PlayStation 5 Pro

Ik begrijp de hele heisa over de prijs van de Pro niet zo goed. Je bent niet verplicht om die console in huis te halen; als je extra performance echt wilt, koop je de Pro. Indien niet, heb je nog steeds de base version.

Daarbij komt ook nog dat zowel Sony als Microsoft hun eerste next-gen consoles gewoon met verlies verkocht hebben om zoveel mogelijk nieuwe consoles te verkopen en zo marktaandeel te winnen. Waar Sony in de VS toch nog steeds rekening moet houden met de Xbox, verklaart waarom de Pro daar tegen een meer competitieve prijs verkocht wordt dan in Europa. Waarom zou je verlies maken op een console in een markt waar je de Xbox al met 5-1 hebt verslagen?

Ook hun nieuwe technologie, PSSR, gebruikt AI, wat impliceert dat er AI-componenten in de nieuwe console zitten. Die componenten zijn nu eenmaal duur, gezien de huidige interesse in AI in de techindustrie.

Ik hoor nooit iemand klagen als Apple hun Pro-modellen x-aantal honderden euro’s duurder maakt dan het base model, en toch zijn er mensen die sneller de nieuwste smartphone kopen dan een nieuwe console.

Is toch elke generatie hetzelfde verhaal? De eerste 1,5 - 2 jaar zijn consoles onaantastbaar qua prijs/performance. En nadien het omgekeerde. En dan gebruikt elke zijde dit op zijn beurt als argument.
Dit . End of discussion .

De base console is altijd goede value op launch . De mid gen refresh worse . En nu met die zeer overpriced console is het al zeker shitty performance per dollar.

Vergelijking met een 4070 mag gedaan worden maar niet vergeten dat die gpu al 2 jaar oud is en pc gamers er al 2 jaar langer van kunnen genieten voor die niet meer relevant is. Tegen dat de pro uitkomt staat de 5000 reeks al om de hoek te loeren ook …

5060 zal die ook omver blazen met veel betere rt cores.

Daarbij komt ook nog dat zowel Sony als Microsoft hun eerste next-gen consoles gewoon met verlies verkocht hebben om zoveel mogelijk nieuwe consoles te verkopen en zo marktaandeel te winnen. Waar Sony in de VS toch nog steeds rekening moet houden met de Xbox, verklaart waarom de Pro daar tegen een meer competitieve prijs verkocht wordt dan in Europa. Waarom zou je verlies maken op een console in een markt waar je de Xbox al met 5-1 hebt verslagen?
Switch outsold de beiden en is nog steeds concurrentie, pc is ook concurrentie en de steam deck ook. Er zijn maar 14 ps5 exclusives en 10 daarvan is VR brol en shovelware.
Console met verlies verkopen maken ze goed met de royalties van 20% op de verkoop van hun games.

Ook hun nieuwe technologie, PSSR, gebruikt AI, wat impliceert dat er AI-componenten in de nieuwe console zitten. Die componenten zijn nu eenmaal duur, gezien de huidige interesse in AI in de techindustrie.

dit is gewoon gerecycleerde amd tech. Sony heeft geen architecten in huis die nog consoles ontwikkelen. Consoles zijn sinds de 360/ps3 gewoon small form factor pcs die op Linux of windows draaien. PSsr is gewoon rebranded fsr. En “ai” chips zijn gewoon mass produced fpgas die heel goedkoop zijn. Duurste component is de ssd en de soc.
Ik hoor nooit iemand klagen als Apple hun Pro-modellen x-aantal honderden euro’s duurder maakt dan het base model, en toch zijn er mensen die sneller de nieuwste smartphone kopen dan een nieuwe console.
het verschil is dat Apple betaald voor exclusiviteit voor cutting edge nodes bij tsmc. Appel chips zitten altijd een jaar voor op de rest qua productieproces. Ps5 pro bvb nog 4/5 nm terwijl de iPhone 16 op 3 na gebakken wordt. Uiteraard kost dat bakken geld . Lagere yields en hogere kosten.

Eigenlijk een slecht voorbeeld. Hun normale iPhone VS pro heeft meestal genoeg feature verschil om de prijs zelf te verantwoorden buiten een betere chip zelf.

Hun ram en storage upgrade kosten zijn wel schandalig

Ik vind het wel altijd bizar dat men zegt dat PS5 geen games heeft. Dit jaar alleen hebben we Astro, Rebirth, Stellar Blade, Ronin, Silent Hill 2, Helldivers 2, last of us part 2 remastered. Misschien heb ik er nog vergeten, maar dit zijn exclusieve games enkel dit jaar, van de 7, enkel 1 ook speelbaar op PS4(Lego horizon heb ik ook nog niet vermeld dan). En behoorlijk wat third party games nog waarvan Wukong zelfs tijdje console exclusief is. Overal zit men non stop te zagen dat ze geen games hebben, maar tot nu toe ben ik het daar niet mee eens. Ik zie het niet. Ja, PS4 had meer grote kleppers. En dat wil ik ook, maar in vergelijking met de concurrentie moet men tot nu toe niet teveel klagen.
Wat wel is, we weten niet veel over de toekomst. Maar dat wil niets zeggen.

dit is gewoon gerecycleerde amd tech. Sony heeft geen architecten in huis die nog consoles ontwikkelen. Consoles zijn sinds de 360/ps3 gewoon small form factor pcs die op Linux of windows draaien. PSsr is gewoon rebranded fsr. En “ai” chips zijn gewoon mass produced fpgas die heel goedkoop zijn. Duurste component is de ssd en de soc.

het verschil is dat Apple betaald voor exclusiviteit voor cutting edge nodes bij tsmc. Appel chips zitten altijd een jaar voor op de rest qua productieproces. Ps5 pro bvb nog 4/5 nm terwijl de iPhone 16 op 3 na gebakken wordt. Uiteraard kost dat bakken geld . Lagere yields en hogere kosten.

:eek:

Ik ben niemeer mee denk ik. :tongue:

On topic: ik heb nu nog een PS4pro en geen PS5, dus voor mij zou een PS5pro wel interessant kunnen zijn, gezien ik aan het wachten ben op GTA6 om er één aan te schaffen. Hopelijk tegen dan in een bundel of met disc aan een scherpere prijs.

Dit is een leuke video, ook zeker de 2de helft zien waarin hij uitlegt hoe consoles 4K resolutie halen & de kracht van nvidia DLSS technologie

Dit is een leuke video, ook zeker de 2de helft zien waarin hij uitlegt hoe consoles 4K resolutie halen & de kracht van nvidia DLSS technologie

“Als je niet naar de microcenter hier om de hoek gaat geraak je niet aan de 700$”

“Als we geen 1TB drive nemen (ipv van 2TB in de pro) geraken we niet aan de 700$”

“GPU gaan we ook minder nemen dan de Pro maar dat mag omdat de Pro niet met een verticale stand komt”

😅

Laatst bewerkt:
Ik ben een leek in cpu"s etc, maar hoeveel zou een PC kosten met dezelfde specs als de ps5( pro )
DF heeft video gemaakt over hoe Black Myth Wukong zou kunnen draaien op een pc die gelijkaardig is aan de specs van de PS5 pro. Ze geven ook de specs mee van die pc. Uiteraard allemaal nog wat speculatief aangezien er zoveel informatie niet bekend is van de PS5 Pro en we weten ook nog niet hoe goed de PSSR gaat werken.

Volgens mij gaat het onmogelijk zijn om een pc te kunnen samenstellen die dezelfde performance geeft als de PS5 Pro aan dezelfde prijs aangezien toch vele games die uitkomen op consoles vaak extra optimised zijn voor het platform. Maar natuurlijk is dat ook voorlopig nog speculatie.

Ik vind het wel altijd bizar dat men zegt dat PS5 geen games heeft. Dit jaar alleen hebben we Astro, Rebirth, Stellar Blade, Ronin, Silent Hill 2, Helldivers 2, last of us part 2 remastered. Misschien heb ik er nog vergeten, maar dit zijn exclusieve games enkel dit jaar, van de 7, enkel 1 ook speelbaar op PS4(Lego horizon heb ik ook nog niet vermeld dan). En behoorlijk wat third party games nog waarvan Wukong zelfs tijdje console exclusief is. Overal zit men non stop te zagen dat ze geen games hebben, maar tot nu toe ben ik het daar niet mee eens. Ik zie het niet. Ja, PS4 had meer grote kleppers. En dat wil ik ook, maar in vergelijking met de concurrentie moet men tot nu toe niet teveel klagen.
Wat wel is, we weten niet veel over de toekomst. Maar dat wil niets zeggen.
Denk dat het vooral over first party games gaat. Van alle games die je opnoemt is volgens mij enkel Astro Bot first party, mogelijk ook Helldivers? The Last of Us P2 tel ik niet mee aangezien dat geen nieuwe game is. Ik ben volledig akkoord dat je zegt dat er voldoende games te spelen zijn, maar rond first party is het imo wel een beetje stil. Waar zijn Bluepoint, Housemarque, Bend, Sucker Punch, ND… mee bezig. Buiten Wolverine en Death Stranding 2 weten we (volgens mij toch) heel weinig over wat te verwachten in 2026.

In vergelijking met de PS2, PS3 en zelf PS4 is het aanbod van echte first party/exclusive games toch enorm pover?
De PS5 is straks 4 jaar oud en ik wacht nog altijd op die ene klepper dat een console op de kaart zet.

Tijdens het PS3 en PS4 tijdperk heeft Naughty Dog op x-jaren 4 Uncharted games en 2 Last of Us games uitgebracht. Dus persoonlijk zit ik wel wat op mijn honger. Die remakes zijn mooi maar ik stel me wel ergens de vraag waar die met bezig zijn.

In vergelijking met de PS2, PS3 en zelf PS4 is het aanbod van echte first party/exclusive games toch enorm pover?
De PS5 is straks 4 jaar oud en ik wacht nog altijd op die ene klepper dat een console op de kaart zet.

Tijdens het PS3 en PS4 tijdperk heeft Naughty Dog op x-jaren 4 Uncharted games en 2 Last of Us games uitgebracht. Dus persoonlijk zit ik wel wat op mijn honger. Die remakes zijn mooi maar ik stel me wel ergens de vraag waar die met bezig zijn.

2

En als ze er nog mee willen komen op PS5 moeten de aankondigingen toch haast komen.

Je begrijpt toch ook dat games ontwikkelen veel complexer geworden is. Geavanceerde technologieën en grafische engines die veel complexer zijn dan de technologie die werd gebruikt voor games op de PS3. Gedetailleerdere graphics, complexe fysica, en realistische animaties die veel tijd en middelen vereisen om te ontwikkelen. Teams zijn veel groter geworden. Omdat alles zo complex geworden is, moeten spellen veel meer getest worden op bugs en error. Details zijn veel verfijnder dan vroeger, wat je misschien niet onmiddellijk met het oog ziet, maar als die kleine details er niet zijn, beginnen gamers ook al te zagen. Want eerlijk is eerlijk, gamers zijn alles behalve rap content. Een spel als The Last of us part 2 nam mogelijk meer werk in beslag dan de eerste 3 uncharted games te samen.
En nu met ps5 heb je ook nog Jim Ryan erbij. Het hele Bungie fiasco(overbetaald) en al het live service gedoe. Naughty dog heeft 4 jaar verkwist met een zeer groot team aan factions(juist dat online spel had ik wel graag willen zien). Andere projecten zijn ook gecanceld. Dus we weten niet exact wie wat en hoe, maar we weten wel dat de live service projecten gehalveerd zijn en sommigen terug op SP zijn gaat focussen. Maar gevolg is wel, dat we op sommige games nog langer gaan moeten wachten.
Wat tegenwoordig ook is, Sony speelt kort op de bal. Kijk naar Astro, 4 maanden geleden aangekondigd. En is ondertussen al uit. Dus wie weet wat ze allemaal gereed hebben staan voor 2025 en 2026...

Veel leningen dus zoals ik dacht :p

Ik ben blij dat ik geen auto lening meer heb ( al lang niet meer ondertussen ) en dat de kleine naar school gaat en we van die crèche en pampers vanaf zijn. Wel een klein extra renovatie lening die we nog extra afbetalen, maar die stelt nu ook niet zo veel voor en is volgend jaar afbetaald.

Ik vond het vooral zot om lezen omdat wij tussen de 5 - 5,5 k zitten samen met ook een huis, kind, wagen, etc etc en wij echt beiden nog relatief makkelijk €500 elk sparen iedere maand. En dat terwijl ik zelf toch wel eens een gat in mijn hand durf te hebben als het aan komt op mijn hobbies 😅

Het gat is gelukkig niet zo groot dat er €1000 euro gaat door vallen voor een PS5 Pro, ik zal wrs eerder eens wat geld aan de kant beginnen zetten voor een nieuwe PC volgend jaar met een budget van rond de €2000 denk ik, waar ik hopelijk toch weer 6-7 jaar ofzo mee verder kan.

Hier twee auto's te betalen en huislening met een kind en een peuter. Sparen is echt geen optie momenteel :( Samen zitten we overigens ook aan een dikke 5K.

Hier twee auto's te betalen en huislening met een kind en een peuter. Sparen is echt geen optie momenteel :( Samen zitten we overigens ook aan een dikke 5K.
Wacht maar tot dat ze in het middelbaar zitten eind augustus /begin september kleine 1000€ kwijt aan boeken en materiaal. Vroeger kocht ik alles blind van playstation boeit het me niet zo zeer enkel die portal 2dehands gekocht en na een maand verkocht.Switch en xbox staan hier ook niet meer er was hier niemand dat er nog naar keek.

Wacht maar tot dat ze in het middelbaar zitten eind augustus /begin september kleine 1000€ kwijt aan boeken en materiaal. Vroeger kocht ik alles blind van playstation boeit het me niet zo zeer enkel die portal 2dehands gekocht en na een maand verkocht.Switch en xbox staan hier ook niet meer er was hier niemand dat er nog naar keek.

:offtopic:
i feel your pain
beide dochters nu in het middelbaar, naast de boeken moeten we voor de oudste dochter nu ook verf en toebehoren kopen (ze volgt schildersopleiding), ik dacht dat de verf tenminste van de school ging komen ... niet dus :)

ze spelen tegenwoordig veel meer op safe. Ik zou ook veel liever meer exclusieve/originele games zien

Terug
Bovenaan