Plug-in thuisbatterijen

Voorlopig puur informatief, wat ze er later mee gaan doen weet je natuurlijk niet. Sommigen hebben een brief gekregen van Fluvius als "herinnering" om de batterij aan te geven, maar dat kunnen ze volgens mij enkel maar zien wanneer je 's nachts meer dan 800W injecteert op het net (want tot 800W omvormervermogen moet je niet aangeven als je een digitale meter hebt). Dus het lijkt me dat enkel mensen die inspelen op de marktprijzen van elektriciteit gaan ontdekt worden en in Vlaanderen brengt dat sowieso niet echt op. Maar in theorie moet elke batterij met 2500W omvormer (dus ook de Marstek V2 en V3) aangemeld worden, of je die nu op 800W of 2500W instelt maakt niet uit.
Zou Fluvius dat niet ook heel makkelijk kunnen zien bij 3 fase aansluitingen op niet zonnige dagen? Als je bv 2500W naar het net levert op fase 1 en je verbruikt 2500W op fase 2, dan heb je in theorie niets teruggeleverd aan het net, maar in de praktijk wel (terwijl je tegelijk ook evenveel verbruikte).

Zou Fluvius dat niet ook heel makkelijk kunnen zien bij 3 fase aansluitingen op niet zonnige dagen? Als je bv 2500W naar het net levert op fase 1 en je verbruikt 2500W op fase 2, dan heb je in theorie niets teruggeleverd aan het net, maar in de praktijk wel (terwijl je tegelijk ook evenveel verbruikte).
Ik vraag me eigenlijk wel af wat voor data dat die allemaal binnen krijgen. Als die dat echt per fase zien of gewoon het totaal per 15 minuten. Die verbindingen zijn traag in die digitale meters, dus die gaan niet per seconde lopen loggen denk ik.

Die sturen 1 keer per 24h de data op.
Ik vermoed dat dit volledig is, als in: per fase per kwartier injectie en afname.

Voor facturatie worden alle fases opgeteld en het maandtotaal injectie en afname doorgestuurd naar je leverancier.

Het "Verslag vervolgonderzoek naar tijdsafhankelijke tarieven en injectie" van fluvius heeft dit te zeggen over een mogelijk "injectie capaciteitstarief":
64% (9 op de 14) vindt het niet logisch dat prosumenten (decentrale productie <=10kVA) zouden moeten bijdragen in de netkosten via injectietarieven. 14% (2 op de 14) zegt “ja”, en 22% (3 op 14 antwoorden) heeft “geen voorkeur”.

Over een eventuele aanpassing aan de huidige tariefdrager in de injectietarieven in euro/kWh bij decentrale producenten groter dan 10kVA, zijn de meningen van de stakeholders sterk verdeeld: 50% (6 op de 12) heeft “geen voorkeur”, 42% (5 op de 12) zegt “ja”, 8% (1 op de 12) zegt “neen”
Dus lijkt me sterk dat we toch hiervan snel iets van gaan merken.
Dat verslag vermeld wel de omschakeling naar kwartier-gebaseerde dynamische tarieven (is dat niet al in voege?) dus het lijkt me maar normaal dat de digitale tellers alles per kwartier bijhouden en doorsturen.

Over de onbalans tussen de fasen kan ik enkel een kort stukje terugvinden in hun investeringsplan 2023-2032:

Onbalans wegwerken

Wanneer de energiestromen in netten niet gelijk verdeeld zijn over de verschillende fasen, spreken we over fase-onbalans. Dit fenomeen komt voornamelijk voor op onze laagspanningsdistributienetten en minder op onze hoogspanningsdistributienetten.

Fase-onbalans wordt dan ook voornamelijk veroorzaakt door een onevenwichtige verdeling van monofasig aangesloten klanten op een laagspanningskabel, of door driefasig aangesloten klanten die geen gelijke belastingsverdeling hebben op hun binneninstallatie. Dat onevenwicht kan optreden bij afname of injecterende decentrale productie-installaties op laagspanning (veelal zonnepanelen).

Dit onevenwicht zorgt voor grotere energieverliezen in ons laagspanningsdistributienet, waardoor de kabelbelasting sneller zijn maximum bereikt, al dan niet met spanningsproblemen tot gevolg.

Preventief proberen we enerzijds monofasige klanten te spreiden als we nieuwe aansluitingen maken. Anderzijds sensibiliseren we de elektro-installateurs om de belasting van de klanten gelijk te verdelen over de verschillende fasen bij driefasig aangesloten klanten. Daarenboven bevelen we aan om bij driefasige aansluitingen maximaal gebruik te maken van driefasige omvormers, wat ook de dimensionering van de binneninstallatie eenvoudiger maakt. Bij decentrale productie > 5 kVA moet de klant sowieso over een driefasige aansluiting beschikken en moet de productie maximaal evenwichtig over de fasen verdeeld worden. Fluvius geeft hierover informatie via zijn website. Ook via webinars informeren we de sectororganisaties. Regelmatig versturen we nieuwsbrieven naar de sectororganisaties en federaties, en we nemen deel aan gemeenschappelijke events van verschillende sectororganisaties en federaties. Met onze eigen Partnerevents (4x in 2022) informeren we de sector en de elektrotechnieker.
Dus lijkt me niet dat het zo'n enorm groot probleem is. Het leidt vooral eerder tot de uitval van omvormers.

Laatst bewerkt:
Die 10kVa mogen ze wel eens verdubbelen. Iemand met een warmtepomp en 2 EV’s komt niet toe met 10KvA. En dan is een gewoon huishouden de dag vandaag. Geen mini fabriek.

Die 10kVa mogen ze wel eens verdubbelen. Iemand met een warmtepomp en 2 EV’s komt niet toe met 10KvA. En dan is een gewoon huishouden de dag vandaag. Geen mini fabriek.
Een warmtepomp gebruikt doorgaans 1-3 kW. En dat laatste zeker niet constant.
Een EV, tja, de sky is the limit. Moeten we daarvoor het net zomaar onder druk zetten?

De grootste rompslomp tussen 10 en 25 kVA is het wegvallen van de BTW vrijstelling en bijhorende "registratie als zelfstandige" aka je zonnepanelen moeten in een bedrijf worden ondergebracht. Fluvius vereist geen netstudie onder de 25 kVA!
Het is eerder een FOD Financiën verhaal dan een stroomnetbeheer verhaal.
En dat uiteindelijk allemaal voor een habbekrats van injectievergoeding 😅.

EDIT: Blijkbaar zijn er wel wat uitzonderingen mogelijk indien je niet fungeert als energieproductiemaatschappij:
Je kan dus onder de BTW verplichting uit (deels, je zal denk ik wel een BTW nummer moeten aanvragen), maar de injectievergoeding wordt dan wel aangemerkt als "diverse inkomsten" op je personenbelastingen...

Je kan toch perfect 20kWp op uw dak gooien en de export beperken tot 10kW he. Het is vooral in het tussen seizoen dat je zo'n grote opstelling nodig hebt. Ik heb 11.4kWp piek liggen en ik kwam net toe met 1 zeer zuinige EV de afgelopen 2 jaar. Nu heb ik een EV die meer verbruikt en ik ga het wellicht niet meer halen om puur op de zon te rijden.

Lijkt me überhaupt straf dat je "puur op de zon" rijdt.
Had jij vorig jaar niet nog een analoge teller?
Met een digitale teller is dat gewoon een pipe dream :), toch in de winter.

Lijkt me überhaupt straf dat je "puur op de zon" rijdt.
Had jij vorig jaar niet nog een analoge teller?
Met een digitale teller is dat gewoon een pipe dream :), toch in de winter.
Ik heb al altijd een digitale sinds ik EV rij. Ik heb 2 jaar van begin/half maart tot eind sept/half okt puur op de zon gereden. Met uitzondering als we op vakantie waren.

Dus je rijdt tijdens de zonnige maanden op zonne-energie. Exact wat ik zei.

Je kan nog 10 kW extra op je dak leggen, dat gaat daar weinig aan veranderen tijdens die donkere maanden.

Om je argument van "als gezin met WP en 2 EVs kom je daar toch niet mee toe" nog wat verder te weerleggen: niet iedereen rijdt evenveel kilometers, en ver van iedereen heeft uberhaupt 2 wagens, laat staan één.

Ik vind die 10kVA limitatie ook stom, daar niet van, maar je argumentatie dat jouw situatie als de norm bestempeld, loopt op dat vlak nogal mank, vind ik.

Ik zou eerder argumenteren dat je tot 25kVA toch niet in de BTW plichtige range van inkomsten komt, zeker niet met de huidige en te verwachten toekomstige injectievergoeding. En dat het dus feitelijk een puur administratieve regel is die geen enkel fiscaal nut heeft. En dat staat eigenlijk bijna helemaal los van je "2 EV en WP ik kom niet toe" argument.

Dus je rijdt tijdens de zonnige maanden op zonne-energie. Exact wat ik zei.

Je kan nog 10 kW extra op je dak leggen, dat gaat daar weinig aan veranderen tijdens die donkere maanden.

Om je argument van "als gezin met WP en 2 EVs kom je daar toch niet mee toe" nog wat verder te weerleggen: niet iedereen rijdt evenveel kilometers, en ver van iedereen heeft uberhaupt 2 wagens, laat staan één.

Ik vind die 10kVA limitatie ook stom, daar niet van, maar je argumentatie dat jouw situatie als de norm bestempeld, loopt op dat vlak nogal mank, vind ik.

Ik zou eerder argumenteren dat je tot 25kVA toch niet in de BTW plichtige range van inkomsten komt, zeker niet met de huidige en te verwachten toekomstige injectievergoeding. En dat het dus feitelijk een puur administratieve regel is die geen enkel fiscaal nut heeft. En dat staat eigenlijk bijna helemaal los van je "2 EV en WP ik kom niet toe" argument.
Ik zeg dat ik in de goeie maanden net toe kwam op de zon te rijden met een zeer zuinige EV. Mijn nieuwe verbruikt een pak meer. Laat staan dat we er 2 zouden hebben. Ik zou mij productie serieus omhoog moeten krijgen om mijn huidige wagen en evt. een extra EV op zonnestroom te laten rijden van maart tot oktober. En er ligt al 11.4kWp op het dak…

Ik heb net gezien dat ik blijkbaar nog een vrij stopcontact heb. Dit is zelfs eentje met een aparte zekering en hangt achter een 40A 30mA differentiele en dus alleen dit stopcontact op staat. Dit stopcontact is aangesloten op 3G2,5. Mag ik hier een plugin batterij aansluiten die stroom mag ontladen aan 2500Watt? Of is dit ondanks dat dit het enige stopcontact is ook niet toegelaten? Iemand die dit weet? Ik heb wel nog een remautomaat staan achter de 40A 300mA

Ik lees enkel dat de batterij moet aangemeld worden wanneer die meer dan 800W kan injecteren. Wettelijk gezien ben je dus in orde.
Technisch gezien zit je ook in orde met een thuisbatterij op een apart circuit aan 2500W.

Het potentiele gevaar stelt zich vooral als op dezelfde circuit nog grote afnemers zouden zitten waardoor er over de bedrading een stroom van meer dan 20A zou kunnen lopen (deels van grid, deels van batterij) zonder dat de 20A zekering afslaat. Dat is hier niet het geval.

Thuisbatterij aansturen via P1 dongle is sinds half oktober blijkbaar ook in orde voor Fluvius. Zal hier waarschijnlijk al eerder de revue gepasseerd zijn maar met 25 pagina's aan topic is dat alweer even geleden.

Ik lees enkel dat de batterij moet aangemeld worden wanneer die meer dan 800W kan injecteren. Wettelijk gezien ben je dus in orde.
Wat dus 100% fout is. Software limitatie telt niet.

Voor de Marstek bijvoorbeeld heb je de modellen die de meesten hier hebben (MST-BIE5-2500), die is HW-matig gelimiteerd op 2500W maar kan in software ook op 800 gezet worden. Deze wordt aanzien als 2500W. Je hebt ook de MST-BIE5-0800 die HW-matig op 800W gelimiteerd is en die zou je niet moeten aanmelden.

Thuisbatterij aansturen via P1 dongle is sinds half oktober blijkbaar ook in orde voor Fluvius. Zal hier waarschijnlijk al eerder de revue gepasseerd zijn maar met 25 pagina's aan topic is dat alweer even geleden.
Wat ook maar half waar is. Het is mogelijk voor Synergrid (niet Fluvius dus) maar enkel als het daarmee gehomologeerd is. Hier een screenshot van de synergrid-lijst die zowel dit punt als het vorige aantoont:
LFldGQX.png

Je hebt er zowel de 800W als 2500W varianten instaan voor de Marstek + die Mygrid is gehomologeerd met P1-meter en de Marstek enkel met CT-meter (zowel algemeen CT-meter als specifiek hun eigen).

Ik heb beide net aangemeld. Idd de modelnummer op de batterij zegt duidelijk MST-BIE5-2500 - dus dat heb ook doorgegeven. Met dan ook het omvormer vermogen (in totaal dus 5Kva)

@the_fox dus in principe ben ik niet in orde met de Marstek CT003 want dat is een P1 meter zeker? Wat een Bs eigenlijk..

De gemiddelde particulier gaat van zijn leven niet in die crappy Synergrid lijst (is dat nog altijd die Excel? :shutup:) gaan duiken en modelnummers gaan vergelijken voor een toestel dat je in een stopcontact steekt.
Die gaat hooguit eens zo ver gaan om te checken op de site van Fluvius en met de info die daar staat zou het gewoon mogen met die plug in batterij en met een P1 dongle. Klaar. Geen slapende honden wakker maken enzo.

@the_fox dus in principe ben ik niet in orde met de Marstek CT003 want dat is een P1 meter zeker? Wat een Bs eigenlijk..
idd, zowel op het niet in orde zijn als dat het bs is ;)
De gemiddelde particulier gaat van zijn leven niet in die crappy Synergrid lijst (is dat nog altijd die Excel? :shutup:) gaan duiken en modelnummers gaan vergelijken voor een toestel dat je in een stopcontact steekt.
Die gaat hooguit eens zo ver gaan om te checken op de site van Fluvius en met de info die daar staat zou het gewoon mogen met die plug in batterij en met een P1 dongle. Klaar. Geen slapende honden wakker maken enzo.
Hoe ging die oude zegswijze nu alweer i.v.m. "Als iedereen van een brug springt, moet jij het dan ook doen?"?
Het is niet omdat men het niet doet, dat men in orde is. De regels zijn er, ieder zijn keuze om zich eraan te houden of niet maar er zijn al meermaals opkuisacties geweest in deze thread omdat illegale dingen aangeraden werden. En het enige legale is het correct opzoeken, kijken of het gehomologeerd is en aanmelden indien max vermogen >800W is. En jouw informatie was volgens de geldende regelgeving gewoon fout.

idd, zowel op het niet in orde zijn als dat het bs is ;)

Hoe ging die oude zegswijze nu alweer i.v.m. "Als iedereen van een brug springt, moet jij het dan ook doen?"?
Het is niet omdat men het niet doet, dat men in orde is. De regels zijn er, ieder zijn keuze om zich eraan te houden of niet maar er zijn al meermaals opkuisacties geweest in deze thread omdat illegale dingen aangeraden werden. En het enige legale is het correct opzoeken, kijken of het gehomologeerd is en aanmelden indien max vermogen >800W is. En jouw informatie was volgens de geldende regelgeving gewoon fout.
Het is gewoon absurd, ik heb eigenlijk veel opzoekwerk gedaan, waardoor ik alles technisch correct heb gedaan. (Aparte kringen, keuring, aangeven fluvius) behalve dan dat van de P1 heb ik precies niet gezien.

Dus als ik daar nu fysiek ergens een CT002 hang ben ik plots wel in orde? :-/

Gisteren even het plan van mijn elektrische installatie bekeken.
In de garage zijn er 4 stopcontacten op een eigen kring. Geen van die stopcontacten wordt gebruikt…of maximaal 1x per jaar met een bladblazer voor de voortuin.
In de berging is er ook stopcontact op een aparte kring.
Nu twijfel ik op welke van de twee locaties ik de batterij zou plaatsen; in de garage lijkt me qua locatie een betere locatie als er brand uitbreekt. Die locatie is makkelijker toegankelijk…maarja, er staan dan nog 3 andere stopcontacten op die kring ‎(die 99% vd tijd niet gebruikt worden).

Tweede vraag, als ik de batterij op 2500Watt laat laden/ontladen, moet ik dit laten keuren en moet dit ergens gemeld worden?

Terug
Bovenaan