Politie-interventies met dodelijke afloop

Ik volg op PoliceActivity youtube. Als je ziet dat er pakweg 10 filmpjes per week worden geüpload van schietpartijen tussen politie en burgers dan weet je wel hoe disproportioneel het wapengeweld daar is.
Als je dat kanaal wat volgt begrijp je ook wel waarom politieagenten daar zo snel hun wapen trekken. Je vindt er ook filmpjes terug met dodelijk afloop voor de agenten zelf. Om de één of andere reden halen die HLN nooit? Enkel als een zogezegd onschuldige (liefst zwarte) man wordt neergeschoten?

Ik volg op PoliceActivity youtube. Als je ziet dat er pakweg 10 filmpjes per week worden geüpload van schietpartijen tussen politie en burgers dan weet je wel hoe disproportioneel het wapengeweld daar is.
Als je dat kanaal wat volgt begrijp je ook wel waarom politieagenten daar zo snel hun wapen trekken. Je vindt er ook filmpjes terug met dodelijk afloop voor de agenten zelf. Om de één of andere reden halen die HLN nooit? Enkel als een zogezegd onschuldige (liefst zwarte) man wordt neergeschoten?

Misschien moet je eerst begrijpen waar al het geweld vandaan komt in plaats van zo'n populistisch gezwets neer te pennen. Het is heus niet allemaal zo zwart (haha) - wit zoals je héél graag wilt doen laten blijken...

Hoeveel van die video's worden er geüpload waarbij agenten disproportioneel geweld gebruiken?

"zogezegd onschuldige (liefst zwarte) man" - Jij bent absoluut niet biased...

Wilde het volgende filmpje delen die pas uitgekomen is. Pas op, het zijn harde beelden

Zo snel kan het dus gaan. En dit is 'maar' een mes.

Verbaasd dat dit voorval hier nog niet besproken is. Toont aan hoe extreem snel iets kan escaleren.

Zwarte vrouw roept agenten op omdat ze dacht dat er was ingebroken in haar huis.
Agenten doorzoeken tuin en huis en alles loopt normaal en gemoedelijk.
Staat er blijkbaar een pot water op het vuur te koken, en de agenten zeggen tegen de vrouw dat ze daar beter even naar kijkt want we willen geen brand.
De vrouw neemt de pot van het vuur naar de gootsteen, en de agenten doen een paar stappen terug.
Vrouw vraagt waarom ze dat doen en een van de agenten zegt dat hij afstand neemt tussen hen en het kokende water.
Waarop de vrouw al grappend zegt "I rebuke you in the name of Jesus".
Agenten trekken hun wapen en roepen "You better fucking not, I swear to God I'll fucking shoot you right in your fucking face."
De vrouw krimpt ineen met de pot kokend water in haar handen en zegt "I'm sorry".

Na een paar seconden van roepen dat ze de pot moet laten vallen (wie durft nu een pot kokend water uit uw handen te laten vallen?????) schieten ze die vrouw dood.

Werkelijk hallucinant verhaal, op 10 sec tijd van een normaal gesprek naar doodgeschoten worden. Geen woorden voor.

Verbaasd dat dit voorval hier nog niet besproken is. Toont aan hoe extreem snel iets kan escaleren.

Zwarte vrouw roept agenten op omdat ze dacht dat er was ingebroken in haar huis.
Staat er blijkbaar een pot water op het vuur te koken, en de agenten zeggen tegen de vrouw dat ze daar beter even naar kijkt want we willen geen brand.
De vrouw neemt de pot van het vuur naar de gootsteen, en de agenten doen een paar stappen terug.
Vrouw vraagt waarom ze dat doen en een van de agenten zegt dat hij afstand neemt tussen hen en het kokende water.
Agenten trekken hun wapen en roepen "You better fucking not, I swear to God I'll fucking shoot you right in your fucking face."
De vrouw krimpt ineen met de pot kokend water in haar handen en zegt "I'm sorry".

Na een paar seconden van roepen dat ze de pot moet laten vallen (wie durft nu een pot kokend water uit uw handen te laten vallen?????) schieten ze die vrouw dood.

Werkelijk hallucinant verhaal, op 10 sec tijd van een normaal gesprek naar doodgeschoten worden. Geen woorden voor.
Gebaseerd op wat ik daar snel over kan vinden is dit toch 100% een of andere geschifte agent die niet geschikt is voor de functie? Toen je schreef escaleren dacht ik aan een conflict, maar dat is dus gewoon een vrouw die een slechte grap maakte met een pot kokend water.

Nu kun je zeggen wat je wil over de Belgische politie maar dat zie ik hier dus niet echt gebeuren. Hallucinant.

Ik ben meestal een van de eerste om wat nuance te leggen in de daden van de politie omtrent schietpartijen of ze zelfs te verdedigen, maar dit is toch 100% een foute inschatting van de agent in kwestie. :wtf:

Nog voor het schot zag ik al aankomen wat er ging er gebeuren en ik zei al in mezelf: "Nee, dit ga je toch niet menen?!"

Dat is inderdaad hallucinant. Triggerhappy agent die helemaal opgefokt geraakt na een foute grap en enkele seconden later is een onschuldige vrouw doodgeschoten. Dit is nog wraakroepender dan de dood van George Floyd.

Ik ben meestal een van de eerste om wat nuance te leggen in de daden van de politie omtrent schietpartijen of ze zelfs te verdedigen, maar dit is toch 100% een foute inschatting van de agent in kwestie. :wtf:

Nog voor het schot zag ik al aankomen wat er ging er gebeuren en ik zei al in mezelf: "Nee, dit ga je toch niet menen?!"
foute inschatting? :unsure: straight up murder.
wss doorgedraaide veteraan of dergelijke

Jammer dat dit soort gevallen hier altijd wel in het nieuws komt. Zeker wanneer het slachtoffer zwart is.
Het is hier al aangehaald, wanneer je naar police activity kijkt zie je met wat die politie in de meerderheid van de gevallen te maken krijgt daar in de VS.

De hele interactie van dit geval staat er overigens ook op en dan zie je dat de houding van die flik van het begin gewoon onbekwaam is. Laat staan dat hij haar gek noemt terwijl hij degene is die haar zonder reden vermoord.
Onlangs was er nog zo een geval, maar dat haalde het nieuws hier niet.

Alleszins zijn dat een kleine minderheid van de gevallen en is het wel een wake up call voor mensen die denken dat tasers een alles oplossend middel zijn voor gewapende gekken (spoiler: they're not)
Maar er mag wel wat meer aandacht komen op de enorme meerderheid van goede interventies, er is al genoeg anti-politie sentiment en dit soort selectieve berichtgeving vanuit de VS draagt daar zeker aan bij. Terwijl ze nog altijd degenen zijn die onze maatschappij beschermen van de criminelen.

Toevallig deze net gezien, een agent die far and beyond gaat voor een man die aangereden is door een trein.

Verder echt een aanrader om Police Activity te volgen, krijg je nog meer respect voor de situaties waarin die mensen terecht komen zonder miljoenen te verdienen.

Misschien dit geval niet gebruiken als podium voor iets wat er weinig of niks mee te maken heeft… Iedereen weet dat de meeste interventies oké verlopen. En dan?

Jammer dat dit soort gevallen hier altijd wel in het nieuws komt. Zeker wanneer het slachtoffer zwart is.
Het is hier al aangehaald, wanneer je naar police activity kijkt zie je met wat die politie in de meerderheid van de gevallen te maken krijgt daar in de VS.

De hele interactie van dit geval staat er overigens ook op en dan zie je dat de houding van die flik van het begin gewoon onbekwaam is. Laat staan dat hij haar gek noemt terwijl hij degene is die haar zonder reden vermoord.

Alleszins zijn dat een kleine minderheid van de gevallen en is het wel een wake up call voor mensen die denken dat tasers een alles oplossend middel zijn voor gewapende gekken (spoiler: they're not)
Maar er mag wel wat meer aandacht komen op de enorme meerderheid van goede interventies, er is al genoeg anti-politie sentiment en dit soort selectieve berichtgeving vanuit de VS draagt daar zeker aan bij. Terwijl ze nog altijd degenen zijn die onze maatschappij beschermen van de criminelen.

Toevallig deze net gezien, een agent die far and beyond gaat voor een man die aangereden is door een trein.

Verder echt een aanrader om Police Activity te volgen, krijg je nog meer respect voor de situaties waarin die mensen terecht komen zonder miljoenen te verdienen.

omdat een agent soms een mensenleven kan redden mag hij er ook af en toe eentje afknallen?
Of wat is u punt?

Waarom is het jammer dat dit voorval in het nieuws komt?

Gedachtegang als dit is toch gevaarlijk voor van de politie een vrijgeleide te maken om te doen wat ze willen.

Mij boeit het niet dat ze geen miljoenen verdienen, en een gevaarlijke job hebben, dan moete ze maar ergens anders solliciteren, de wet respecteren en de mensen beschermen, niet in gevaar brengen, da moete ze doen.

Misschien dit geval niet gebruiken als podium voor iets wat er weinig of niks mee te maken heeft… Iedereen weet dat de meeste interventies oké verlopen. En dan?

Iedereen weet dat en toch is hetgeen in het nieuws komt bijna altijd de negatieve uitzondering.

omdat een agent soms een mensenleven kan redden mag hij er ook af en toe eentje afknallen?
Nope.
Als je de post helemaal zou lezen zou je dat zien.
Tip: ik heb zelf een gelijkaardig geval gepost in m'n post.

Of wat is u punt?

Dat dit soort narrative waarin altijd de negatieve zaken in het nieuws komen niet helpen aan het al groeiend anti politie sentiment.

Waarom is het jammer dat dit voorval in het nieuws komt?

Wat ik net zei.
Gedachtegang als dit is toch gevaarlijk voor van de politie een vrijgeleide te maken om te doen wat ze willen.

Helemaal niet.
Wat is mijn gedachtegang?
Dat ik het een jammerlijke evolutie dat de politie vaak als de (racistische) boeman neergezet wordt en te vaak de fouten van de agenten belicht worden.

Mij boeit het niet dat ze geen miljoenen verdienen, en een gevaarlijke job hebben, dan moete ze maar ergens anders solliciteren

Wees blij dat er mensen die wel hun leven riskeren voor een gewoon loon zou ik dan denken.

, de wet respecteren en de mensen beschermen, niet in gevaar brengen, da moete ze doen.

Dat doet de overgrote meerderheid dan ook.

Hier zou je nog kunnen zeggen dat de verdachte een wapen in zijn zakken had en dat de agent geschotten heeft om zijn eigen te beschermen. De verdachte werkte ook op geen enkel moment echt mee.

foute inschatting? :unsure: straight up murder.
wss doorgedraaide veteraan of dergelijke
Met foute inschatting bedoel ik dus hetgeen wat er zich afspeelt tot waarop de agent besluit om te schieten natuurlijk.

Het schieten zelf noem ik ook geen gewone 'foute inschatting' meer nee.

Laatst bewerkt:
Het incident in het verenigd koninkrijk met de agent die een man schopte krijgt toch ook wel een nieuwe wending.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/0...iegeweld-in-manchester-na-gewelddadige-video/
Blijkt dat er toch wel een gewelddadig incident was voor het filmpje.
https://www.dumpert.nl/?selectedId=100098880_b4816f48

Als agent moet je natuurlijk wel er voor zorgen dat je niet over de rode gaat maar het blijven natuurlijk ook wel mensen met menselijke reacties.
Wat me hier ook wel opvalt is dat in dat filmpje van de VRT er overduidelijk geknipt is, zelfs als je het volledige verhaal nog niet kent weet je hier te maken hebt met een filmpje waar duidelijk bewust in geknipt. In dat filmpje leek het alsof er kleine schermutseling was, dan lag de verdachte op de grond en gaf de politie uit het niks een schop op zijn hoofd.

Als VRT zou je dan eigenlijk moeten beslissen om pas te publiceren als je alle beelden hebt, of toch je lezers er op moeten wijzen dat er duidelijk en waarschijnlijk niet met goede bedoelingen geknipt is in het filmpje.

Wat die agent doet is er nog steeds duidelijk over, het is misschien moeilijk maar in die job moet je gewoon je kalmte kunnen bewaren, maar het gaat hier ook niet over onschuldige slachtoffers die veel medelijden verdienen van ons als publiek. Ik vraag me af of zo'n demonstratie er hier nog zou geweest zijn had het publiek het hele filmpje te zien gekregen.

Terug
Bovenaan