Pensioen

Iemand die dit artikel kan lezen of het antwoord weet?

Iemand die dit artikel kan lezen of het antwoord weet?
Zie PB, artikel gestuurd

Iemand een TL;DR samenvatting? Ik ga er van uit dat op mijn 65e iemand mij dat geld van het aanvullend pensioen komt geven. Is dit dan in de praktijk niet zo?

Belangrijkste:
“Op mypension.be kan je nu ook zelf die ‘vergeten’ pensioenrechten nakijken. Je kan er snel terugvinden bij welke werkgever je iets hebt opgebouwd, waar die slapende rechten zitten en hoeveel je zal krijgen. Sigedis stuurt ook jaarlijks naar alle aangeslotenen - ook zij die enkel slapende rechten hebben - een update van hun aanvullend pensioendossier via eBox en via mypension.be. Mensen die hun e-mailadres registreren krijgen een update via hun persoonlijk e-mailadres.”

Gaat om aanvullend pensioen dat opgebouwd is bij een vorige werkgever. Uitbetaling kan pas als je op pensioen bent, dus dat geld staat daar vaak tientallen jaren onaangeroerd.

Ikzelf ben bijvoorbeeld als student vakkenvuller geweest in Delhaize, opgebouwd aanvullend pensioen van een paar 100€ dat daar waarschijnlijk nog tientallen jaren staat en waar ik jaarlijks meldingen van krijg.
Ze zouden beter de mogelijkheid geven om dit vervroegd op te vragen mits boete.
Maar alles samen zal dit om miljarden gaan en die instellingen zullen dat geld niet graag zien vertrekken...

Belangrijkste:
“Op mypension.be kan je nu ook zelf die ‘vergeten’ pensioenrechten nakijken. Je kan er snel terugvinden bij welke werkgever je iets hebt opgebouwd, waar die slapende rechten zitten en hoeveel je zal krijgen. Sigedis stuurt ook jaarlijks naar alle aangeslotenen - ook zij die enkel slapende rechten hebben - een update van hun aanvullend pensioendossier via eBox en via mypension.be. Mensen die hun e-mailadres registreren krijgen een update via hun persoonlijk e-mailadres.”

Gaat om aanvullend pensioen dat opgebouwd is bij een vorige werkgever. Uitbetaling kan pas als je op pensioen bent, dus dat geld staat daar vaak tientallen jaren onaangeroerd.

Ikzelf ben bijvoorbeeld als student vakkenvuller geweest in Delhaize, opgebouwd aanvullend pensioen van een paar 100€ dat daar waarschijnlijk nog tientallen jaren staat en waar ik jaarlijks meldingen van krijg.
Ze zouden beter de mogelijkheid geven om dit vervroegd op te vragen mits boete.
Maar alles samen zal dit om miljarden gaan en die instellingen zullen dat geld niet graag zien vertrekken...

Uit nieuwsgierigheid: waarom vervroegd opvragen?

Uit gemakzucht, ik heb liever geen potjes her en der waar bijna niets in staat.

Kan ik begrijpen!
Op zich is het al positief dat we nu mypension hebben, daar zou je een compleet beeld moeten krijgen.

Bij het veranderen van werkgever dacht ik dat je wel kon kiezen om je opgebouwd pensioen van werkgever 1 onder het plan van werkgever 2 te bundelen? Zelf nooit gedaan omdat ik me nooit verdiept heb in welk plan het beste was, als je daar al een zicht op kan hebben.

Stel, je bent volgend jaar in juni 55 jaar en wil eventueel kijken voor een landingsbaan (4/5 werken).
Gestart met werken op m'n 18de waarvan een 13 jaar gewerkt als zelfstandige.
Kan dit volgend jaar?
Op internet lees ik tussen de 25/35 jaar als loontrekkende werken om aan de voorwaarden te voldoen.
Wie kan mij correcte info geven?
Alvast bedankt.

Laatst bewerkt:
Stel, je bent volgend jaar in juni 55 jaar en wil eventueel kijken voor een landingsbaan (4/5 werken).
Gestart met werken op m'n 18de waarvan een 13 jaar gewerkt als zelfstandige.
Kan dit volgend jaar?
Op internet lees ik tussen de 25/35 jaar als loontrekkende werken om aan de voorwaarden te voldoen.
Wie kan mij correcte info geven?
Alvast bedankt.
De website van de RVA:

Tussen 55 en 60 moet je aan de uitzonderingen voldoen, zoals 35j werken. (Ter info je werkt nog maar 24j als loontrekkende)

In overleg met je werkgever zou je in principe altijd deeltijds kunnen werken (hij kan dat wel weigeren) maar dan heb je geen extra tegemoetkoming.

100% juiste info bij je HR dienst of syndicale partners

Wat betekend dit dan:

Wat zijn de voorwaarden voor een landingsbaan?
Enkel werknemers uit de privésector vanaf 55 jaar komen in aanmerking voor een landingsbaan. Bovendien moet de medewerker minstens een loopbaan van 25 jaar als loontrekker op de teller hebben staan. De gewerkte jaren als zelfstandige of ambtenaar tellen niet mee.

Alsook:

1. Voorwaarde beroepsloopbaan als loontrekkende​

U moet minstens een beroepsverleden van 25 jaar hebben als loontrekkende.

Voor de berekening van de 25 jaar als loontrekkende, houdt men rekening met de normale werkelijke arbeid en de meerprestaties zonder inhaalrust, verricht in een beroep en/of een onderneming onderworpen aan de sociale zekerheid, waarvoor een verloning die ten minste gelijk is aan het minimumloon werd betaald en op basis waarvan inhoudingen werden doorgevoerd voor de sociale zekerheid, met inbegrip van die voor de sector werkloosheid.

Dat betekent dat de prestaties als zelfstandig werknemer niet in rekening kunnen worden gebracht voor de berekening van de 25 jaar beroepsverleden als loontrekkende.

Mailtje gestuurd naar ACV maar blijkbaar weten ze het daar ook niet zo goed..

Alvast bedankt.

Laatst bewerkt:
Men heeft het wat ingewikkeld gemaakt, je moet het recht op tijdskrediet mét uitkeringen los zien van het recht op tijdskrediet zonder uitkeringen.

Vanaf dat je 25 jaar arbeidsprestaties hebt én 55 jaar bent, kan je gebruik maken van dit stelsel: https://www.rva.be/burgers/loopbaan...dskrediet-landingsbaan-recht-bij-de-werkgever

Om het recht op uitkeringen te bekomen, moet je aan deze voorwaarden voldoen:

Of je al aan 25 jaar zit volgend jaar is niet uit te maken als je enkel over "gestart aan je 18" en "13 jaar zelfstandig" zegt, dat is iets te ruw om exact te bepalen wanneer je aan 25 jaar zal zitten. Maar eens je aan je 25 jaar zit, zal je thuis kunnen blijven (mits je aan alle voorwaarden voldoet en er niet teveel zijn in je bedrijf), de uitkeringen heb je enkel (véél) later recht op.

In overleg met je werkgever zou je in principe altijd deeltijds kunnen werken (hij kan dat wel weigeren) maar dan heb je geen extra tegemoetkoming.
Er zijn er ook die met landingsbaan tussen 55 en 60 geen recht hebben op onderbrekingsuitkeringen.
Een of ander CAO moet goedgekeurd zijn in je bedrijf (sector?)
100% juiste info bij je HR dienst of syndicale partners
Helaas niet altijd het geval.
Een maat van mij (nog geen 60) heeft ook landingsbaan aangevraagd met onderbrekingsuitkeringen terwijl het niet kon volgens HR, wel landingsbaan zonder onderbrekingsuitkeringen. RVA gaf dan weer geen duidelijk antwoord.
Hij heeft dan gewoon de aanvraag ingediend bij RVA. HR moet dan wel bereid zijn hun deel in te vullen. Landingsbaan met onderbrekingsuitkeringen is toen goedgekeurd.

Mijn post was vooral bedoeld om de link te verschaffen naar de juiste informatie als ook te zeggen vanwaar het verschil 25 / 35 jaar komt.
JPV legt het iets beter uit.

Ik bedoel voor gedetailleerde info voor de aanvrager(op basis alle elementen t.a.v. zijn tewerkstelling, zoals cao, loopbaan) zijn geval kan je best bij HR of syndicale partner om
dag samen te bekijken.

Natuurlijk kunnen mensen fouten maken maar je gaat HR (zoals je zelf aangeeft) nodig hebben. Mijn ervaring is dat syndicale partners vaak mensen hebben die zich daarin verdiepen om dat het zeker met de huidige babyboomer generatie een belangrijk topic is.

Maar eens je aan je 25 jaar zit, zal je thuis kunnen blijven (mits je aan alle voorwaarden voldoet en er niet teveel zijn in je bedrijf), de uitkeringen heb je enkel (véél) later recht op.
Dus stel je hebt 26 jaar beroepservaring op je 55ste. Dan kan je de landingsbaan aanvragen. En vanaf je 60ste kan je dan een uitkering aanvragen?

Dat laatste is namelijk niet zo duidelijk. Ik had namelijk ergens gelezen dat als je voor je 60ste een landingsbaan aanvraagt dat je nadien op je 60ste ook geen recht meer hebt op de uitkering.

Die bewering klopt niet lijkt mij?

Dus stel je hebt 26 jaar beroepservaring op je 55ste. Dan kan je de landingsbaan aamvragen. En vanaf je 60ste kan je dan een uitkering aanvragen?

Dat laatste is namelijk niet zo duidelijk. Ik had namelijk ergens gelezen dat als je voor je 60ste een landingsbaan aanvraagt dat je nadien op je 60ste ook geen recht meer hebt op de uitkering.

Die bewering klopt niet lijkt mij?
Bij elke aanvraag zal de voorwaarde opnieuw bekeken worden, lijkt me. Je moet dus je lopend tijdskrediet stoppen en daarna terug een nieuwe met uitkeringen aanvragen.

Bij elke aanvraag zal de voorwaarde opnieuw bekeken worden, lijkt me. Je moet dus je lopend tijdskrediet stoppen en daarna terug een nieuwe met uitkeringen aanvragen.
Ah ja op die manier. Lekker verwarrend (en ergens ook omslachtig) allemaal.

Ah ja op die manier. Lekker verwarrend (en ergens ook omslachtig) allemaal.
Lijkt idd heel dom, maar er zit wel een reden achter: de uitkering is niet cumuleerbaar met bepaalde andere inkomsten. Het kan dan ook zijn dat, mocht je dat automatisch toekennen vanaf een bepaalde leeftijd, die mensen later alles moeten terugbetalen.

Het zou natuurlijk wel logisch zijn om als overheid een brief te sturen met een aantal vragen en op basis daarvan automatisch een uitkering te geven. Maar dat zou geld kosten aan de overheid (en niet alleen voor de brieven, er zouden gewoon meer uitkeringen ebtaald moeten worden)

Er zijn er ook die met landingsbaan tussen 55 en 60 geen recht hebben op onderbrekingsuitkeringen.
Een of ander CAO moet goedgekeurd zijn in je bedrijf (sector?)

Helaas niet altijd het geval.
Een maat van mij (nog geen 60) heeft ook landingsbaan aangevraagd met onderbrekingsuitkeringen terwijl het niet kon volgens HR, wel landingsbaan zonder onderbrekingsuitkeringen. RVA gaf dan weer geen duidelijk antwoord.
Hij heeft dan gewoon de aanvraag ingediend bij RVA. HR moet dan wel bereid zijn hun deel in te vullen. Landingsbaan met onderbrekingsuitkeringen is toen goedgekeurd.
HR heeft dan ook geen zicht op de volledige loopbaan van iemand en kan dus maar benadering info geven, gebaseerd op de info van de werknemer in kwestie. De vakbond heeft daar een beter zicht op omdat zij , denk ik, wel de volledige loopbaaninformatie kunnen bekijken. Of op mypension.be zie je tegenwoordig ook jouw eigen loopbaan volledig staan.

Het zou mooi zijn als op Mypension ook nog het persoonlijke pensioensparen via de eigen bank e.d. wordt toegevoegd.
Dan zie je ineens alle info over de drie pensioenpijlers die op jou van toepassing zijn: wettelijk pensioen, aanvullend pensioen en individueel pensioenspaarplan.

Terug
Bovenaan