Partijbestuur Open VLD stapt op

Loser

Supermoderator
Crowdfunder FE
De koning heeft het ontslag van de regering aanvaard, en het volledige partijbestuur van de Open VLD stapt in één klap op. Ze kiezen ook voor de oppositie op alle niveau's.

De koning heeft het ontslag van de regering aanvaard, en het volledige partijbestuur van de Open VLD stapt in één klap op. Ze kiezen ook voor de oppositie op alle niveau's.

Op basis waarvan concludeer jij dat ze oppositie kiezen op alle niveau's?

Ik lees daar toch duidelijk in dat er opmerkingen zijn dat een oppositiekuur niet noodzakelijk moet gezien worden als een wondermiddel. Dus dat het toch nog mogelijk is dat ze niet in de oppositie gaan.

Ik lees daar toch duidelijk in dat er opmerkingen zijn dat een oppositiekuur niet noodzakelijk moet gezien worden als een wondermiddel. Dus dat het toch nog mogelijk is dat ze niet in de oppositie gaan.
Kan alleen maar hopen dat ze dat deze keer echt niet overwegen en de oppositie ingaan. Als het signaal nu nog niet duidelijk genoeg is, kunnen ze beter helemaal stoppen.

Dit staat bij de updates:
Na de zware verkiezingsnederlaag zondag stapt het volledige partijbestuur van Open VLD vervroegd op. Tegelijk meldt Open VLD "op alle niveaus" voor de oppositie te kiezen.
(...)
"Een herbronning van de partij is de eerste prioriteit. Zowel de partijvoorzitter als het partijbestuur dient dus collectief zijn ontslag in",
(...)
Ongena zei zondag dat de liberalen met deze uitslag voor de oppositie kiezen. Het is volgens hem niet mogelijk om met minder dan 10 procent van de stemmen op het beleid te wegen. Het ontslagnemend bestuur schaart zich achter die keuze.
Plus dat ze de voorzittersverkiezingen gaan vervroegen.

Tom Ongena zei gisterenavond in het afsluitende debat op VRT héél duidelijk dat OpenVLD voor de oppositie kiest.

Een paar weken later het tegendeel doen, zou hen alleen maar meer schade berokkenen. Maar goed, partijen keren hun kar wel eens (en OpenVLD heeft op dat vlak geen goede naam :unsure: )

Dit staat bij de updates:

Plus dat ze de voorzittersverkiezingen gaan vervroegen.
Ok, dat verduidelijkt het een beetje. Al is het allemaal zo duidelijk niet. Het is uiteindelijk het ontslagnemend bestuur en de ontslagnemende voorzitter die dit zegt. Aangezien er vervroegde voorzittersverkiezingen komen kan dat allemaal nog veranderen.

Anders gezegd : welk recht van spreken hebben die effectief om die beslissing te maken voor de totale partij ? Wanneer MR duidelijk zegt dat voor hen ze mee aan tafel horen in de onderhandelingen (maar dat je ze niet kan verplichten om te eten als ze dat niet willen).

Het volgende bestuur kan anders beslissen natuurlijk, maar die partij moet zich echt volledig heruitvinden. Ik lees dat Gwendolyne Rutten en Egbert Lachaert twijfelen om zich terug kandidaat te stellen voor de post als voorzitter, maar dat zou echt een dwaze zet zijn. Zeker voor Rutten. De aura van postjespakkerij hangt zo verschrikkelijk vast aan die partij, niet geheel onterecht natuurlijk. Maar dan moet je nu echt wel een breuk maken met het verleden en bouwen aan een nieuwe partij richting 2029. En dat doe je best vanuit de oppositie.

Dit land heeft ook gewoon nood aan een liberaal alternatief dat zich niet inlaat met de folietjes van het emotioneel Vlaams-nationalisme.

Hoe kunnen ze nu tegelijk volledig opstappen, en anderzijds beweren dat ze volledig voor oppositie kiezen? Da's dan toch aan het volgend partijbestuur om te beslissen?

Overwegen De Croo, Van Quickenborne, Rutten, Ongena en Lachaert om hun parlementszetel op te geven en zo een opvolger een kans te geven in het parlement? Dat zou een sterker signaal zijn dan nog 5 jaar uit te bollen in de oppositie; erg geloofwaardig zullen ze die oppositie toch niet kunnen voeren.

edit: typo

Laatst bewerkt:
Overwegen De Croo, Van Quickenborne, Rutten, Ongena en Lachaert om hun parelementszetel op te geven en zo een opvolger een kans te geven in het parlement? Dat zou een sterker signaal zijn dan nog 5 jaar uit te bollen in de oppositie; erg geloofwaardig zullen ze die oppositie toch niet kunnen voeren.

Het nastreven van eigenbelang is zowat de definitie van liberalisme, dus wat verwacht je? In dat opzicht is het ook vreemd dat mensen zo verontwaardigd waren over Rutten en haar afscheid/comeback. Dat is gewoon liberalisme in de praktijk.

Eerst zien, en dan geloven, maar uiteraard 100% terecht.

Die partij is zo hard verveld tot iets dat mijlenver weg staat van wat ze horen te zijn, dat ze eigenlijk nog heel blij mogen zijn dat ze niet gewoonweg uit alle parlementen uitgesmeten zijn. Volledige vernieuwing dringt zich op; mogelijks zelfs een splitsing in iets D66-like (dat zich dan kan laten absorberen of annexeren door de sossen) en iets liberaal (dat zich op termijn kan laten opslokken door NVA of door een splitsing van NVA).

Overwegen De Croo, Van Quickenborne, Rutten, Ongena en Lachaert om hun parlementszetel op te geven en zo een opvolger een kans te geven in het parlement? Dat zou een sterker signaal zijn dan nog 5 jaar uit te bollen in de oppositie; erg geloofwaardig zullen ze die oppositie toch niet kunnen voeren.

edit: typo

In kortrijk laat Q alvast het lijsstrekkerschap varen en herpositioneert zich als lijstduwer op de lijst van " Team Burgemeester". Voorkeurstemmen in regio Kortrijk waren ook niet bijzonder hoog, zijn reputatie is bedenkelijk dus finaal gewoon de vlucht vooruit. Kan zich nu inderdaad als parlementair verzekeren van nog 5 jaar zekerheid. Wel benieuwd waar die finaal zal uitkomen want die man valt niet te onderschatten. :-)

Het volgende bestuur kan anders beslissen natuurlijk, maar die partij moet zich echt volledig heruitvinden. Ik lees dat Gwendolyne Rutten en Egbert Lachaert twijfelen om zich terug kandidaat te stellen voor de post als voorzitter, maar dat zou echt een dwaze zet zijn. Zeker voor Rutten. De aura van postjespakkerij hangt zo verschrikkelijk vast aan die partij, niet geheel onterecht natuurlijk. Maar dan moet je nu echt wel een breuk maken met het verleden en bouwen aan een nieuwe partij richting 2029. En dat doe je best vanuit de oppositie.

Dit land heeft ook gewoon nood aan een liberaal alternatief dat zich niet inlaat met de folietjes van het emotioneel Vlaams-nationalisme.
Imo moet men daar gewoon de top van Jong VLD aan het roer zetten.

Wel benieuwd waar die finaal zal uitkomen want die man valt niet te onderschatten.
Klopt. Terwijl iedereen op Alexander De Croo zat te kappen, had Quickie - nochtans óók één van de architecten van Vivaldi - zich al lang weer in Kortrijk verstopt. Een donkerblauwe liberaal wordt hij soms genoemd, maar kan iemand een liberaal standpunt of maatregel van de man opnoemen?

Opportunistisch, gewiekst en autoritair lijken mij gepastere adjectieven. Echt iemand die een échte liberale partij - wat OpenVLD niet is - kan missen als kiespijn.

Laatst bewerkt:
Persoonlijk vond/vind ik ze wel een mooi programma hebben.

Sommige dingen er soms wel echt bijgesleurd, maar vrijheid voorop.

Hopelijk trekken ze vooral lessen naar keuzes en personen toe.

An sich is VLD voor mij ook een partij waar ik me meestal kan bij aansluiten. Maar het postjesgedrag heeft ervoor gezorgd dat ik absoluut niet op hen wou stemmen.

Terug
Bovenaan