PC-upgrade

Tazz_DeMazz

New member
Het is alweer drie jaar geleden sinds mijn laatse pc upgrade dus ik stof mijn account even af voor wat advies :)

Dit is mijn huidige build:

AMD Ryzen 5 5600X processor
Cooler Master MWE Gold 650 Full Modular V2 PSU / PC voeding
be quiet! Pure Rock Slim 2
PNY GeForce RTX 3060 12GB VERTO Dual Fan LHR Videokaart
Sharkoon V1000 WINDOW Micro ATX Behuizing
Corsair DDR4 Vengeance LPX 2x8GB 3000 Geheugenmodule
Asrock B450M PRO4-F moederbord
Seagate HDD 3.5" 1TB ST1000DM010 BarraCuda
Kingston A400 240GB M.2 SSD

Pc is vooral voor gamen en tv/serie te kijken. Huidige SSD lijkt ook wat aan zijn limiet met 240gb op dit moment dus mss ook een grotere ssd. Buget zou tussen de 1500 en 2000 euro liggen. Wil zoals voorheen ook kijken voor een build die duurzaam is zodat ik binnen drie jaar niet voor een heel nieuwe build moet kijken. Hou mijn hart een klein beetje vast voor wat je kan krijgen voor dit budget gezien de huidige markt voor pc-onderdelen maar ik kijk wel wat jullie adviseren.

Wat zouden jullie voorstellen?

Zou je niet gewoon nu nog snel een nieuwe GPU kopen, nu de prijzen nog redelijk zijn? 5070ti bvb of 9070pro? CPU is nog goed genoeg lijkt mij en dan kan je binnen een jaar misschien CPU, RAM en MOBO ineens upgraden...

Een volledig nieuwe PC zou ik nu niet aankopen. RAM is veel te duur. Zou gewoon een 5700X of 5800X kopen.

Eventueel nog een extra setje RAM zodat je 32GB hebt en dan een betere GPU en hoger wattage PSU kopen. Een 9070XT of 5070Ti zijn goede keuzes. Qua PSU zou ik zien naar minstens 850W met 12vhpwr connector.

Eventueel een extra SSD, 1TB SSD vallen nog relatief mee van prijs.

Beter en meer ram zou je wel goed uitkomen maar ook ddr4 heeft al last van de ram gekte. De Ryzens houden van hogere ram- en Infinity Fabric clocks omdat die dan kunnen blijven gelijklopen. De basis is eigenlijk 3200Mhz dus als je daarvan een setje kan vinden, neem ik aan dat dat al een stukje beter zal voelen dan met die 3000Mhz set. Hogere clocks zijn waarschijnlijk al serieus duurder.

Je kan ook uitkijken naar 2de handse betere cpu (maar dan is koeling en psu misschien ook aan upgrade toe, doch schappelijke prijzen). Als je gpu wil upgraden, is het nu inderdaad beter dan te wachten want er zijn prijsverhogingen op komst.

gewoon grote ssd en 9070xt.
De ssd is nog niet te duur op dit moment maar gaat fameus omhoog gaan, en de videokaart hetzelfde

Beter en meer ram zou je wel goed uitkomen maar ook ddr4 heeft al last van de ram gekte. De Ryzens houden van hogere ram- en Infinity Fabric clocks omdat die dan kunnen blijven gelijklopen. De basis is eigenlijk 3200Mhz dus als je daarvan een setje kan vinden, neem ik aan dat dat al een stukje beter zal voelen dan met die 3000Mhz set. Hogere clocks zijn waarschijnlijk al serieus duurder.

Je kan ook uitkijken naar 2de handse betere cpu (maar dan is koeling en psu misschien ook aan upgrade toe, doch schappelijke prijzen). Als je gpu wil upgraden, is het nu inderdaad beter dan te wachten want er zijn prijsverhogingen op komst.
Zou inderdaad wel tweedehands zien. Op Tweakers vallen de tweedehands prijzen voor DDR4 nog goed mee. Dus kan je daar zeker wel een deal doen. Idem voor SSD, GPU, PSU en CPU.

ok dus naar wat ik begrijp kijk ik best voor update van de CPU en GPU. 2x 8bg ram als ik die kan vinden aan degelijke prijs om aan 32gb te raken. En dan nog een nieuwe PSU + upgrade ssd.

Meestal koop ik mijn onderdelen bij megekko maar weet niet of iemand alternatieven heeft vooral voor die 2x 8gb ram?

Je kan beter voor 2x16GB ram van 3200Mhz gaan (of hoger. en 4x8GB kan ook als je mobo 4 ram slots heeft), ipv te combineren met je bestaande ram want anders loopt het gewoon op de laagste clocks van de combinatie (in 't beste geval). CPU is niet echt dringend, zou ik zeggen -- kijk gewoon uit naar straffe deals (al dan niet tweedehands).

ok dus naar wat ik begrijp kijk ik best voor update van de CPU en GPU. 2x 8bg ram als ik die kan vinden aan degelijke prijs om aan 32gb te raken. En dan nog een nieuwe PSU + upgrade ssd.

Meestal koop ik mijn onderdelen bij megekko maar weet niet of iemand alternatieven heeft vooral voor die 2x 8gb ram?

Filteren op DDR4, 16 of 32GB
Of 2de hands, tweakers heeft oa ook een sectie, want DDR4 heeft het ook al zitten wegens stopzetten productie ervan, is aan het verduren met de dag (maar nog niets extreem). Klote tijden voor RAM te kopen.

Laatst bewerkt:
Zou ook eens zoeken op Tweakers bij Vraag & Aanbod. Daar kan je wel wat deals doen. Want €219 voor DDR4 RAM is wat te veel.

Als ik even kijk op tweakers vind ik volgende mogelijkheden:

Corsair Vengeance RGB Pro CMW16GX4M2A2666C16 aangeboden
Corsair Vengeance RGB Pro CMW32GX4M2Z3600C18 aangeboden
32GB (2x16GB) Samsung PC4-3200AA aangeboden
32GB (2x16GB) 4000MHZ Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2F4000C19 aangeboden
Kingston Fury Beast KF432C16BB1K2/32 aangeboden

Soms niet altijd even duidelijk of het om 3200, meer of minder gaat. Soms zelf niet eens duidelijk of het 16gb is maar zit hier iets tussen dat ik kan gebruiken voor mijn update?

Standard & Recommended Speeds for AM4 (DDR4)

• JEDEC Standard: DDR4-2666MHz (baseline) or DDR4-3200MHz (common default).
  • Sweet Spot (Gaming/Value): DDR4-3200MHz to DDR4-3600MHz (e.g., 16GB or 32GB kits).
  • High-End/Enthusiast: DDR4-3600MHz, DDR4-3800MHz, or even DDR4-4000MHz+ for maximum performance, though requiring better CPU/motherboard and tuning

Die RAM latjes boven 3200Mhz zijn eigenlijk wat overcloked. Met de default 3200Mhz RAM op de B450 zal je geen problemen hebben.
Die van 2666 is traagste en goed voor basic RAM voor office pc's etc.

2x 16Gb 3200Mhz met lage of mid range CL(timings), is al een deftige upgrade, geen tragere RAM dan uw huidige en meer dus voor de veeleisende games vandaag. Kan je ook brower tabs of youtube open staan hebben tijdens het gamen, of streamen. Daar kan 16GB RAM een limiet zijn.

Laatst bewerkt:
Standard & Recommended Speeds for AM4 (DDR4)

• JEDEC Standard: DDR4-2666MHz (baseline) or DDR4-3200MHz (common default).
  • Sweet Spot (Gaming/Value): DDR4-3200MHz to DDR4-3600MHz (e.g., 16GB or 32GB kits).
  • High-End/Enthusiast: DDR4-3600MHz, DDR4-3800MHz, or even DDR4-4000MHz+ for maximum performance, though requiring better CPU/motherboard and tuning
AM4 B650 moederbord gaat tot 4800Mhz, hi end X versie moederborden zijn wel soms beter daarvoor, stabieler op (zeer) hoge ramspeeds
Die RAM latjes boven 3200Mhz zijn eigenlijk wat overcloked.
Die van 2666 is traagste en goed voor basic RAM voor office pc's etc.

CL = timings, lager is beter

Beter 3600Mhz, cl 18, dan 4000Mhz cl 40
Afijn we spreken over procenten (max 10%?) winst hier, met RAM speeds en timings. AMD heeft hier meer voordeel bij dan Intel vandaag ivm architectuur CPU.
16 vs 32Gb maakt meer verschil, zag ik oa in BF6 benchmarks. ik zie daar toch zeker snel al 16Gb ram gebruik

Snelste set

Zal niet veel schelen en goeie value voor mid range moederbord

2x 16Gb 3200Mhz met cl30 is al deftige upgrade, geen tragere RAM dan uw huidige en meer dus voor veeleisende games vandaag.
Ik denk dat je wat zaken door elkaar aan het halen bent :)

B650 is AM5 chipset.
CL30+ zijn DDR5 timings. DDR4 timings liggen tussen CL14-22 ongeveer.

@Cerv.Be
Ah juist, dat varieert idd naargelang de RAM soort ivm timings. Ik gaf maar een theoretisch voorbeeld van die timings vs Mhz, maar juist is juist.
Was ook typfoutje ivm moederbord en las over de B450. Heb het aangepast.

Ik doe nooit iets speciaal met RAM kwa snelheid etc (altijd defaults) en zo heb ik nog nooit kapottte latjes gehad in 25 jaar, en atijd super stabiele systemen.
Dat is goed als je de laatste procenten uit je dure hi end CPU wilt halen en niet naar wat extra euros kijkt.

Laatst bewerkt:
Uitgaand van een keuze voor deze set: 2x16GB Corsair Vengeance RGB Pro CMW32GX4M2Z3600C18

Je moederbord ondersteunt officieel tot 3200Mhz als je 2 slots gebruikt (zie geel tabelletje voor je 'Vermeer' cpu), en ik heb een reddit post gevonden waar 2 sticks met 3600Mhz werken.

Hopelijk kan je gewoon XMP/EXPO aanzetten in het BIOS en dan loopt het op zijn 3600Mhz profiel. Als het bord terugschakelt naar 3200Mhz zal dat waarschijnlijk met lagere timings zijn (dus goed), maar 't is ook mogelijk dat je dan zelf de 3200Mhz moet instellen.

Er staat wel in de reddit post dat het na 1 jaar game over was met de 3600Mhz ram op die b450 asrock. Ik zou ook voor 3200Mhz gaan gezien dat de limiet is in de specs van het moederbord. Ik had even niet gezien dat het mobo een Asrock B450 was, gewoon pal overgelezen :S

Met amd expo enabled zou dat in principe 3600Mhz kunnen zijn, maar dat is nooit een garantie op elk mobo zeker? Dan moet je die 3600Mhz sticks toch op 3200Mhz zetten (of amd expo disablen) in de bios als het onstabiel zou zijn.

Deze dan voor Tazz, zal out of the box werken

Laatst bewerkt:
Dat was iemand anders met ander ram en 3xxx processor bij wie het stopte na een jaar, maar 't is inderdaad zonder garantie dat het werkt -- dat hangt ook af van de memorycontroller in de cpu en was een beetje een pijnpunt bij vroegere Ryzens. Moederborden tonen normaal de hoger mogelijke clockspeeds als 'overclocks' met 3200Mhz als officieel hoogste clock. 2 sticks heeft een hogere kans op slagen, 4 sticks zullen de memorycontroller in de cpu meer belasten.

Met andere woorden, de krapte op de markt maakt de keuze voor een gepast setje moeilijker. Op 2dehands zie ik wel setjes passeren maar de meeste mensen weten niet welke info interessant is voor de koper en dan moet je telkens uitvissen wat model het is.

Stel dat het echt niet werkt, dan kan je nog altijd een 2dehands mobo met een B550 chipset zoeken (rond de €50) waarmee 3600Mhz geen probleem zou mogen zijn. Een luxueuzere X570 chipset kan ook maar daar zit vaak een klein chipset ventilatorke op, geloof ik.

Terug
Bovenaan