Pivoterende binnendeur

Je haalt wel wat door elkaar.

We hebben reeds een dubbele stalen deur en die rammelt ansich niet. Hetgeen je hoort is als je die dichtdoet, dan begint die te trillen omdat die alleen in een profiel bovenaan kan tegengehouden worden. Er is opzij en onderaan immers geen kader. En dat hoor je bij elke stalen deur, net zoals het aantrekken van de magneet.
Nu, als volwassenen kan je daarop anticiperen, kinderen gooien een deur gewoon dicht.

Maar daar gaat het eigenlijk niet over. Het gaat om de hoeveelheid geluid die een deur doorlaat. Aangezien er in die stalen profielen geen luchtkanalen zijn, moet die stalen deur een centimeter van de grond om aan de ventilatienormen te voldoen. En dat laat geluid door, ook als die dicht is.

Die anyway door, wat eigenlijk een glazen pivotdeur is en geen stalen is wel luchtdicht afgesloten aan de deur zelf. De luchtverplaatsing gebeurd door kanalen in de profielen die het geluid middels weerkaatsing wel tegenhouden. Dat verschil was duidelijk te horen. Verder gaat zo een pivotdeur uit zichzelf dicht, behalve als die 90 graden open staat en dat gaat zeer zachtjes.

De prijs is pijnlijk idd, maar zoals je zegt is een stalen deur ook duur, de configuratie gaat in de huidige offerte van 4000 tot 5200€, waarbij het hoogste getal veel verdelingen heeft en getint glas, de goedkoopste clear glas en geen verdelingen.

Ik ben ook nog niemand tegengekomen die een stalen pivotdeur (mijn vrouw wilt dat) maakt met een kader. Wat betekent dat ik ook de plinten moet aanpassen en de deur een opening van bijna 5mm rondom heeft. Dus akoestisch is dat bijna een open gat naar de hal en zo naar boven. Met 3 kinderen is dat niet ideaal.

Sure, als het echt een pivotdeur moet zijn én akoestisch isoleren, pakt dan maar Anyway doors.

Wilde gewoon zeggen dat ik persoonlijk altijd voor een dubbele stalen scharnierdeur zou kiezen.
Degene die uw deur heeft geproduceerd, mogen ze toch eens aan zijn oren trekken. Trekt op niet veel inderdaad.

Qua akoestiek: uw deur van 8mm gehard glas gaat 5db meer geluid doorlaten dan eenzelfde glas plaat 44.2 akoestisch gelaagd glas. Wederom een keuze die je niet kan maken bij zulke pivotdeuren. Dat is puur kijkende naar het glas.
Het effect van wel of niet een opening van 10mm onderaan kan ik me niet over uitspreken. Zal misschien mekaar opheffen?

Hier ook pivoterende glazen deur, en binnendeuren van anyway.
Alleen maar lof over de deuren en hun service.

Wel een aandachtpunt voor een pivoterende deur: hiervoor boren ze in je vloer.
Dus dan zou je best de vloeropbouw weten, zodat ze bvb. Niet in je vloerverwarming boren.

Ja, ik heb mijn huis zo gekocht (is nu net 4 jaar oud) en de deur stond er dus al in. Ik vermoed dat het zelf gemaakt is of ofzo, geen enkele professional die zoiets installeert denk ik. Het is 1 van de laatste dingen die niet door professionals gemaakt zijn die we nog moeten oplossen.
Daarna nog wat inbouwkasten en 1 afkasting afwerken en we zijn 'klaar' binnen.

Qua vloeropbouw is het idd wel wat ambetant aangezien we dit niet zelf gebouwd hebben.
Mijn chape + wapeningsnet is maar 6cm volgens de bouwplannen (7cm boven) en de de vloerverwarming met buizen van 16mm ligt daar in. De tegel is 12mm dik, met lijm meet ik een 15mm. Dus in principe is er plaats genoeg want ze boren maar 4,5cm diep en ik heb 5.9cm.

Heb wel foto's van de ruwbouw incl vloerverwarming en waar de pivotdeur moet vastgemaakt worden zit helemaal niets van vloerverwarming (bevestigd met hittecamera). Als je naar de foto hierboven kijkt, dan liggen er wel 4 buizen (2 kringen) voor vloerwarming Hal+toilet+ bureau, allemaal op minder dan 60cm van de muur.
De vraag is dus hoe dat vast kader wordt vastgezet, als dat ook met 45mm diepe schroeven de vloer ingaat is het wel uitmeten waar dat kan. Maar de verkoopster kan daar precies geen antwoord op geven. Ik vermoed aangezien je kunt boren in de muur en het linteel bovenaan (dat 15cm breed en 25cm dik is), dat het geen probleem hoeft te zijn om daar wat minder diep te gaan. Ik kan ook uitmeten waar de vloerverwarming ligt op basis van foto's en Flir hittecamera, er zit wel wat spatie tussen de buizen etc.

Als het echt niet kan, dan gaan we naar mijn oplossing, 2 dubbele deuren die naar beide kanten op en dicht kunnen. Dan kunnen we kiezen uit stalen met zichtbare scharnieren en geen isolatie. Of anywaydoors met niets zichtbaars en goede afwerking.
Financieel, of die deur nu 3 of 5-6k kost interesseert me eigenlijk niet. Het moet een goede zijn, die goed afgewerkt is en zijn werk doet. Als mijn vrouw graag 5,5k verbrandt aan een deur, dan neem ik dat maar voor lief.

Laatst bewerkt:
Blijkbaar wordt de vaste wand geklemd tussen vloer en linteel en moet daar niet voor geboord worden. Enkel het pivotpoint moet geboord worden in de vloer en daar is plaats zat voor.

Mijn vrouw is dus helemaal voor, al betekend dat dat je eigenlijk nooit meer terug kan naar een gewone (dubbele) deur omwille van het pivotpoint. Alhoewel je ook aan die kant een vast gedeelte zou kunnen zetten later zodat de gaten weggewerkt zijn. Nu, de bedoeling is dat de nieuwe deur blijft. En als ik zo oud ben dat ik slecht te been ben zullen 2 gaatjes in de vloer ook weinig uitmaken denk ik.

De prijs voor 30cm vast gedeelte en een pivoterende deur van 150cm (pivot op 34cm) is 4600 euro excl BTW, incl montage.

Bij mij was de pivoterende deur van Anyway 260cm op 150cm. Prijs was 3005 euro incl 6% btw. Ik spreek wel van 2021.

Ook de mini-max serie? Die is wel wat duurder dan de gewone.
Verder zijn het 2 delen, dus 2x installatiekosten, nog een gridverdeling erin en uiteraard een post-corona prijsje…

De deur is besteld (bij anyway), we weten nog niet exact wanneer we ze laten plaatsen want de huidige moet weg en het wordt juist kouder. Vermoedelijk begin ik er in Januari aan. Eerst wat vrienden verzamelen want die er nu inhangt weegt nogal wat.
Ga vermoedelijk de glazen eruit halen, demonteren en in stukken slijpen, in zijn geheel krijg ik die nooit vervoerd.

Terug
Bovenaan