Parkeren berm/straat

Had een discussie met iemand of je in onderstaande straat op de berm (kiezel) moet parkeren of dat je ook op straat mag parkeren.

Het is geen bebouwde kom trouwens.

Als er een berm is, moet je daar parkeren. Je moet daarbij 1,5m vrijlaten voor voetgangers (indien die ook de berm moeten gebruiken) en als er niet genoeg ruimte is in de berm, moet je half-half parkeren. Enkel wanneer er geen bruikbare berm is, mag je op de rijbaan staan. Je mag (moet) daar dus ook in het gras parkeren.

Uiteraard enkel wanneer er ter plaatse geen andere signalisatie voorzien is.

Als er een berm is, moet je daar parkeren. Je moet daarbij 1,5m vrijlaten voor voetgangers (indien die ook de berm moeten gebruiken) en als er niet genoeg ruimte is in de berm, moet je half-half parkeren. Enkel wanneer er geen bruikbare berm is, mag je op de rijbaan staan. Je mag (moet) daar dus ook in het gras parkeren.

Uiteraard enkel wanneer er ter plaatse geen andere signalisatie voorzien is.
Tenzij het binnen de bebouwde kom is, want dan mag je niet op de verhoogde berm parkeren. Op straat enkel als er nog minstens 3m vrij ruimte overblijft.

@RB26DETT spreekt over "buiten bebouwde kom" en ik zie geen borden, dus @Polle32 zijn eerste post is het juiste antwoord.

23.1. Elk stilstaand of geparkeerd voertuig moet worden opgesteld :

Buiten de rijbaan op de gelijkgrondse berm of, buiten de bebouwde kommen, op eender welke berm.
Indien het een berm betreft die de voetgangers moeten volgen, moet langs de buitenkant van de openbare weg een begaanbare strook van ten minste 1,50 meter breed vrijgelaten worden.
Indien de berm niet breed genoeg is, moet het geparkeerd voertuig gedeeltelijk op de berm en gedeeltelijk op de rijbaan opgesteld worden.
Indien er geen bruikbare berm is, moet het geparkeerd voertuig op de rijbaan opgesteld worden.
Indien de berm niet breed genoeg is, moet het stilstaand voertuig opgesteld worden gedeeltelijk op de berm en gedeeltelijk op:
de zijdelingse strook,
de rijbaan indien er geen zijdelingse strook is.
Indien er geen bruikbare berm is, moet het stilstaand voertuig opgesteld worden op:
de zijdelingse strook of;
de rijbaan indien er geen zijdelingse strook is.

Hoe kan dit nu geen bebouwde kom zijn? Dit is de definitie van de bebouwde kom zo lijkt me...
Niks tegen @RB26DETT zijn opmerkingsvermogen, eerder tegen de kromme regelgeving :) .

@Polle32 @Remake , zijn die bermen geen privé terrein? Mag je daar dan zomaar gaan staan? Enkel wanneer je geen oprit blokkeert dan?

Hoe kan dit nu geen bebouwde kom zijn? Dit is de definitie van de bebouwde kom zo lijkt me...
Niks tegen @RB26DETT zijn opmerkingsvermogen, eerder tegen de kromme regelgeving :) .

@Polle32 @Remake , zijn die bermen geen privé terrein? Mag je daar dan zomaar gaan staan? Enkel wanneer je geen oprit blokkeert dan?
Ik zou niet weten waarom dat privé is. De rooilijn zal daar wel liggen aan waar de afsluitingen van de eigendommen beginnen. Je ziet ook de verlichtingspalen nog een heel stuk rechts van de berm liggen, 9/10 staan die op de rooilijn, dus is dat gewoon openbaar.

Moest dat privé zijn, zou je daar idd niet op mogen staan, tenzij die eigenaar dat toelaat natuurlijk.

Tenzij het binnen de bebouwde kom is, want dan mag je niet op de verhoogde berm parkeren. Op straat enkel als er nog minstens 3m vrij ruimte overblijft.

Ik heb daar ooit eens een boete voor gehad, dat was een serieuze boete.
Was een jaar of 10 geleden in Leuven ergens onder een brug, deed daar een opleiding en elke keer stond dat daar vol met wagens (daar was ook effectief een parking aan die straat maar dus net niet daar).
Ik was daar redelijk pissed van toen dat daar nergens wat meer sensibilisering was omdat daar altijd 10-talle wagens stonden en het dus voor veel mensen onduidelijk was en gewoon een stuk parking leek.
Denk dat dat toen 200 euro boete was ofzo.

Nu is dat met zo een briefje en krijgt ge later de boete.

Ik heb daar ooit eens een boete voor gehad, dat was een serieuze boete.
Was een jaar of 10 geleden in Leuven ergens onder een brug, deed daar een opleiding en elke keer stond dat daar vol met wagens (daar was ook effectief een parking aan die straat maar dus net niet daar).
Ik was daar redelijk pissed van toen dat daar nergens wat meer sensibilisering was omdat daar altijd 10-talle wagens stonden en het dus voor veel mensen onduidelijk was en gewoon een stuk parking leek.
Denk dat dat toen 200 euro boete was ofzo.

Nu is dat met zo een briefje en krijgt ge later de boete.
Hadden ze parkeren op verhoogde berm samengeteld bij parkeren onder een brug misschien (2x 2e graad)? Want anders is 200 euro toch serieus bij de haren gegrepen. Derde graad kost zelfs zoveel niet en voor vierde moet je naar de rechter.

Hadden ze parkeren op verhoogde berm samengeteld bij parkeren onder een brug misschien (2x 2e graad)? Want anders is 200 euro toch serieus bij de haren gegrepen. Derde graad kost zelfs zoveel niet en voor vierde moet je naar de rechter.

Ik zou het niet weten, het kan ook 160 geweest zijn ofzo maar alleszins daar rond ergens.
Hoogste boete die ik in mijn leven heb gehad ooit, heb toen die burgemeester ook gemaild dat ik het absurd hoog vond. En dat als ze zien dat elke dagen daar 10-talle wagens staan ze daar beter nog eens expliciet een bord zetten of de inrichting wat duidelijker maken ipv zo een hoge boetes te geven.

heb toen die burgemeester ook gemaild dat ik het absurd hoog vond. En dat als ze zien dat elke dagen daar 10-talle wagens staan ze daar beter nog eens expliciet een bord zetten of de inrichting wat duidelijker maken ipv zo een hoge boetes te geven.
Dat is toch de wereld op zijn kop? De burgemeester mailen en verwachten dat ze een bord zetten omdat teveel mensen de regels niet kennen of toepassen?

En het is ook niet omdat x mensen ook in fout gaan, dat jij het ook moet doen.

Dat is toch de wereld op zijn kop? De burgemeester mailen en verwachten dat ze een bord zetten omdat teveel mensen de regels niet kennen of toepassen?

En het is ook niet omdat x mensen ook in fout gaan, dat jij het ook moet doen.

Ja, sorry maar de bedoeling van een verkeersbeleid moet er op gefocust zijn om te voorkomen dat mensen fouten maken.
Dat doe je door sensibilisering én boetes.
Maar als iedere dag, door een onduidelijke inrichting, 10-talle mensen daar gaan staan al maanden aan een stuk, dan is dat voor mij het teken dat het helemaal niet duidelijk is. Denk dat de boete voor gsm’en toen iets van een 100 euro was en dan is het belachelijk disproportioneel dat ik.

Ja, sorry maar de bedoeling van een verkeersbeleid moet er op gefocust zijn om te voorkomen dat mensen fouten maken.
Dat doe je door sensibilisering én boetes.
Maar als iedere dag, door een onduidelijke inrichting, 10-talle mensen daar gaan staan al maanden aan een stuk, dan is dat voor mij het teken dat het helemaal niet duidelijk is. Denk dat de boete voor gsm’en toen iets van een 100 euro was en dan is het belachelijk disproportioneel dat ik.
Geef de google street view locatie eens?
Want ik ken nog plekken waar consistent verkeerd geparkeerd wordt, en dat is niet omdat het niet duidelijk aangegeven is maar omdat mensen de regels niet kennen of toepassen hoor...

Het is altijd makkelijk om te zeggen dat ze het beter moeten aanduiden maar dit is toch duidelijk in de wegcode. Je uitleg is onduidelijk, dus zal één of beide van deze zijn hé:

Artikel 24. Stilstaan- en parkeerverbod​

Het is verboden een voertuig te laten stilstaan of te laten parkeren op elke plaats waar het duidelijk een gevaar zou kunnen betekenen voor de andere weggebruikers of waar het hun onnodig zou kunnen hinderen, inzonderheid :
onverminderd artikel 23.4, op de trottoirs en, binnen de bebouwde kommen, op de verhoogde bermen, behoudens plaatselijke reglementering;
op de rijbaan in de onderbruggingen, in de tunnels en behoudens plaatselijke reglementering onder de bruggen;

Nu is het al wel heel lang geleden (>40j) dat ik mijn theoretisch examen heb afgelegd, maar dat je volgens de wet niet onder een brug mag parkeren wist ik niet (meer?). Geldt dat alleen op de rijweg, of ook op de (soms enorme) vlakte tussen de rijweg en waar de pijlers of de muur/helling van de brugondersteuning staan?

Edit: ondertussen is de post hierboven verschenen, waar de laatste zin duidelijk zegt "op de rijbaan". Dus op die zandvlakte mag ik dan wel parkeren?

Geef de google street view locatie eens?
Want ik ken nog plekken waar consistent verkeerd geparkeerd wordt, en dat is niet omdat het niet duidelijk aangegeven is maar omdat mensen de regels niet kennen of toepassen hoor...

Het is altijd makkelijk om te zeggen dat ze het beter moeten aanduiden maar dit is toch duidelijk in de wegcode. Je uitleg is onduidelijk, dus zal één of beide van deze zijn hé:

Dat is meer dan 10 jaar geleden in een stad waar ik het niet ken dus ik zou het echt niet durven zeggen.

Ik kan oprecht zeggen dat ik de regels wél ken en wil toepassen. Ben daar toen vaak gepasseerd en heb er dan ook altijd correct geparkeerd.
Dat was een stuk parking onder een brug, maar dat stukje was dus net geen parking. Ik stond elke keer op het "juiste" deel maar het "foute" deel stond toen effectief ook altijd vol.
Toen ik die ene keer dus op het 'slechte' stuk stond had ik een boete en die op het 'goede' stuk niet.

Allee, ik vond het er gewoon los over dat mijn boete toen bijna 2 keer zo hoog was als met de gsm bellen en auto rijden. Was het 50 euro geweest ofzo dan was ik het al vergeten maar dat is mij altijd bijgebleven.

Laatst bewerkt:
Nu is het al wel heel lang geleden (>40j) dat ik mijn theoretisch examen heb afgelegd, maar dat je volgens de wet niet onder een brug mag parkeren wist ik niet (meer?). Geldt dat alleen op de rijweg, of ook op de (soms enorme) vlakte tussen de rijweg en waar de pijlers of de muur/helling van de brugondersteuning staan?

Edit: ondertussen is de post hierboven verschenen, waar de laatste zin duidelijk zegt "op de rijbaan". Dus op die zandvlakte mag ik dan wel parkeren?
Niet per se, want mogelijks is dat geen "berm" in de zin van de wegcode. Een berm moet grenzen aan een sloot, een talud of een eigendomsgrens. En als het geen berm is, mag je er niet staan.

Ik heb mij jaren onder een brug geparkeerd - in de modder weliswaar - en was me van geen kwaad bewust: https://maps.app.goo.gl/cSdgcFLWozk17MaV9
Nooit problemen mee gehad. Altijd parkeergeld betaald. Een van de betere overdekte plaatsen in de goedkoopste parkeerzone van Gent.
Dat is niet op de rijbaan, dus daar mag je onder een brug parkeren.

Het enige dat een "probleem" kan zijn is of dit aanzien wordt als een verhoogde of gelijkgrondse berm (want ik vermoed dat dit bebouwde kom is, en daar mag je niet op verhoogde bermen parkeren). Ik zou dit aanzien als een gelijkgrondse, al lijkt het op de foto dat deze misschien een paar cm hoger als de rijbaan ligt.

Het enige dat een "probleem" kan zijn is of dit aanzien wordt als een verhoogde of gelijkgrondse berm (want ik vermoed dat dit bebouwde kom is, en daar mag je niet op verhoogde bermen parkeren). Ik zou dit aanzien als een gelijkgrondse, al lijkt het op de foto dat deze misschien een paar cm hoger als de rijbaan ligt.
Volgens de definitie van "berm" hierboven is dit toch ook geen berm? De (al dan niet) berm grenst hier niet aan een sloot, talud of eigendomsgrens, maar aan een brugpijler

Volgens de definitie van "berm" hierboven is dit toch ook geen berm? De (al dan niet) berm grenst hier niet aan een sloot, talud of eigendomsgrens, maar aan een brugpijler
Ik zou daar idd ook aan twijfelen.

Indien een berm, zal het wel een verhoogde berm zijn.

Al deze voorbeelden tonen natuurlijk perfect aan hoe onduidelijk dat in de praktijk vaak is. Gooi daar dan nog eens vaak onduidelijke of zelfs incorrecte signalisatie bovenop en het wordt helemaal een soep...

Terug
Bovenaan