PC spec voor Data/Gaming

jehryn

New member
Hoi,

De PSU van mijn 4y oude kast heeft seppuku gepleegd en het is tijd een om nieuwe te bouwen. Ik ben totaal niet op de hoogte van de huidige markt dus het zou heel leuk zijn als één van de kenner een oog kan werken op wat ik verzameld heb.
🙏

Doel
- Werk: grote datasets (1-5m lijnen) / virtualization taken /AI stuff
- Gaming: niets superspeciaal, maar dat ik toch het meeste op aanvaardbare settings kan spelen.

Prijs: 2k

Behuizing
CORSAIR 5000D LUCHTSTROOM GETEMPERD GLAZEN GAMING BEHUIZING
Processor (CPU)
AMD Ryzen 9 7900X 12 Core (4,7 GHz-5,6 GHz/76 MB CACHE/AM5)
Moederbord
ASUS® TUF GAMING X870-PLUS WIFI (AM5, DDR5, M.2 PCIe 5.0, wifi 7)
Geheugen (RAM)
128 GB Corsair VENGEANCE DDR5 3600MHz (4 x 32 GB)
Grafische kaart
16 GB ZOTAC GEFORCE RTX 4060 Ti TWIN EDGE - HDMI, 3 x DP
Grafische kaart ondersteunende beugel
PCS ARGB ONDERSTEUNENDE BEUGEL VOOR GRAFISCHE KAART
1e M.2 SSD-station
1 TB CRUCIAL T705 GEN 5 M.2 NVMe PCIe SSD (maximaal 14,500 MB/sR, 12,700 MB/sW)
Voeding
CORSAIR 850 W RMx SERIES™ MODULAR 80 PLUS® GOLD, ULTRASTIL
Stroomkabel
1 x voedingskabel van 1,5 meter voor Europa (C13, kern van 1,0 mm)
Processorkoeling
Corsair iCUE H100i ELITE LCD XT RGB- CPU-koeling
Warmtegeleidende pasta
ARCTIC MX-4 EXTREEM WARMTEGELEIDINGSONDERDEEL
Geluidskaart
6 KANALEN (5.1) HIGH DEF AUDIO INGEBOUWD (STANDAARD)
Netwerk kaart
2.5Gbe LAN-POORT
Draadloze netwerkkaart
GEEN OF ONBOARD Wi-Fi (afhankelijk van het moederbord)
USB/Thunderbolt-opties
MIN. 2 x USB 3.0- & 2 x USB 2.0-POORTEN @ ACHTERPANEEL + MIN. 2 POORTEN AAN VOORZIJDE

Ziet er wel goed uit.

Zou mobo vervangen door:
Gigabyte X870 EAGLE WIFI7 als je persé PCIe 5.0 nodig hebt.

Als je geen PCIe 5.0 nodig hebt zou ik gewoon een ASUS TUF GAMING B650-E WIFI kiezen, zo bespaar je een goede €100.

PCIe 4.0 SSD's ondersteunen max. 7000mbps lezen/schrijven, wat ook al heel snel is.

Hou ook rekening mee dat als je alle 4 de sloten van RAM vol hebt zitten dat de RAM controller veel te verzadigd zal zitten, waardoor die niet stabiel 6000MHz aan zal kunnen.

Zou eventueel al beginnen bij 2x 32GB DDR5 6000 en vandaar zien of je effectief de volle 64GB zal benutten. RAM kopen om uiteindelijk maar de helft te gebruiken heb je ook niets aan.

Die 4060Ti is geen schitterende high-end kaart, dus verwacht geen wonderen. Zou, imho, €50 bijleggen en een 7800XT kiezen van AMD. Tenzij die programma's dat je wil gebruiken een Nvidia GPU nodig heeft.

Voeding kan je eventueel aanpassen naar een MSI MAG A850GL PCIE5, zo heb je die 12VHPWR connector bij de voeding al bijzitten, moest je ooit die GPU upgraden naar een zwaardere Nvidia dan zit je sowieso al goed.

Om die 7900X koel te houden zou ik die H100i vervangen door een H150i of een Freezer III 360 van Arctic Cooling. Die H100i gaat net niet genoeg zijn.

Die extra voedingskabel heb je niet nodig, er zit nl. al 1 inbegrepen in de doos van de nieuwe voeding of die van je huidige PC kan je ook gebruiken. Zijn toch allemaal dezelfde.

Als je die Freezer III 360 kiest hoef je ook geen koelpasta apart te kopen, er zit een tube MX-6 van 1gr in de doos bij.

Terug
Bovenaan