Plug-in thuisbatterijen

Idd. Als er bij ons een tuinhuis komt, ga ik daar 4 panelen proberen opleggen met zo'n 2.5kW plugin omvormerke. Dan kost dat 500euro voor 1.6kWp extra panelen + bevestigingsmateriaal.
Als ik een installateur moet laten komen, zal dat rap 2000-3000euro kosten...
Kan je dit wat verder toelichten? Ik heb hier een tuinhuis staan met een schuin dak, waar ik zonnepanelen wou laten opleggen. Beetje uitgesteld wegens de kost, maar als dat voor de helft kan met plugin materiaal..Mijn ervaring met "plugin" zonnepanelen is beperkt tot een zonnepaneel van 200w op m'n camper en een victron mppt.

Kan je dit wat verder toelichten? Ik heb hier een tuinhuis staan met een schuin dak, waar ik zonnepanelen wou laten opleggen. Beetje uitgesteld wegens de kost, maar als dat voor de helft kan met plugin materiaal..Mijn ervaring met "plugin" zonnepanelen is beperkt tot een zonnepaneel van 200w op m'n camper en een victron mppt.

ik heb een homewizard p1 meter
zou een venus 3.0 kopen
heb thuis thv garage een wifi netwerk van bbox-> p1 meter zit hierop
in woonkamer netwerk met ubiqity acces point -> batterij zou in kamer hierboven staan
ik begrijp dit niet gaat werken aangezien p1 meter en batterij op zelfde wifi netwerk moeten zitten. Hoe kan ik dit oplossen?
Zoals je waarschijnlijk begrijpt is dit een moeilijke omdat we je thuissituatie niet kennen. Waarom niet de batterij in de garage zetten?

maar ik wil toch een poging doen je te helpen.

Kan je proberen de p1 toch te verbinden met je access point? Het zendvermogen van je access point kan je namelijk aanpassen. Probeer in de unifi app de stroom te verlagen ipv “auto”. Dit zal het zendbereik verbeteren.

Als dat niet gaat zal je een 2e access point kunnen hangen. 2ehands kan je er soms voor 50 euro vinden.

ik heb een homewizard p1 meter
zou een venus 3.0 kopen
heb thuis thv garage een wifi netwerk van bbox-> p1 meter zit hierop
in woonkamer netwerk met ubiqity acces point -> batterij zou in kamer hierboven staan
ik begrijp dit niet gaat werken aangezien p1 meter en batterij op zelfde wifi netwerk moeten zitten. Hoe kan ik dit oplossen?
Maakt volgens mij weinig uit wat de naam van de AP is. Zolang ze maar in hetzelfde subnet zitten.

Hier de Marstek V2 geüpdatet naar fw V158 en ik kan de LEDs nu uitschakelen (behalve het groene lichtje aan de zijkant) en ik kan ook Self Consumption kiezen in het manuele schema.

Hier de Marstek V2 geüpdatet naar fw V158 en ik kan de LEDs nu uitschakelen (behalve het groene lichtje aan de zijkant) en ik kan ook Self Consumption kiezen in het manuele schema.
Heb je moeten vragen achter de update of kwam die uiteindelijk vanzelf? De LEDs uitzetten lijkt me nog wel iets goed om te doen, het is echt een kerstboom (of moet ik zeggen een carnavalswagen...)

Kwam hier vanzelf.

De Marsteks doen echt wel vreemde dingen sinds die update. De 0 houden op de meter is veel onstuimiger, ze staan momenteel allebei op 15% dus vraag me af waarom ze niet ontladen tot 12%..ook vreemde glitches in laad-percentage. (Plots zogezegd 12% terwijl ze eigenlijk op 80% staan. Daarna geven ze dat opeens dan toch correct weer)

Hopelijk krijgen ze soon hun shit together want ik verwacht toch iets meer stabiliteit.

Heb je moeten vragen achter de update of kwam die uiteindelijk vanzelf? De LEDs uitzetten lijkt me nog wel iets goed om te doen, het is echt een kerstboom (of moet ik zeggen een carnavalswagen...)
Zelf moeten aanvragen via support. Heb ik al een paar keer gedaan, maar deze keer heb ik ze na een week nog eens een reminder moeten sturen voor ze het deden. Misschien zijn ze mij beu. :tongue:

Ze zouden beter de updates allemaal vrij beschikbaar maken met een duidelijke changelog.

Kwam hier vanzelf.

De Marsteks doen echt wel vreemde dingen sinds die update. De 0 houden op de meter is veel onstuimiger, ze staan momenteel allebei op 15% dus vraag me af waarom ze niet ontladen tot 12%..ook vreemde glitches in laad-percentage. (Plots zogezegd 12% terwijl ze eigenlijk op 80% staan. Daarna geven ze dat opeens dan toch correct weer)

Hopelijk krijgen ze soon hun shit together want ik verwacht toch iets meer stabiliteit.
Toevallig de LEDs uitgezet? Hier ook dat de waarde van SoC in de app niet correct is. Als ik de LEDs terug aanzet is het wel terug in orde.
Update gedaan om de LEDs uit te kunnen zetten en nu moet ik ze toch aan laten staan. :p

Wel nog even verder monitoren vandaag...

Toevallig de LEDs uitgezet? Hier ook dat de waarde van SoC in de app niet correct is. Als ik de LEDs terug aanzet is het wel terug in orde.
Update gedaan om de LEDs uit te kunnen zetten en nu moet ik ze toch aan laten staan. :p

Wel nog even verder monitoren vandaag...
Het lijkt terug in orde te zijn :)

Het lijkt terug in orde te zijn :)
Hier spijtig genoeg terug omzeep. Inderdaad het wispelturige gedrag dat je beschreef. Volle zon, batterij op 85% (dat geeft de app aan althans), niet opladen en niet ontladen terwijl de wasmachine staat te draaien. Na enkele keren resetten begon hij te injecteren aan 800W.

Hier spijtig genoeg terug omzeep. Inderdaad het wispelturige gedrag dat je beschreef. Volle zon, batterij op 85% (dat geeft de app aan althans), niet opladen en niet ontladen terwijl de wasmachine staat te draaien. Na enkele keren resetten begon hij te injecteren aan 800W.
Als ik klik op de batterij in de app dan refresht hij hier wel naar de juiste cijfers.

Uiteindelijk monitor ik nog altijd het verbruik in de Homewizard app en daar lijkt het erop dat ook al geeft de Marstek app niet het juiste weer, de batterijen in de achtergrond gewoon hun werk doen. (Meter op 0 houden)

Vandaag al 24kwh geïnjecteerd - ik ga de zomer afwachten, maar als blijkt dat ik tussen zonsondergang en opgang die 10kwh van de batterijen leegtrek, dan komt er volgend jaar een derde batterij bij.

Op dagen als vandaag toch ook serieus interesse om er een te kopen. Wel nog maar digitale meter sinds oktober, dus lastig in te schatten hoe snel dat zich terug verdient. Vandaag 22kwh opbrengst waarvan 12 op het net gestoken, dat steekt toch wel. :sop:
We hebben een ongebruikte zekering in een technische ruimte weg van het huis, dus zou ideaal zijn voor een Marstek op 2500w. Als vandaag al zoveel verlies geeft, gaat de zomer toch serieus pijnlijk zijn denk ik.

Nu eentje kopen en als het meevalt mss nog een tweede? Of gewoon nog wachten voor de eerste tot we een jaar met een digitale meter zitten?

Nu eentje kopen en als het meevalt mss nog een tweede? Of gewoon nog wachten voor de eerste tot we een jaar met een digitale meter zitten?
Dat moet je zelf uitmaken. Ik heb binnenkort een jaar de digitale meter en ga dan evalueren.

Hou er ook rekening mee dat het niet enkel opbrengst is die van belang is, maar ook afname wanneer de zon niet schijnt. Als elke dag één zoals vandaag is, dient je batterij vooral voor de nacht te overbruggen.

Hier was het vandaag 18,2 kWh opbrengst en 14,2 kWh injectie. Maar als ik de data van mijn fluvius (nog net geen volledig jaar) in zo een simulatie-site steek, dan bespaar ik maar €160/jaar met zo goed als geen verschil in piek (logisch want ik zit nu op een jaarpiek van 2,627kW zonder batterij)...
Dus sinds iedereen zijn opbrengst en verbruikprofiel anders is, zal niemand jou een perfect antwoord kunnen geven. Voor mij dacht ik voorhand al dat het kantje-boordje zou zijn qua investering en terugverdientijd. Wat nog altijd zo blijkt. Maar ik ga de knoop pas definitief doorhakken eens ik een volledig jaar aan data heb.

Iemand een idee hoe je een reset geeft aan de batterij zonder gebruik te maken van de app?per ongeluk de batterij verwijderd met bluetooth in lock waardoor ik hem nu niet meer kan toevoegen. De handleiding geeft niet direct een oplossing... :/

Dat moet je zelf uitmaken. Ik heb binnenkort een jaar de digitale meter en ga dan evalueren.

Hou er ook rekening mee dat het niet enkel opbrengst is die van belang is, maar ook afname wanneer de zon niet schijnt. Als elke dag één zoals vandaag is, dient je batterij vooral voor de nacht te overbruggen.

Hier was het vandaag 18,2 kWh opbrengst en 14,2 kWh injectie. Maar als ik de data van mijn fluvius (nog net geen volledig jaar) in zo een simulatie-site steek, dan bespaar ik maar €160/jaar met zo goed als geen verschil in piek (logisch want ik zit nu op een jaarpiek van 2,627kW zonder batterij)...
Dus sinds iedereen zijn opbrengst en verbruikprofiel anders is, zal niemand jou een perfect antwoord kunnen geven. Voor mij dacht ik voorhand al dat het kantje-boordje zou zijn qua investering en terugverdientijd. Wat nog altijd zo blijkt. Maar ik ga de knoop pas definitief doorhakken eens ik een volledig jaar aan data heb.
Aan 160 euro/j is dat toch een redelijk mooie ROI? Terugverdiend op 7j met een geschatte levensduur van 15j (hypothetisch natuurlijk) zal dat wel ergens een geannualiseerde return van 5-10% zijn. En een verzekering tegen stijgende elektriciteitsprijzen.

November tot en met februari is peanuts natuurlijk. Vanaf maart tot en met oktober zit de grote winst.

Aan 160 euro/j is dat toch een redelijk mooie ROI? Terugverdiend op 7j met een geschatte levensduur van 15j (hypothetisch natuurlijk) zal dat wel ergens een geannualiseerde return van 5-10% zijn. En een verzekering tegen stijgende elektriciteitsprijzen.
€160/j in een topjaar qua opbrengst (En ik kijk ook naar de gedetailleerde opbrengstcijfers van mijn omvormer die ik heb sinds plaatsing en leg deze ook naast het afgelopen jaar) volgens die simulatie sites (die conversieverliezen positiever inschatten dan bij bv de Marstek). Realistischer is 10j+ terugverdientijd voor een product waar niemand zicht heeft op de levensduur. Ik vermoed dat 15j serieus overschat is. 10j zal al op het randje zijn qua gemiddelde levensduur voor bv een Marstek.

November tot en met februari is peanuts natuurlijk. Vanaf maart tot en met oktober zit de grote winst.
Uiteraard. Ik mis 2,5 weken data, mijn digitale meter is midden maart 2025 geplaatst. Met de top terugverdienmaand aan €20 opbrengst volgens de simulator dus ik heb er €10 bijgeteld voor mijn missende data van maart. Voor het topjaar dat het afgelopen jaar was.

Hier blijft het ook kriebelen om eentje aan te schaffen, terugverdientijd volgens Flexicap zou net geen 10 jaar zijn.
Besparing van €116 per jaar

Twijfel, twijfel, ....

Terug
Bovenaan