Pensioenhervorming

TRUMP

Active member
Er bestond reeds een oude thread (3 jaar oud) , maar dan in pol & actua.

vind werk & studie toch een beter deelforum hiervoor, gezien deze toch grotendeels gebaseerd is op je gewerkte jaren. Bovendien is alles reeds door de politiek goedgekeurd, en als ik het goed begrijp, wordt alles vrijdag in wetteksten gegoten.

Wat is jullie mening hieromtrent nu? Zelf matig positief. Akkoord dat de vergrijzing een probleem is, en dat er langer zal moeten gewerkt worden.
Niet akkoord met het feit dat mensen bewust kozen voor deeltijds werk, dus deeltijds loon en lager pensioen, nu nog eens extra zullen gestraft worden met die "malus".
Lijkt me ook een maatregel die vooral vrouwen treft.
Wél heel erg blij dat die voorkeursberoepen (treinbegeleiders, treinbestuurders) aangepakt worden.

Wat ik wel nog mis in het hele verhaal, is duidelijkheid voor mensen die aan hun 67e geen volledige loopbaan zullen hebben.
Stel nu mijn vrouw, is hier pas beland op haar 42e.... die kan onmogelijk 35 jaar dienst nog gaan opbouwen.
Tenzij voor de doemdenkers die denken dat er tegen dan tot onze 77e zal moeten gewerkt worden natuurlijk :crazy:

Wat is jullie mening hier in?
En misschien ook belangrijk: Gaan jullie tot het eind door, of gaan jullie de "malus" er maar bij nemen?

Nice try om er een twist aan te geven, maar een aparte post over een discussie over een beleidsmaatregel is natuurlijk pol & actua.

Hier staat het in samengevat. Al moet ik zeggen dat als iemand van 39 die zich niet heeft verdiept in hoe het statutair ambtenarenpensioen wordt berekend (verhogingscoëfficiënt, loopbaanbreuk), het me niet echt op 1-2-3 duidelijk hoe groot de impact gaat zijn. En op MyPension gaan we nog even moeten wachten zo te zien.

Mijn vrouw is beginnen werken in België op haar 31ste, dus die zie ik nooit aan een "volwaardig" pensioen komen.

Laatst bewerkt:
Heb het nog niet heel erg in detail gevolgd, maar dacht dat er ook iets gezegd was dat je ook in eerste jaar werken zoveel dagen gewerkt moest hebben. Ik ben ooit in september beginnen werken en dat is dan eigenlijk een "verloren" half jaar.

Vind de pensioenhervorming eigenlijk wel goed (maar er is nog werk). Voor mijn generatie (de 20'ers) en de 30'ers gaat het pensioen niet meer de luxe zijn zoals het voor vroegere ambtenaren of boomers waren die op hun 50e al in brugpensioen/swt rolden, maar het werd eens tijd dat het pensioen een (opgebouwd) recht werd i.p.v. een plicht. Ja sorry maar als je je halve leven huismoeder/-man/-mus was en pas op je 40e ofzo halftijds bent beginnen werken, of als 1e generatie immigrant maar aan pakweg 10 gewerkte jaren komt, dan is het gewoon logisch dat je véél minder pensioen krijgt dan iemand die 35 of 42 jaar (voltijds) heeft gewerkt. Ook al betekent het dat veel mensen het financieel heel moeilijk gaan hebben tijdens hun 'pensioen'.

Voor wat hoort wat.

Heb het nog niet heel erg in detail gevolgd, maar dacht dat er ook iets gezegd was dat je ook in eerste jaar werken zoveel dagen gewerkt moest hebben. Ik ben ooit in september beginnen werken en dat is dan eigenlijk een "verloren" half jaar.
Ja en nee. Je moet per jaar 104 dagen gewerkt hebben dacht om te kunnen meetelen als gewerkt jaar. Als je dan in september start, ga je inderdaad wel wat te kort komen (20-tal dagen ofzo). Het telt dus niet meei n de bepaling van je effectieve pensioendatum. Het is wel geen verloren jaar want het telt wel mee voor de berekening van je pensioenbedrag. Elke gewerkte dag telt daarvoor mee. Ook voor het minimumpensioen is dat belangrijk want daar is het zo dat het telt vanaf 20 jaar effectief gewerkt (in dagen). Dus daar telt het dan wel voor mee.

Ja en nee. Je moet per jaar 104 dagen gewerkt hebben dacht om te kunnen meetelen als gewerkt jaar. Als je dan in september start, ga je inderdaad wel wat te kort komen (20-tal dagen ofzo). Het telt dus niet meei n de bepaling van je effectieve pensioendatum. Het is wel geen verloren jaar want het telt wel mee voor de berekening van je pensioenbedrag. Elke gewerkte dag telt daarvoor mee. Ook voor het minimumpensioen is dat belangrijk want daar is het zo dat het telt vanaf 20 jaar effectief gewerkt (in dagen). Dus daar telt het dan wel voor mee.
Ah ok, dan is't inderdaad al iets positiever. Want uiteindelijk kunnen mensen er ook niet heel veel aan doen dat schooljaren niet in december eindigen.

Ah ok, dan is't inderdaad al iets positiever. Want uiteindelijk kunnen mensen er ook niet heel veel aan doen dat schooljaren niet in december eindigen.
Volgens het artikel hierboven is een loopbaanjaar 156 dagen geworden i.p.v. 104 door deze veranderingen, maar:

Veel mensen die afstuderen in juni of september en direct beginnen te werken, komen voor dat eerste werkjaar niet aan 156 dagen. Daarom is er beslist om de grens voor dat eerste loopbaanjaar op 104 gewerkte dagen te leggen.
Nieuw is dat er ook een potje van 5 'pechdagen' wordt voorzien. Met die 5 dagen kan je jaren aanvullen waarin je nipt niet aan 156 dagen komt.

Veel mensen die afstuderen in juni of september en direct beginnen te werken, komen voor dat eerste werkjaar niet aan 156 dagen. Daarom is er beslist om de grens voor dat eerste loopbaanjaar op 104 gewerkte dagen te leggen.

--> Ik zit aan 103,2 dagen voor mijn eerste jaar. :frown:
[Blijkbaar is dat bewust gedaan en weten ze bij de overheid héél goed dat veel mensen net niet aan 104 dagen komen. Men rekent eerst uit naar een 5 dagen week en na herberekening naar een 6 dagen week kom je meestal uit op 102 of 103 ipv 104 afhankelijk van uw startjaar]

Voorts ben ik in 2003 ruim de helft werkloos geweest maar dat zou wel mee tellen als ik het goed begrepen heb.

Laatst bewerkt:
Die discussie over dat eerste werkjaar, goed in het slechtste geval is dat één jaar dat je dan extra dient te werken.
Goed dat is een jaar extra, maar het lijkt me ook geen grote ramp te zijn. De grens moet ergens gelegd worden, ze is nu zo gelegd dus lijkt me gewoon wel fair te zijn.
Het grotere plaatje lijkt me belangrijk, en dat is dat het pensioensysteem onhoudbaar werd en dat nu eerste stap gezet is. En iets zegt me dat dit nog maar het begin is, het lijkt me ijdele hoop dat dit niet nog zal verstrengd worden binnen dit 3 legislaturen.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik er niet van wakker kan of wil liggen. Een hele tijd geleden heb ik het gevolgd en dan heb ik het ergens gaandeweg een beetje opgegeven. Heb er toch geen vat op en het is wat het is.
Wel ben ik ergens opgelucht dat ik als vrouw geen kinderen heb (met vaak de gevolgen voor de loopbaan vandien) en maar heel korte periodes op mijn contractuele loopbaan deeltijds heb gewerkt. En dat ik snel genoeg uit het onzekere onderwijs ben gestapt. En dat ik nu als statutair ambtenaar benoemd ben...

Ik ga er ook vanuit dat tegen mijn pensioen (ben nu 37) toch nog zaken gaan veranderen. Dus heb er niks aan om me druk te maken.

Het blijft frustrerend hoe 1 grote belangrijke groep, die ons ook toevallig het meeste kost momenteel, totaal onaangeraakt blijft: De huidige gepensioneerden.

Ik snap natuurlijk dat gepensioneerden een grote en electorale belangrijke groep zijn (cough N-VA cough) en dat hen raken waarschijnlijk politieke zelfmoord is. Maar keer op keer worden de “hervormingen” doorgeschoven naar toekomstige generaties, jonge werknemers of mensen die nu nog 20-30 jaar moeten werken.

Als ik een tandje moet bijsteken en het politieke falen (lees: de buitensporige uitgaven) moet helpen opvangen: prima. We gaan er inderdaad enkel samen geraken. Maar dat principe zou dan ook moeten gelden (imo) voor de generatie die haar carrière heeft opgebouwd in een economisch “gouden tijdperk” en vandaag de vruchten daarvan plukt.

(Het is niet de bedoeling dat ik overkom als een boomer-hater)

Het blijft frustrerend hoe 1 grote belangrijke groep, die ons ook toevallig het meeste kost momenteel, totaal onaangeraakt blijft: De huidige gepensioneerden.
Dit. Ik gun het ze beiden van harte, heb er 200% begrip voor dat ze niet willen dat er aan geraakt wordt, en ik profiteer er onrechtstreeks natuurlijk ook van, maar mijn beide ouders hun pensioen is netto hoger dan mijn loon. Dat van mijn vader is quasi het dubbele van mijn loon zelfs. Als arme drommel in de culturele sector zit ik natuurlijk niet in de gemiddelde inkomensklasse hier op BG, maar 't is nu ook niet dat ik zo slecht mijn boterham verdien. Ik blijf dat dus krankzinnig vinden.

Dit. Ik gun het ze beiden van harte, heb er 200% begrip voor dat ze niet willen dat er aan geraakt wordt, en ik profiteer er onrechtstreeks natuurlijk ook van, maar mijn beide ouders hun pensioen is netto hoger dan mijn loon. Dat van mijn vader is quasi het dubbele van mijn loon zelfs. Als arme drommel in de culturele sector zit ik natuurlijk niet in de gemiddelde inkomensklasse hier op BG, maar 't is nu ook niet dat ik zo slecht mijn boterham verdien. Ik blijf dat dus krankzinnig vinden.

Als ik uw verhaal zo lees dan zijn uw beide ouders ambtenaar geweest?
Het is geen geheim dat ambtenaren op dat vlak geluk hebben, al is het niet het volledige verhaal. Er zijn ook redenen waarom de pensioenen van ambtenaren hoger liggen.
Maar het klopt dat we ergens ook een lijn moeten trekken, die meer dat men krijgt moet ergens ook nog te rechtvaardigen zijn. En ik snap dat je zegt dat dit niet het geval is.

Maar raken aan de gepensioneerden is altijd een zeer lastige. Dat terwijl ze weinig weerwerk kunnen bieden.
Staken kunnen ze niet doen, en massaal op straat komen zie ik ze ook niet doen. Het enige wat men kan doen is in het stemhok hun ongenoegen uiten. En als je kijkt hoeveel gepensioneerden er zijn gaat het over veel kiezers.
Maar de politieke moed ontbreekt op dat vlak vaak.
Maar ik ben zeker ook voorstander van collectief de fouten van vroeger te dragen, van kind tot bejaarde. Maar in de realiteit is het bijna altijd zo dat enkel de werkenden het gelaat betalen. Sinds kort mogen de werklozen nu ook meedoen.

Ik lig er niet wakker van. Het is al lang duidelijk dat tegen mijn generatie op pensioen mag, ik beter zorg dat ik hier niet afhankelijk van ben zodat er gestopt kan worden en ervoor afgebouwd wanneer ik wil.

--> Ik zit aan 103,2 dagen voor mijn eerste jaar. :frown:
[Blijkbaar is dat bewust gedaan en weten ze bij de overheid héél goed dat veel mensen net niet aan 104 dagen komen. Men rekent eerst uit naar een 5 dagen week en na herberekening naar een 6 dagen week kom je meestal uit op 102 of 103 ipv 104 afhankelijk van uw startjaar]
Daarvoor kan je dat 'potje pechdagen' inzetten.
'Met die 5 dagen kan je jaren aanvullen waarin je nipt niet aan 156 dagen komt.'

Voor de duidelijkheid: 5 dagen op je hele carriere, niet 5 dagen per jaar.

Daarvoor kan je dat 'potje pechdagen' inzetten.
'Met die 5 dagen kan je jaren aanvullen waarin je nipt niet aan 156 dagen komt.'

Voor de duidelijkheid: 5 dagen op je hele carriere, niet 5 dagen per jaar.
Ja maar de vraag is: geldt dat ook voor die uitzondering van 104 dagen voor je eerste jaar? (99,x% geraakt namelijk in zijn eerste jaar NIET aan 156 dagen en 90+% geraakt NIET aan 104 dagen)

Dat is niet erg duidelijk.

Als die pechdagen alleen geldig zijn voor die 156 dagen dan telt het niet en blijft de teller op 103 dagen staan hé.

Als die pechdagen alleen geldig zijn voor die 156 dagen dan telt het niet en blijft de teller op 103 dagen staan hé.
Inderdaad, terechte bemerking:

“De details betreffende de inzet van de 5 reservedagen zijn nog niet bekend. Een en ander zal afhangen van de formulering. Aangezien het behoud van de vereiste van 104 dagen voor het afstudeerjaar al een toegeving is geweest van de kant van de regering, valt het te betwijfelen of die reservedagen voor dat eerste jaar zullen mogen worden ingezet. Maar het is afwachten wat de definitieve teksten ons leren.”
https://www.hln.be/mijn-geld/marc-5...ragen-over-jouw-pensioen-beantwoord~a28ac5ec/ (achter betaalmuur)

Dat het eerste werkjaar voor vele niet mee telt is toch by design. Dat is de grootste quick win in heel die constructie.
Ik begrijp niet waarom er nu al uitzonderingen op uitzonderingen verzonnen moeten worden.
Mypension moet een draak van een programma zijn met dit soort regels. Probeer maar eens automatisch de voordeligste 5 dagen te plannen bij mensen met een grillige werkgeschiedenis. Daar komen problemen van.

De realiteit is dat niemand aan "verworven rechten" wil komen. Of toch niet aan hun eigen verworven rechten.

Je zal zien dat degenen die vinden dat de gepensioneerden maar moeten ophoesten niet veel overlap vertoont met de groep gepensioneerden. Je zal hetzelfde zien in een discussie over de subsidies voor bedrijfswagens, die idiote auteursrecht discussie, de schijnzelfstandigen, belasten van huur inkomsten, meerwaarde belasting, etc Voor iedereen moet "die andere groep" het maar betalen.

Terug
Bovenaan