Pensioen in MyPension vs minimum pensioen

Chris_147

Well-known member
Vraagje ivm pensioen:

Hier zie ik minimum pensioenen:
Die bedragen lijken me vrij hoog.

In MyPension zie ik veel lagere bedragen voor mezelf en mijn vrouw. Onder de 1.000€ voor haar zelfs.

Hoe zit dit?

Hier zie ik oudere bedragen in lijn met wikifin:

Op de site van de RSZ zie ik ook weer bedragen in lijn met wikifin:

Wel een belangrijk verschil in tekst:
Rustpensioen als lid van een gezin
vs
Minimum rustpensioen als gezin

"Het werknemerspensioen van één van de echtgenoten kan worden verhoogd (vermenigvuldigd met 1,25) tot het gezinsbedrag, wanneer de som van de twee pensioenen, berekend als alleenstaande, niet voordeliger is. Deze berekening gebeurt altijd in het voordeel van het koppel"

In MyPension zie ik veel lagere bedragen voor mezelf en mijn vrouw. Onder de 1.000€ voor haar zelfs.
het minimumpensioen is een berekening als je 45 jaar voltijds werkt (of gelijkgesteld). Als je dat niet doet, dan wordt je bedrag herberekend.

het minimumpensioen is een berekening als je 45 jaar voltijds werkt (of gelijkgesteld). Als je dat niet doet, dan wordt je bedrag herberekend.
Enige voorwaarde voor minimumpensioen is toch 20 jaar gewerkt hebben?
En die voorwaarde is nog vrij recent ingevoerd.
De regering heeft beslist om vanaf 2025 te rekenen aan de hand van de tijd die je effectief gewerkt hebt. Om recht te hebben op het volledige minimumpensioen moet je 5.000 dagen gewerkt hebben. Als je weet dat een voltijds werkjaar gemiddeld 250 dagen telt, komt dat omgerekend neer op ongeveer 20 jaar werken

Als ik op details klik krijg ik

Deze raming houdt nog geen rekening met de nieuwe wetgeving van de pensioenbonus en het minimumpensioen.
Onze berekeningsprogramma's moeten worden aangepast aan de nieuwe voorwaarden

Enige voorwaarde voor minimumpensioen is toch 20 jaar gewerkt hebben?
En die voorwaarde is nog vrij recent ingevoerd.
De regering heeft beslist om vanaf 2025 te rekenen aan de hand van de tijd die je effectief gewerkt hebt. Om recht te hebben op het volledige minimumpensioen moet je 5.000 dagen gewerkt hebben. Als je weet dat een voltijds werkjaar gemiddeld 250 dagen telt, komt dat omgerekend neer op ongeveer 20 jaar werken
Voorwaarde voor opening van het recht is 20j.

Je effectieve pensioenbedrag wordt nog steeds per jaar berekent (voor werknemers).

Met 20j tewerkstelling ga je dus minimaal 20/45ste krijgen van het Minimumpensioen.

Voorwaarde voor opening van het recht is 20j.

Je effectieve pensioenbedrag wordt nog steeds per jaar berekent (voor werknemers).

Met 20j tewerkstelling ga je dus minimaal 20/45ste krijgen van het Minimumpensioen.
IGO, inkomensgarantie voor ouderen is bijna 1600 bruto dus zonder voorwaarden (+ sociale kortingen...).
Bent u alleenstaande en bedragen uw bestaansmiddelen minder dan 1 549,42 euro per maand? Dan ontvangt u een IGO tot aan dit bedrag van 1 549,42 euro bruto per maand.

Dus veel minder zal het toch niet zijn?

Ik snap er nog altijd niet veel van.
Aanpassingen van 2024 staan er inderdaad nog niet in, maar dat gaat toch geen 600€ verschil hebben?

Zij komt nu onder de 1.000€ uit, en daar staat wel bij dat dat bedrag is als ze volledig doorwerkt tot 67.
Ze is begonnen in 97, dat was nog met wat interim, vanaf 98 voltijds, paar keer werkeloos ( maar dat telt toch mee voor pensioen?), vanaf 2009 halftijds en daarna interim met dag contracten. Vanaf februari vorig jaar terug voltijds.

Ik snap er nog altijd niet veel van.
Aanpassingen van 2024 staan er inderdaad nog niet in, maar dat gaat toch geen 600€ verschil hebben?

Zij komt nu onder de 1.000€ uit, en daar staat wel bij dat dat bedrag is als ze volledig doorwerkt tot 67.
Ze is begonnen in 97, dat was nog met wat interim, vanaf 98 voltijds, paar keer werkeloos ( maar dat telt toch mee voor pensioen?), vanaf 2009 halftijds en daarna interim met dag contracten. Vanaf februari vorig jaar terug voltijds.
Als je halftijds werkt, stapel je toch ook maar halftijdse pensioenrechten op ?

Vergeet echter wel niet dat men voor die 1000€ uitgaat vanuit de suppositie dat het loon hetzelfde principe volgt als hetgeen nu het geval is.
Wat betreft de werkloosheid wordt uw bijdrage gerekend aan uw laatste loon op voorwaarde dat je recht had op een werkloosheidsuitkering. Heb je geen recht op werkloosheidsuitkering maar ben je wel werkloos dan bouw je ook geen pensioenrechten op.

De wijziging in het pensioenssysteem draaide vooral rond het feit dat je vroeger ongeacht hoeveel jaar je gewerkt had je defacto pensioensrechten opbouwde (al meldde mijn collega mij dat hij altijd verstaan had dat je voor een overheidspensioen te krijgen je minstens 30 jaar gewerkt moest hebben - of dat klopt laat ik in het midden). Nu bouw je ook pensioensrechten op daarmee maar je krijgt pas effectief toegang tot die pensioensrechten als je 20 jaar "werk" kan aantonen. Waarbij ziekte en werkloosheid kunnen meetellen.

Natuurlijk nog af te wachten of naarmate de tijd vordert men dat minimum niet gaat verhogen.

IGO, inkomensgarantie voor ouderen is bijna 1600 bruto dus zonder voorwaarden (+ sociale kortingen...).
Bent u alleenstaande en bedragen uw bestaansmiddelen minder dan 1 549,42 euro per maand? Dan ontvangt u een IGO tot aan dit bedrag van 1 549,42 euro bruto per maand.

Dus veel minder zal het toch niet zijn?
Igo heeft wel degelijk voorwaarden, zoals letterlijk in je tekst staat. Namelijk een onderzoek naar de bestaansmiddelen van potentiële rechthebbenden. Je krijgt dit dus niet zomaar.. ze kijken naar roerende en onroerende goederen en doen een degelijk onderzoek.

Als je halftijds werkt, stapel je toch ook maar halftijdse pensioenrechten op ?

Vergeet echter wel niet dat men voor die 1000€ uitgaat vanuit de suppositie dat het loon hetzelfde principe volgt als hetgeen nu het geval is.
Wat betreft de werkloosheid wordt uw bijdrage gerekend aan uw laatste loon op voorwaarde dat je recht had op een werkloosheidsuitkering. Heb je geen recht op werkloosheidsuitkering maar ben je wel werkloos dan bouw je ook geen pensioenrechten op.

De wijziging in het pensioenssysteem draaide vooral rond het feit dat je vroeger ongeacht hoeveel jaar je gewerkt had je defacto pensioensrechten opbouwde (al meldde mijn collega mij dat hij altijd verstaan had dat je voor een overheidspensioen te krijgen je minstens 30 jaar gewerkt moest hebben - of dat klopt laat ik in het midden). Nu bouw je ook pensioensrechten op daarmee maar je krijgt pas effectief toegang tot die pensioensrechten als je 20 jaar "werk" kan aantonen. Waarbij ziekte en werkloosheid kunnen meetellen.

Natuurlijk nog af te wachten of naarmate de tijd vordert men dat minimum niet gaat verhogen.
Vroeger waren er loopbaanvoorwaarden voor een overheidspensioen. Maar op 05/2019 is de laatste loopbaanvoorwaarde van 5 jaar afgeschaft.

Igo heeft wel degelijk voorwaarden, zoals letterlijk in je tekst staat. Namelijk een onderzoek naar de bestaansmiddelen van potentiële rechthebbenden. Je krijgt dit dus niet zomaar.. ze kijken naar roerende en onroerende goederen en doen een degelijk onderzoek.
Hierop worden gedeeltelijke vrijstellingen toegepast:
  • Bebouwde goederen: 743,68 euro wordt afgetrokken van het globaal K.I. + nog eens 123,95 euro voor elk kind waarvoor u of uw samenwonende partner (huwelijkspartner of wettelijk samenwonende partner) kinderbijslag ontvangen. Het resultaat na aftrek wordt met 3 vermenigvuldigd.

Dit wil zeggen dat een eigen huis amper invloed gaat hebben op uw IGO uitkering. Als je verder niet veel spaargeld hebt en nooit gewerkt hebt krijg je dus de facto bijna 1600 bruto, wanneer uw minimumpensioen daaronder gaat wordt dit aangevuld. Juist?

Hierop worden gedeeltelijke vrijstellingen toegepast:
  • Bebouwde goederen: 743,68 euro wordt afgetrokken van het globaal K.I. + nog eens 123,95 euro voor elk kind waarvoor u of uw samenwonende partner (huwelijkspartner of wettelijk samenwonende partner) kinderbijslag ontvangen. Het resultaat na aftrek wordt met 3 vermenigvuldigd.

Dit wil zeggen dat een eigen huis amper invloed gaat hebben op uw IGO uitkering. Als je verder niet veel spaargeld hebt en nooit gewerkt hebt krijg je dus de facto bijna 1600 bruto, wanneer uw minimumpensioen daaronder gaat wordt dit aangevuld. Juist?
Een huis heeft inderdaad weinig impact. Als je dan inderdaad geen spaargeld hebt krijg je een IGO. Je pensioenbedrag wordt ook nog voor 90% in aanmerking genomen en dan wordt bijgepast tot het bedrag van 1549,42 EUR alleenstaande of 1032.95 EUR als samenwonende.

Voor een alleenstaande is het verschil dus inderdaad te klein (zeker met het recht op allerhande sociale tarieven door een IGO), maar wat is het alternatief? Als de IGO niet voorzien wordt dan zouden deze mensen een leefloon genieten (waarvan de bedragen wel iets lager liggen zonder iemand ten laste). Moeten we als maatschappij dan niets voorzien voor deze mensen?

Maar het verschil is te klein. Er zijn inderdaad gevallen van mensen die heel hun leven gewerkt hebben aan een laag loon, 45 jaar hebben bijgedragen en dan met moeite meer hebben dan een IGO. Of mensen die heel hun leven zuinig geleefd hebben met hun laag loon, daardoor geen IGO krijgen. Je hebt er dan die alles maar onverantwoord uitgeven en die krijgen dan een IGO..

De pensioenen zijn echter nu al onbetaalbaar, hoe gaan we in godsnaam de lagere pensioenen nog verhogen ten opzicht van hun bijdrage.

Een huis heeft inderdaad weinig impact. Als je dan inderdaad geen spaargeld hebt krijg je een IGO. Je pensioenbedrag wordt ook nog voor 90% in aanmerking genomen en dan wordt bijgepast tot het bedrag van 1549,42 EUR alleenstaande of 1032.95 EUR als samenwonende.

Voor een alleenstaande is het verschil dus inderdaad te klein (zeker met het recht op allerhande sociale tarieven door een IGO), maar wat is het alternatief? Als de IGO niet voorzien wordt dan zouden deze mensen een leefloon genieten (waarvan de bedragen wel iets lager liggen zonder iemand ten laste). Moeten we als maatschappij dan niets voorzien voor deze mensen?
Zou het kunnen dat een alleenstaande met IGO EN sociale voordelen MEER heeft dan iemand met een minimumpensioen die wel heeft gewerkt voor zjin pensioen?
Maar het verschil is te klein. Er zijn inderdaad gevallen van mensen die heel hun leven gewerkt hebben aan een laag loon, 45 jaar hebben bijgedragen en dan met moeite meer hebben dan een IGO. Of mensen die heel hun leven zuinig geleefd hebben met hun laag loon, daardoor geen IGO krijgen. Je hebt er dan die alles maar onverantwoord uitgeven en die krijgen dan een IGO..

De pensioenen zijn echter nu al onbetaalbaar, hoe gaan we in godsnaam de lagere pensioenen nog verhogen ten opzicht van hun bijdrage.
Misschien is het IGO te hoog?

Waarom houden jullie je toch bezig met fabeltjes zoals een pensioen. Voor de meesten onder ons hier (milennials, generatie z etc), gaan de huidige pensioenregels binnen 30 jaar gewoonweg nog 20 keer veranderd zijn. Wat we vertellen op die pensioenwebsite zijn gewoon smaakmakertjes om de huidige werkbevolking aan het ploeteren te houden.

In Denemarken ligt de pensioenleeftijd vanaf 2050 op 74 jaar. Dat is nu al in de wet opgenomen. Wat in feite een de facto afschaffing is van het publieke pensioensysteem. Denemarken behoort tot de top van de top qua landen met een sociale systeem. Als Denemarken dat al doet, wat gaat een land zoals België dan doen dat onderaan de lijst bengelt inzake budget en op de rand van een crisis staat?

Het zal zorgen zijn voor uw eigen pensioen of werken tot ge doodgaat, vrees ik.

Waarom houden jullie je toch bezig met fabeltjes zoals een pensioen. Voor de meesten onder ons hier (milennials, generatie z etc), gaan de huidige pensioenregels binnen 30 jaar gewoonweg nog 20 keer veranderd zijn. Wat we vertellen op die pensioenwebsite zijn gewoon smaakmakertjes om de huidige werkbevolking aan het ploeteren te houden.

In Denemarken ligt de pensioenleeftijd vanaf 2050 op 74 jaar. Dat is nu al in de wet opgenomen. Wat in feite een de facto afschaffing is van het publieke pensioensysteem. Denemarken behoort tot de top van de top qua landen met een sociale systeem. Als Denemarken dat al doet, wat gaat een land zoals België dan doen dat onderaan de lijst bengelt inzake budget en op de rand van een crisis staat?

Vreemd, dik 30 jaar geleden hoorde ik net hetzelfde van mijn ouders en hun leeftijdgenoten ...
Die zitten nochtans comfortabel op pensioen nu (eentje was wel ambtenaar).

Zou het kunnen dat een alleenstaande met IGO EN sociale voordelen MEER heeft dan iemand met een minimumpensioen die wel heeft gewerkt voor zjin pensioen?
Ja, maar nu vergelijk je appelen met peren, aangezien iemand met een minimumpensioen ook recht zal hebben op sociale voordelen.

Dus eigenlijk is het antwoord: néé.
deels waar, deels niet waar. Ja, er zullen nog X veranderingen zijn, maar dat zijn nooit gigantische stappen. Gewoon omdat de controlerende macht (rechters) dat ook niet zullen toestaan. Dus hoewel het bedrag niet klopt, kan je wel de evolutie van je pensioen via die site mooi inschatten, tenzij je in een héél variabel werkstelsel zit.
België zal mss doen wat Denemarken doet, maar aangezien je het systeem in Denemarken volledig verkeerd voorstelt, zal het geen zo'n probleem zijn als je denkt.

Néé, de pensioenleeftijd ligt NIET vanaf 2050 op 74 jaar in de wet
- Niet 2050, maar 2070
- Niet 74, maar vervroegd pensioen kan al vanaf 71 (er bestaan ook nog andere pensioenstelsels voor invaliden etc)
- Niet in de wet. Er is idd een wet die de pensioenleeftijd vastlegt, maar dat is op basis van de stijging van de levensverwachting (1 op 1). Men verwacht dat de levensverwcahting tegen 2070 nog 7 jaar zal stijgen en daardoor dat de pensioenleeftijd ZOU stijgen met 7 jaar. Geen stijging van de levensverwachting, wel dan ook geen stijging van de pensioenleeftijd.

jaapiepaapie zei:
Dus néé, enkel als de levensverwachting stijgt, zal je ook langer moeten werken. Je gaat dus niet minder lang van je pensioen genieten in Denemarken.

Als sinds het begin van de tijd denkt men dat het pensioen onbetaalbaar zal zijn. De mensen die dat zeiden, zijn ondertussen al lang dood na een heel aantal jaren genoten te hebben van hun pensioen.

Het is duur en er zullen idd hervormingen nodig zijn, maar de basis zal blijven bestaan. Het probleem in België zit niet en heeft nog nooit gezeten bij het pensioenleeftijd, wel bij de leeftijd waarop mensen stoppen met werken, dat ligt serieus lager. Een van de meest efficiente pensioenshervormingen zou kunnen zijn om het pensioenbedrag te verlagen voor wie vroeger stopt met werken (dus een malus op vervroegd pensioen), in combinatie met een vorm van steun (aan bedrijven?) om oudere werknemers in dienst te houden en afstraffing van bedrijven die er al dan niet indirect voor zorgen dat oudere werknemers niet bij hen blijven (ik kijk naar jullie, Kruidvat/Zeeman/...).

Dat belonen/beboeten hoeft trouwens geen gigantische sommen te kosten. Maak een soort van gini curve naar het personeelsbestand tegenover de bevolkingsdemografie van 18-67 jaar. De bedrijven (met minstens X werknemers) die méér werknemers dan de demografie boven de 50 jaar hebben, krijgen wat de bedrijven met teveel personeel < 50 jaar betalen. Heeft een werkgever werknemers in dienst die blijven tot na de vervroegde pensioenleeftijd, dan krijgen ze een extra bonus, deze keer van de overheid (da's goedkoper dan pensioen te betalen).

Op die manier beloon je héél goedkoop bedrijven die oudere werknemers tewerkstellen.

Laatst bewerkt:
Het is duur en er zullen idd hervormingen nodig zijn, maar de basis zal blijven bestaan. Het probleem in België zit niet en heeft nog nooit gezeten bij het pensioenleeftijd, wel bij de leeftijd waarop mensen stoppen met werken, dat ligt serieus lager. Een van de meest efficiente pensioenshervormingen zou kunnen zijn om het pensioenbedrag te verlagen voor wie vroeger stopt met werken (dus een malus op vervroegd pensioen),
Idd gebrekkige motivator om effectief voldoende jaren te werken maar een malus dat gaat niet want dan zijn ze 'arm' en krijgen ze toch een igo of weet ik veel wat....
Zelfde probleem als met werkloosheidsuitkeringen: amper motivator om te gaan werken maar lagere uitkering gaat niet want dan zijn ze 'arm'...

En uiteraard zitten er bij beide groepen mensen die niet (meer) geschikt zijn om te werken.

Idd gebrekkige motivator om effectief voldoende jaren te werken maar een malus dat gaat niet want dan zijn ze 'arm' en krijgen ze toch een igo of weet ik veel wat....
de mensen die meestal vroeger stoppen met werken, zijn niet de mensen die een IGO hebben. (Want die laatste kunnen dat normaal niet). Het zijn de mensen met een relatief hoog inkomen die gerust vroeger kunnen stoppen met werken, die gaan wel degelijk last hebben van een malus.
Brt zei:
Zelfde probleem als met werkloosheidsuitkeringen: amper motivator om te gaan werken maar lagere uitkering gaat niet want dan zijn ze 'arm'...
Voor de grootste groep gebeurt dat nochtans héél duidelijk wel (samenwonenden), de andere ook natuurlijk, maar een minder groot verschil

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan