Overkapping voor outdoor gym

Brick Top

Active member
Hallo iedereen,

Ondertussen heb ik reeds twee jaar een outdoor gym in gebruik en eigenlijk wordt die behoorlijk intensief gebruikt. Zeker in de zomer, maar ook in de winter. Het enigste dat me er momenteel van weerhoudt mijn Basic Fit abonnement op te zeggen, is regen. Ik kan perfect trainen in de zon, ik kan perfect trainen in de koude, maar regen is gewoon kut (en slecht voor m'n materiaal).

Daarom wil ik dus een overkapping maken zodat ik het gehele jaar rond droog kan trainen. En daarvoor zou ik is graag horen wat jullie mening/idee hieromtrent is. Het idee is dus simpel: ik moet louter en alleen een dak boven m'n hoofd hebben. De zijkanten mogen dus volledig open blijven; dat is geen probleem. Momenteel denk ik aan hout omdat ik (lees: onze pa) dat nog zelf kan bewerken en wat kan aanpassen waar nodig. Maar ik sta open voor alles. Metaal, tentzeil,... Het maakt niet uit.

Voorwaarden zijn dat het stevig is zodat ik niet kom te overlijden onder mijn overkapping én dat het iets of wat duurzaam is zodat ik er toch een jaartje of 10 mee verder kan. Het esthetische is veel minder belangrijk. Mijn gym bevindt zich helemaal achteraan in de tuin en daar kom ik enkel om te trainen. Gaat om een oppervlakte trouwens van ongeveer 3.5m op 10m.

De reden dat ik m'n research doe is natuurlijk ook omdat ik het zo goedkoop mogelijk wil houden. Tien jaar geleden was hout wellicht een no-brainer geweest maar ondertussen is dat ook allemaal niet meer zo goedkoop, vandaar dat ik nu ook andere alternatieven wil overwegen.

Dus moesten jullie ervaringen hebben met het een of het ander, let me know! Ik ben jullie alvast zeer dankbaar!

Groet,
B.T.

Enkele voorbeelden:

Voorbeeld 1
Voorbeeld 2

Omgeving?
Ik denk overigens best toch wel één kant dicht. Het regent kwasi nooit recht naar onder, en kwasi altijd naar dezelfde richting.

Omgeving?
Ik denk overigens best toch wel één kant dicht. Het regent kwasi nooit recht naar onder, en kwasi altijd naar dezelfde richting.
Ok, dat van die ene kant dicht is wel een goede tip. Denk je dat ik het op die manier quasi volledig droog ga kunnen houden onder dat ding?

En wat bedoel je juist met omgeving? Bedoeling is dat de gym achteraan in de tuin komt. Qua ondergrond weet ik het nog niet. Momenteel DENK ik aan beton gieten en daar dan rubberen (stal)matten op - maar dat is nog niet afgeklopt. Verder is het een gewone standaard Vlaamse tuin. :D Staan wel wat grote bomen vlakbij.

Vier hoekpalen en twee palen tussenin, als ik rap eens google heb je voor 10 euro wel een balk van 9x9 en 360cm lang. Dan natuurlijk nog een resem dwarsbalken en dan iets van golfplaten als afdak? Gewoon vastschroeven in de dwarsbalken. Lijkt me toch nog mee te vallen qua prijs als je het zelf samen met je pa kan zetten.
Vroeger heb ik met mijn pa menig stal gezet voor paarden en geiten. Die staan 20 jaar later nog prima recht. Wij gingen alles bij een plaatselijke houthandel halen, daar kan je dan ook nog wat uitleg aan vragen hoe het best te doen. Dat zal bij een gemiddelde Hubo of Gamma niet echt het geval meer zijn.

In België heb je het vaakst westenwind, dus als je die kant dicht kan maken tegen de regen zou het wel ideaal zijn.

Ik bedoel in welke omgeving je woont.

Als het Limburg is kan ik u eens ne plaatser doorgeven die hier in de straat de helft van de huizen een overkapping heeft gegeven.

3,5m op 10m is wel al bijna het maximum van 40m2 dat je mag bouwen in je tuin. Als je al iets van tuinhuis hebt dat groter is dan 5m2 ga je al een uitzondering moeten aanvragen.

3,5m op 10m is wel al bijna het maximum van 40m2 dat je mag bouwen in je tuin. Als je al iets van tuinhuis hebt dat groter is dan 5m2 ga je al een uitzondering moeten aanvragen.
*vergunning.

Er is een vrijstelling van vergunning voor 80m2 verharding waarvan 40m2 bebouwing mag zijn onder voorwaarden (afstand tot perceelsgrenzen, achtertuin, max nokhoogt 3,5m enzovoort als ik me niet vergis).
Zie hier voor de volledige info: https://www.vlaanderen.be/omgevingsvergunning/stedenbouwkundige-handelingen/verhardingen

Ik herinner me nog een les in school dat de regen het vaakst vanuit het (zuid)westen komt. Dus die kant toch zeker afdekken.
Als het esthetische minder belangrijk is, kan je met transparante zeildoeken werken. Bv zoals deze. Mss ook te vinden op shein/temu/aliexpress.
Mijn pa heeft ook zo'n doeken gebruikt voor bladeren en regen buiten te houden op zijn tuinterras.
Voordeel hieraan is dat het goedkoop is, maar ook gemakkelijk open te doen wat misschien belangrijk kan zijn voor ventilatie in uw geval

Terug
Bovenaan