Parkeerretributie (deels) betaald, nu aanmaningskosten via deurwaarder

Gines

Active member
Situatieschets: in juni stond ik geparkeerd in Brussel. Ik kreeg pas een parkeerretributie van €25 eind juli die binnen 2 weken betaald moest worden, maar ik was toen op verlof in het buitenland. Bij terugkeer zat er al herinneringsbrief in de bus met extra kosten van €15.

Ik heb enkel die originele retributie betaald van €25 en heb hen ook gebeld dat ik er niks aan kon doen dat die brief tijdens mijn verlof werd verstuurd en ik ook maar 2 weken de tijd kreeg om te betalen. Die aan de telefoon gaf er geen gehoor aan en zei dat ik maar iemand mijn brievenbus moest laten ledigen en dus het volledig bedrag moet betalen.

Vandaag krijg ik een brief van een deurwaardersbedrijf 'Modero' dat ik €37 moet betalen, anders word ik voor de rechter gedaagd.

Nu, ik heb duidelijk mijn goede wil getoond door direct bij terugkeer mijn originele parkeerretributie te betalen. Die €37 bovenop de €25 die ik al betaald heb vind ik schandalig veel, en het gaat mij om het principe. Wat kan ik nog meer doen om die €37 te laten kwijtschelden? En stel dat het voor de rechtbank komt, zou er een grote kans zijn dat de rechter mijn standpunt ook zal volgen?

Wat zijn de volgende data:
- van parkeren
- van de brief met de 25 euro
- van de heinneringsbrief
-van de deurwaarder

Dat hangt er allemaal vanaf in welke stad jij geparkeerd hebt, als de regel daar is dat je bij foutief parkeren binnen de 14 dagen moet betalen en je daarna een herinneringsbrief krijgt met extra kosten, wel dan is dat dus de regel en als jij dan met verlof gaat voor 14 dagen nadat je fout geparkeerd hebt in zo'n stad, en je laat uw brievenbus ook niet leegmaken, wel dan is dat uw keuze geweest om dat risico te nemen.

Dat is helemaal geen teken van goede wil, dat is gewoon te laat een boete betalen.
Goeie wil tonen zou zijn zonder morren die 12 euro extra betalen omdat je te laat was.
Maar zelfs nadat je telefonisch in uw ongelijk gesteld werd, heb je die niet betaald.
Dan blijft er nog weinig goeie wil over toch.

De kans dat de rechtbank uw standpunt volgt puur "omdat je op vakantie was gegaan" hangt wel af van de wetgeving/reglement in de stad waar u parkeerde, en van het feit of u kan betwisten dat u echt fout geparkeerd stond, maar als beiden helder zijn dan zal het oordeel in de rechtbank ook helder zijn. Zeker als je gaat toegeven dat het uw schuld was en alle post correct aangekomen is.
Gij zijt wel heel streng he. 14 dagen is gewoon een belachelijk korte termijn.

Ik heb ook eens van een bedrijf een herinneringsbrief gekregen met extra kosten. Ik had mijn factuur ondertussen wel al betaald (tussen versturen brief en reeds te laat betalen).
"Hebt u al betaald, dan zijn de administratieve kosten nog steeds van kracht". Daar konden ze dan ook naar fluiten :)

Ik denk dat de rechter u ook wel wandelen zal sturen en het sop zal de kolen wel niet waard zijn, maar het blijft hoe dan ook klote en belachelijk

Wat zijn de volgende data:
- van parkeren
- van de brief met de 25 euro
- van de heinneringsbrief
-van de deurwaarder
- 25 juni
- 22 juli met vervaldatum 6 augustus
- 16 augustus met vervaldatum 31 augustus
- 5 oktober maar ik heb deze pas op 11 oktober ontvangen.

Ik was op verlof van 20 juli tot 20 augustus. €25 werd betaald op 22 augustus.

Zeg dat je nooit die eerste brief gehad hebt?
Zij moeten bewijzen dat dat wel het geval was. Maar zo'n brief wordt nooit aangetekend verstuurd dus dat kunnen ze niet.
Dat je dan zogezegd bij de 1e brief die je gehad hebt, de zgn herinneringsbrief, de boete onmiddellijk betaald hebt, toont je goede wil.

Ik ga niet liegen voor €37, en in mijn leven heb ik nooit facturen ontvangen die binnen de 2 weken betaald moeten worden. Altijd minstens een maand. Ik ga nu elk jaar telkens voor een maand op verlof en ik heb hier nooit problemen mee gehad wat betaling van de facturen betreft. Dus nee, die 2 weken vind in mijn ogen niet fair.

Ik ga gewoon de deurwaarder bellen en mailen en mijn relaas van het verhaal doen, als ze er niet mee akkoord gaan dan ga ik gewoon met gebogen hoofd de €37 betalen, maar het zal altijd onfair zijn die betalingstermijn.

Ik ga niet liegen voor €37, en in mijn leven heb ik nooit facturen ontvangen die binnen de 2 weken betaald moeten worden. Altijd minstens een maand. Ik ga nu elk jaar telkens voor een maand op verlof en ik heb hier nooit problemen mee gehad wat betaling van de facturen betreft. Dus nee, die 2 weken vind in mijn ogen niet fair.

Ik ga gewoon de deurwaarder bellen en mailen en mijn relaas van het verhaal doen, als ze er niet mee akkoord gaan dan ga ik gewoon met gebogen hoofd de €37 betalen, maar het zal altijd onfair zijn die betalingstermijn.
Ik heb deze zomer een retributie gehad van de stad Charleroi (onterecht) en daar was de termijn dacht ik wel langer. Anderzijds had ik ook een soort snelheidsboete van de stad Aken (DE, terecht), dus van de politie, en daar was dat ook maar 2 weken als ik me dat goed herinner. Sowieso wordt er over die retributies regelmatig wel geklaagd hoor, zo'n zegen voor de burger zijn al die firma's niet.

My 2cents: veel van die incassokantoren/gerechtsdeurwaarders spelen redelijk wat blufpoker (en dat werkt nu eenmaal bij de meeste mensen, want komt intimiderend over). U dagvaarden voor 37 euro? Ik wil het wel nog eens zien tbh.

Ze dagvaarden er 50 tegelijk op 1 voormiddag en iedereen die niet opdaagt verliest bij verstek. Zo heb ik dat toch al gehoord. Dagvaardingskosten zijn ook voor u dan.

Dat is inderdaad het principe bij incassozaken, gebeurt ook vaak bij bv. ziekenhuisdossiers. Als je niet opdaagt, word je inderdaad veroordeeld bij verstek. Dat is bij elke zaak zo.

Maar goed, enkel dagvaarden voor herinneringskosten. Ik zou het er in elk geval op wagen.

Daadwerkelijk opdagen voor de vrederechter verhoogt, naar mijn ervaring, wel degelijk uw slaagkansen (al hangt dat natuurlijk weer af voor welke vrederechter je verschijnt natuurlijk).

Ik heb de schuld betwist en alles op mail gezet. De schuld wordt tijdelijk in wacht gezet, ik ben nu benieuwd wat ze gaan zeggen.
Ik zou het echt wel durven om tot voor de vrederechter op te dagen, maar dat zou dan ten eerste in Brussel zijn en ten tweede mij minstens een halve dag verlof vergen. Dus niet de moeite voor €37.

Dat is inderdaad het principe bij incassozaken, gebeurt ook vaak bij bv. ziekenhuisdossiers. Als je niet opdaagt, word je inderdaad veroordeeld bij verstek. Dat is bij elke zaak zo.

Maar goed, enkel dagvaarden voor herinneringskosten. Ik zou het er in elk geval op wagen.

Daadwerkelijk opdagen voor de vrederechter verhoogt, naar mijn ervaring, wel degelijk uw slaagkansen (al hangt dat natuurlijk weer af voor welke vrederechter je verschijnt natuurlijk).

Iets soortgelijk meegemaakt met Hello Fresh. Box niet gekregen, herinnering werd naar een oud adres gestuurd (dat niet in de app stond, we vonden het nergens terug). Ineens stuurt nieuwe bewoner van dat huis een aanmaning door van een incasso.

Daar mee zitten mailen, bewijzen opgevraagd dat ze de mails gestuurd hebben, maar die reageren daar niet op. Enkel dreigen ze met te dagvaarden en sturen ze dat als ge tegen datum x niet alles betaald hebt, dat ze dan weer extra kosten rekenen. Ik veronderstel dat ze niet dagvaarden tot ze voldoende extra kosten hebben kunnen rekenen om het de moeite waard te maken. Je kan daar ook weinig of niks tegen doen. Conclusie: 96€ betaald voor een box die we nooit gezien hebben.

Ik zou het echt wel durven om tot voor de vrederechter op te dagen, maar dat zou dan ten eerste in Brussel zijn en ten tweede mij minstens een halve dag verlof vergen. Dus niet de moeite voor €37.
Da's dus exact waar ze op rekenen.

het is dan ook geen factuur, het is een boete. dat ge daar 14 dagen voor krijgt om die te betalen, is een gunst. het grotere probleem vind ik dat ze er een maand over doen om die tot bij u te krijgen.

Ik heb de schuld betwist en alles op mail gezet. De schuld wordt tijdelijk in wacht gezet, ik ben nu benieuwd wat ze gaan zeggen.
ik vind het moeilijk om te zeggen dat ge de schuld betwist, als er wel degelijk een schuld open staat. en ge hébt fout geparkeerd.
dat gij een maand op reis gaat, en niemand uw brievenbus laat leeg maken, is ook niet de fout van de mensen die vaststellen dat gij fout geparkeerd staat, en ook niet die van de mensen die u die moeten laten betalen.

ik vrees dat gij die 37€ gaat moeten betalen, en als dat voor een vrederechter gaat komen, gaat dat nog wat meer zijn.

En nogmaals een parkeerticketje, en indien je het zou vergeten, retributie ...

het is dan ook geen factuur, het is een boete. dat ge daar 14 dagen voor krijgt om die te betalen, is een gunst. het grotere probleem vind ik dat ze er een maand over doen om die tot bij u te krijgen.

ik vind het moeilijk om te zeggen dat ge de schuld betwist, als er wel degelijk een schuld open staat. en ge hébt fout geparkeerd.
dat gij een maand op reis gaat, en niemand uw brievenbus laat leeg maken, is ook niet de fout van de mensen die vaststellen dat gij fout geparkeerd staat, en ook niet die van de mensen die u die moeten laten betalen.

ik vrees dat gij die 37€ gaat moeten betalen, en als dat voor een vrederechter gaat komen, gaat dat nog wat meer zijn.
Kom kom, als je gaat muggenziften, dan heb ik ook geen boete ontvangen, maar een retributie. Een parkeerwachter kan geen boetes uitschrijven.

Awel, de volgende keer dat jij een retributie ontvangt, en ze versturen het op vandaag met als vervaldatum morgen, dan zullen we zien of je het dan nog als een gunst kan zien. Ik ben alleen al een week kwijt vanaf verzending brief tot ontvangst brief omdat bPost niet elke dag komt. De brief van de deurwaarder werd afgestempeld op 5 oktober, maar ik heb deze pas op 11 (!) oktober ontvangen, dus ik ben al 6 dagen kwijt alleen al omdat de brief er even over doet om tot bij mij te geraken.

Ik betwist enkel het verhoogde gedeelte van de schuld, niet de retributie zelf. Ik aanvaard ook de retributie en mijn foutparkeren, daar is toch zelfs geen discussie over? Anders had ik de €25 niet betaald. Ja wadde, dat je zelf niet kan inzien dat 2 weken veel te weinig is. Zelfs bij boetes (ja, echte boetes van de politie) krijg je meer tijd.

ik schrijf zelf ook (echte) boetes. bij ons krijg je niet meer tijd. vroeger kon je nog 10 dagen krijgen. maar dat is afgeschaft (omdat mensen dan niet betaalden)

Laatst bewerkt:
Iets soortgelijk meegemaakt met Hello Fresh. Box niet gekregen, herinnering werd naar een oud adres gestuurd (dat niet in de app stond, we vonden het nergens terug). Ineens stuurt nieuwe bewoner van dat huis een aanmaning door van een incasso.

Daar mee zitten mailen, bewijzen opgevraagd dat ze de mails gestuurd hebben, maar die reageren daar niet op. Enkel dreigen ze met te dagvaarden en sturen ze dat als ge tegen datum x niet alles betaald hebt, dat ze dan weer extra kosten rekenen. Ik veronderstel dat ze niet dagvaarden tot ze voldoende extra kosten hebben kunnen rekenen om het de moeite waard te maken. Je kan daar ook weinig of niks tegen doen. Conclusie: 96€ betaald voor een box die we nooit gezien hebben.
In dat geval zou ik niet betalen en desnoods wachten tot je voor een rechter komt. Hello Fresh heeft hier immers verschillende fouten gemaakt:

- Box niet geleverd. Tenzij ze een leveringsbewijs (kan ook door dat in de app kenbaar te maken of zo) is er immers geen transactie en kunnen ze dus ook geen geld vragen. Bovendien laten ze na om je een bewijs van levering te bezorgen.
- De rekening is verstuurd naar een adres waarvan ze wisten (als jij je nieuwe adres voor de datum van die rekening hebt kenbaar gemaakt) dat je er niet langer woonde. Je kan dus met gemak aantonen dat je je van geen kwaad bewust was tot de nieuwe bewoner je in kennis stelde... Je hebt immers geen goederen of rekening ontvangen.

Ik heb iets gelijkaardigs meegemaakt met Mega en een mailtje met de bewijsstukken (niet meer als e-mails tussen mij en Mega) naar het incassobureau was voldoende om hun acties te staken. Die schatten ook wel in wat ze kunnen winnen voor en rechtbank en wat niet. Indien niet dan stoppen ze liever om de gerechtskosten (die ten laste komen van de verliezende partij) te vermijden.

TS kan de termijn onredelijk vinden maar dat is dan ook het enige (en zwakke) argument dat hij zou kunnen aanvoeren voor een rechter. Weinig kans op slagen daar.

My 2cents: veel van die incassokantoren/gerechtsdeurwaarders spelen redelijk wat blufpoker (en dat werkt nu eenmaal bij de meeste mensen, want komt intimiderend over). U dagvaarden voor 37 euro? Ik wil het wel nog eens zien tbh.
Ik heb momenteel zelf een zaak lopende voor een bedrag van 40€. Ik laat je (ooit) weten, of ik dit win of niet.

Ik heb iets gelijkaardigs meegemaakt met Mega en een mailtje met de bewijsstukken (niet meer als e-mails tussen mij en Mega) naar het incassobureau was voldoende om hun acties te staken. Die schatten ook wel in wat ze kunnen winnen voor en rechtbank en wat niet. Indien niet dan stoppen ze liever om de gerechtskosten (die ten laste komen van de verliezende partij) te vermijden.
Hier ook Mega en ze hebben gisteren mijn betwisting definitief afgewezen. Ik ben daar lichtjes van geschrokken want hun zogezegd bewijs dat ze gelijk hebben is nietszeggend. Blufpoker of niet? Wie zal het zeggen. I let you know later ..

Zoals hierboven gemeld, weet je echt nooit of een gerechtsdeurwaarder blufpoker speelt of niet. Het is namelijk hun job mensen onzeker te maken zodat ze alsnog betalen he. (Dat is de grote truk: 99% van de mensen betalen vroeg of laat, ongeacht of ze gelijk hebben of niet).

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan