Plug-in thuisbatterijen

Plaatsen jullie de batterij gewoon in huis? Ik wil ook een Marstek aanschaffen, maar de kans op brandgevaar in huis houdt mij toch wat tegen. Andere optie is in onze vrijstaande garage, maar die staat op +10m van het huis. Hier heb ik geen WiFi + door de lange afstand zal het rendement ook minder zijn vermoed ik?

Plaatsen jullie de batterij gewoon in huis? Ik wil ook een Marstek aanschaffen, maar de kans op brandgevaar in huis houdt mij toch wat tegen. Andere optie is in onze vrijstaande garage, maar die staat op +10m van het huis. Hier heb ik geen WiFi + door de lange afstand zal het rendement ook minder zijn vermoed ik?
Het risico op brand door een LFP batterij is minimaal. Ik heb het ook niet zo met batterijen maar na mij ingelezen te hebben over LFP batterijen maak ik me er niet druk meer om. Was zelf aan het twijfelen om de batterij bij ons tuinhuis te zetten onder afdak of in huis naast de gasketel, maar het is naast de gasketel geworden (stabielere temperatuur t.o.v. buiten en kan dienen als backup elektriciteit voor de gasketel wanneer stroom uitvalt).

Maar als je je veiliger voelt door de batterij in de garage te zetten, kan je hier wat meer lezen over wat de afstand kan doen:

Zolang de kabel naar de garage dik genoeg is maakt dat niet veel uit.

Mijn marstek staat ook in de vrijstaande garage op een 10tal meter van ons huis. Er loopt wel een dikke kabel (6carre) naar toe en ik heb er ook een internetkabel. Geen idee of ik daarmee veel verlies...
(Op die garage liggen ook mijn zonnepanelen)

Aan de huidige prijs van 1150 euro heeft de Marstek Venus E voor ons een terugverdientijd van 5-6 jaar volgens Flexicap, dus hebben we ook maar eentje aangeschaft. De Chinezen wrijven zich andermaal in de handen. 5 kWh is wat overkill voor onze situatie, de meerwaarde van meer dan 3 kWh is in onze situatie vrij klein, maar het is niet dat een batterij van bv. Zendure of HomeWizard van 2-3 kWh goedkoper is. De Venus C is/was wel een stukje goedkoper en geschikter voor onze situatie maar die lijkt overal uitverkocht. Met een stijgend verbruik in de toekomst zal die 5 kWh misschien toch nuttig gebruikt worden.

Nu wachten op levering en dan hopen dat ie vlot draait met de Shelly!

Aan de huidige prijs van 1150 euro heeft de Marstek Venus E voor ons een terugverdientijd van 5-6 jaar volgens Flexicap, dus hebben we ook maar eentje aangeschaft. De Chinezen wrijven zich andermaal in de handen. 5 kWh is wat overkill voor onze situatie, de meerwaarde van meer dan 3 kWh is in onze situatie vrij klein, maar het is niet dat een batterij van bv. Zendure of HomeWizard van 2-3 kWh goedkoper is. De Venus C is/was wel een stukje goedkoper en geschikter voor onze situatie maar die lijkt overal uitverkocht. Met een stijgend verbruik in de toekomst zal die 5 kWh misschien toch nuttig gebruikt worden.

Nu wachten op levering en dan hopen dat ie vlot draait met de Shelly!
Als je rekening houdt met een reservecapaciteit van +- 15% op de batterij en dat je wat verlies maakt bij het energie halen uit je batterij dan denk ik wel dat een 5kWh de beste keuze is... Netto hou je geen 5kWh over...

Waar heb je besteld?

Ik weet de cijfers niet meer vanbuiten maar rekening houdende met de ondergrens en de ontladingsverliezen is hetgeen je effectief bruikbaar uit een volle batterij kan halen idd eerder rond de 4kWh.

Iemand die hier het antwoord op weet?

Krijg hier via mijn pa door dat zijn collega wel de Marstek in timeslots kan laten wisselen tussen laden/ontladen en zelf geïnitieerd consumptie model?

Ik kan binnen handmatig alleen maar switchen binnen bepaalde timeframes tussen laden en ontladen?

Hebben jullie deze functie dan wel?!

Want ik wil instellen dat ik (in winterperiode) de phev wagen ‘s nachts oplaad tussen 01:00 en 04:00 en dus de batterijen niet wil laten ontladen tussen die periode. Voor de rest van de periode mogen ze dus op zelf geïnitieerd consumptiemodel staan maar dat krijg ik dus niet klaar…

Krijg hier via mijn pa door dat zijn collega wel de Marstek in timeslots kan laten wisselen tussen laden/ontladen en zelf geïnitieerd consumptie model?

Ik kan binnen handmatig alleen maar switchen binnen bepaalde timeframes tussen laden en ontladen?

Want ik wil instellen dat ik (in winterperiode) de phev wagen ‘s nachts oplaad tussen 01:00 en 04:00 en dus de batterijen niet wil laten ontladen tussen die periode. Voor de rest van de periode mogen ze dus op zelf geïnitieerd consumptiemodel staan maar dat krijg ik dus niet klaar…

AFAIK enkel de v3

Daarvoor zou je firmware v157.1 moeten hebben.

't is wel mooi dat Marstek steeds nieuwe functies blijft toevoegen.

Aha! Dan ga ik straks eens updaten.

@cege ik heb de V3’s, maar volgens mij gelden de firmware updates evengoed voor de V2, niet?

Ik heb net upgrade gedaan naar latest greatest op v2. is hier 151 of 153 - don't remember.

Ik zie die functionaliteit niet.

Volgens reddit (of facebook groep - don't remember) is die functionaliteit enkel op v3.

Ik heb net upgrade gedaan naar latest greatest op v2. is hier 151 of 153 - don't remember.

Ik zie die functionaliteit niet.

Volgens reddit (of facebook groep - don't remember) is die functionaliteit enkel op v3.
Ik zit al op de 156 met m'n V2. Als je zelf geen update aanvraagt bij Marstek, heb je nooit de nieuwste versie.
Ik denk zelfs dat mijn versie niet meer de nieuwste is, maar ik kan idd ook niet switchen met een schema tussen manual en NOM.

@LSDsmurf zegt dat de functie pas vanaf 157.1 is toegevoegd, dus kan het goed zijn dat het na een update wel kan op de V2.

Ik zit al op de 156 met m'n V2. Als je zelf geen update aanvraagt bij Marstek, heb je nooit de nieuwste versie.
Ik denk zelfs dat mijn versie niet meer de nieuwste is, maar ik kan idd ook niet switchen met een schema tussen manual en NOM.

@LSDsmurf zegt dat de functie pas vanaf 157.1 is toegevoegd, dus kan het goed zijn dat het na een update wel kan op de V2.

Net gecheckt. 153 hier. Te lui om manueel aan te vragen. Laat me weten als het op de V2 kan (vb als 157.1 er is voor V1), dan kan ik de auto laden beter afstellen op de batterij en panelen. Nu zal dat nog niet nodig zijn met dit top weer (*sarcasm symbol*).

hoe werkt dat manueel aanvragen, mailen ofwat?

Zal straks eens kijken welke versie het is die de app nu pusht, die zal ik alvast erop zetten.

hoe werkt dat manueel aanvragen, mailen ofwat?

Zal straks eens kijken welke versie het is die de app nu pusht, die zal ik alvast erop zetten.
Volgens wat ik op Tweakers lees heb je geen v3 nodig. De laatste publieke versie is v153, alles daarboven krijg je om één of andere reden enkel als je klaagt over problemen of het specifiek aanvraagt. Dat moet je via de "help & feedback" functie in de app doen. Die versies zijn niet publiek vrijgegeven.

Er zou zelfs al een v158 zijn, daarmee kan je ook op de v2 de LEDs uitschakelen (gezien veel mensen daar blijkbaar plakband over kleven).

Bon ik heb via die help & feedback gevraagd om v157 of hoger op te zetten.

Wel int Nederlands, weet niet of dat int Engels moest eigenlijk :unsure:

Terug
Bovenaan