Politieke sfeer in de Denderstreek, Wij zijn van Nienof!

Jackerath

Well-known member
Nota van de moderatie: dit topic en deze posts werden afgesplitst uit het "Wij zijn van Nienof" topic uit het Reality, TV en Soaps forumgedeelte.

Alles rond de politiek in Ninove en bij uitbreiding de Denderstreek kan in deze thread besproken worden.

Voor alles rond de inhoud van het programma zelf verwijzen we jullie graag naar het topic in het TV forumgedeelte.

Feit is ook dat de gemeente liefst 11 landelijke dorpskernen rond de stad kent. In het stedelijke gedeelte woont maar 37% van de bevolking, wat dus mogelijk verklaart waarom links er amper iets voorstelt, omdat het platteland altijd conservatiever stemt.

Laatst bewerkt door een moderator:
Feit is ook dat de gemeente liefst 11 landelijke dorpskernen rond de stad kent. In het stedelijke gedeelte woont maar 37% van de bevolking, wat dus mogelijk verklaart waarom links er amper iets voorstelt, omdat het platteland altijd conservatiever stemt.
Lijkt mij toch eerder toevallig te zijn, of alleszins toch niet te bewijzen. Er zijn zoveel factoren die meespelen, het kan een rol spelen, maar zekerheid is er niet.

Als we Ninove vergelijken met bv Bilzen: Bilzen heeft een lager gemiddeld inkomen, meer werkloosheid, vergelijkbaar in oppervlakte en aantal inwoners & 32% die in het stedelijk gedeelte woont. Toch een compleet ander stempatroon.

Of pak Oudenaarde, waar zelfs maar 20% in het stedelijk gebied woont maar de rest ook vergelijkbaar is; en men ook niet zo conservatief stemt.
Of misschien dichter bij Ninove en zelfs deel van de denderstreek, Zottegem. Zelfde verhaal als Oudenaarde (allez, nen halve % meer in het stedelijk gebied).

In je vergelijking komt enkel Zottegem heel misschien in de buurt, voor de eenvoudige reden dat die stad ook een zeer goede verbinding heeft met Brussel, want die stad en de bijhorende uitdijende Franstalige olievlek speelt een sleutelrol in het probleem. Migranten komen in een goedkopere streek wonen met zeer goede verbindingen met Brussel (in Denderleeuw is dat de trein die je door de hoge intervallen bijna als metro kan beschouwen; in Ninove is dit trein + bus naar Brussel). Van in Denderleeuw sta je op een goed kwartier in Brussel-Zuid, met als gevolg dat er mensen zijn die in Vlaanderen komen wonen maar hun kinderen wel met de trein naar het Franstalig onderwijs in Brussel sturen. Het hoeft geen betoog dat dat absoluut nefast is voor de integratie in Vlaanderen als ze zelfs geen Nederlands leren.

In je vergelijking komt enkel Zottegem heel misschien in de buurt, voor de eenvoudige reden dat die stad ook een zeer goede verbinding heeft met Brussel, want die stad en de bijhorende uitdijende Franstalige olievlek speelt een sleutelrol in het probleem. Migranten komen in een goedkopere streek wonen met zeer goede verbindingen met Brussel (in Denderleeuw is dat de trein die je door de hoge intervallen bijna als metro kan beschouwen; in Ninove is dit trein + bus naar Brussel). Van in Denderleeuw sta je op een goed kwartier in Brussel-Zuid, met als gevolg dat er mensen zijn die in Vlaanderen komen wonen maar hun kinderen wel met de trein naar het Franstalig onderwijs in Brussel sturen. Het hoeft geen betoog dat dat absoluut nefast is voor de integratie in Vlaanderen als ze zelfs geen Nederlands leren.
Daarom dat ik zei dat er heel veel factoren meespelen, ik antwoordde dan ook enkel op dit:

Dat je nu al die extra factoren er ook bijsleept, tja...

Klopt, vele Franstalige migranten wonen in Denderleeuw. Maar heel hun leven speelt zich voor de rest af in Brussel. Kinderen die er naar school gaan, werk, sociaal leven,...

Klopt, vele Franstalige migranten wonen in Denderleeuw. Maar heel hun leven speelt zich voor de rest af in Brussel. Kinderen die er naar school gaan, werk, sociaal leven,...
Ergens snap ik dat niet. Niets zo duur als een treinrit. En met de wagen naar Brussel is ook geen plezier.

Ergens snap ik dat niet. Niets zo duur als een treinrit. En met de wagen naar Brussel is ook geen plezier.
In alle eerlijkheid, ik heb jaren de trein genomen via Denderleeuw naar Brussel en vooral de laatste jaren zie ik daar één keer op de tien de conducteur langskomen. Velen nemen het risico en als de conducteur dan toch langs komt wordt er gewoon een ticketje gekocht of probeert men er van onder te komen. Vergeet ook niet dat een ticket naar Brussel voor u en voor mij duur is, maar er zijn massa's kortingstarieven zoals voor kinderen en mensen met een beperkt inkomen (verhoogde tegemoetkoming). Die betalen zich echt niet blauw aan de trein naar Brussel hoor. By the way, als je met de trein gaat werken komt uw werkgever daar voor een groot deel en vaak zelfs volledig in tussen.

Enkel als je naar individuele tickets kijkt. Als het voor woon-werk of school is (waar je op reageert), zijn dit dus gemiddeld meer dan 500 ritten op een jaar. Een schoolabo Denderleeuw-Zone Brussel kost €248 voor een jaar => gemiddeld €0.5/rit. Een gewoon abo kost €1240 => €2,48/rit.

Ik zou wel eens cijfers daarvan willen zien. Ik pak af en toe smorgens de trein in denderleeuw naar Brussel en ik zie toch bitter weinig kinderen daar opstappen.
(En genoeg rasechte Vlamingen die opstappen om in Brussel te gaan werken, mezelf inclusief, ik heb ook wel kennissen die Brussel prefereren voor hun sociaal leven - door hun werk of omdat ze daar naar hogeschool of unief geweest zijn. Zéér abnormaal gedrag dus)

Ik zou wel eens cijfers daarvan willen zien. Ik pak af en toe smorgens de trein in denderleeuw naar Brussel en ik zie toch bitter weinig kinderen daar opstappen.
(En genoeg rasechte Vlamingen die opstappen om in Brussel te gaan werken, mezelf inclusief, ik heb ook wel kennissen die Brussel prefereren voor hun sociaal leven - door hun werk of omdat ze daar naar hogeschool of unief geweest zijn. Zéér abnormaal gedrag dus)
Allez ik passeer elke morgen rond 7 uur aan station in denderleeuw en ik zie best wel wat jeugd het station binnenlopen, nu ja ze kunnen naar aalst gaan ook. Ik zelf vertoon ook abnormaal gedrag om als tegenaalstenaar naar brussel te gaan werken.

Allez ik passeer elke morgen rond 7 uur aan station in denderleeuw en ik zie best wel wat jeugd het station binnenlopen, nu ja ze kunnen naar aalst gaan ook. Ik zelf vertoon ook abnormaal gedrag om als tegenaalstenaar naar brussel te gaan werken.
Tging over kinderen, niet over tieners die mogelijks al oud genoeg zijn om naar hogeschool te gaan toch? (En ook voor middelbare school zijn er genoeg die voor een verdere school kiezen. Kzie niet direct in waarom aalst of ninove dan per se een betere keuze is dan Brussel. Ze gaan misschien allemaal naar het Berchmanscollege :v. En zoals ge zelf zegt, er zijn een pak meer treinen dan die naar Brussel.)
Ik zie alleszins niet veel echt jong volk opstappen òp de trein naar Brussel.

Er passeren ook best veel middelbare scholieren door de gang van het station omdat die naar het atheneum aan de andere kant gaan.

Je moet de trein langs de oude lijn 50 eens nemen, die via Ternat.

Lijkt mij toch eerder toevallig te zijn, of alleszins toch niet te bewijzen. Er zijn zoveel factoren die meespelen, het kan een rol spelen, maar zekerheid is er niet.

Als we Ninove vergelijken met bv Bilzen: Bilzen heeft een lager gemiddeld inkomen, meer werkloosheid, vergelijkbaar in oppervlakte en aantal inwoners & 32% die in het stedelijk gedeelte woont. Toch een compleet ander stempatroon.
Bilzen staat bekend als een zwart nest hoor 😊

Nie omdat de mensen nu op CD&V en VLD stemmen dat het anders is
Laatste 3 burgemeesters waren Brepoels (NVA), Sauwens (cd&v) en Steegen (VLD)
Allen uit de vergane "volksunie" waarvan Sauwens misschien nog de meeste aangebrande was.

Uit zijn aanwezig op het sint-maartensfonds:
Te zien is hoe Sauwens opstaat tijdens het zingen van het Vlaams Legioen, het lijflied van de Vlaamse SS-brigades die tijdens de Tweede Wereldoorlog aan Duitse zijde vochten. Hij applaudisseert ook als een Duits oorlogsgedicht wordt opgedragen. Er hangen in de feestzaal vaandels van de Waffen-SS

+-20 jaar heeft de bevolking hem verkozen als burgemeester hè

Laatste keer dat men in het nationale nieuws kwam:
Toekomstig asielcentrum in Bilzen in brand gestoken.

Bilzen, bijna vijf jaar na de brand in het asielcentrum: “Wij hebben niets tegen vreemden, maar hier horen ze niet”

Vroeger in de jaren 80 deelden de politiekers latjes en pennen en van die dingen uit. Dat is dan verboden geworden.

Hoe komt het dat die Guy daar allemaal dingen mag uitdelen? En gratis uitstapjes, ...?

En van waar komt dat geld allemaal? Dat kost een bom geld allemaal.

Vroeger in de jaren 80 deelden de politiekers latjes en pennen en van die dingen uit. Dat is dan verboden geworden.

Hoe komt het dat die Guy daar allemaal dingen mag uitdelen? En gratis uitstapjes, ...?

In 1 van de afleveringen zeiden ze dag Guy 6.000 euro per maand verdient. Dus dan kan er es iets van af he.

En op cafe iemand trakteren, dat mag iedereen.
En die uitstapjes? Ook de oppositie mag sociale events organiseren toch.

Het Vlaams Belang zal met plezier wat geld die richting uitduwen lijkt me.

Wij betalen dat allemaal. Als ze dat afschaffen komen er terug ettelijke miljoenen kwijt. Ik stem voor. Vlaams Belang wint enorm door hun budgetten aan Facebook. Ik wil het nog wel eens zien zonder hun sociale media bagger waarmee ze alle oudjes schrik aanjagen om niet meer buiten te komen als het donker is.

Blijkbaar gebruikt hij het budget om reclame te maken daarvoor ipv een mega campagne van enkele maanden.

Vindt het maar vreemd. Dat is toch puur omkoperij. Nogal wiedes dat die arme mensen allemaal op hem stemmen.

Begint al, Forza Ninove is een paar dagen aan de macht en een initiatief om allochtonen beter te integreren en hun Nederlands te oefenen wordt de kop ingedrukt. Zo te zien wil Forza helemaal geen inspanningen doen om allochtonen beter te integreren.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan