Over pakjes, koeriers, douanekosten, invoerrechten enz.

Iemand recent ervaring met bestellen van 4K Blu-ray's van Amazon UK of Zavvi NL ?
Wil The Dollars Trilogy Limited Edition 4K UHD bestellen, maar twijfel tussen Amazon UK en Zavvi NL. Bij Amazon is het niet duidelijk of douanekosten inbegrepen zijn, dus ik vermoed van niet. En Zavvi NL beweert dat ze het meeste vanuit de EU verzenden, en moesten er toch douanekosten zijn dat zij die kosten regelen.
Dus ik denk dat Zavvi NL de veiligste keuze is, aangezien ze denk ik niet moeilijk gaan doen als er toch kosten zijn en ze die terugbetalen (gezien hun policy).

Iemand recent ervaring met bestellen van 4K Blu-ray's van Amazon UK of Zavvi NL ?
Wil The Dollars Trilogy Limited Edition 4K UHD bestellen, maar twijfel tussen Amazon UK en Zavvi NL. Bij Amazon is het niet duidelijk of douanekosten inbegrepen zijn, dus ik vermoed van niet. En Zavvi NL beweert dat ze het meeste vanuit de EU verzenden, en moesten er toch douanekosten zijn dat zij die kosten regelen.
Dus ik denk dat Zavvi NL de veiligste keuze is, aangezien ze denk ik niet moeilijk gaan doen als er toch kosten zijn en ze die terugbetalen (gezien hun policy).
Als je ze bestelt bij Amazon UK en ze worden door Amazon UK zelf verkocht en verzonden, is de BTW inbegrepen en geregeld via IOSS.
Je kan eens proberen om ze in je winkelmandje te zetten en dan bestelproces te doorlopen. Bij het overzicht van de prijs met verzendkosten e.d. staat er normaal 'Estimated VAT' of iets dergelijks bij.

Ik heb zelf al regelmatig bij Amazon UK besteld. Nooit bijkomende kosten gehad. Alles was altijd op voorhand betaald. Opmerking: wel altijd producten die door Amazon UK verkocht en verzonden werden. Ik kan niet spreken voor externe verkopers.

edit: screenshot van mijn laatste bestelling daar (03/2025) met de 'Estimated VAT'.

oCCAXwh.jpeg

Laatst bewerkt:
Bij mij nu ook zo eentje onderweg met DHL vanuit Nederland en overgedragen aan Bpost. Eens benieuwd of dat ook zo lang zal duren. Hoewel ik toch al verscheidene pakketten heb ontvangen met Bpost de laatste 2 weken. Zal het eens opvolgen.

In mijn bevestiging (en bevestigingsmail) na de bestelling stond meteen bij het overzicht:
  • Item 1, verwachte bezorgdatum de volgende dag (wat ook zo gebeurde),
  • Item 2, 3 en 4: verwachte bezorgdatum 16 mei.

Heb even gekeken of ik kon zien vanwaar item 1 ergens kwam. Maar er staat gewoon 'verzonden vanuit faciliteit' zonder een adres/land bij met dan volgende dag gesorteerd bij Colis Privé. Heb voor 1 van de 3 andere items ook eens proberen bestellen bij Amazon DE: daar was dan de verwachte bezorgdatum 11 mei. Eveneens op voorraad en verkocht door Amazon zelf. Betreft ook geen speciale goederen: 4 dezelfde t-shirts, gewoon allen in een andere kleur.

Nu ja, zoals gezegd maakt het mij niet uit dat het wat later komt. Niks dringend. Het viel me gewoon op dat die termijn plots zo lang is. Nog nooit geweten tot nu.
Kleine update. Items 2, 3 en 4 nu verzonden met Deutsche Post 🤷‍♂️.

Iemand ervaring met bestellen uit Japan? Meer specifiek via Ebay, niks inbegrepen van kosten zoals BTW en douanekosten.

Ik kan maar weinig informatie terugvinden online buiten het feit dat er extra kosten betaald moeten worden, maar ik ben niet helemaal zeker in welke mate de douane effectief pakjes openmaakt om te controleren. Het gaat over verzamelobjecten, dus niks gevaarlijk of verboden, maar wel gevoelig voor schade die zou kunnen toegebracht worden.

Iemand ervaring met bestellen uit Japan? Meer specifiek via Ebay, niks inbegrepen van kosten zoals BTW en douanekosten.

Ik kan maar weinig informatie terugvinden online buiten het feit dat er extra kosten betaald moeten worden, maar ik ben niet helemaal zeker in welke mate de douane effectief pakjes openmaakt om te controleren. Het gaat over verzamelobjecten, dus niks gevaarlijk of verboden, maar wel gevoelig voor schade die zou kunnen toegebracht worden.
Enkel maar ervaring met:
- Amazon Japan: laatste keer in 2024. Alles wel via IOSS geregeld dus niks moeten bijbetalen en door DHL geleverd, Ook geen controle opgebeurd,
- CDJapan.co.jp: dat is al geleden van 2013 en 2014. Geleverd met FedEx en achteraf factuur om BTW en afhandelingskosten te betalen (nog geen IOSS toen). Ook geen controle op gebeurd.

De kans dat je pakje wordt gecontroleerd bestaat natuurlijk altijd. Ik vermoed wel dat Japan niet als erg risicogevoelig wordt ingeschat (kan verkeerd zijn natuurlijk). De kans zal wel groter zijn moest het van China komen.

Als het over bepaalde antiquiteiten of kunst gaat met een bepaalde waarde of leeftijd, kan het wel zijn dat er bepaalde bijkomende formaliteiten moeten worden voldaan: meer info hier onder puntje Cultuurgoederen.

Enkel maar ervaring met:
- Amazon Japan: laatste keer in 2024. Alles wel via IOSS geregeld dus niks moeten bijbetalen en door DHL geleverd, Ook geen controle opgebeurd,
- CDJapan.co.jp: dat is al geleden van 2013 en 2014. Geleverd met FedEx en achteraf factuur om BTW en afhandelingskosten te betalen (nog geen IOSS toen). Ook geen controle op gebeurd.

De kans dat je pakje wordt gecontroleerd bestaat natuurlijk altijd. Ik vermoed wel dat Japan niet als erg risicogevoelig wordt ingeschat (kan verkeerd zijn natuurlijk). De kans zal wel groter zijn moest het van China komen.

Als het over bepaalde antiquiteiten of kunst gaat met een bepaalde waarde of leeftijd, kan het wel zijn dat er bepaalde bijkomende formaliteiten moeten worden voldaan: meer info hier onder puntje Cultuurgoederen.

Bedankt voor de info. Ik heb ook even contact opgenomen met de verkoper en een verzending zou volgens hem met FedEx gebeuren, dus misschien vergelijkbaar met die bestelling van jou uit 2013/2014. Ik ga proberen om het nog wat verder uit te zoeken.

Bedankt voor de info. Ik heb ook even contact opgenomen met de verkoper en een verzending zou volgens hem met FedEx gebeuren, dus misschien vergelijkbaar met die bestelling van jou uit 2013/2014. Ik ga proberen om het nog wat verder uit te zoeken.
Was even zoeken maar op deze pagina van FedEx staan hun tarieven voor douanekosten.

Btw- en invoerrechtenbedragVoorschotprovisie
€0 to €5030% van het btw- en invoerrechtenbedrag met een minimum van € 12
€50 to €600Een vast bedrag van € 15
€ 600 of meer2,5% van het btw- en invoerrechtenbedrag

De kans dat je pakje wordt gecontroleerd bestaat natuurlijk altijd. Ik vermoed wel dat Japan niet als erg risicogevoelig wordt ingeschat (kan verkeerd zijn natuurlijk). De kans zal wel groter zijn moest het van China komen
hangt er natuurlijk af van wat risicogevoelig is, want douane kijkt niet alleen naar namaak of drugs (bvb)
maar over 't algemeen zijn ze in Japan idd "braver" dan in China

Mijn laatste bestellingen bij Bol zijn alle met bpost bezorgd. Vreemde move na de stakingen vorige maand, of het moet zijn dat Bol een serieuze korting heeft bekomen.

Hoe lang kan zoiets aanslepen? Komt uit de UK, niets fishy, in het verleden al vaker besteld, nooit niet voorgehad

SFriDHO.png

Track & trace plaatst mijn chauffeur in Willebroek, met nog 4 stops te gaan voor mijn adres. Mijn levering staat gepland tussen 8 min geleden en 07:47.

Nadeel: ik woon tegen Aalst. Wie zo meteen een gek tegenkomt op de ring van brussel, sorry hiervoor. Hij moet tijdig bij mij zijn.

pakje via dhl (robomaaier)

2 juni delivery, signature needed (toeme, ben niet thuis, kan wel nieuwe datum vastleggen, ik kies 5 juni wegens home office)
5 juni delivery, bericht dat chauffeur zal afleveren "by end of day".
Vrijdag geen kat gezien, tracking toont geen nieuwe status update.
Ik bel naar klantendienst, ja, het zit nog in de container op weg naar Zaventem, ik ga een dossier openen.
teh fuq? Hoe kan je dan al 2 juni voorstellen om te leveren als het op 8 juni nog altijd in ne container zit?

Terug
Bovenaan