Pinball games thread

Ik heb vroeger nog een stern iron man pinball in de living gehad. Heb die verkocht maar achteraf veel spijt van gehad.

Soms denk ik eraan om er terug eentje te kopen, maar heb niet echt plaats om die ergens te zetten waar die tot zijn recht komt.

Die virtuele kasten… leuk voor even, maar is het toch niet.

Zelfs nog een enkele oude foto gevonden. Was in ons huurappartement toen we aan het bouwen waren.
En toen wou mijn ex dat ding weg... Had toen beter moeten weten.

21766878122_a92e1dc1ea_b.jpg

21157537073_116dbc39c0_b.jpg

Geen idee wat het vandaag zou kosten, maar allicht meer dan de 3500 euro waarvoor ik het verkocht heb (2015 denk ik).

Ik zou dit ook wel in huis willen, denk dat ik het toch regelmatig zou spelen, maar ik denk dat de nieuwprijs gigantisch hoog moet liggen van moderne tafels. Ik heb er eigenlijk geen idee van, maar ik denk dat ge niet toekomt met 5K?

Ik zou dat ook echt plezant vinden, altijd al van pinball gehouden - I blame Space Cadet. Maar toen ik eentje in 3D aan het maken was heb ik veel zitten lezen op de Pinball subreddit en het leek mij toch wel veel werk om die te onderhouden en vlot werkende te houden. Al zal dat met 1 machine misschien wel meevallen.

Ik zou dit ook wel in huis willen, denk dat ik het toch regelmatig zou spelen, maar ik denk dat de nieuwprijs gigantisch hoog moet liggen van moderne tafels. Ik heb er eigenlijk geen idee van, maar ik denk dat ge niet toekomt met 5K?

Nieuwprijs:
- pro rond de 7500
- premium rond de 10k
- limited rond de 15k

Excl BTW offcourse...

Ook niet vergeten dat die dingen vrij onderhoudsintensief zijn. (Onderhoud, betrouwbaarheid,...)

Moderne Sterns gaan wel veel minder last hebben maar de kans dat je flipperkast 100% in orde blijft voor een periode.
Een sobere "Pro" editie van een Stern zal inderdaad rond 7.500 exclusief BTW zijn en ik betwijfel of de leverkost inclusief is :p.

Ik heb eens op een "Big Lebowski" gespeeld van Dutch Pinball en er stond daar heletijd een ventilator opgericht want blijkbaar last van oververhitting voor bepaalde onderdelen. En er waren nog andere problemen aan :p. (Een output die voor veel ball drains zorgde wat niet zou mogen natuurlijk. Een veilig schot mag niet in een afstraffing leiden :p.)
Ik denk dat een Big Lebowski 10 à 15k kost (want Nederlandse boetiekproductie dus zeldzaam) maar als je dan de onbetrouwbaarheid bijrekent...

Ik denk dat je al 3.500 moet rekenen voor een tweedehandse minder populaire machine uit de jaren '90 die verkocht wordt door een particulier https://www.marktplaats.nl/v/verzam...lethal-weapon-3-flipperkast-data-east-pinball

Gewoon ter info : hier heb ik paar jaar geleden mijn arcadekast gekocht en ze hebben ook pinball kasten

Virtual Pinball is al niet zo'n super software. Al die virtuele herpresentaties zijn gemaakt door vrijwilligers (en de legaliteit van zoiets verkopen is ook twijfelachtig. :p. Daar is 0 respect van copyright.) Ze zeggen wel: 1.300 games maar ik ben vrij zeker van dat de helft ervan heel onnauwkeurige representaties zijn.
En zo'n dingen zijn niet waardevast natuurlijk.

Nuja, beter dan niks natuurlijk.

Prachtig die pinball kast, wel spijtig dat je ze niet gehouden hebt.

Ja, je moet keuzes maken natuurlijk. Met de kleine was dat nu ook geen doen om erop te spelen als hij bvb sliep. Dat maakt best wel wat lawaai in huis, iets war op cafe bvb veel minder opvalt.

Mss ooit nog eens.

Idd zo is dat, maar hebben die kasten dan zoveel onderhoud nodig?
Over hoeveel onderhoud spreken we dan in het algemeen?

Goh, vooral poetsen, spelveld waxen, rubbers en ballen controleren. Heb eigenlijk nooit enig mankement gehad eraan.
In de tijd had ik ook alle lampjes vervangen door LED, zodat ze feller was (denk dat de nieuwere versie standaard LED heeft).

Moest ik nu een mooie plaats hebben om er eentje te zetten, dan zou ik dat wss wel doen. Maar heb ervoor gekozen een triple screen SIM rig in mijn bureau te zetten (kost zeker zoveel als een flipperkast), dus plaats is beperkt. Mss ooit, als er wat kinderen de deur uit zijn en ik extra kamers kan inpalmen :p.

Speelveld waxen, ballen vervangen, rubbers vervangen, alles mechanisch herafstellen (er komt altijd variantie)

Moderne machines vallen denk ik veel meer mee mede dankzij leds. En oude machines worden vaak geconverteerd naar leds. Het is wel een andere look natuurlijk.

De flippers zelf verslijten ook snel heb ik de indruk. Je merkt rap op dat de kracht van de flippers nogal variabel zijn tussen dezelfde machines omdat de coils versleten zijn.

En dan ook niet vergeten. Het is allemaal vrij kleinschalig. Productie is misschien 5.000 machines van een moderne stern. Software kan men updaten maar mechanische designfouten, die mag je zelf oplossen :p

Ik lees online dat sommigen aanraden om onmiddelijk de flipper coils en ballen te vervangen wanneer je een nieuwe stern krijgt. Nieuwe machine van rond de 10k en je mag al dingen vervangen :p

Ik denk het wel.
Als je de Free Play bezoekt. Daar zijn toch altijd minstens 3 kasten die het niet doen. En zijn iedere keer andere kasten. Ook moderne zoals Stranger things (prachtige kast trouwens) liggen wel eens in pan.
En vele andere kasten hebben toch ook wel vaak wat kleine probleempjes die bij een volgend bezoek opgelost zijn.

Is toch iets wat ik uit mijn hoofd gezet heb. Ook omdat er toch in de buurt wat zaken zijn waar ik kan gaan flipperen voor een kleine inkom.

Een echte digitale flipperkast. Daar zou ik wel eens op willen spelen.

Bedankt voor de info, dan ga ik het toch ook uit men hoofd zetten.
Anders had ik 1 gekocht, maar als het onderhoudsintensief is dan laat ik het voor wat het is.
Als ik kind was dan kon je dat op veel plaatsen doen, maar nu nergens meer.
Ik ken geen enkele bar dat dit heeft :(

Anders had ik 1 gekocht, maar als het onderhoudsintensief is dan laat ik het voor wat het is.

Er zijn nu meer cafés in België dan pakweg tien jaar geleden met flipperkasten. Er is een heel kleine comeback.

Deze site is vrij correct.

Er staan er soms random in de Kinepolis.
In Gent en Kortrijk heb je "Comic Sans" die een vijftal moderne machines hebben.
Lanaken heb je "Free Play" . Nooit geweest maar ze hebben een collectie van 30 machines ofzo.
In Brussel zou je ook een klein "musuem/arcade" hebben maar vooral jaren '90 machines.

Het ultieme paradijs in de Benelux is in Rotterdam. Dutch Pinball musuem. Die hebben meer dan 100 machines waarvan een paar heel exclusieve.
Dat is wel de moeite voor een daguitstap.

Het ultieme paradijs in de Benelux is in Rotterdam. Dutch Pinball musuem. Die hebben meer dan 100 machines waarvan een paar heel exclusieve.
Dat is wel de moeite voor een daguitstap.
Can confirm, daar eens geweest net na Corona en we hadden een hele zaal pinball machines quasi voor ons alleen. Het was een goed idee voor hen om er een tijdsslot aan te hangen of we hadden ons daar letterlijk heel de dag kunnen bezig houden. Ga ik zeker nog eens terug!

Installer de app "Stern Insider Connect". Daar is een landkaart waar je kan zien waar er kasten staan.

Hier in de buurt veel meer dan ik dacht.

Je kan wel goeie deals vinden:

refurbished, in België, 3.500 euro, 2023 model.

Ik denk dat ik de Premium gespeeld heeft (heeft een extra upper playfield.) Veel toys, goeie shooter, veel multiballs, vrij makkelijke pinball qua gameplay (paar games gespeeld en toch een top 5% score gehaald op Stern Insider.)
Thema is niet mijn ding/ik ben nu niet bepaald een Foo Fighters fan maar ten opzichte van andere machines en hun prijs, vind ik 3.500 euro een goeie deal.

Ik weet niet in welke mate de site up to date is.

Terug
Bovenaan