PC upgrade voor oude games

Horse

Well-known member
Momenteel heb ik dit systeem:

- Intel i5 4590 CPU 3.30Ghz, 4 cores, x64-based Desktop met WIN10
- 16 GB RAM en 2TB opslag
- NVIDIA GeForce GTX 1060 6GB

Wat kan ik nu het beste doen om mijn computer een upgrade te geven voor games?
Gewoon de grafische kaart naar eentje van 16GB? Ik heb geen zin om een volledig nieuwe computer te kopen :)

Of zal de upgrade naar een i7 toch meer invloed hebben?

Hangt vooral af van welke games je speelt.

Een 11 jaar oud 4de gen i5 systeem met DDR3 is tegenwoordig al serieus oud geworden en zou er, imho, geen geld meer insteken. Een i7 4770 is niet bepaald een waardige upgrade t.o.v. een i5 4590.
Elke nieuwere GPU die je gaat steken kan een bottleneck betekenen voor die CPU.

Zou desnoods een simpele upgrade kit kopen, zoals een Ryzen 7 5800X, B550 bord en 16GB of 32GB DDR4 3600MHz RAM en een goede tweedehands GPU zoals een 3070 Ti, 3080 of 3080 Ti ga je al veel winst uithalen en kost ook niet de hoofdprijs.

Er is zelfs iemand die een deftige set hier in B&S aanbiedt voor een goede prijs:

Mijn CPU is ook Intel 4de generatie (i5 4760K Quad core) met idem GTX 1060 6GB.
Ondertussen zit Intel al 11 generaties verder. Naar een second hand i7 gaan die in uw socket past heeft niet veel zin zoals Ascari aanhaalt
Ik ga daarom naar een update van moederbord cpu ram en gpu (en naar nvme SSD ipv sata voor OS).

Zo'n oudere pc zal ook al Windows 11 niet regulier ondersteunen (vereist TPM 2.0 en secure boot). Secure boot is al nodig voor Battlefield 6 bvb wegens hun anti cheat. Wie weet volgen er zo nog meer en meer games.

Laatst bewerkt:
Voor alle duidelijkheid, ik speel oldskool games als Battlefield 1, COD MW2, CS2, DOOM, GTA5, Little Nightmares 2, Resident Evil 2, …

Ik vind dat er in dat genre weinig vernieuwends uitkomt. Maar misschien loopt alles wat vloeiender en sneller als ik een kleine upgrade doe?

Je zou je GPU kunnen upgraden naar een 3060(Ti) of 3070. Hoger zou ik niet gaan want dan kan je CPU niet meer volgen.

Een CPU upgrade gaat maar een kleine prestatieboost geven. Als je tweedehands een i7 4770 o.i.d. kan vinden vragen ze meestal nog redelijk wat geld voor een 11 jaar oude CPU. Prijzen schommelen tussen de €60 en €80.

Heb in der tijd nog BF1 gespeeld met een GTX 1070 en nadien een Vega 64 en dat draaide vrij goed. Had wel een OC'd 5820K, want die game is vrij CPU intensief.

Ja, alles wat ik hier opnoem kan ik perfect spelen. Maar iets zegt mij dat het vlotter kan. Aan de andere kant weet ik niet of een moderne i7 een oud spel als CS sneller en beter kan runnen (omdat het spel zou oud is bedoel ik)

Ja, alles wat ik hier opnoem kan ik perfect spelen. Maar iets zegt mij dat het vlotter kan. Aan de andere kant weet ik niet of een moderne i7 een oud spel als CS sneller en beter kan runnen (omdat het spel zou oud is bedoel ik)
Is vooral je CPU dat je prestaties wat tegenhoudt, is een simpele quad core zonder Hyperthreading.

Counter Strike is nu niet bepaalt een zwaar spel te noemen. Met een modernere i7 of Ryzen 7 kan je al wel een serieuze prestatie boost krijgen. Helaas betekent dat dan ook dat je je mobo en RAM zult moeten upgraden.

Tegenwoordig is de minimum in games een 6-core of zelfs 8-core (voor CPU intensieve games).

Tegenwoordig is de minimum in games een 6-core of zelfs 8-core (voor CPU intensieve games).
De nieuwste games zeggen me helaas bitterweinig. Ofwel vinden ze het wiel opnieuw uit (hoeft niet voor mij) ofwel is het echt iets nieuws zoals Little Nightmares 2 maar daarvoor heb je geen dure i7 nodig

De nieuwste games zeggen me helaas bitterweinig. Ofwel vinden ze het wiel opnieuw uit (hoeft niet voor mij) ofwel is het echt iets nieuws zoals Little Nightmares 2 maar daarvoor heb je geen dure i7 nodig

Zeg ook helemaal niet dat het nieuwste van't nieuwste moet kopen.

Een tweedehands upgrade kitje met een i5, i7 of Ryzen 7 hoeft helemaal niet duur te zijn.

Een i5-12600, i5-13600 of i5-14600 kost tegenwoordig niet zo veel meer. Icm een deftig B760 bord en 16GB DDR4 3200MHz zal je al een hele tijd goed mee zitten. Idem voor een Ryzen 7 5700X met B550 bord en simpel 3600MHz RAM setje.

Terug
Bovenaan