Upgrade rond RTX 2070 Super of volledig nieuwe build

Zou dan gewoon zoiets kiezen. Op zich zeker deftig genoeg voor vrij vlot alle games te draaien.

Dan toch kiezen voor de 7600X3D en niet de eerder voorgestelde 7600X of 9700X?
Zelf even een review opgezocht van Gamers Nexus aangaande de cpu, puur voor gamen lijkt het inderdaad geen slechte deal (mid range gezien dan toch lijkt mij).
Enkel zie ik verschillende meningen die de prijs to performance niet te rechtvaardigen vinden?

Dan toch kiezen voor de 7600X3D en niet de eerder voorgestelde 7600X of 9700X?
Zelf even een review opgezocht van Gamers Nexus aangaande de cpu, puur voor gamen lijkt het inderdaad geen slechte deal (mid range gezien dan toch lijkt mij).
Enkel zie ik verschillende meningen die de prijs to performance niet te rechtvaardigen vinden?

Die 9700X is ook heel goede keuze. Heb al redelijk wat systemen gebouwd voor forumleden met die CPU en qua price/performance is dat echt wel een heel goede keuze.

Die 7600X3D heeft natuurlijk wel 1 voordeel en dat is de hoge 3D cache wat in games wel een voordeel heeft. Wat zou resulteren in 10-15% betere prestaties en fps in games.

Als het echt voor puur gaming is zou ik die 7600X3D kiezen. Wil je nog andere dingen doen, zoals bvb. renderen en editen e.d. dan is die 9700X een no-brainer, is op dat vlak zowat de betere allrounder.

Top! Dan lijkt bovenstaande build van jou @Ascari heel mooi! :thumb:
Kijk er naar uit om eindelijk nog eens wat nieuwe hardware in elkaar te steken :love:

Heb ondertussen ook de doos van mijn DR 4 Pro eens bovengehaald, brackets en dergelijke van AMD zitten er inderdaad nog bij.
Op de doos staat compatibel tot AM4, maar denk dat dat te maken heeft met het feit dat ik die cooler al heb van voor AM5 er was.
Als ik op de site van Be Quiet kijk, staat er bij dat de DR 4 Pro ook volledig compatibel is met het AM5 mobo van MSI, dus zal dan wel kloppen vermoed ik.

Misschien nog domme, laatste vraag. Naar de toekomst toe wanneer ik een nieuwe gpu zou kopen, zal die 7600X3D niet te kort komen met een RX9070XT of RTX5070 bv?
Want zoals hier reeds aangehaald, wil ik ook niet twee maal moeten investeren. Dan liever nu iets meer aan de cpu, zodat ik zeker ben dat deze ook futureproof is met gpu upgrade.

Top! Dan lijkt bovenstaande build van jou @Ascari heel mooi! :thumb:
Kijk er naar uit om eindelijk nog eens wat nieuwe hardware in elkaar te steken :love:

Heb ondertussen ook de doos van mijn DR 4 Pro eens bovengehaald, brackets en dergelijke van AMD zitten er inderdaad nog bij.
Op de doos staat compatibel tot AM4, maar denk dat dat te maken heeft met het feit dat ik die cooler al heb van voor AM5 er was.
Als ik op de site van Be Quiet kijk, staat er bij dat de DR 4 Pro ook volledig compatibel is met het AM5 mobo van MSI, dus zal dan wel kloppen vermoed ik.

Misschien nog domme, laatste vraag. Naar de toekomst toe wanneer ik een nieuwe gpu zou kopen, zal die 7600X3D niet te kort komen met een RX9070XT of RTX5070 bv?
Want zoals hier reeds aangehaald, wil ik ook niet twee maal moeten investeren. Dan liever nu iets meer aan de cpu, zodat ik zeker ben dat deze ook futureproof is met gpu upgrade.
Die AM4 DR Pro 4 zal idd wel passen op je AM5 systeem. AM4 en AM5 CPU brackets zijn hetzelfde. Sommige smijten die doos weg met de andere brackets 😅.

Die 7600X3D icm een 5080 zal zelfs heel goed draaien. Zolang je niet van plan bent om op 1080p resolutie te spelen.

Hoe hoger de resolutie hoe minder het op de CPU aankomt. Je zou zelfs 4K perfect kunnen draaien. Dus die 9070XT of 5070(Ti) zal geen problemen geven.

De doos van je case bijhouden om deze te vullen met alle andere dozen van je hardware is altijd handig :biglaugh:

Top! Dan is het tijd om alles hier te bestellen en uit te kijken naar een hopelijk snelle levering!
Ik laat zeker nog iets weten van zodra alles up and running is :clap:

De doos van je case bijhouden om deze te vullen met alle andere dozen van je hardware is altijd handig :biglaugh:

Top! Dan is het tijd om alles hier te bestellen en uit te kijken naar een hopelijk snelle levering!
Ik laat zeker nog iets weten van zodra alles up and running is :clap:
Is inderdaad wel handig. Steek mijn dozen in mijn PC materialen kast 😅.

Als je vandaag besteld heb je dat morgen al. Alles is zo te zien voorradig, dus Megekko levert dan wel heel snel.

Is inderdaad wel handig. Steek mijn dozen in mijn PC materialen kast 😅.

Als je vandaag besteld heb je dat morgen al. Alles is zo te zien voorradig, dus Megekko levert dan wel heel snel.
Laat ons hopen dat het hier morgen zo snel mogelijk is inderdaad!
Om de een of andere reden komen bestellingen met PostNL altijd rond 09:00 à 10:00 uur toe, enkel als ik hardware bestel dan is het altijd laat in de namiddag :wallbash:

Hopla! Alles mooi up and running!
Leuk en mooi, niet al te zot systeem, maar merk zeker de increase in performance ja!
Alle games die ik hier had aangehaald zijn met mooie FPS te spelen op 1440p, echt top!
Dus nogmaals bedankt voor alle hulp hier!

Ik zit juist met 1 ambetant probleem/bug.
Voor mijn geluid heb ik een Creative Sound BlasterX G6 via usb aangesloten op mijn pc.
Ingesteld via Sound Blaster Command, zoals voordien ook het geval was op Win10.
Alles werkt perfect, tot ik mijn pc in "slaapstand" zet en daarna weer opstart, om de een of andere reden staat mijn "Master Volume" altijd weer terug op 100% waar ik dit zelf altijd instel op 22%.
Ook trouwens kan ik mijn pc niet uit slaapstand halen adhv de spatiebalk op mijn toetsenbord bv.

Dus het lijkt alzof die slaapstand iets doet met mijn USB-poorten.
Heb al menig settings nagekeken in apparaatbeheer, ook in de energie settings, dat windows mijn usb poorten niet mag uitschakelen om te besparen en dergelijke, maar lost niets op.

Hopla! Alles mooi up and running!
Leuk en mooi, niet al te zot systeem, maar merk zeker de increase in performance ja!
Alle games die ik hier had aangehaald zijn met mooie FPS te spelen op 1440p, echt top!
Dus nogmaals bedankt voor alle hulp hier!

Ik zit juist met 1 ambetant probleem/bug.
Voor mijn geluid heb ik een Creative Sound BlasterX G6 via usb aangesloten op mijn pc.
Ingesteld via Sound Blaster Command, zoals voordien ook het geval was op Win10.
Alles werkt perfect, tot ik mijn pc in "slaapstand" zet en daarna weer opstart, om de een of andere reden staat mijn "Master Volume" altijd weer terug op 100% waar ik dit zelf altijd instel op 22%.
Ook trouwens kan ik mijn pc niet uit slaapstand halen adhv de spatiebalk op mijn toetsenbord bv.

Dus het lijkt alzof die slaapstand iets doet met mijn USB-poorten.
Heb al menig settings nagekeken in apparaatbeheer, ook in de energie settings, dat windows mijn usb poorten niet mag uitschakelen om te besparen en dergelijke, maar lost niets op.

Zal inderdaad wel een prestatieboost geven tov je vorige setup.
Blij dat je content bent. Nog veel plezier ermee.

Slaapstand geeft altijd problemen. Is al sinds Win 7 dat dat niet deftig werkt. Gewoon die slaapstand uitschakelen en je monitor in standby laten gaan.

Zal inderdaad wel een prestatieboost geven tov je vorige setup.
Blij dat je content bent. Nog veel plezier ermee.

Slaapstand geeft altijd problemen. Is al sinds Win 7 dat dat niet deftig werkt. Gewoon die slaapstand uitschakelen en je monitor in standby laten gaan.
Gho moet zeggen dat ik voordien nooit problemen gehad heb met slaapstand. Nooit problemen gehad onder Win7, 8 & 10.
Het booten uit slaapstand dmv spatiebalk op toetsenbord heb ik ondertussen wel al gevonden.
Bij instellingen moederbord de optie "Resume by USB Device" op "Enabled" zetten.

Aangaande het probleem met mijn soundcard heb ik een topic bij Microsoft Support gevonden.

Gekend probleem dus bij de huidige Windows versie: Windows 11, version 24H2
Wachten tot er een fix is dus.

Laatst bewerkt:
Gho moet zeggen dat ik voordien nooit problemen gehad heb met slaapstand. Nooit problemen gehad onder Win7, 8 & 10.
Het booten uit slaapstand dmv spatiebalk op toetsenbord heb ik ondertussen wel al gevonden.
Bij instellingen moederbord de optie "Resume by USB Device" op "Enabled" zetten.

Aangaande het probleem met mijn soundcard heb ik een topic bij Microsoft Support gevonden.

Gekend probleem dus bij de huidige Windows versie: Windows 11, version 24H2
Wachten tot er een fix is dus.
Bij mij werkte dat nooit deftig, weliswaar bij mijn vorige componenten. Kreeg vaak gewoon een zwart scherm enzo. Ik schakel dat altijd uit. Monitor gaat wel na 15 min in slaapstand. Als ik mijn PC niet gebruik schakel ik die uit. Start toch heel snel op.

Soundcard gebruik ik niet, heb Optical op mijn mobo en headset heeft een MixAmp, dus goed genoeg voor mij.

Terug
Bovenaan