Upgrade rond RTX 2070 Super of volledig nieuwe build

d3rF.

New member
Goeiemiddag allemaal,

Ik zit in wat lastig parket, als in ik niet weet wat de "beste optie" is nu.
Enigszins stond mijn gedacht al enige tijd op een volledige nieuwe build, van zodra de nieuwe RTX 50xx reeks beschikbaar zouden zijn (met het idee voor een RTX 5080).
Maar met de hele flop rond de lancering, de belachelijk hoge prijzen, "Fake Frames".. zie ik dit pad eerlijk gezegd niet meer zitten.
Dus val ik terug op mijn eerdere gedachten.
  • Upgrade rond mijn huidige RTX 2070 Super
  • Nieuwe build, maar dan eerder kijken naar RTX 40xx reeks of terug eens de overstap naar AMD?
Huidige setup:
  • Asus Prime Z-270A
  • I5-7600K
  • 16 GB (2x8GB) DDR4 @ 3200Mhz
  • Gigabyte RTX 2070 Super
  • Be Quit Dark Rock Pro 4
  • Oude voeding van Corsair, van nog "zotte tijden". Corsair HX 1050 (Doet momenteel wel nog steeds zijn ding, nog nooit problemen met gehad).
  • 2 x NVMe SSD van 2TB
  • Windows 10
  • Dell G2724D @ 1440p-144Hz
PC wordt eigenlijk enkel gebruikt om te gamen (WOW, Delta Force, Gray Zone Warfare, RDR 2, Ghost of Tsushima, Ready Or Not,..) en wat YT, Streaming..
Moet wel zeggen dat buiten WOW, de rest van de games maar bagger draait, haal er niet teveel FPS meer met. Wat natuurlijk niet onbegrijpelijk is met mijn huidige setup, maar ik zou natuurlijk wel eens wat meer en op een deftige manier mee willen gamen met de maten.
Games moeten voor mij niet op Ultra settings draaien, is mooi meegenomen, maar is geen uiterste vereiste. Als ik het op een mooie manier kan draaien op 1440p ben ik blij.

Dus nu mijn vraag, is een upgrade kopen rond de 2070 Super nog de moeite? Of is dit eerder geldverspilling anno 2025? Waarom deze denkpiste, omdat ik toch nog vaak lees dat een 2070 Super eigenlijk nog geen slechte kaart is in deze tijden, ook niet op 1440p?
Ik had bv al zitten kijken naar upgrade kits, gewoon los CPU & Mobo.., maar de laatste jaren eerlijk gezegd niet meer zo mee in het hele hardware landschap.

Of ben je toch beter af met direct een volledige nieuwe upgrade nu? AMD // Nvidia..?
Wat ik wel opmerkte, is dat de prijzen van de RTX 40xx reeksen ondertussen ook wel weer zijn gestegen sinds de release van de 50xx reeksen.

Graag hoor ik jullie meningen!

Bedankt!

Laatst bewerkt:
Uw GPU heeft overduidelijk een CPU bottleneck. De 7600k is een 8 jaar oude 4 core (zelfs geen HT) processor. Ik heb hier onlangs ook een Intel 7th gen build binnen gehad en zelfs de bijhorende 1660 Ti werd er door gebottlenecked in sommige games.

GPU prijzen zijn op dit moment belachelijk, winkels met nog stock van de oude generatie zijn de 4080/4090 aan het pumpen in prijs. Verspil er uw geld niet aan. De prijzen op de 2dehands markt zijn sinds december ook weer helemaal omhoog gegaan. De 50xx series gaan nog maanden over doen om een normale stock en prijs te hebben in de winkel. De 5060/5070 series moeten nog gereleased worden, net als de AMD RX 9070 kaarten.

Ik zou persoonlijk in jouw geval een nieuwe build maken zonder GPU en gewoon de 2070S verder gebruiken. Je gaat sowieso al betere prestaties halen als voorheen. Zeker nu de kaart ook nog DLSS4 krijgt. Binnen enkele maanden als alles terug genormaliseerd en je nog niet tevreden bent kan je overgaan tot de aanschaf van een nieuwe GPU.

Laatst bewerkt:
Goeiemiddag allemaal,

Ik zit in wat lastig parket, als in ik niet weet wat de "beste optie" is nu.
Enigszins stond mijn gedacht al enige tijd op een volledige nieuwe build, van zodra de nieuwe RTX 50xx reeks beschikbaar zouden zijn (met het idee voor een RTX 5080).
Maar met de hele flop rond de lancering, de belachelijk hoge prijzen, "Fake Frames".. zie ik dit pad eerlijk gezegd niet meer zitten.
Dus val ik terug op mijn eerdere gedachten.
  • Upgrade rond mijn huidige RTX 2070 Super
  • Nieuwe build, maar dan eerder kijken naar RTX 40xx reeks of terug eens de overstap naar AMD?
Huidige setup:
  • Asus Prime Z-270A
  • I5-7600K
  • 16 GB (2x8GB) DDR4 @ 3200Mhz
  • Gigabyte RTX 2070 Super
  • Be Quit Dark Rock Pro 4
  • Oude voeding van Corsair, van nog "zotte tijden". Corsair HX 1050 (Doet momenteel wel nog steeds zijn ding, nog nooit problemen met gehad).
  • 2 x NVMe SSD van 2TB
  • Windows 10
  • Dell G2724D @ 1440p-144Hz
PC wordt eigenlijk enkel gebruikt om te gamen (WOW, Delta Force, Gray Zone Warfare, RDR 2, Ghost of Tsushima, Ready Or Not,..) en wat YT, Streaming..
Moet wel zeggen dat buiten WOW, de rest van de games maar bagger draait, haal er niet teveel FPS meer met. Wat natuurlijk niet onbegrijpelijk is met mijn huidige setup, maar ik zou natuurlijk wel eens wat meer en op een deftige manier mee willen gamen met de maten.
Games moeten voor mij niet op Ultra settings draaien, is mooi meegenomen, maar is geen uiterste vereiste. Als ik het op een mooie manier kan draaien op 1440p ben ik blij.

Dus nu mijn vraag, is een upgrade kopen rond de 2070 Super nog de moeite? Of is dit eerder geldverspilling anno 2025? Waarom deze denkpiste, omdat ik toch nog vaak lees dat een 2070 Super eigenlijk nog geen slechte kaart is in deze tijden, ook niet op 1440p?
Ik had bv al zitten kijken naar upgrade kits, gewoon los CPU & Mobo.., maar de laatste jaren eerlijk gezegd niet meer zo mee in het hele hardware landschap.

Of ben je toch beter af met direct een volledige nieuwe upgrade nu? AMD // Nvidia..?
Wat ik wel opmerkte, is dat de prijzen van de RTX 40xx reeksen ondertussen ook wel weer zijn gestegen sinds de release van de 50xx reeksen.

Graag hoor ik jullie meningen!

Bedankt!

Ik zat met een vergelijkbare build, alleen een iets betere processor (9700k) en de 2080. Ik heb daarnet een nieuwe pc besteld, ik had wel zin in een volledig nieuwe rig. Mijn 2080 is drie generaties oud en dat merk je wel dat je nieuwe games gewoon nog maar op medium kunt spelen en ray tracing gewoon volledig uitgesloten is, idem met de processor die in CPU heavy games gewoon niet meer mee kan. Ik had weinig zin in een halve upgrade waarbij ik me ging blijven ergeren aan de CPU/GPU dus 't is iets helemaal nieuw geworden.

ryzen 7 9800X3D
32 GB ram (wss nog naar 64 upgraden later)
RTX 5080
2TB SSD M.2

Prijzig, maar hopelijk weer 3 jaar zoet.

Ik zou in je huidig systeem geen geld meer steken. Is ondertussen al serieus op leeftijd.

Zou een Ryzen 7 9700X, B650 bord en 32GB DDR5 6000MHz setje kopen met een PCIe 4.0 NVMe SSD en vandaar verder gaan. Eventueel kan je je 2070 Super nog gebruiken of eventueel een 4070 Ti Super kopen, die zijn nog niet echt zwaar in prijs gestegen en zeker wel een serieus goede upgrade.

Als je een 4000- of 5000-reeks Nvidia kaart koopt kan je best wel ineens een nieuwe PSU kopen met een 12VHPWR kabel, anders moet je zo'n adapter kabel gebruiken van 2-3x PCIe 8-pin naar die 12vhpwr.

Laatst bewerkt:
Ryzen 5600X vind je vrij vlotjes op de tweedehands markt, aan €60-€80. De betere AM4 moederborden zijn iets ambetanter tweedehands maar als je het als tijdelijke oplossing ziet zonder overclocken, kan je met een goedkoop bordje ook al aan de slag. DDR4 ram setjes zie je ook vaak genoeg passeren.

Ryzen 5600X vind je vrij vlotjes op de tweedehands markt, aan €60-€80. De betere AM4 moederborden zijn iets ambetanter tweedehands maar als je het als tijdelijke oplossing ziet zonder overclocken, kan je met een goedkoop bordje ook al aan de slag. DDR4 ram setjes zie je ook vaak genoeg passeren.
Waarom zou je nog AM4 kopen? Er komen geen updates, qua nieuwe hardware, meer voor.

Als upgrade is dat toch een goedkope tussenoplossing rond z'n 2070S? De DDR4 is al aanwezig dus voor minder dan €150 tweedehands kan er cpu+mobo gevonden worden waarmee je tijd koopt tot DDR5 systemen wat schappelijker geprijsd worden.

Bij een volledig nieuw systeem spreek je al gauw van een veelvoud van dat bedrag, zeker als een nieuwe gpu weer wat jaartjes mee moet gaan, en eigenlijk is het dan sowieso afwachten tot eind maart om de AMD 9xxxx gpu's te kunnen inschatten.

Als upgrade is dat toch een goedkope tussenoplossing rond z'n 2070S? De DDR4 is al aanwezig dus voor minder dan €150 tweedehands kan er cpu+mobo gevonden worden waarmee je tijd koopt tot DDR5 systemen wat schappelijker geprijsd worden.

Bij een volledig nieuw systeem spreek je al gauw van een veelvoud van dat bedrag, zeker als een nieuwe gpu weer wat jaartjes mee moet gaan, en eigenlijk is het dan sowieso afwachten tot eind maart om de AMD 9xxxx gpu's te kunnen inschatten.
Zou dan nog altijd niet naar AM4 overschakelen en al zeker geen 5600X.

Nieuw systeem hoeft zeker niet. Gewoon een kleine upgrade per keer doen is genoeg.

De TS kan gewoon een CPU, mobo en RAM kopen voor AM5 platform. Desnoods een 7600X om te beginnen, dan ben je voor nog geen €500 gesteld en kan hij gewoon die 2070 Super nog gebruiken, maar is hij al wel wat meer future-proof.

Ik ga eerder uit van een zo budgetvriendelijke oplossing maar dat moet OP maar afwegen. Huidige hardware verkopen kan ook nog wat fondsen recupereren, natuurlijk.

Om 1440p@144Hz te halen, zal daar nog een stevige gpu bij moeten -- dan zou ik eerder zoveel mogelijk besparen op de upgrade van cpu+mobo. 't is niet dat een iets oudere chip opeens slecht is, zelfs als die een straffe gpu een beetje bottleneckt.

Met de komende Trump tarieven is het wel moeilijk inschatten wat de prijzen gaan doen.

Budget vriendelijk ga ik ook vaak voor als iemand zou willen upgraden. Maar dan moet het wel een realistische upgrade zijn en niet later spijt krijgen dat je niet €100-200 meer hebt uitgegeven voor AM5.

Als hij zijn huidige cpu, mobo en ram verkoopt heeft hij een goeie €100 ongeveer en dan moet hij minder uitgeven. Stel dat hij ooit een 5070 ofzo wilt kopen dan gaat die 5600X niet voldoende zijn mss en kan hij weer upgraden.

1440p144Hz zal al wat makkelijker haalbaar zijn met een deftige CPU op AM5 dan een oudere AM4 CPU, die wrs wel zal bottlenecken. Maar dat is mijn mening.

Laatst bewerkt:
Tenzij je met een strak budget zit zou ik toch niet meer opteren voor AM4.

Net als ik geen geld zou steken in een nieuwe PCIe 4.0 NVMe. De OP heeft er al 2 van 2TB. Er is echt geen dagdagelijks merkbaar verschil tussen PCIe 3.0 en PCIe 4.0 NVME's. Zorg eerder dat je kwalitatieve hebt met DRAM cache.

Price performance is AM4 nog zó goed …
Klopt wel dat ietsje meer uitgeven voor AM5 meer zal lonen gezien we aan het eind vd rit zijn gekomen.

Anderzijds… een 5600X voor 60 euro. Gek veel waar voor je geld.

60 euro is wel overdreven. Dat ga je niet vinden.

We zijn hier nu ook wel appels en peren aan het vergelijken, het ging hier eerst over nieuwe onderdelen. Nieuw AM4 zou ik nooit meer kopen, 2dehands is dat budget king ja. Maar als je toekomstgericht denkt zou ik toch eerder AM5 gaan. Dan kan perfect in eerste instantie nog met zijn 2070S.

Eerst en vooral, iedereen alvast bedankt voor de talrijke reacties!
Heel interessant ook om de verschillende meningen/gedachten te lezen.

Zoals gezegd, een 50xx reeks GPU is momenteel zeker nog niet aan de orde.
Ben echt te gedegouteerd door de hele heisa van Nvidia. Ik kijk momenteel even de kat uit de boom, wacht op de release van de nieuwe gpu's van AMD en kijk in het najaar wel voor een nieuw beest van een GPU aan te kopen, die weer jaren mee kan dan.

Met die gedachten in het achterhoofd opteer ik toch voor een upgrade naar AM5.
Zoals hier reeds vermeld werd kan ik mijn huidig mobo, ram en cpu dan misschien nog wel verkopen en heb ik er ook nog een kleine cent van.
Wat zou een realistische piste zijn met de gedachten naar gpu upgrade later dit jaar? Momenteel maakt het mij niet uit om rustig verder te doen met mijn 2070S, performance upgrade zal ik sowieso ondervinden met eender welke upgrade.

Ik lees hier verschillende gedachten, 9700X, 9800X3D, 7600X,.. allemaal wel op een B650 bordje met 32GB DDR5 6000MHz RAM.
Tijd geleden heb ik ook verschillende builds zien passeren op YT en dergelijke, met een 7600X3D (CPU specifiek van Microcenter als ik het goed heb?), maar hier nu ook verkrijgbaar in België zie ik. Lijkt mij zo een beetje tussenin te zitten op vlak van CPU's voor gaming? Jullie zijn er natuurlijk meer in thuis.
Ook de CPU cooler, mijn Be Quit Dark Rock Pro 4 lijkt nog wel te passen op AM5, maar zal deze performant genoeg zijn? (afhankelijk van welke CPU natuurlijk).

En als laatste vraag, wat doe ik met mijn voeding? Zoals reeds vermeld doet deze nog steeds zijn ding, nog nooit problemen gehad, maar ze heeft natuurlijk wel haar leeftijd al. Is dit een reden om toch ook uit te kijken naar een nieuwe. Bij een nieuwe build is het natuurlijk gemakkelijk mee in te bouwen, later dit jaar wanneer ik nieuwe GPU koop, is het wat meer werk natuurlijk (waar je anders gewoon de GPU kunt vervangen).
Langs de andere kant, nu geen nieuwe voeding spaart ook nog wat centjes uit momenteel.

EDIT: al bedenk ik mij wel net, dat de nieuwe GPU's van AMD nog niet beschikbaar zijn. Dus we ook nog niet 100% zeker weten hoe zwaar je voeding zal moeten zijn om het hele boeltje te draaien?

Net zoals bij mijn eerste post, kijk ik alvast uit naar jullie meningen.

Alvast bedankt!

Laatst bewerkt:
Je zal wel toekomen met de huidige voeding.
De nieuwe RX9070XT zal qua verbruik tussen de huidige 7900XT en 7900XTX zitten.

Upgraden CPU (+koeling), ram en moederbord. Andere componenten houden, en later vervangen indien echt nodig.
Ik doe dat al zo lang ik zelf mijn pc's monteer (+20 jaar).

CPU ram moederbord kan je veelal zonder nieuwe PSU upgraden, tenzij je van een mid range cpu naar monster cpu gaat ofzo. Eenmaal je een nieuwe GPU op het zicht hebt kan je zien of de PSU ook hoger moet betreft wattage. De HX1050 is meer dan goed genoeg voor menig stevige game pc's vandaag. Mits gebrek nieuwere connectoren zoals reeds aangehaald.

Laatst bewerkt:
Zou dan gewoon zoiets kiezen. Op zich zeker deftig genoeg voor vrij vlot alle games te draaien.

Als je de AM5 CPU mounting brackets hebt kan je die DR Pro 4 nog hergebruiken.

Voeding zou ik enkel vervangen als je naar Nvidia zou overschakelen. AMD gaat nog altijd 8-pin PCIe kabels gebruiken.

Qua GPU zou je gemakkelijk een 5080 of een 9070XT in je systeem steken, afhankelijk van de lengte/diepte van je case.

Oudere psu’s zijn minder bestand tegen transient power spikes, nieuwste ATX standaarden bufferen beter. Met 1050 watt is er wel voldoende marge tenzij voor een 5090.

Terug
Bovenaan