Plug-in thuisbatterijen

Ik ging net een marstek bestellen, misschien beter een homewizard pakken dan?
Of is dat 1 pot nat?
HomeWizzard is duur voor wat het is. De meeste Marstek gebruikers hebben geen issues hoor met kapotte batterijen. Zorg gewoon dat je van een goeie leverancier koopt waarbij de 10 jaar garantie geld.

Zendure lijkt me een kwalitatievere oplossing dan Marstek, maar duurder.

Ik ben tot nu toe redelijk content van de 2 Marstek V3 batterijen hier, maar het werkt natuurlijk tot het niet meer werkt. Als ik zie hoe lang je moet wachten op een vervangende batterij is de kost van extra elektriciteit die je van het net moet halen tijdens die periode toch ook niet te verwaarlozen.

Bij mijn ouders werkt het ook voor geen meter. Zij hebben een V2 en een V3 batterij in combinatie met een CT003 meter. Die combinatie heeft nog nooit deftig gewerkt daar. De batterijen verliezen altijd connectie met de CT003 meter, waar we ze ook zetten. Bij gebruikt met de HW P1 meter werken beide batterijen perfect, maar werken ze elkaar natuurlijk wel tegen dus dat is geen optie. Ben nog wat aan het troubleshooten maar worst case laat ik ze een batterij wegdoen zodat ze met 1 verder kunnen in combinatie met de HW P1 meter.

Volgende ding dat ik ga proberen is om zowel voeding in de HW splitter als in de CT003 te steken. Bij mij thuis heb ik het enkel in de splitter steken en dat werkt goed, maar mijn batterijen staan dichter tegen de CT003 meter.

Voor de thinkerers hier met Marstek batterijen, gebruik AstraMeter (met dank aan @MorGo7h voor de tip).

Ondertussen al 2 maand draaiend zonder enige issue en je kan ongelooflijk veel instellen. Alsook de batterijen via Modbus uitlezen in Home Assistant en je hebt de app ook voor niets meer nodig.

Er is ook een all-in-one oplossing in HA die alles combineert (power meter + data), die ziet er ook goed uit.

Laatst bewerkt:
Voor de thinkerers hier met Marstek batterijen, gebruik AstraMeter (met dank aan @MorGo7h voor de tip).

Ondertussen al 2 maand draaiend zonder enige issue en je kan ongelooflijk veel instellen. Alsook de batterijen via Modbus uitlezen in Home Assistant en je hebt de app ook voor niets meer nodig.

Er is ook een all-in-one oplossing in HA die alles combineert (power meter + data), die ziet er ook goed uit.
Can confirm over de HA app. De Marstek Venus Energy Manager in HA werkt perfect met m'n Marstek V3s (net gisteren een 3de aangekomen), zo is de app volledig niet meer nodig.
"Local API" is redelijk flakey, dus modbus over tcp (via bekabeld ethernet) is the way to go.
Ze zijn ook in EVCC geconfigureerd via modbus, dus ik heb een Modbus Proxy moeten installeren op HA om die 2 tegelijk de batterij te laten aanspreken, want de marsteks hebben precies maar 1 modbus slot.

Voorlopig alles smooth as butter. Minder dan 1 kwh uit het net over de hele dag, en alle solar surplus na batterijen laden gaat netjes in m'n ID7.

Volgende ding dat ik ga proberen is om zowel voeding in de HW splitter als in de CT003 te steken. Bij mij thuis heb ik het enkel in de splitter steken en dat werkt goed, maar mijn batterijen staan dichter tegen de CT003 meter.
Waarom niet vanin het begin gedaan, indien er een stopcontact over is is dit toch altijd meer zekerheid, of toch allesinds het proberen waard.

Hier sinds het laatste ´probleem´ geen issues meer.

Waarom niet vanin het begin gedaan, indien er een stopcontact over is is dit toch altijd meer zekerheid, of toch allesinds het proberen waard.

Hier sinds het laatste ´probleem´ geen issues meer.
Aangezien het bij mij wel werkt zonder die extra adapter, ging ik er vanuit dat dat bij m'n ouders ook wel zo ging werken. Zal een extra USB kabel + adapter kopen en kijken of dat het oplost.

Can confirm over de HA app. De Marstek Venus Energy Manager in HA werkt perfect met m'n Marstek V3s (net gisteren een 3de aangekomen), zo is de app volledig niet meer nodig.
"Local API" is redelijk flakey, dus modbus over tcp (via bekabeld ethernet) is the way to go.
Ze zijn ook in EVCC geconfigureerd via modbus, dus ik heb een Modbus Proxy moeten installeren op HA om die 2 tegelijk de batterij te laten aanspreken, want de marsteks hebben precies maar 1 modbus slot.

Voorlopig alles smooth as butter. Minder dan 1 kwh uit het net over de hele dag, en alle solar surplus na batterijen laden gaat netjes in m'n ID7.
Is het realistisch om deze shizzle zelf te ontwikkelen/parametriseren/automatiseren als niet-IT'er? Ik heb al 'n P1 Homewizard. Op termijn gaan we meer zonnepanelen steken, mogelijk naar 'n thuisbatterij gaan en we hebben een EV. Home Assistant lijkt de way2go om energieverbruik tot 3 cijfers na de komma te optimaliseren. Maar enigszins terughoudend als ik zelf met een NAS of die Home Assistant Green aan de slag moet gaan.

Wat is tegenwoordig een correcte prijs en leverancier?
Iemand die het wat bijhoudt of aan het kijken is?
Ik denk dat het moeilijk is om daar een eenduidig antwoord op te geven. Het is een beetje zoals vragen: “Wat is tegenwoordig een correcte prijs voor een brood?” Dat hangt af van wat je precies zoekt.

Enkele zaken die een groot verschil maken:

Welke capaciteit wil je?
  • Wil je de batterij nu of later combineren met zonnepanelen?
  • Welk vermogen moet ze kunnen leveren?
  • Komt ze binnen of buiten te staan?
  • noodstroom/backup belangrijk?

Als je daar wat meer informatie over geeft, kunnen mensen je veel gerichter adviseren over prijs en leverancier. Succes met je zoektocht!

Had het beter moeten specifieren maar ging wel degelijk gewoon over de marstek die meest besproken en aangekocht wordt.
Veel andere plug in batterijen zie je hier niet passeren.
HW te duur, anker kon misschien nog maar is hier nog zo goed als niet gepasseerd.

Multisolar is niet verkeerd en geeft laagste prijsgarantie maar wil niet zeggen dat ze het goedkoopst zijn. Ik weet niet waar je woont, maar als je in de limburg woont of firmawagen zou ik nkon overwegen. Nog iets goedkoper bij het zelf afhalen. Misschien kennen andere forumleden wat shops. Maar wees voorzichtig met duitse shops ivm garantie en btw.

Is het realistisch om deze shizzle zelf te ontwikkelen/parametriseren/automatiseren als niet-IT'er? Ik heb al 'n P1 Homewizard. Op termijn gaan we meer zonnepanelen steken, mogelijk naar 'n thuisbatterij gaan en we hebben een EV. Home Assistant lijkt de way2go om energieverbruik tot 3 cijfers na de komma te optimaliseren. Maar enigszins terughoudend als ik zelf met een NAS of die Home Assistant Green aan de slag moet gaan.
Zelf nog niet uitgetest, maar je kan tegenwoordig AI implementeren in HA. En dan kan je gewoon aan AI zeggen wat je allemaal wilt en die regelt dat allemaal.

Als ik een aparte kring laat leggen voor de Marstek...moet ik dit dan laten keuren ivm potentiële verzekeringskwesties?
Of kan ik 't ook gewoon laten aanleggen zonder keuring?

Zelf nog niet uitgetest, maar je kan tegenwoordig AI implementeren in HA. En dan kan je gewoon aan AI zeggen wat je allemaal wilt en die regelt dat allemaal.

Ik kan je zeggen dat als je de AI zijn gang laat gaan, er na 5 min niks niet meer werkt.

Elke keer ik lui ben en de AI gewoon zijn ding laat doen zonder te checken, is alles bricked...

Ja, de AI is snugger. Maar je moet hem in de gaten houden voor a) logische fouten en b) foute parameter naam gebruik. Deborah van de Delhaize die de AI in gang zet, heeft 0,0 % kans dat het ding werkt. En als het magischer wijze al zou werken, dan is er 0% kans dat het doet wat het moet...

Ik kan je zeggen dat als je de AI zijn gang laat gaan, er na 5 min niks niet meer werkt.

Elke keer ik lui ben en de AI gewoon zijn ding laat doen zonder te checken, is alles bricked...

Ja, de AI is snugger. Maar je moet hem in de gaten houden voor a) logische fouten en b) foute parameter naam gebruik. Deborah van de Delhaize die de AI in gang zet, heeft 0,0 % kans dat het ding werkt. En als het magischer wijze al zou werken, dan is er 0% kans dat het doet wat het moet...
Dit is nu wel de eerste negatieve ervaring die ik er over hoor. N=5 ofzo, maar die 5 waren wel positief verrast.

Terug
Bovenaan