Plug-in thuisbatterijen

Ik heb de marstek v3 nu een goede 2 weken in bezit. Ik heb geen spijt van de aankoop. Maar er zijn 2 irritante zaken dat ik had onderschat. Deze verliest gemakkelijk om de 2 dagen connectie met de P1, dus als je niet hebt opgelet staat die niks te doen. Omdat de laadpaal en de Marstek allebei een load balancer hebben is de enige goede manier (als er veel zon is) om de batterij fysiek uit te zetten. Indd, first-world problems ;-)
1. Zou niet mogen gebeuren. Is de wifi goed als de history bekijkt van het signaal?
2. Modbus via Home assistent of EVCC en de batterij pauzeren tijdens het auto laden.

imo is dat restverbruik echt wel peanuts.
Zou je op het eerste zicht inderdaad denken, maar met bv. 200 cycles per jaar is dat 10% verlies t.o.v. een (ideale) simulatie berekening. 10% restverbruik, 10-15-20% laadverlies, misschien zie ik nog iets over het hoofd, het telt toch op.

Het kan ook je gebruik bepalen: het kan bv. slimmer zijn om in het zonneseizoen 's nachts fixed rate te ontladen met een vermogen iets boven het sluimerverbruik dan NOM te willen draaien, als je je batterij toch niet leeg krijgt tegen de ochtend. Je zou eens de berekening moeten maken met laadverlies in rekening te brengen.

Misschien met slechte WiFi of cyclische verbruikers met hoog vermogen (,oude diepvriezer etc) dat anderen nog tragere reactie zien en,/of een hoger restverbruik hebben. Het kan toch een niet te verwaarlozen factor zijn.

Het blijft in mijn geval een goede investering maar bij wie het al op het randje is...zie enkele berekeningen eerder in de thread. En ja op jaarbasis gaat het over 20 euro of zo dus peanuts maar in the grand scheme is een investering van 1k dat ook. Stuff optimaliseren is gewoon fijn. :unsure:

Ik heb de marstek v3 nu een goede 2 weken in bezit. Ik heb geen spijt van de aankoop. Maar er zijn 2 irritante zaken dat ik had onderschat. Deze verliest gemakkelijk om de 2 dagen connectie met de P1, dus als je niet hebt opgelet staat die niks te doen. Omdat de laadpaal en de Marstek allebei een load balancer hebben is de enige goede manier (als er veel zon is) om de batterij fysiek uit te zetten. Indd, first-world problems ;-)

Heb je de V3 op wifi? Mogelijks is de verbinding slecht. Marstek staat hier nu 9 maanden en nog nooit connectie met de P1 verloren.

Zou je op het eerste zicht inderdaad denken, maar met bv. 200 cycles per jaar is dat 10% verlies t.o.v. een (ideale) simulatie berekening. 10% restverbruik, 10-15-20% laadverlies, misschien zie ik nog iets over het hoofd, het telt toch op.

Het kan ook je gebruik bepalen: het kan bv. slimmer zijn om in het zonneseizoen 's nachts fixed rate te ontladen met een vermogen iets boven het sluimerverbruik dan NOM te willen draaien, als je je batterij toch niet leeg krijgt tegen de ochtend. Je zou eens de berekening moeten maken met laadverlies in rekening te brengen.

Misschien met slechte WiFi of cyclische verbruikers met hoog vermogen (,oude diepvriezer etc) dat anderen nog tragere reactie zien en,/of een hoger restverbruik hebben. Het kan toch een niet te verwaarlozen factor zijn.

Het blijft in mijn geval een goede investering maar bij wie het al op het randje is...zie enkele berekeningen eerder in de thread. En ja op jaarbasis gaat het over 20 euro of zo dus peanuts maar in the grand scheme is een investering van 1k dat ook. Stuff optimaliseren is gewoon fijn. :unsure:
Hoe vang je dan op dat als plots je koelkast/diepvriezer aanspringt of een (af)wasmachine begint?

voor die 60 kWh, +/- €15 per jaar.. Je kan het ook anders bekijken dat hij maar om de x-seconden zijn (ont)laadlimiet moet aanpassen ipv elke seconde, dat is ook interessanter voor de levensduur van de hardware?

Als mijn vrouw heel veel pieken trekt met haar machines kan het ‘verlies’ wel oplopen tot 500-700Wh op een dag. Maar zonder batterij is het verlies veel groter natuurlijk.

Heb wel de indruk dat de Alfen laadpaal het allemaal iets beter op de 0 houdt dan de Marstek. De RTE is niet schitterend (extern gemeten 72%), maar dat wist ik. Wel nog steeds tevreden van mijn aankoop.

ben er toch ook tevreden van.

Gisteren de hele dag thuis, machines gedraaid, gekookt - auto volledig opgeladen - om dan nog ‘s avonds nog eens te koken en tot nu te overbruggen met de batterij.

Afname 0.9kwh (vergeten het ‘laadwindow’ van ‘’s nachts voor de wagen af te zetten in het schema van de Marsteks) => nu opgelost door ontladen aan iets dat ongeveer gelijk is aan het sluimerverbruik tijdens dat window, zodat als ik de wagen ‘s nachts niet laadt hij toch het sluimerverbruik covert.

Wel nog ondanks alles 15kwh geïnjecteerd, maar een derde batterij zou amper zin hebben.. ik kom toe totdat ‘s ochtends de panelen weer genoeg produceren..

Heb wel de indruk dat de Alfen laadpaal het allemaal iets beter op de 0 houdt dan de Marstek
Hangt er inderdaad van af, vroeger zat mijn alfen ook op serial en reageerde die super snel.
Om onbekende reden werkt dit niet meer en krijgt de paal nu ook zijn data van homewizard, heeft tussen de 5a10 seconden nodig voor zich aan te passen. Eigenlijk zeer irritant inderdaad want soms is dat zo’n piek van de quooker, tegen dat de laadpaal minder vraagt is die piek alweer weg en dan zit je weer 5a10 seconden teveel te injecteren omdat hij weer tijd nodig heeft om op te schalen. Zelfde met een zonnige dag maar toch veel wolken due voorbijvliegen. Constant op en neer meer veel schommelingen.
Rommelen in de marge uiteraard maar hoe hij eerder werkte ging inderdaad wel veel beter en zonder verliezen, zal wat hetzelfde zijn met hoe de marstek zijn info krijgt of dat verwerkt.

Als mijn vrouw heel veel pieken trekt met haar machines kan het ‘verlies’ wel oplopen tot 500-700Wh op een dag. Maar zonder batterij is het verlies veel groter natuurlijk.

Heb wel de indruk dat de Alfen laadpaal het allemaal iets beter op de 0 houdt dan de Marstek. De RTE is niet schitterend (extern gemeten 72%), maar dat wist ik. Wel nog steeds tevreden van mijn aankoop.
Voor de Alfen is het natuurlijk iets gemakkelijker aangezien die rechtstreeks in de kabel hangt aan de meter en niet over 17 stationnetjes moet met de wifi. Meter --> P1 Dongle --> Wifi --> Marstek. Dat zal allemaal niet al te veel schelen maar als je moet NOM halen met 0.5 of zelfs maar 0.2 sec vertraging, lijkt me dat iets moeilijker dan met 0.002 sec vertraging of zo.

Voor de Alfen is het natuurlijk iets gemakkelijker aangezien die rechtstreeks in de kabel hangt aan de meter en niet over 17 stationnetjes moet met de wifi. Meter --> P1 Dongle --> Wifi --> Marstek. Dat zal allemaal niet al te veel schelen maar als je moet NOM halen met 0.5 of zelfs maar 0.2 sec vertraging, lijkt me dat iets moeilijker dan met 0.002 sec vertraging of zo.

Ware het niet dat ook de Alfen via de P1 homewizard zijn data krijgt. Dus mijn homegateway zit daar ook tussen, enige verschil is dat de Alfen op UTP zit en de Marstek op wifi. Maar dat zijn slechts miliseconden.

Ware het niet dat ook de Alfen via de P1 homewizard zijn data krijgt. Dus mijn homegateway zit daar ook tussen, enige verschil is dat de Alfen op UTP zit en de Marstek op wifi. Maar dat zijn slechts miliseconden.

Hoe zit dat dan praktisch ?

Hier zit de actieve splitter in de P1 poort en dan op de P1 poort de UTP die naar de Alfen gaat en de P1 dongle op de Wifi. Ik dacht dat die dongle op zich throttlde, maar dus niet. Even op gesnold op mijn favoriete kat.

Ja, geen idee dan. Als ik mijn auto laadt op solar charging, krijgt die paal 60kwh in 1 dag in die auto geduwd met 0 afname en 0 injectie. 8h lang. De batterij over en undershoot toch altijd een pak meer dan die paal. No clue

For the HomeWizard P1 dongle (also sold as the HomeWizard Wi-Fi P1 Meter), the frequency at which it updates and sends data depends on the smart meter it’s connected to — not a fixed 5 seconds by default:

📊 Data Update Frequency​

• Electricity data (power): updated every second on most modern smart meters (DSMR 5.0 or equivalent), so you effectively get near-real-time readings (≈1 Hz).
  • Gas data: typically updated every 5 minutes on many meters (older meters might only update hourly).

📡 What “sending data” means​

The P1 dongle reads the smart meter’s P1 port at whatever update interval the meter itself uses — every second for electrical values on newer DSMR-compliant meters — and then makes that data available over Wi-Fi (e.g., to the HomeWizard app or a local API).

So:
  • The smart meter outputs data roughly every second (for power), and the dongle makes that available on your network.
  • It doesn’t only push data every 5 seconds by itself — it reflects whatever the meter sends and you can poll the local API as often as you like (while respecting modest rate limits).

🛠 Polling/Requests​

If you’re querying the local API (e.g., from Home Assistant), clients sometimes poll every 5 seconds for updates. That’s a configuration choice in the client/integration, not a restriction of the P1 dongle itself.

In summary:
✔ Electrical power data updates ~every second
✔ Gas data ~every 5 minutes (meter-dependent)
✔ 5 s polling often used by software clients, but not a strict sending interval of the dongle itself.

If you need specifics for your exact smart meter model, those update intervals can vary slightly — let me know and I can help check that too.

De Marstek staat hier ondertussen een maand geïnstalleerd. Hij is verbonden met de HomeWizard P1 en ingesteld op 2500 W.
Hij laadt wel, maar ik heb de indruk dat er meer mogelijk zou moeten zijn.

Cijfers van gisteren:

• Opgewekt door zonnepanelen (16 × 375 W): 14,98 kWh
  • Injectie: 5,50 kWh
  • Batterij geladen (startte leeg): 3,30 kWh
  • Eigen verbruik (afgeleid uit bovenstaande cijfers): 6,2 kWh
Overdag stond er kort een grootverbruiker aan. Op dat moment ontlaadde de Marstek heel even aan 2500 W. Heel kort, is niet te zien in de statistieken, maar ik zag het toevallig op dat moment in de app. Ik wil maar aangeven dat 2500 W mogelijk is/was.

Wat mij opvalt:
Er is 5,50 kWh geïnjecteerd, maar de batterij heeft slechts 3,30 kWh geladen.
Logischerwijs zou dat toch meer moeten kunnen zijn?

ChatGPT suggereerde dat het mogelijk met de fasen te maken heeft.
De Marstek is aangesloten op één fase en kan enkel die fase meten. Hij baseert zijn werking dus uitsluitend op de statistieken van die ene fase.

Kan dit verklaren waarom niet alle overtollige productie in de batterij terechtkomt?

Laatst bewerkt:
Dat heeft niks met fases te maken, tenzij je de Marstek ingesteld hebt om de fase op 0 te houden i.p.v. uw woning.
Hoe vol was de Marstek tegen de avond? En heb je gezien dat hij effectief aan 2500W aan het laden was?

Hoe vol was de Marstek tegen de avond? En heb je gezien dat hij effectief aan 2500W aan het laden was?
Heeft maximaal geladen aan 648w (Marstek app). Ook wanneer ik overdag eens keek, zag ik wel eens een hoger cijfer, maar nooit meer dan 760w ofzo.
De batterij was op zijn beste moment (dus net voor hij zou beginnen ontladen) 61% ofzo geladen.
Hoogste moment injectie was 1326w (HomeWizard app), in de Marstek app werd er op datzelfde moment geladen aan 571w
Dus in totaal was er toen een overschot van bijna 2000w
Of moet er eerst een overschot van 3k of 4k zijn alvorens er meer naar de Marstek gaat?

Gezien de cijfers hierboven, gaat er maar 37,5% van de overschot naar de Marstek. Lijkt me wel weinig.

Dat heeft niks met fases te maken, tenzij je de Marstek ingesteld hebt om de fase op 0 te houden i.p.v. uw woning.
Staat op zelf geïnitieerd zelfconsumptiemodel. Of bedoel je dat niet?

Staat op zelf geïnitieerd zelfconsumptiemodel. Of bedoel je dat niet?
Nee, bij de setup van CT meter kun je kiezen tussen de fase op 0 houden of de som van de fases op 0 houden.

Hij zou alles moeten opnemen tot 2500W en pas daarboven ga je injectie hebben.
Houdt hij 's nachts uw verbruik netjes op 0?

Hoe zit dat dan praktisch ?

Hier zit de actieve splitter in de P1 poort en dan op de P1 poort de UTP die naar de Alfen gaat en de P1 dongle op de Wifi. Ik dacht dat die dongle op zich throttlde, maar dus niet. Even op gesnold op mijn favoriete kat.

Ja, geen idee dan. Als ik mijn auto laadt op solar charging, krijgt die paal 60kwh in 1 dag in die auto geduwd met 0 afname en 0 injectie. 8h lang. De batterij over en undershoot toch altijd een pak meer dan die paal. No clue

Ik heb geen splitter. Gewoon:
1) Meter --> P1 --> Wifi
2) Alfen pro aangesloten via zijn UTP poort op het home network, P1 poort is niet gebruikt. In die settings kan je dan naar DSMR homewizard wijzen
3) Marstek via de app verbonden met de P1 meter, beide zijn via wifi
4) In HA haal ik de P1 data ook binnen

Dit alles werkt perfect, ik zie wel wat overschoot met de marstek, maar die krijgt ook meer wisselende load te verduren dan de Alfen. Als we grote verbruikers aanzetten is de auto immers nooit aan het laden, dat is voor de zonnepanelen en Marstek om op te vangen.
Een voorbeeld is bvb het inductiefornuis dat een aan/uit cyclus heeft, de Marstek begint dan gewoon 2500W te laden, terwijl dat de helft van de tijd niet nodig is, en dat levert injectie op. Weet niet of er modulaire inductievuren bestaan, maar dat zou al beter zijn wss.

Config Alfen:
54406902033_57ae2bd363_b.jpg

Nee, bij de setup van CT meter kun je kiezen tussen de fase op 0 houden of de som van de fases op 0 houden.

Hij zou alles moeten opnemen tot 2500W en pas daarboven ga je injectie hebben.
Houdt hij 's nachts uw verbruik netjes op 0?
Oei, dat eerste zegt mij niks. Kan ik dit nog ergens nakijken? (en indien nodig aanpassen?)

Afgelopen nacht gaf hij stabiel 122w (Marstek app), maar tegelijk was er kabbelende afname tussen 170w en 340w (HomeWizard app)
Dus nee, de 0 houden doet hij niet.

Oei, dat eerste zegt mij niks. Kan ik dit nog ergens nakijken? (en indien nodig aanpassen?)

Afgelopen nacht gaf hij stabiel 122w (Marstek app), maar tegelijk was er kabbelende afname tussen 170w en 340w (HomeWizard app)

In de App linksonder op CT klikken en dan moet die hierop staan:
-Uitgangsvermogen Refentie : Drie-fasensom (Fase A + B + C).

Als je die op enkelvoudige Fase hebt staan gaat hij die specifieke fase op 0 houden en kijkt hij niet naar het totaalverbruik.

2b20bdc1-1300-4832-9b5c-eb9a2c3eadd1.jpg

Onderaan op het CT icoontje drukken.

Dat er 's nachts wel werking is, maar geen volledige 0, doet me sterk vermoeden dat je maar op 1 fase i.p.v. over de meter compenseert.

In de App linksonder op CT klikken en dan moet die hierop staan:
-Uitgangsvermogen Refentie : Drie-fasensom (Fase A + B + C).

Als je die op enkelvoudige Fase hebt staan gaat hij die specifieke fase op 0 houden en kijkt hij niet naar het totaalverbruik.

2b20bdc1-1300-4832-9b5c-eb9a2c3eadd1.jpg

Onderaan op het CT icoontje drukken.

Dat er 's nachts wel werking is, maar geen volledige 0, doet me sterk vermoeden dat je maar op 1 fase i.p.v. over de meter compenseert.
Oooooooooooow!
Ik deed altijd Auto Diagnose en die gaf dan telkens Enkelvoudige fase.
Nu op Drie-fasensom gezet en boejaah! Laden aan 1200w.
Nice!

Bedankt allebei! :thumb:

Toppie! Hij zal nu tot 2500W alle stroom pakken en deze avond zou jouw woning in de HomeWizard app echt op 0 moeten blijven (kleine schommelingen zijn normaal)

Terug
Bovenaan