PC restart bij gamen !

En wat moet ik dan testen als er 3 dimms uit zijn ?
Je moet die latjes 1 per 1 testen. Dus gewoon booten met 1 latje en zien of de PC crasht al dan niet en zo blijven proberen met alle latjes totdat je degene hebt gevonden dat het probleem geeft.

Een powerkabelke dat ergens tegenaan geschuurd heeft en zo de aarding van de kast opheft?
Heb ik vroeger ook al eens gehad. Na het ontkoppelen van de reset knop van de behuizing was het probleem opgelost.

Check eens de Windows system logs in Event Viewer. Kunnen er logs terug gevonden worden die wijzen op een onverwachte reboot of een clean reboot?

gisteren memtest gedaan ... geen crc errors ... bij assassins creed shadows restart de pc helemaal ...ff test met assassins creed valhalla of odyssey geen restart pc maar gewoon naar windows dus ....vlgs mij psu ..dunno . Heb nog een psu van 750W liggen maar dat zal te weinig zijn denk ik met die RTX 3090 ??

750W kan ofwel net genoeg zijn ofwel net niet.

Minimum aanbevolen volgens Nvidia is 750W. Met een 5900X zou 850W aanbevolen zijn.

Als het een degelijke 750W is zou dat moeten werken, maar ik zou het niet aanraden als definitieve oplossing. Ge kunt er wel eens mee testen om te zien of het uw probleem oplost.

Enkel bij het gamen heb je crashes? Niet als je bijvoorbeeld Prime95 draait om uwe CPU eens te stressen of bij gewoon desktop usage?

Check eens de Windows system logs in Event Viewer. Kunnen er logs terug gevonden worden die wijzen op een onverwachte reboot of een clean reboot?
Dit is wat ik ook altijd als eerste doe bij problemen, voor je uren/dagen bezig bent met al die hardware tests.
Vaak word het daar al duidelijk welke richting je moet gaan zoeken voor je issue.

Heb gisteren met iemand gebabbeld betreft men probleem, die zei ook van dat ergens aan windows kan liggen of psu ..
Heb hier nog een m2 liggen waar ik een fresh install kan opzetten en dit om te testen of die game blijft crashen (rebooten) als die niet crashed zal het idd ergens aan windows liggen ( driver of weet ik veel ) Als die toch nog crashed met clean install dan zal meer aan psu liggen denk ik !! Ik wil maar zeggen ,crashed al na 2 minuten lol ..

Herstart de pc ook als je 'm een tijdje gewoon in BIOS laat opstaan? (BIOS updaten wordt dan wel gevaarlijk als je dat nog moet doen)

Heb je de temperaturen al eens in de gaten gehouden of gelogd? Met HWinfo bijvoorbeeld, maar je kan dat combineren met BIOS test en daar de temperatuur volgen. Temps van zowel cpu als chips op het moederbord in de gaten houden -- een cpu koeler die wat gekanteld of verschoven is, of de southbridge of vrm die niet genoeg airflow krijgen. Case openzetten en met een grote ventilator erop blazen wordt al eens gedaan.

Voel je de elektrische spanning (of zelfs schokjes) als je aan de case komt? Je documenteert best eens welke zaken je al uitgeprobeerd hebt.

FF ter info .. als test bootdrive eruit gehaald en andere ingestoken met fresh install WIN11 , geen reboots tijdens gamen ! Dus is een probleem/confict dunno ergens in windows die men pc laat rebooten tijdens gamen. Bij eventvieuwer had ik al paar keer gekeken maar vond er niets .

Terug
Bovenaan