PlayStation 5 Pro

ikbenben

Well-known member
Crowdfunder FE

wanneer?

7 november 2024​

wat kost het?

€799,99 €899,99​
disc drive niet inbegrepen, adviesprijs €119,99 €79,99​

waarom?

In veel games kun je tegenwoordig kiezen uit een hoge framerate (de beste speelervaring) óf een hoge resolutie (met vaak ook mooiere graphics). Met de PS5 Pro komt er een krachtiger model, waarmee die keuze verleden tijd hoort te zijn.​
De GPU is groter en sneller. Er is betere ondersteuning voor ray tracing. En er is een vorm van AI upscaling.​

• Upgraded GPU: With PS5 Pro, we are upgrading to a GPU that has 67% more Compute Units than the current PS5 console and 28% faster memory. Overall, this enables up to 45% faster rendering for gameplay, making the experience much smoother.
  • Advanced Ray Tracing: We’ve added even more powerful ray tracing that provides more dynamic reflection and refraction of light. This allows the rays to be cast at double, and at times triple, the speeds of the current PS5 console.
  • AI-Driven Upscaling: We’re also introducing PlayStation Spectral Super Resolution, an AI-driven upscaling that uses a machine learning-based technology to provide super sharp image clarity by adding an extraordinary amount of detail.

welke games?

Heel wat populaire games krijgen een update vanuit de studio's en er komt een label "PS5 Pro Enhanced".​

It’s humbling to see how game creators have embraced the latest technology from PS5 Pro, and several games will be patched with free software updates for gamers to take advantage of PS5 Pro’s features. These games can be identified with a PS5 Pro Enhanced label within their title. Some games you can look forward to include blockbuster hits from PlayStation Studios and our third-party partners, such as Alan Wake 2, Assassin’s Creed: Shadows, Demon’s Souls, Dragon’s Dogma 2, Final Fantasy 7 Rebirth, Gran Turismo 7, Hogwarts Legacy, Horizon Forbidden West, Marvel’s Spider-Man 2, Ratchet & Clank: Rift Apart, The Crew Motorfest, The First Descendant, The Last of Us Part II Remastered, and more.

Maar ook oudere games kunnen automatisch voorzien worden van een upgrade.​
Other enhancements include PS5 Pro Game Boost, which can apply to more than 8,500 backward compatible PS4 games playable on PS5 Pro. This feature may stabilize or improve the performance of supported PS4 and PS5 games. Enhanced Image Quality for PS4 games is also available to improve the resolution on select PS4 games.

a53e4f9390533d7070704a70a9940df8cc329e6d.jpg

Ergens snap ik die pro modellen niet.
Tot x3 de power nu, maar het is niet dat men nie een game exclusief gaat maken voor een pro model. Dus buiten de framerate en wat ray tracing ga je niet het verschil zien.

Iemand die ook het gevoel heeft dat dit totaal niet gaat verkopen? Don't get me wrong, ik heb veel uren aan mijn PS5 versleten en het is een fantastische console. Maar ik blijf precies altijd op mijn honger zitten in dat er niet veel games zijn die echt tonen wat het voordeel is van een PS5 t.o.v. een PS4. Dus ik denk dat ik de pro ga skippen.

Die PRO modellen zijn altijd heel niche. Voor de PS4 PRO was er nog een reden met de opkomst van 4K schermen in huishoudens maar deze heeft eigenlijk niet echt een doel buiten dat Sony kan zeggen dat ze de sterkste console hebben.

Veel zal afhangen van de prijs. Als je naar de cijfers kijkt lijkt het me dichtbij een amd 7700xt chip? Die gaan voor 470€ de deur uit. Dus ik ben echt benieuwd wat Sony gaat vragen voor dit toestel.

Alhoewel ik day 1 een PS4 Pro gehaald heb (ook wel mede dankzij een insane inruilactie van Gamemania) zie ik eigenlijk weinig reden om een PS5 Pro te halen.

Sony kan zeggen dat ze de sterkste console hebben.
En ontwikkelaars gewoon nog meer ruimte geven om ongeoptimaliseerde games vroegtijdig op de markt te smijten.

Denk dat het besef ook gewoon meespeelt dat de klant hier niet meer van opkijkt. Je hebt miljoenen mensen die jaarlijks een smartphone vervangen die meer kost dan een console.

Die zitten er wel elke maand op met hun PS+ games.
Dus dat kan wel eens kloppen... zeker als ze het zogezegd begin September gaan aankondigen.

Ben eens benieuwd wat er beter zou zijn... 2TB opslag en verbeterde koeling zag ik ook al verschijnen in leaks....
daarvoor ga ik geen nieuwe PS kopen alleszins. :p

Toch benieuwd naar verkopen. Met de PS4 vond ik een Pro een no-brainer (4K, snellere disk I/O, …) maar met een PS5 Pro lijkt de meerwaarde mij een stuk beperkter.

Hopelijk wel een disk drive, anders moet ik hem niet.

Het zal bijna zeker zonder drive zijn, maar kan wel uitgebreid worden met de reeds los verkochte drive. Dus gewoon zoals de Slim nu werkt. Met de Slim kan je een disk-versie kopen, maar da's eigenlijk ook gewoon een DigitalOnly+Drive bundel. Dus of die Pro al dan niet in een bundel met Drive komt, maakt weinig uit (behalve dat je met een bundel nog kunt hopen dat de prijs lager is dan de 2 afzonderlijk).

Terug
Bovenaan