.

Toch wel bizar allemaal. Een gezin met 2 kinderen woont samen met de oma in 1 huis.

Die hebben samen 4 leningen lopen, voor in totaal 455K:
  • Hypothecaire lening van 290K voor hun woning van 319K (1248 €/maand)
  • Verbouwlening van 70K (was eerst 37K, maar werd verhoogd door tegenslagen)
  • Autolening van 45K voor een EV
  • Persoonlijke lening van 50K (833€/maand) op naam van de oma voor een betere keuken, badkamer, zwembad, ...
Ik heb niet meteen zien passeren wat de totale maandelijkse aflossing is, maar de boodschap van die vrouw was dat ze geen marge meer hadden om te leven.

Ze laten wel zien wat de inkomsten zijn, wat inclusief het pensioen van oma op 6807 euro netto per maand komt.

Ze hebben hun huis verkocht aan een investeerder en mogen er blijven wonen door het te huren.

Ik stel mij dan toch echt de vraag hoe hoog die totale maandaflossing was bij zo'n inkomen, en of er geen andere oplossing uitgewerkt kon worden indien 1 van die leningen op korte termijn zou afgelost zijn.

Een nieuwe EV kopen als je het al wat 'krap' hebt. Sommige mensen zijn gewoon niet slim genoeg om met geld om te gaan.

Om nog maar van die 'oplossing' te zwijgen.

Ik heb het programma niet gezien, maar waren ze na de "oplossing" dan schuldenvrij, op de autolening na? Vermoedelijk niet aangezien de woning maar 319k waard is en de leningen voor het huis 410k zijn. Veel zal er nog niet afgelost zijn denk ik dan.

Totale kost leningen schat ik op:
Hypothecair: 1248
Verbouwlening: 700
Autolening: 850
Persoonlijke lening: 833
totaal: 3631

Blijft 3176 over om van te leven met 5 personen. Weinig is dat nu toch ook niet. Elimineer de EV en bijhorende lening en je trekt dat bedrag al op naar 4026. Lijkt mij toch een betere oplossing dan terug gaan te huren.

Natuurlijk enkel gebaseerd op aannames zonder het hele verhaal te kennen.

Ik volg het programma ook. Ik kijk niet te nauw op de cijfers maar meer op de concepten. Zoals andere geldprogramma's van VTM klopt de optelsom niet echt, kom je in de praktijk niet op de besparingen of is het voorgestelde plan niet uitvoerbaar in de realiteit. Voor de kijker wordt alles vereenvoudigd tot enkele items, mss speelde er meer mee dan wat op het scherm voorbij kwam.

Voor de doeleinden van het programma is de oplossing altijd de notaris hoewel soms andere aspecten belangrijker zijn zoals een relatietherapeut, budgetcoach en in een andere aflevering een goede immomakelaar of medische begeleiding.

Ik heb het programma niet gezien, maar waren ze na de "oplossing" dan schuldenvrij, op de autolening na?
Ja, ze hadden nog 26K over na het dichtgooien van die 3 leningen. Er was sprake om die EV te vervangen door een goedkopere auto, maar het is mij niet duidelijk of ze dat ook gedaan hebben.
Vermoedelijk niet aangezien de woning maar 319k waard is en de leningen voor het huis 410k zijn. Veel zal er nog niet afgelost zijn denk ik dan.
Neen, de prijs van de woning was 319K, zonder de extra's. Het leek mij een nieuwbouw van het type SOD, waarbij in de basisprijs dus enkel een zeer kale afwerking was voorzien. Die extra leningen van 70K en 50K dienden dus om die woning beter af te werken. In hun ogen was de woning 540K waard, maar volgens een makelaar was het dan maar 450K. Geen idee of dat ook de verkoopprijs was.
Ik volg het programma ook. Ik kijk niet te nauw op de cijfers maar meer op de concepten. Zoals andere geldprogramma's van VTM klopt de optelsom niet echt, kom je in de praktijk niet op de besparingen of is het voorgestelde plan niet uitvoerbaar in de realiteit.
Ik vind het gewoon opmerkelijk dat men in een programma over geld niet de minste moeite heeft gedaan om die mensen met de neus op de feiten te drukken, namelijk hoeveel interesten ze voor al die leningen (in totaal) zouden moeten betalen en dat dat geld definitief weg is. Ze leefden gewoon boven hun stand met veel te veel luxe op afbetaling. En dan is de oplossing om maar geen eigendom meer te hebben zodat ze terug kunnen sparen om reizen te kunnen maken? :wtf:
Voor de kijker wordt alles vereenvoudigd tot enkele items, mss speelde er meer mee dan wat op het scherm voorbij kwam.
Dat lijkt mij wel duidelijk. Het lag er vingerdik op dat die vrouw wilde scheiden, maar niet wist of ze alles kon blijven afbetalen zodra zijn inkomen de molensteen niet meer mee kon dragen. Die kerel zei ook letterlijk tegen haar: "indien we gaan kinderen hadden, was ik al weg". Toch een mega burn voor die vrouw voor de ogen van alle kijkers, waar het op neerkomt dat hij ze eigenlijk niet meer graag ziet.

Ik had wat medelijden met dat koppel. Die zaten duidelijk niet goed in hun vel en zijn in een zeer slechte financiële situatie geraakt.

Bepaalde financiële keuzes zijn heel bizar. De wagen van 52.000 euro, de oma die haar centen in cosmetica van dat huis steekt en zo genoodzaakt is om daar in een kamertje te gaan wonen...

Ergens snap ik de oplossing wel. Reset en dan de tering naar de nering zetten. Alleen vrees ik dat ze dat laatste niet gaan doen.

Ik heb ook een andere aflevering gezien waarin een vijftiger via een testament zijn kinderen had onterfd ten voordele van zijn bejaarde ouders. Die had dat niet eens door.

Bizar hoe weinig financiële skills mensen soms hebben.

Blijft 3176 over om van te leven met 5 personen. Weinig is dat nu toch ook niet.
Bomma had een pensioen van 1700 euro dat vrijwel integraal naar de leningen en terugkerende rekeningen ging. Als die overlijdt, is er wel een issue. Daarnaast was de woning op korte termijn te klein (standaard compacte SOD waar bomma 1 kinderkamer had en 2 kinderen de andere, ouders de derde)

Net de S01E05 gezien van dit programma, en was verbaasd dat er nog geen topic over bestond op dit forum.

Omdat dit over de miserie van mensen gaat, niet over het oplossen van geldproblemen. Schadenfraude is het zeker?

Iets waar ik mijn vader enorm dankbaar voor ben, dat is er bij ons thuis echt ingeramd. Maar als ge dat niet mee krijgt van thuis, krijgt ge dat vaak gewoon niet mee doorheen uw leven. Eigenlijk net het omgekeerde: de maatschappij stuurt mensen eender om elke euro uit te geven aan brol die ge niet nodig hebt.

De meeste mensen hebben dan ook letterlijk geen flauw benul van hun persoonlijke financiën. Ik heb een financieel overzicht dat teruggaat tot 2008 van bijna elke euro. 🤷‍♂️

Ik heb ook een andere aflevering gezien waarin een vijftiger via een testament zijn kinderen had onterfd ten voordele van zijn bejaarde ouders. Die had dat niet eens door.

De context hier is wel dat die ouders een serieuze financiële injectie hadden gegeven aan een (toen alleenstaande) zoon, en zich hier op wouden indekken dat die het niet ging opbrassen of aan een nieuwe vrouw plots in 50% zagen gesplitst worden.

Dat ligt in de kast, en nu x-jaren later komt dat boven drijven.

Een vak 'personal finance' in het (6e) middelbaar zou zeker niet slecht zijn..

Want degenen die dit niet op orde hebben, die kijken niet naar dit soort programma's of zitten ook niet in een omgeving waar dit (op voorhand) besproken wordt.

De context hier is wel dat die ouders een serieuze financiële injectie hadden gegeven aan een (toen alleenstaande) zoon, en zich hier op wouden indekken dat die het niet ging opbrassen of aan een nieuwe vrouw plots in 50% zagen gesplitst worden.

Dat ligt in de kast, en nu x-jaren later komt dat boven drijven.

Een vak 'personal finance' in het (6e) middelbaar zou zeker niet slecht zijn..

Want degenen die dit niet op orde hebben, die kijken niet naar dit soort programma's of zitten ook niet in een omgeving waar dit (op voorhand) besproken wordt.
Die context had ik niet gevat. Echter, dan is dat testament nog steeds niet de beste optie he. Opbrassen kan immers nog altijd en een nieuwe partner die er aanspraak op zou kunnen maken kan niet zonder huwelijkscontract of samenlevingscontract.

Ik had wat medelijden met dat koppel. Die zaten duidelijk niet goed in hun vel en zijn in een zeer slechte financiële situatie geraakt.

Bepaalde financiële keuzes zijn heel bizar. De wagen van 52.000 euro, de oma die haar centen in cosmetica van dat huis steekt en zo genoodzaakt is om daar in een kamertje te gaan wonen...

Ergens snap ik de oplossing wel. Reset en dan de tering naar de nering zetten. Alleen vrees ik dat ze dat laatste niet gaan doen.

Geen medelijden met het koppel maar eerder met de oma.
Eigendom verkocht om haar dochter na te reizen, in een ander land door te huren tot het geld op was.
Dan een lening op haar naam , alles voor die dochter. (oma wist zelf niet, dat het bedrag van haar lening zo hoog was)
De notaris vroeg op het einde dat ze het volledige bedrag terug had gekregen, maar toen wou ze maar een klein deeltje ervan.
Volgens mij volledige manipulatie van die dochter.
Die oma blijft met niets achter, ben ik zeker van.

Ja het gezicht van de dochter sprak boekdelen toen de notaris zei dat er van de 75.000€ dat ze gingen overhouden, 50.000€ naar de oma zou gaan.

Dus, ik ben getrouwd met mijn schoondochter...
Ik denk dat we daar eerder een jurist moeten bijhalen dan een notaris :laugh:

Ik had wat medelijden met dat koppel
Ge bedoelt medelijden met de bomma zeker? Die heeft haar huis verkocht en dat hebben ze ginder in Indonesië opgesmost (huur van villa etc). Eens het geld op en terug in België slagen ze het volledige pensioen van da madammeke aan + steekt die zich nog voor €50K in de schulden om de koopwoning van het koppel wat op te waarderen.

En uiteindelijk wordt dan dat huis verkocht en alle leningen van het koppel afbetaald. Maar blijkbaar blijft de bomma nog wel (gedeeltelijk) zitten met haar lening? De oplossing is dat ze nu 1 jaar gaat sparen om de borg van haar huurpappartementje te kunnen leggen. Wat is dat 3x maandhuur of zo?

Arme menske. Volledig leeggezogen door dochter-met-gat-in-de-hand. En als ze ooit naar een WZC zou moeten dat moet het OCMW daar dan nog voor opdraaien?

Sommige mensen kennen echt geen schaamte

Ik had het ook zeer moeilijk met heel dat verhaal.
Dat vrouwtje is financieel volledig leeggezogen en is volledig afhankelijk gemaakt van haar dochter. En het leegzuigen stopte ook nog niet.

Hoe iemand zijn financieel inzicht zo slecht kan zijn, ik kan er met mijn verstand niet bij.

Ge bedoelt medelijden met de bomma zeker? Die heeft haar huis verkocht en dat hebben ze ginder in Indonesië opgesmost (huur van villa etc). Eens het geld op en terug in België slagen ze het volledige pensioen van da madammeke aan + steekt die zich nog voor €50K in de schulden om de koopwoning van het koppel wat op te waarderen.

En uiteindelijk wordt dan dat huis verkocht en alle leningen van het koppel afbetaald. Maar blijkbaar blijft de bomma nog wel (gedeeltelijk) zitten met haar lening? De oplossing is dat ze nu 1 jaar gaat sparen om de borg van haar huurpappartementje te kunnen leggen. Wat is dat 3x maandhuur of zo?

Arme menske. Volledig leeggezogen door dochter-met-gat-in-de-hand. En als ze ooit naar een WZC zou moeten dat moet het OCMW daar dan nog voor opdraaien?

Sommige mensen kennen echt geen schaamte
Die oma heeft een hart van goud. Anderzijds was ze misschien beter wat strenger geweest.

Dat koppel heeft heel foute keuzes gemaakt zonder daar goed over na te denken en zonder goed te rekenen. Om dan vast te stellen dat ze in een financiële put zitten. Het leek me dat dit deels kwam omdat ze zich niet erg goed voelen dus dat vind ik dan erg voor hen. Ze kwamen me toch niet over als beredeneerde criminelen die de bomma gingen pluimen. Eerder wat naïef of misschien hadden ze de penibele financiële situatie wel verdrongen... Denk dat ze gewoon willen 'blenden' met het beeld van een doorsnee middenklasse gezin: energiezuinige nieuwbouw, in een hippe buurt in Antwerpen, met een stadstuin en een elektrische wagen...

Ze kwamen me toch niet over als beredeneerde criminelen die de bomma gingen pluimen. Eerder wat naïef.
Toen ze allemaal aan tafel zaten voor het finaal gesprek: Notaris maakt de berekening dat er na verkoop en aflossing van de leningen €75K overschiet. Madam in extase. Dan komt nog de melding dat er eerst nog 50K aan de bomma zou moeten terugbetaald worden en er dus maar €25K zou overschieten. Plots werden haar ogen kogels. Dat is geen naïeviteit, maar puur uit op misbruik maken van gemakkelijke slachtoffers.

Terug
Bovenaan