Parkeren Charleroi Airport

TRUMP

Active member
We gaan in mei met het pinksterweekend 4 dagen met het vliegtuig weg vanop Ryanair Charleroi airport.

Normaal neem ik steeds de flixbus omdat dit goedkoop is en makkelijk, maar voor slechts 4 dagjes met 2 personen, zijn de flixbus tickets duurder dan gewoon op de P3 parking te staan daar.
Dat zou op iets van een 47 euro komen in totaal.

Is P3 een goede parking, en kan je makkelijk te voet gaan naar de airport? Want shuttlebus is niet inbegrepen. (hoeft niet per se, als het te voet doenbaar is, we hebben enkel carry on bagage).

En hoe werkt dat dan? je betaalt op voorhand, en krijgt een barcode die je dient te scannen bij inrijden en verlaten van parking?

Ik heb ook een PCARD, maar ik vermoed dat het steeds beter is om te reserveren via de website zeker? om zeker plaats te hebben.

Ik parkeerde vroeger in de wijk verderop en dan wandelde ik altijd voorbij die P3. Is perfect te doen te voet imo. Hangt natuurlijk wel van je conditie af en hoeveel bagage je meehebt, zit er zelf niet mee in om wat te wandelen. Maar meer dan handbagage hebben wij nooit mee (hoogstens rugzak + kleine trolley pp).

Neem altijd deze
Nog nooit langer dan 10 minuten wachten of shuttle. Auto inrijden. Registreren. Al dan niet sleutels achterlaten en proper busje op 10min aan de luchthaven.

Prijs mogelijk zelfs iets goedkoper?

Volgens de officiële website een 25 minuten stappen, da's toch een eind, zeker als je terugkomt.
P4 is , vreemd genoeg dichter. En slechts 1 euro duurder voor 4 dagen.
Ik denk dus eerder aan deze nu.
Ik parkeerde vroeger in de wijk verderop en dan wandelde ik altijd voorbij die P3. Is perfect te doen te voet imo. Hangt natuurlijk wel van je conditie af en hoeveel bagage je meehebt, zit er zelf niet mee in om wat te wandelen. Maar meer dan handbagage hebben wij nooit mee (hoogstens rugzak + kleine trolley pp).
Tja maar wat is "vroeger" natuurlijk hé. Veel wijken zijn ondertussen strenger geworden in parkeerbeleid.
En Charleroi..... ik weet nu ook niet of dit de beste regio is om een auto onbewaakt voor enkele dagen te laten staan, persoonlijke visie....

En Charleroi..... ik weet nu ook niet of dit de beste regio is om een auto onbewaakt voor enkele dagen te laten staan, persoonlijke visie....
FYI: P3 werd vroeger genoeg geplaagd door inbraken en diefstallen. Dus "bewaakt".
Zie bv de extreme gevallen zoals deze: https://www.hln.be/binnenland/dieve...estolen-tot-de-wielen-en-zetels-toe~a97eec58/

P4 geen ervaring, dat is de laatste nieuwe. Die bestaat denkik nog maar een jaar of 6, dus zal nog niet zo bekend zijn. De laatste keer dat ik vanop Charleroi vloog was die nog niet zo lang open en stond vrij leeg.

FYI: P3 werd vroeger genoeg geplaagd door inbraken en diefstallen. Dus "bewaakt".
Zie bv de extreme gevallen zoals deze: https://www.hln.be/binnenland/dieve...estolen-tot-de-wielen-en-zetels-toe~a97eec58/

P4 geen ervaring, dat is de laatste nieuwe. Die bestaat denkik nog maar een jaar of 6, dus zal nog niet zo bekend zijn. De laatste keer dat ik vanop Charleroi vloog was die nog niet zo lang open en stond vrij leeg.
jawadde....

Nu , dat artikel is bijna 10 jaar oud, en de P3 ligt inderdaad meer afgelegen, en meer bij charleroi zelf...

P4 lijkt me op dat opzicht toch meer in het zicht, en zal ondertussen wel camera bewaking hebben zeker?
Nuja best niet met een chique wagen daar parkeren, zoveel lijkt me steeds duidelijk...

Tja maar wat is "vroeger" natuurlijk hé. Veel wijken zijn ondertussen strenger geworden in parkeerbeleid.
Vorig jaar was de laatste keer en sindsdien zijn de parkeerregels inderdaad veranderd. Ik wou maar aangeven dat ik altijd verder wandel dan de afstand van P3 naar CRL en dat dat perfect ging, dus vanaf P3 zou geen probleem mogen zijn. Zoals @the_fox aangeeft kan je zelfs schade hebben aan je wagen als je betaald parkeert in CRL. Charleroi is nu eenmaal een criminele omgeving. Ik zou er zelf dan ook nooit een eigen dure wagen parkeren.

Met het werk doe ik altijd P3, gewoon parkeren en shuttle nemen, was ook het goedkoopst denk. Te voet zou ik dat niet doen.
En intussen wel bewaking hoop ik en dan nog, als ze inbreken in uw auto ist de luchthaven hun schuld dus moeten zij het maar betalen.

Met het werk doe ik altijd P3, gewoon parkeren en shuttle nemen, was ook het goedkoopst denk. Te voet zou ik dat niet doen.
Ik heb net zoals @utolor. mij vroeger genoeg in Ransart centrum geparkeerd, was nog verder dan P3 en halfuurke stappen. Ik had daar geen problemen mee maar iedereen zijn eigen keuze. Nu is dit geen optie meer met het nieuwe parkeerbeleid op het plein zelf, maar straten errond gaan denk ik wel nog.
P3 zal idd 20~25min zijn, of €8 per persoon shuttle bus. P4 heeft niet eens een shuttlebus.

En intussen wel bewaking hoop ik en dan nog, als ze inbreken in uw auto ist de luchthaven hun schuld dus moeten zij het maar betalen.
Dat is wel heel naief. Zal wel in de voorwaarden staan dat het op eigen risico is en dat de uitbaters niet verantwoordelijk zijn voor schade/diefstal. Zoals bij de meeste betaalparkings. Is een verschil voor een parking waar je je wagen in bewaring geeft, en dus ook je sleutel afgeeft.

Allez, dat was zo toch, ik ben geen expert en weet niet of de wijzigingen aan Boek 6 van het Burgerlijk Wetboek die op 1/1/2025 van kracht gegaan zien hier impact op hebben.

P3 is een vrij grote parking. Is inderdaad toch rap ± 25 minuten stappen naar de luchthaven zelf. Als het niet regent is dit ok, anders valt dit
wel tegen. Je moet op voorhand betalen en dan een code inscannen om de parking op te rijden. Neem zeker ook een foto van waar je geparkeerd staat om vlot je auto terug te vinden. Het kan soms even zoeken zijn om een plaatsje te vinden aangezien hij vrij vol kan staan.

Gisteren nog te voet van de terminal naar P3 gestapt, is perfect te doen. Is ongeveer 1.5 à 2 km stappen, ongeveer 15 min stappen als je een beetje door stapt. Ligt een voetpad over de gehele lengte naar de terminal. Kijk eens op google maps, dan zie je perfect de ligging van de parking tov de terminal.

s even zoeken zijn om een plaatsje te vinden aangezien hij vrij vol kan staan

Gisteren nog te voet van de terminal naar P3 gestapt, is perfect te doen. Is ongeveer 1.5 à 2 km stappen, ongeveer 15 min stappen als je een beetje door stapt. Ligt een voetpad over de gehele lengte naar de terminal. Kijk eens op google maps, dan zie je perfect de ligging van de parking tov de terminal.
Bedankt

maar ik ga P4 nemen, die ligt nog iets dichter, en is slechts 1 euro duurder voor 4 dagen daar te staan.

Nu ik lees hier van "kan vol staan" , maar als je op voorhand je ticket voor de parking koopt, en de barcode hebt... Dan ben je toch zeker van een plaats?

Paar keer op P3 gestaan, bij heen gewoon iedereen afgezet aan de kiss and ride met de koffers en alleen de auto gaan parkeren. Dan kan je goed doorstappen zonder bagage en ben je er in 15 min ongeveer.

Op de terugweg idem, alleen de auto halen en iedereen weer oppikken aan de kiss and ride.

Is die p3 en p4 een beetje veilig, als je vooraf reserveert, ben je dan zeker van je plaats?
Lijkt me dat er ondertussen veel meer camera bewaking en patrouille's zijn, als ik op internet kijk.

En ja , ivm dat reserveren van je plaats... Lijkt me toch wel een zekerheid, zou straf zijn dat je (redelijk wat) betaalt , en dan uiteindelijk geen plaats hebt. Dat kan toch haast niet...

Getest met P4, code scannen en inrijden. Er is plaats, maar het stoort mij mateloos dat die parking vol Nederlanders, Duitsers en Fransen staat. Die hebben toch zelf luchthavens, wat komen die op onze luchthaven doen? Het pad naar de luchthaven, wat een miezerig padje is dat. Overal peuken, zwerfvuil,slijk. Hier is echt niet geïnvesteerd. Security trekt op niks, er kunnen zomaar wat IS-ers uit Molenbeek een aanslag plegen, nul controle.

Getest met P4, code scannen en inrijden. Er is plaats, maar het stoort mij mateloos dat die parking vol Nederlanders, Duitsers en Fransen staat. Die hebben toch zelf luchthavens, wat komen die op onze luchthaven doen? Het pad naar de luchthaven, wat een miezerig padje is dat. Overal peuken, zwerfvuil,slijk. Hier is echt niet geïnvesteerd. Security trekt op niks, er kunnen zomaar wat IS-ers uit Molenbeek een aanslag plegen, nul controle.
Om dezelfde reden dat er veel Belgen vertrekken van Eindhoven of Maastricht. Goedkopere vluchten. Een van de buren gaat bijna elke maand naar Egypte, die zoekt gewoon de goedkoopste vlucht binnen een straal van 150km. Afhankelijk van de lokale feestdagen en schoolverloven kan dat verschillende 100en € schelen.

Reservatie is helaas niet altijd een garantie op een plaats. Recent nog mogen ondervinden met P2 in Charleroi. Had gereserveerd maar toen we aankwamen stond er een rij om de parking op te rijden omdat die volzet was. Eén auto eraf = één auto erbij. Toch zeker 30 minuten gestaan voor we op de parking konden en dan is het natuurlijk ook nog leuk om dat ene vrije plaatsje te vinden.

Waarschijnlijk mensen die er langer staan dan gereserveerd maar dan moet daar een buffer voor worden voorzien. Nog op geen enkele andere luchthaven ooit meegemaakt dus mijn, toen al, best wel lage achting van CRL is er zeker niet beter op geworden.

Terug
Bovenaan