Politie-interventies met dodelijke afloop

Iedereen weet dat en toch is hetgeen in het nieuws komt bijna altijd de negatieve uitzondering.
Verbaast het je dat de dingen die gewoon lopen zoals je ze verwacht niet in het nieuws komen? Een krant kan geen 100000 pagina's per dag opleveren, hé. Nieuws is net dingen brengen die mensen niet verwachten, die speciaal zijn, ...

Dat een politieagent een risico loopt in het dagelijkse leven en zeker als je werkt in een land waar wapenbezit redelijk normaal is, is geen verrassing en geen nieuws waard.

Als VRT zou je dan eigenlijk moeten beslissen om pas te publiceren als je alle beelden hebt, of toch je lezers er op moeten wijzen dat er duidelijk en waarschijnlijk niet met goede bedoelingen geknipt is in het filmpje.
het volledige filmpje is zeker goed als extra context en nuanceert idd wel de feiten een beetje, maar het blijft een professioneel zware fout. Het artikel gaat ook over het protest, ik denk niet dat het een gewoonte is van de VRT om al bij al relatief beperkte feiten met enkel een videootje te tonen. Een artikel over de protesten zonder dat filmpje waren echter niet echt nuttig.

VRT zegt er ook de versie van de agenten bij:
"De politie reageert dat 3 van hun agenten werden aangevallen, waarbij 1 agente een gebroken neus opliep. 4 mannen zijn ter plaatse gearresteerd voor geweld tegen hulpverleners."

(ik heb de link naar het dumpert artikel doorgestuurd naar de VRT voor correctie, ik weet dat ze dat wel niet vaak doen voor oude artikels (wél heel consequent voor nieuwe)

Terug
Bovenaan