Was net hetzelfde aan't denken.Boiler laten controleren is toch voor de huurder?![]()
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Was net hetzelfde aan't denken.Boiler laten controleren is toch voor de huurder?![]()
Klopt niet helemaal. Is enkel van toepassing als er ook geen intredende plaatsbeschrijving is. Dan is er immers het wettelijk vermoeden dat de woning in dezelfde staat wordt afgeleverd zoals de huurder deze heeft ontvangen bij intrede.Als die expert een mandaat heeft, is het alsof de tegenpartij aanwezig was door dat mandaat.
Als die expert geen mandaat heeft e'n er geen andere uitgaande plaatsbeschrijving was waarbij je aanwezig was, dan is er geen plaatsbeschrijving geweest die gebruikt kan worden door de verhuurder en heb jij wettelijk gezien de woning afgeleverd in de staat waarin je die ontving en kan er dus geen schade aangerekend worden (behalve enkele specifieke uitzonderingen die hier wel niet van toepassing zullen zijn).
Boiler laten controleren is toch voor de huurder?![]()
Klopt tenzij de verhuurder niet kan aantonen dat er bij intrede een geldig attest van onderhoud was, dan moet de verhuurder de eerste keuring betalen.Was net hetzelfde aan't denken.
vandaar m'n specifieke uitzonderingenKlopt niet helemaal. Is enkel van toepassing als er ook geen intredende plaatsbeschrijving is. Dan is er immers het wettelijk vermoeden dat de woning in dezelfde staat wordt afgeleverd zoals de huurder deze heeft ontvangen bij intrede.
Dit is niet het geval als er enkel geen uittredende plaatsbeschrijving is. Al meermaals meegemaakt dat er geen uittredende plaatsbeschrijving was, of 1 van de partijen weigerde te tekenen. Dat partijen naar de rechtbank trekken, die een expert aanstelt en zijn expertise volgen ook als was dit maanden na uittreden. Als huurder dien je bij uittreden altijd je sleutels af te geven tegen een ontvangstbewijs, de nutsvoorzieningen over te maken en een staat van bevinden op te maken. Weigert de tegenpartij om dit tegensprekelijk op te maken is het aan de huurder om ofwel foto's te maken van het pand met een krant van die dag en deze foto's die dag zelf per aangetekend schrijven over te maken aan de verhuurder samen met de sleutels en foto's van de meterstanden van de nutsvoorzieningen ( ook met de krant van die dag) ofwel een deurwaarder inschakelen en betalen die een plaatsbeschrijving maakt en de nutsvoorzieningen noteert. De sleutels dienen nog altijd per aangetekend schrijven aan de verhuurder dienen overgemaakt te worden en een vermelding dat deurwaarder x nog het verslag van de plaatsbeschrijving zal bezorgen.
. Maar goed verduidelijkt.Zoals andere al stelde, jouw plaatsbeschrijving is de enige die telt.Op 14 december hebben wij de uittredende plaatsbeschrijving gedaan van ons huurappartement, de verhuurder was hier niet aanwezig, noch een vertegenwoordiger, enkel mezelf en de externe firma die instaat voor de plaatsbeschrijving.
Enige opmerking die werd vastgesteld is dat de filters vd dampkap nog dienden vervangen te worden, alsook een minieme kap in de muur. Dit staat zo op papier en werd door beide partijen (mezelf en die firma) ondertekend.
Nu drie weken later kreeg ik telefoon dat er tijdens de plaatsbeschrijving van de nieuwe huurder (die 2 dagen na de mijne gebeurde) er plots een heleboel nieuwe zaken werden vastgesteld.
Bv het werkblad dat loskomt boven de vaatwas wegens het vrijkomen van de warme dampen een jaar geleden - verhuurder werd toen direct ingelicht en de fabrikant heeft de vaatwas komen vermaken, echter het loskomend werkblad (onderaan) werd niet hersteld -> niet mijn verantwoordelijkheid IMO gezien het app toen nog maar 2j oud was. Ik had de keukenbouwer hiervoor aangemaand maar heb nooit antwoord gekregen, noch van de verhuurder noch van de fabrikant.
Echter halen ze nog allerlei andere zaken aan die totaal foutief zijn (bv de lamellen die niet naar beneden kunnen, terwijl dit bij mijn plaatsbeschrijving getest werd door de externe firma en perfecte werkte, een gebroken tegel, etc)
Ben ik gebonden aan mijn plaatsbeschrijving (de filters en de kleine kap in de muur)?
Heb geen zin om maanden heen en weer te mailen over de waarborg, dus zou liever proactief zijn en direct de puntjes op de i zetten adhv mail/aangetekend schrijven.
Ik wou dat ik kon zeggen dat het bij uitzonderingen zijnvandaar m'n specifieke uitzonderingen. Maar goed verduidelijkt.
. Ik heb dat Korfine-gedoe geweigerd bij ons huis. Het klonk voor mij inderdaad als van dat typisch tussenpersoon gefoefel en daar heb ik een principiële hekel aan. (boden ook 0% interest op een lange termijn product, en dat werkt ook als een rode lap op een stier)Maar Korfine heeft idd een slechte naam omdat ze vooral gebruikelijk zijn bij:
- verhuurders die op die manier 3 maand waarborg proberen te blijven vragen vroeger (toen 2 voldoende was)
- tussenpersonen die minstens vroeger zelf een percentje kregen (immokantoren die verhuurden)
- verhuuders die zo weinig mogelijk werk wilden en daardoor vaak ook zelf moeilijkere verhuurders waren.

Nog vergeten te vermelden.Op 14 december hebben wij de uittredende plaatsbeschrijving gedaan van ons huurappartement, de verhuurder was hier niet aanwezig, noch een vertegenwoordiger, enkel mezelf en de externe firma die instaat voor de plaatsbeschrijving.
Enige opmerking die werd vastgesteld is dat de filters vd dampkap nog dienden vervangen te worden, alsook een minieme kap in de muur. Dit staat zo op papier en werd door beide partijen (mezelf en die firma) ondertekend.
Nu drie weken later kreeg ik telefoon dat er tijdens de plaatsbeschrijving van de nieuwe huurder (die 2 dagen na de mijne gebeurde) er plots een heleboel nieuwe zaken werden vastgesteld.
Bv het werkblad dat loskomt boven de vaatwas wegens het vrijkomen van de warme dampen een jaar geleden - verhuurder werd toen direct ingelicht en de fabrikant heeft de vaatwas komen vermaken, echter het loskomend werkblad (onderaan) werd niet hersteld -> niet mijn verantwoordelijkheid IMO gezien het app toen nog maar 2j oud was. Ik had de keukenbouwer hiervoor aangemaand maar heb nooit antwoord gekregen, noch van de verhuurder noch van de fabrikant.
Echter halen ze nog allerlei andere zaken aan die totaal foutief zijn (bv de lamellen die niet naar beneden kunnen, terwijl dit bij mijn plaatsbeschrijving getest werd door de externe firma en perfecte werkte, een gebroken tegel, etc)
Ben ik gebonden aan mijn plaatsbeschrijving (de filters en de kleine kap in de muur)?
Heb geen zin om maanden heen en weer te mailen over de waarborg, dus zou liever proactief zijn en direct de puntjes op de i zetten adhv mail/aangetekend schrijven.
Er zullen steeds zo een verhuurders zijn, maar ook zulke huurders.Geen advies, maar het enige wat ik zelf kan zeggen is dat ik nooit nog wil huren. Het is ongelooflijk waar verhuurders allemaal mee wegkomen.
Ook is er nog maar een plaatsbeschrijving gedaan in het appartement dat ik huurde, en wat ze durfden aanrekenen voor een kras/strepen op een muur... en dan nog in een tamelijk oud appartement.
Zo hard mijn best gedaan om het daar zo goed mogelijk op te kuisen enz, maar het is toch nooit genoeg. Stank voor dank.
Je hebt er als huurder toch niks aan te zeggen en voor je het weet trekken ze meer dan €200 van je huurwaarborg in.
Als de vorige huurder er een boeltje van heeft gemaakt ben jij als volgende huurder de dupe en mag je maken dat het niet nog erger wordt of ze durven er €75 o.i.d. aanrekenen (en dat is dan nog niet het totaal) en zelf trekken ze zich er niks van aan.
Uiteindelijk ga je als huurder toch altijd aan het kortste eind trekken. O wee als je ergens niet mee in orde bent, maar de verhuurder zelf komt overal mee weg, zoals de boiler niet jaarlijks laten controleren ("ja maar de vorige huurders hebben dit niet gedaan..." - NIET MIJN PROBLEEM!!!) en mij voor alle opkuis én kosten van dit achterstallige onderhoud laten opdraaien. Meer dan een "sorry" kreeg ik niet.
/frustratie
Het moest er even uit.
![]()
Je moest idd eens weten.Je hebt zeker niet ongelijk maar je zou eens moeten weten waar huurders mee wegkomen…
Boiler laten controleren is toch voor de huurder?![]()
Ja, maar het appartement was al een paar keer verhuurd en de boiler was nog nooit gecontroleerd geweest op al die jaren.Was net hetzelfde aan't denken.
Stond zelfs zo in mijn huurcontract, maar het is weer eens op zijn Belgisch gegaan. Dan doe je het zelf correct, maar mag je alsnog zelf opdraaien voor de nalatigheid van een ander. Omgekeerde wereld.Ja, maar het appartement was al een paar keer verhuurd en de boiler was nog nooit gecontroleerd geweest op al die jaren.
Hierdoor had @FuseTea extra kosten omdat die man van de boiler super veel werk had doordat heel die boiler vol zat met kalk en vetzakkerij.
Als dus de vorige huurders de controle niet hebben laten doen moet dat dan niet gebeuren door de huisbaas? (Je moet ook betalen als je dat niet laat doen, dus waarschijnlijk stak de huisbaas dit geld dan in zijn(haar) zakken ipv de controle zelf te laten uitvoeren).