Plug-in thuisbatterijen

Hey

Geen idee of de vraag hier al gesteld is, vind het niet direct terug...

Momenteel heb ik reeds een thuisbatterij hangen, Hierdoor valt mijn injectie redelijk mee. Ik heb nu bijvoorbeeld al vanaf oktober maar maximaal 2kWh injectie per maand. Maar vanaf maart begint dit terug op te pikken en had ik vorig jaar in totaal 880kWh injectie. Ik was nu aan het zien of een extra plug-in batterij voordelig kan zijn, en of dit samen kan werken met mijn huidige installatie.

Wat zijn de opties de je allemaal kan instellen op zo een marstek? Kan ik deze zo instellen dat die enkel laad met overschot dat op het net gaat OF als mijn energie bijna gratis is? Ik heb momenteel een beetje schrik dat die mijn huidige batterij gaat leeg trekken en dat ik zo geen winst ga hebben hier aan.
Nee, je moet niet gaan combineren. Dat is ten zeerste af te raden. Die batterij gaan elkaar beginnen laden/ontladen als ze niet door dezelfde controller worden gestuurd.

Je kan beter uw huidige installatie uitbreiden als je meer opslag wil.

De Marstek-app op mijn iPhone heeft vaak een slechte verbinding met de batterij. De batterij is met een LAN-kabel aangesloten.
Bij de meter heb ik een P1-splitter van HomeWizard geplaatst, waarop de HomeWizard P1-meter en de Marstek P1-meter zijn aangesloten.
De HomeWizard-app werkt probleemloos.
In de Marstek-app krijg ik geen verbinding en kan ik niet zien wat de batterij doet. Ik krijg telkens de melding: “Fout bij verbinding tussen telefoon en apparaat.”
Wanneer ik thuis ben, heb ik hier geen tot weinig last van. Na 2 pogingen lukt het om te connecteren met de batterij.
Kan het zijn dat alles alleen goed werkt wanneer ik op hetzelfde netwerk zit, en niet wanneer ik buitenshuis ben?
Zijn er meer mensen die hier last van hebben? Of weten hoe ik het kan oplossen.

De Marstek-app op mijn iPhone heeft vaak een slechte verbinding met de batterij. De batterij is met een LAN-kabel aangesloten.
Bij de meter heb ik een P1-splitter van HomeWizard geplaatst, waarop de HomeWizard P1-meter en de Marstek P1-meter zijn aangesloten.
De HomeWizard-app werkt probleemloos.
In de Marstek-app krijg ik geen verbinding en kan ik niet zien wat de batterij doet. Ik krijg telkens de melding: “Fout bij verbinding tussen telefoon en apparaat.”
Wanneer ik thuis ben, heb ik hier geen tot weinig last van. Na 2 pogingen lukt het om te connecteren met de batterij.
Kan het zijn dat alles alleen goed werkt wanneer ik op hetzelfde netwerk zit, en niet wanneer ik buitenshuis ben?
Zijn er meer mensen die hier last van hebben? Of weten hoe ik het kan oplossen.
Op tweakers melden er veel problemen bij het gebruik dan de lan kabel. Melden in de app en dan krijg je een update die het oplost. In de tussentijd ff via wifi werken tot de update er is.

Ik heb nog 2 reserve zekeringen in de kast (20A, 2.5mm2)

Is dat oké om die te gebruiken elk voor 1 Marstek, met een 16A stopcontact? Of moeten dat 16A zekeringen zijn?

Iemand die kan checken hoelang de meegeleverde voedingskabel is van de Marstek? Online vind ik het niet terug.

Als die bvb 2m is maakt dat het plaatsen van de stopcontacten een stuk gemakkelijker.

Iemand die kan checken hoelang de meegeleverde voedingskabel is van de Marstek? Online vind ik het niet terug.

Als die bvb 2m is maakt dat het plaatsen van de stopcontacten een stuk gemakkelijker.
Ik denk inderdaad 2m. En anders kun je een langere kabel kopen. Die stekker aansluiting is vrij courant.

Bij een uitbreiding of nieuwe installatie moet je volgens AREI 20A hebben, wanneer je een oude installatie hebt mag het op 16A. Zei mijn elektricien.

2,5mm² moet afgezekerd zijn op 20A.
1,5mm² moet afgezekerd zijn op 16A.

Een kring waar stopcontacten op zitten MOET minstens 2,5mm² zijn.
Snap alleen niet waarom die afgezekerd mogen worden op 20A?
Zoals @HUSKE zei, is het typische Niko stopcontact gemaakt voor 16A (en zelfs dat niet volcontinu).
En omdat je typisch doorlust tussen stopcontacten, kan de volledige stroom van de kring door ieder stopcontact gaan vloeien (dus zelfs als je meerdere kleinere verbruikers aansluit gaat er door sommige stopcontacten nog altijd de som van alles...)
Betere vraag is waarom die stopcontacten niet gewoon 20A aankunnen.

De zekering beschermt enkel de geleider, niet de verbruiker. In principe is natuurlijk het stukje stopcontact ook gewoon "geleider".
Niet al te veel logica zoeken in het AREI. Logisch denken gaat daar maar voor 90% op, er zijn wel nog dingen te vinden die je praktisch in vraag kan stellen.

Snap alleen niet waarom die afgezekerd mogen worden op 20A?

20A is voor de geleider. Een stopcontact kan je vervangen.
Volgens mij bestaan er ook geen apparaten doe 20A langdurig verbruiken zonder ze een vaste aansluiting vereisen.

De Marstek is overigens maar 2500W en 10-11A is voor een atopcontact geen probleem. 16A wel als dat heel lang geleverd moet worden.

Ik weet niet of het hier al is gepasseerd. Via deze website: flexicap kan je uitrekenen hoeveel je ongeveer kan besparen.

Iemand die de Marstek plug-in heeft en eens kan bekijken met jouw gegevens of de resultaten relevant zijn?

Volgens de website zou ik 240 euro per jaar uitsparen. Dus na 5 jaren is die plug-in helemaal terugbetaald en wordt er 'winst' geboekt.
Na 5 jaar zijn er opnieuw andere technologieën en kan er opnieuw gekeken worden om iets toe te voegen ofzo...

Werkt de aansturing nu ondertussen eigenlijk al deftig en stabiel, ook wanneer er meerdere thuisbatterijen zijn aangesloten?

De manier van aansturing en gebrek aan deftige integratie binnen een Home assistant was alleszins destijds iets dat mij die Marstek tegenhield. Dat Marstek u zelf nieuwe firmware moet pushen via de app in plaats van dat je dat zelf kan doen is ook iets waar ik eerlijk gezegd wat tegenop kijk.

Nu de dagen stilletjes aan terug wat langer beginnen worden wordt het tijd om tegen de lente toch iets van thuisbatterij aan te kopen. Mijn plan was om richting een Victron Multiplus met Pylontech batterijmodules te gaan, maar een Marstek oplossing zou sneller, goedkoper en eenvoudiger zijn zonder dat er nog keuring en dergelijke bij komt.

Aan zij die een thuisbatterij hebben: hebben jullie ook een analyse gedaan van de winst en mogelijke terugverdientijd/rendement?

Met prijzen van 1200€ en lager voor 5kWh ben ik nog eens gaan simuleren op mijn kwartierdata (hebben nu 3800kWh afname en 1100 kWh injectie, 2.4 kWp PV).
Zowel flexicap (hierboven) als een eigen simulatie geven een winst van ~140 € per jaar op de energiefactuur. Pas na 8 à 8.5 jaar is hiermee de investering afbetaald en begin je winst te maken op je investering, wat niet geweldig is als je rekening houdt met de opportuniteitskost.

Op het eerste zicht leek een batterij voordeliger door te veronderstellen dat ik mijn afname met 1000kWh kon laten dalen aan een gemiddelde prijs van 33 cent/kWh. Praktijk zou een 5kWh batterij de afname maar laten verminderen met 660 kWh en koste van 873 kWh injectie. Daarnaast is de gemiddelde kostenuitsparing van 33 cent/kWh ook niet correct en is dit eerder 21 cent/kWh: de kost voor het capaciteitstarief blijft grotendeels dezelfde, maar wordt nu verspreid over minder kWh + er is ~3 cent/kWh die je verliest door minder te injecteren.

Aan zij die een thuisbatterij hebben: hebben jullie ook een analyse gedaan van de winst en mogelijke terugverdientijd/rendement?

Met prijzen van 1200€ en lager voor 5kWh ben ik nog eens gaan simuleren op mijn kwartierdata (hebben nu 3800kWh afname en 1100 kWh injectie, 2.4 kWp PV).
Zowel flexicap (hierboven) als een eigen simulatie geven een winst van ~140 € per jaar op de energiefactuur. Pas na 8 à 8.5 jaar is hiermee de investering afbetaald en begin je winst te maken op je investering, wat niet geweldig is als je rekening houdt met de opportuniteitskost.

Op het eerste zicht leek een batterij voordeliger door te veronderstellen dat ik mijn afname met 1000kWh kon laten dalen aan een gemiddelde prijs van 33 cent/kWh. Praktijk zou een 5kWh batterij de afname maar laten verminderen met 660 kWh en koste van 873 kWh injectie. Daarnaast is de gemiddelde kostenuitsparing van 33 cent/kWh ook niet correct en is dit eerder 21 cent/kWh: de kost voor het capaciteitstarief blijft grotendeels dezelfde, maar wordt nu verspreid over minder kWh + er is ~3 cent/kWh die je verliest door minder te injecteren.
Hoezo blijft de kost van het capaciteitstarief hetzelfde? Vermoedelijk gaat die batterij toch uw kwartierpiek helpen afvlakken wanneer mogelijk?

Houdt je in je redenering er ook rekening mee dat je batterij ook meerdere cycli per dag kan draaien (in de hoogdagen).

Jouw case is ook met een vrij beperkt aantal panelen zie ik en 'maar' 1100 kWh injectie, daar ga je inderdaad geen topresultaten mee halen. Optie 2.5 kW als capaciteit zal dan (waarschijnlijk) ook interessanter zijn.

Hoezo blijft de kost van het capaciteitstarief hetzelfde? Vermoedelijk gaat die batterij toch uw kwartierpiek helpen afvlakken wanneer mogelijk?
Volgens de simulatie daalt de gemiddelde piek van 4.5 kW naar 4.4 kW, alles is bij ons elektrisch (warmtepomp/inductievuur).

Tijdens de winter is er helemaal geen impact van de batterij omdat er niet voldoende zon is (zelfs zonder batterij injecteren we amper op maandbasis). Tijdens de andere helft van het jaar kan de batterij wel helpen, maar er is iedere maand wel een periode van 2+ dagen met weinig/geen zon die dan net bepalend zijn voor je capaciteitspiek: gewoon koken is al snel 4 kW (bv. oven met 2 kookplaten). Het resultaat is dat een batterij ook tijdens de zomermaanden een beperkte impact heeft op de maandelijkse piek.

Terug
Bovenaan