Overlijden vader, hoe omgaan met kwaadwillende partner.

• Onderwerp starter Onderwerp starter Pana
  • Startdatum Startdatum

Pana

Well-known member
Crowdfunder FE
Context
Begin vorig jaar is mijn pa jammer genoeg op zeer korte tijd overleden aan vermoedelijk de ziekte Creutzfeldt-Jakob.
Zijn partner (ongetrouwd) waarmee hij samenwoonde vertoonde in het ziekenhuis al vreemd gedrag, zoals hem niet willen eten geven wanneer hij dit zelf niet kon "omdat ze dat niet kon" en klagen over de sloefen die van haar eigen rekening moest aanschaffen omdat ze niet aan zijn rekening kon.
Ondertussen zijn de meeste praktische zaken achter de rug, maar zijn er zaken gebeurd zoals de verkoop van de gezamelijke wagen, waarvan ik de halve eigenaar was, zonder mij te betrekken (wel mijn deel van het het bedrag gekregen) en het aanstellen van een makelaar voor de verkoop van de woning zonder dit met mij te bespreken. Ik heb uiteindelijk mijn akkoord hiervoor gegeven om de verkoop te starten daar het zelf amper mogelijk was om haar uit te kopen. Zelf heeft ze een kleiner appartement op het oog en vermoeelijk heeft ze het geld nodig om dit aan te kopen.

Probleem
Deze week heb ik haar laten weten dat ik naar mijn vaders spullen wil komen kijken voordat het huis verkocht wordt, daar er veel herinneringen tussen zitten en het uiteindelijk ook een deel van de erfenis betreft. Hierop kreek ik te horen dat ze noodgedwongen al veel spullen heeft weggedaan maar als ze nog iets vind dan mag ik het komen bekijken...
Daar ben ik dus absoluut niet van gediend dat ze dit wederom zonder mijn toestemming heeft gedaan, maar ik heb ook geen idee welke spullen van mijn papa waren. Ze hadden gescheiden rekeningen en gescheiden spullen.
Haar bijverdienste naast haar pensioen is kopen en verkopen op 2dehands sites, dus ik kan al raden waar de spullen naartoe zijn gegaan.

Morgen heb ik met haar afgesproken om samen naar een consult van de neurochirurg te gaan om de resultaten van de autopsie te weten te komen, teneinde zekerheid te krijgen over de oorzaak van overlijden.
ik ben van plan om na de consultatie kost wat kost met haar mee te gaan om alles van mijn vader te inventariseren.

Zijn er legale wegen die ik kan bewandelen om er zeker van te zijn dat ze niets meer wegdoet / verkoopt? Het zijn niet haar spullen dus ze heeft geen enkel recht om dit te doen. Om de centen gaat het mij niet, ik vind het gewoon zeer onbeschoft om ze zomaar weg te doen of te verkopen zonder communicatie.
Welke rechten/middelen kan ik aanspreken om dit verder te voorkomen?
Ik kan natuurlijk dreigen met de verkoop van het huis af te blazen, maar dan verbrand ik wel alle bruggen en weet ik niet of ik daar effectief iets positief mee bereik.

Alvast bedankt voor elke nuttige informatie.

Even nuchtere blik van een buitenstaander: weet je zeker dat er sprake is van kwade wil? Heb je verwachtingen duidelijk gemaakt dat er nog niets weg mocht? Heeft ze effectief gemaakte afspraken verbroken?

Hoe lang waren ze al samen? Misschien is ze zich gewoon van geen kwaad bewust?

Je kan ermee dreigen dat je naar de rechtbank zal stappen om de verkoop van die goederen nietig te laten verklaren.
Maar dat lijkt me niet optimaal voor de verdere verstandhouding.

Ik zou eens polsen bij een erkend bemiddelaar in familiale zaken. Die kunnen wel overleggen en de zaak ontmijnen.

Ken je haar account niet op 2dehands? Als er zaken zijn die je herkent kan je haar hierop aanspreken.

Ze heeft wss meerdere 2de hands accounts om dingen te verkopen want als je een bepaalde limiet (€) overschrijdt in verkopen word je aangezien als professionele handelaar en wordt dit doorgespeeld naar de belastingsdienst.
Opletten dus dat ze niet verwijst naar een 2dehands account die wel van haar is maar waar er amper spullen op verkocht werden.

Ken je haar account niet op 2dehands? Als er zaken zijn die je herkent kan je haar hierop aanspreken.
Yup, die heb ik ondertussen gevonden en gezien dat er veel spullen van mijn pa op staan, waarvan het eerste zoekertje 3 weken na zijn begrafenis gemaakt is.

Even nuchtere blik van een buitenstaander: weet je zeker dat er sprake is van kwade wil? Heb je verwachtingen duidelijk gemaakt dat er nog niets weg mocht? Heeft ze effectief gemaakte afspraken verbroken?

Hoe lang waren ze al samen? Misschien is ze zich gewoon van geen kwaad bewust?
Ondertussen ben ik er vrij zeker van daar ik van verschillende mensen zaken gehoord heb die ze achter mijn rug heeft uitgesproken over mij, waaronder "dat ik haar enkel in de weg sta" omdat ze mij nodig had/heeft voor de verkoop van de wagen en het huis, "dat er met mij niets aan te vangen valt" en "dat ze mij wel naar haar hand zou draaien want ik slik toch alles".

Er is momenteel een bod op het huis dat zaterdag vervalt. Ik wil proberen een punt te maken dat ze al zijn spullen aan mij bezorgt en niets meer verkoopt, vóór het bod goegekeurd wordt, maar dan trek ik een harde lijn natuurlijk.

Mijn deelneming eerst en vooral.

Hier echt tegen optreden is moeilijk, dan spreek je eigenlijk over de situatie waarin er een advocaat wordt aangesteld en er desnoods een rechtzaak wordt gestart. Dat lijkt mij meer kwaad dan goed te zullen doen, en als het niet over grote bedragen gaat (duizenden euro's) zal het sop de kool ook niet waard zijn.

De situatie is juridisch gezien ook niet volledig in jouw voordeel, want bij feitelijk samenwonende partners geldt het vermoeden dat hun voorwerpen van elk voor de helft zijn. In principe heeft ze dus recht op de helft van de inkomsten van de verkopen.

Mijn deelneming eerst en vooral.

Hier echt tegen optreden is moeilijk, dan spreek je eigenlijk over de situatie waarin er een advocaat wordt aangesteld en er desnoods een rechtzaak wordt gestart. Dat lijkt mij meer kwaad dan goed te zullen doen, en als het niet over grote bedragen gaat (duizenden euro's) zal het sop de kool ook niet waard zijn.

De situatie is juridisch gezien ook niet volledig in jouw voordeel, want bij feitelijk samenwonende partners geldt het vermoeden dat hun voorwerpen van elk voor de helft zijn. In principe heeft ze dus recht op de helft van de inkomsten van de verkopen.
Bedankt voor de reply. Geldt dit dan ook voor zaken zoals juwelen, koersfiets, speelgoed van mijn jeugd dat nog bij hen staat,...?

Bedankt voor de reply. Geldt dit dan ook voor zaken zoals juwelen, koersfiets, speelgoed van mijn jeugd dat nog bij hen staat,...?
In principe is bezit een vermoeden van eigendom. Het is niet omdat jij ermee gespeeld hebt, dat speelgoed je eigendom is.

Bezig als eigendom kan je weerleggen door dingen zoals een factuur, aankoopbewijzen, mail foto's waaruit blijkt dat je een cadeau kreeg etc.

Terug
Bovenaan