Plug-in thuisbatterijen

Hier blijft het ook kriebelen om eentje aan te schaffen, terugverdientijd volgens Flexicap zou net geen 10 jaar zijn.
Besparing van €116 per jaar

Twijfel, twijfel, ....
Indien enkel voor de besparing kan je inderdaad beter op iets anders besparen/investeren.

Hier vandaag 46kWh opbrengst, 2 batterijen vol en nog 20kWh terug op het net.

Lang leven de wisselende Belgische wetgeving!

Iemand een idee hoe je een reset geeft aan de batterij zonder gebruik te maken van de app?per ongeluk de batterij verwijderd met bluetooth in lock waardoor ik hem nu niet meer kan toevoegen. De handleiding geeft niet direct een oplossing... :/
Als je de groene knop ingedrukt houdt, dan zou die moeten uitgaan.

Op dagen als vandaag toch ook serieus interesse om er een te kopen. Wel nog maar digitale meter sinds oktober, dus lastig in te schatten hoe snel dat zich terug verdient. Vandaag 22kwh opbrengst waarvan 12 op het net gestoken, dat steekt toch wel. :sop:
We hebben een ongebruikte zekering in een technische ruimte weg van het huis, dus zou ideaal zijn voor een Marstek op 2500w. Als vandaag al zoveel verlies geeft, gaat de zomer toch serieus pijnlijk zijn denk ik.

Nu eentje kopen en als het meevalt mss nog een tweede? Of gewoon nog wachten voor de eerste tot we een jaar met een digitale meter zitten?
Ik redeneerde: kopen en installeren voordat het 'zonneseizoen' uit zijn voegen barst, dus voor maart...

€160/j in een topjaar qua opbrengst (En ik kijk ook naar de gedetailleerde opbrengstcijfers van mijn omvormer die ik heb sinds plaatsing en leg deze ook naast het afgelopen jaar) volgens die simulatie sites (die conversieverliezen positiever inschatten dan bij bv de Marstek). Realistischer is 10j+ terugverdientijd voor een product waar niemand zicht heeft op de levensduur. Ik vermoed dat 15j serieus overschat is. 10j zal al op het randje zijn qua gemiddelde levensduur voor bv een Marstek.

Uiteraard. Ik mis 2,5 weken data, mijn digitale meter is midden maart 2025 geplaatst. Met de top terugverdienmaand aan €20 opbrengst volgens de simulator dus ik heb er €10 bijgeteld voor mijn missende data van maart. Voor het topjaar dat het afgelopen jaar was.
Maart is brengt ongeveer hetzelfde op als september, dus dan heb je inderdaad al een goed beeld. Lijkt me weinig de moeite voor dat geld.

Sinds half mei hier een battery simulator draaien binnen home assistant. Die simulatie maakt gebruik van onze P1 data op seconden niveau en is dus een vrij accurate schatting.

We zouden sinds half mei 2025 (mist dus een groot deel van de lente) tot vandaag 195 gesimuleerde batterij cycli gedaan hebben, goed voor een afname van 977 kWh (gemiste injectie) en teruggave van 782 kWh (bespaarde consumptie uit net). Dit is dus gesimuleerd met een eerder conservatieve round trip efficientië van 80%. Zou in de praktijk (zeker met v3) nog wat hoger liggen waardoor de opbrengst en terugverdientijd nog beter is.

De effectieve besparing en terugverdientijd hangt enorm af van het energiecontract (vooral in injectievergoeding zit een verschil dat kan doorwegen) maar reken met deze cijfers op een besparing van 170 - 220 euro, voor dus 9,5 maand in dienst, en met het missen van de maanden maart, april en de helft van mei waarin PV opwekking (en verbruik 's avonds) toch ook aanzienlijk zijn. Besparing op jaarbasis zal daarmee in ons geval pakweg ergens rond 220 - 270 euro liggen. Misschien nog wat meer er als daarmee ook wat peak shaving op het capaciteitstarief is.

Begin deze week dus toch maar eentje besteld. Zou vandaag geleverd worden. :wink:

€160/j in een topjaar qua opbrengst (En ik kijk ook naar de gedetailleerde opbrengstcijfers van mijn omvormer die ik heb sinds plaatsing en leg deze ook naast het afgelopen jaar) volgens die simulatie sites (die conversieverliezen positiever inschatten dan bij bv de Marstek). Realistischer is 10j+ terugverdientijd voor een product waar niemand zicht heeft op de levensduur. Ik vermoed dat 15j serieus overschat is. 10j zal al op het randje zijn qua gemiddelde levensduur voor bv een Marstek.

Uiteraard. Ik mis 2,5 weken data, mijn digitale meter is midden maart 2025 geplaatst. Met de top terugverdienmaand aan €20 opbrengst volgens de simulator dus ik heb er €10 bijgeteld voor mijn missende data van maart. Voor het topjaar dat het afgelopen jaar was.
Dus 10+j terugverdientijd is dan in jouw geval een opbrengst van <120 euro/j? Dan is het inderdaad de moeite niet.
Hier is het een geschatte besparing van een kleine 200/j rekening houdend met een RTE 75-80%, aldus de flexicap tool.

Dus 10+j terugverdientijd is dan in jouw geval een opbrengst van <120 euro/j? Dan is het inderdaad de moeite niet.
Hier is het een geschatte besparing van een kleine 200/j rekening houdend met een RTE 75-80%, aldus de flexicap tool.
Flexicap werkt enkel met volledige jaren aan CSV dus ik heb er even dummy data ingestoken voor de komende 3 weken (kopie genomen van 3 weken uit september). Dus is ook nog altijd niet 100% accuraat. Dan kom ik met een RTE van 75% (wat het ongeveer zal zijn voor de Marstek, ik heb in deze thread al meerdere cijfers zien terugkomen tussen de 72% & 78%) op €134,2 opbrengst voor het afgelopen jaar.

Maar dat is dus wederom voor data van 2025 hé, wat boven het gemiddelde van zon lag. In 2024 lag mijn PV opbrengst 16,5% lager.

Zoals ik zei, het blijft kantje boordje voor mij; als je het financiëel bekijkt. De belangrijkste factor is de onbekende: wat zal de levensduur van die batterijen zijn. En desnoods hoe makkelijk zijn de falende componenten te repareren. Want het is en blijft een all-in-one box van een merk waar niemand hiervoor van gehoord had. Het gaat hem niet enkel over de batterij zelf maaar ook alle elektronica erin. Ik blijf de eerder genoemde 15j geschatte levensduur heel optimistisch vinden.

Wat doe ik mis bij die Flexicap tool?

Ik krijg steeds de melding: Er liep iets mis. Controleer of alle inputs realistisch werden ingevuld.

Ik geef mijn kwartierdata door, omdat ik hierboven las dat je het enkel een volledig jaar mag zijn heb ik al geprobeerd van 24/02/25 tem 24/02/26 en van 24/02/25 tem 23/02/26.

Zonnepanelen bestaande installatie: 5Kw

SImulatie:
batterij van 5kWh
Investeringskost €1000 (is wat er standaard staat ingevuld, andere prijzen hebben geen effect op de foutmelding)
Laadvermogen batterij: 2kW, 1kW, 0,8Kw, maakt allemaal geen verschil voor de foutmelding
Verfijn: begin ik zelfs niet aan zolang de foutmelding er is
Slimme sturing: zelfverbruik zonne-energie

Wat doe ik mis?

Even los van de batterijen maar omdat hier wel veel mensen met HW zitten.
Ben ik de enige met al 2 dagen problemen?
Staat altijd zo'n geel bolletje bij de 'nu' weergave (die dan ook niet werkt)
Als je daar op klikt P1 meter offline, controleer stroom etc)
Dongle is gewoon groen, dagweergave past zich wel elke 5 minuten aan, dus het is puur die nu weergave die het niet doet in mijn app.
Gisteren ochtend zo, dan opgelost, deze ochten ook nog steeds goed en nu is het weer omzeep.

Even los van de batterijen maar omdat hier wel veel mensen met HW zitten.
Ben ik de enige met al 2 dagen problemen?
Staat altijd zo'n geel bolletje bij de 'nu' weergave (die dan ook niet werkt)
Als je daar op klikt P1 meter offline, controleer stroom etc)
Dongle is gewoon groen, dagweergave past zich wel elke 5 minuten aan, dus het is puur die nu weergave die het niet doet in mijn app.
Gisteren ochtend zo, dan opgelost, deze ochten ook nog steeds goed en nu is het weer omzeep.
Heb ik ook, terwijl ik in HA wel continu live data heb, de dongle meet dus wel constant, het lijkt de communicatie naar HW die vertraging heeft.

En als je stekker van de stopcontact trekt en daarna de groene knop ingedrukt houdt, dan zou het moeten uitgaan.
Ik heb het juist nog eens geprobeerd en bij mij lukt het om de batterij uit te zetten.
Dit werkte. Had het eerder al eens geprobeerd, maar toen ging de batterij niet af. Je moet de groene knop maar enkele seconden ingedrukt houden. Bij te lang of te kort blijft de batterij aan staan. Dankje :fingerguns:

November tot en met februari is peanuts natuurlijk. Vanaf maart tot en met oktober zit de grote winst.
Sorry, maar nee. In de zomer ga je vooral rechtstreeks van je zonnepanelen verbruiken zonder al te veel moeite. Je gaat grotere batterij installaties niet leeg krijgen.

Akkoord, door veel zon ga je iets hogere opslag en verbruik hebben, maar dat wordt, hoe contra-intuïtief ook, ge-offset door, ja, de grote hoeveelheid zon. Het is minder, maar geen peanuts. Als je bvb puur zonnepaneelopbrengst vergelijkt tussen winter en zomer is dat verschil vele malen groter dan het zomer-winter verschil van de opbrengst van een batterij. Omdat een batterij relatief veel opbrengst kan accumuleren om dan vrij te geven. Natuurlijk niet méér dan dat er door de zonnepanelen opgewekt wordt. Maar ikzelf ben er echt van verschoten hoeveel zo'n batterij nog in de donkere maanden doet.

Wat is de (aller)makkelijkste manier om lokaal het actuele verbruik/injectie te volgen los van hun app?

Home assistant denk ik. Maar om dat puur te installeren voor dat doel is mss wat overkill.
Ik bedien daar ook verlichting, media, laadpaal, batterij, omvormer mee en monitor die apparaten ook op temps, temps in huis en luchtvochtigheid etc.

Actueel verbruik is gewoon een plus daarbovenop.

Sorry, maar nee. In de zomer ga je vooral rechtstreeks van je zonnepanelen verbruiken zonder al te veel moeite. Je gaat grotere batterij installaties niet leeg krijgen.

Akkoord, door veel zon ga je iets hogere opslag en verbruik hebben, maar dat wordt, hoe contra-intuïtief ook, ge-offset door, ja, de grote hoeveelheid zon. Het is minder, maar geen peanuts. Als je bvb puur zonnepaneelopbrengst vergelijkt tussen winter en zomer is dat verschil vele malen groter dan het zomer-winter verschil van de opbrengst van een batterij. Omdat een batterij relatief veel opbrengst kan accumuleren om dan vrij te geven. Natuurlijk niet méér dan dat er door de zonnepanelen opgewekt wordt. Maar ikzelf ben er echt van verschoten hoeveel zo'n batterij nog in de donkere maanden doet.
In september heb ik 160kWh uit mijn Marstek gehaald. In november 55kWh en december 41kWh.
Ik haal gemiddeld 3x meer uit mijn Marstek tussen maart/oktober dan tussen november/februari.

Had ik meer opslag, dan zou dat verschil nog groter zijn want ik heb quasie geen injectie gehad en die 4 minderen maanden, maar wel nog wat afname in de goeie maanden omdat de batterij leeg was.

Terug
Bovenaan