Plug-in zonnepanelen

Wilto

Well-known member
Sinds een kleine week zijn plug-in zonnepanelen toegestaan in België.

Ik dacht dat het misschien de moeite is om een thread hierover op te starten. Ik ben aan het nadenken of ik dit systeem zou installeren in een appartement hier. Maar misschien zouden ook toekomstige huurders hiervan kunnen profiteren?

Dit zou huurders (en eigenaars) van appartementen kunnen helpen om eindelijk te profiteren van de zon en bijgevolg hun elektriciteitsfactuur naar beneden te krijgen.

Enkele puntjes:
- Er is natuurlijk regelgeving: er is een aanmeldingsplicht, zowel in Vlaanderen als in Brussel, hoe vlot dit? Hoe weet je dat je correct bezig bent?
- Kosten/baten analyse? Na hoeveel jaar krijg je je investering terug? Algemene berekeningen geven een kostenreductie van 11% op je elektriciteitsfactuur, maar dit hangt natuurlijk af van iedere situatie.
Als ik die 11% 'korting' hanteer op mijn situatie, zou dat betekenen dat ik een standaard set met 2 panelen op 5j terugverdiend heb.

- Welke zijn goede kits, waar vind je ze aan de beste prijs?
ChatGPT raadt me Simply-Solar & Schwaiger systemen aan.
- je kan ook een kleine batterij aankopen om ook 's nachts te profiteren van de opgewekte energie. Maar de kosten/analyse zal wel totaal anders zijn.

pas vooral op dat je appartement dat toelaat, want meestal is dat verboden door de VME (allez, veranderingen aan de gevel kunnen maar meestal na toestemming van de VME, waarbij uniformiteit belangrijk is).

Ook gemeentelijk kan dit opgelegd zijn.

Aanmelden is enkel nodig als je een een analoge teller hebt. Bij digitale teller kan de netbeheerder het inschatten aan de hand van de teller hoeveel je terugveert.

Voor zover ik terug kan vinden moet enkel de omvormer gehomologeerd zijn. Ik ben eens aan het kijken om zelf zo'n systeem in elkaar te zetten.
Deze omvormer bijvoorbeeld is zeer goedkoop en staat op de lijst van gehomologeerde toestellen: https://www.conrad.be/nl/p/deye-sun...and-bedienbaar-wifi-communicatie-3220127.html.
Echter heb ik nog geen goede deal gevonden voor zonnepanelen zelf. Meestal zijn de verzendkosten zeer hoog voor maar twee panelen. Iemand die hierbij kan helpen?

Deze zien liggen zaterdag bij Brico.
Voor mensen die hun ecocheques kwijt moeten binnen een paar maanden.

Deze zien liggen zaterdag bij Brico.
Voor mensen die hun ecocheques kwijt moeten binnen een paar maanden.
Geen info te vinden over welke inverter het is in de officiële tech specs + niks van het merk BEEM op de lijst met gehomologeerde inverters.
Van reviews dat ik vind van hun andere plug-in PV paketten, gebruikten ze Hoymiles HM-reeks micro inverters; dewelke nog niet gehomologeerd zijn.

Dus ook al wordt het in den Brico verkocht, mag je het waarschijnlijk niet gebruiken in België... En door de onzekerheid alleen, zou ik dit niemand aanraden.

Geen info te vinden over welke inverter het is in de officiële tech specs + niks van het merk BEEM op de lijst met gehomologeerde inverters.
Van reviews dat ik vind van hun andere plug-in PV paketten, gebruikten ze Hoymiles HM-reeks micro inverters; dewelke nog niet gehomologeerd zijn.

Dus ook al wordt het in den Brico verkocht, mag je het waarschijnlijk niet gebruiken in België... En door de onzekerheid alleen, zou ik dit niemand aanraden
Te gebruiken vanaf 17 april.

Dit staat onderaan de specs. Zou Brico zich daar aan wagen als je het officieel niet mag gebruiken?

Voor zover ik terug kan vinden moet enkel de omvormer gehomologeerd zijn. Ik ben eens aan het kijken om zelf zo'n systeem in elkaar te zetten.
Deze omvormer bijvoorbeeld is zeer goedkoop en staat op de lijst van gehomologeerde toestellen: https://www.conrad.be/nl/p/deye-sun...and-bedienbaar-wifi-communicatie-3220127.html.
Echter heb ik nog geen goede deal gevonden voor zonnepanelen zelf. Meestal zijn de verzendkosten zeer hoog voor maar twee panelen. Iemand die hierbij kan helpen?
Dat is palletverzending, dus dat gaat altijd relatief duur zijn voor kleine bestellingen.
De meeste webshops bieden aan dat je gratis komt afhalen maar dat moet je al bijna een aanhangwagen hebben (of zou een paneel van 1150mm breed nog in een koffer passen?).

Ik ken eerlijk gezegd ook geen BE-webshops die aan particulieren verkopen. In mijn zoektocht 3 jaar geleden kwam ik in BE enkel groothandels tegen die aan proffessionelen verkopen. In NL en DE heb je wel webshops die PV-panelen verkopen en ook naar BE verzenden.

Te gebruiken vanaf 17 april.

Dit staat onderaan de specs. Zou Brico zich daar aan wagen als je het officieel niet mag gebruiken?
Ik heb de officiële links gegeven. Brico boeit het niet of je iets mag aansluiten of niet in België. De homologatie is enkel voor de aansluiting, niet voor verkoop...

Dat is palletverzending, dus dat gaat altijd relatief duur zijn voor kleine bestellingen.
De meeste webshops bieden aan dat je gratis komt afhalen maar dat moet je al bijna een aanhangwagen hebben (of zou een paneel van 1150mm breed nog in een koffer passen?).

Ik ken eerlijk gezegd ook geen BE-webshops die aan particulieren verkopen. In mijn zoektocht 3 jaar geleden kwam ik in BE enkel groothandels tegen die aan proffessionelen verkopen. In NL en DE heb je wel webshops die PV-panelen verkopen en ook naar BE verzenden.
Losse zonnepanelen blijken inderdaad zeer moeilijk aan te kopen als particulier, of het moet 2e hands zijn. Denk dat ze dit ook doen om de markt te beschermen, zodat je niet makkelijk zelf goedkoop zo'n systeem kan bouwen. Toch wel jammer.. Had eigenlijk verwacht dat omvormer moeilijker te vinden zou zijn ipv panelen ivm goedkeuring.

Losse zonnepanelen blijken inderdaad zeer moeilijk aan te kopen als particulier, of het moet 2e hands zijn. Denk dat ze dit ook doen om de markt te beschermen, zodat je niet makkelijk zelf goedkoop zo'n systeem kan bouwen. Toch wel jammer.. Had eigenlijk verwacht dat omvormer moeilijker te vinden zou zijn ipv panelen ivm goedkeuring.
Je moet je gewoon richten tot NL en DE webshops.
Een paar voorbeelden zijn solar-outlet.nl, winkelmanzonnepanelen.nl, mg-solar-shop.com, etc.
Die maken geen punt van levering aan particulieren.

Terug
Bovenaan