Maar je zegt hier dat er Turkse clubs zijn en dat iedereen samenhokt volgens achtergrond. Maar dat je dat wel volledig legt bij de migranten, en zonder in hun schoenen te hebben gestaan ook al weet dat het alleen maar in hun hoofd zit.
Tja Loser, als we niets meer mogen zeggen zonder in hun schoenen te hebben gestaan dan kan je dit topic dicht doen. Want de reacties hierboven die 'de schuld' (deels) bij de Vlaming leggen doen al ettelijke pagina's exact hetzelfde.
Je zegt dat iedereen in zijn eigen bubbel kruipt, maar dat die Syriër in de witte pingpongclub helemaal niet naar huis gepest zou worden. Maar het feit dat het een witte pingpongclub is, en dat er een Turkse club is (en dus ook een witte, want migranten 'nope', zeg je) betekent dan toch ook dat het niet alleen bij de migranten ligt, en is dus nét een bewijs van dat wat je probeert te weerleggen?
Blank wil daarom nog niet zeggen Vlaams, ik heb nergens het woord "wit" (blank) gezegd maar altijd Vlaams.
Dat die clubs hoofdzakelijk blank zijn, dat is zo. Dat weet iedereen die in een niet-stedelijke omgeving is opgegroeid.
En nee, er zal zeker niet snel zomaar iemand weggepest worden uit een Vlaamse sportersclub omdat hij anders is of de taal wat minder kan. Dat een migrant dat gevoel misschien heeft dat kan ik zeker verstaan. Het is zeker een drempel om te nemen, maar we gaan nu niet doen alsof die drempel er is door de gesloten Vlaming.
Dat is gewoon de (rationele) angst voor een nieuwe omgeving, maar daarom geen stap die je niet moet nemen.
De sportclub is ook maar één voorbeeld. Voor zover ik weet heeft elke persoon die in Beringen woont de mogelijkheid om Vlaamse televisie/nieuws te kijken, er is geen enkele sociale drempel om te zappen of naar een Vlaams koffiehuis te gaan in plaats van in Turkse koffiehuizen te kruipen waar enkel Turks gesproken wordt en de Turkse TV opstaat.
Als Vlaming is die drempel om daar binnen te gaan net groter want je kan geen woord Turks, terwijl de zoveelste generatie wel degelijk deftig Nederlands kan en zich dus niet geïntimideerd moet voelen om een koffietje te gaan drinken in de plaatselijke brasserie.
De eigen sportclubs, cafés, verenigigingen, supermarkten, waar quasi exclusief de taal van afkomst gesproken wordt dat zijn allemaal zaken die 0,0 te maken hebben met te weinig kennis van de taal want we spreken hier over de zoveelste generatie.
En dat heeft nog minder te maken met het feit dat ze niet welkom zouden zijn in de pingpong club door de "gesloten" Vlaming.
Dat heeft alles te maken met het vastklampen aan het land van oorsprong op een manier die nefast is voor de eigen integratie.
Ik vind het allemaal mooi hé Turkse theehuizen, moskees,... maar niet als dat de voornaamste activiteiten zijn die enkel in de "eigen" gemeenschap plaatsvinden in de taal van afkomst.
Je zegt dat het niet komt door de gesloten houding van de Vlaming, maar hebt het wel over witte sportverenigingen zonder een migrant, buurtbelevingen waar geen allochtoon te zien is...
Natuurlijk en dat komt niet omdat ze er niet welkom zijn maar omdat bepaalde migranten gewoon nog steeds in een mini-versie van hun afkomstland wensen te leven en daardoor dat soort zaken veel minder doen.
Zoals ik zei: het integratieprobleem van die groepen is een globaal probleem dat kan je niet steken op de "gesloten" Vlaming.
Maar begint al bij de X-ste generatie waarvan een groot deel nog altijd de kinderen in een taal opvoedt die niet het Nederlands is en zich defacto zo al langs de samenleving zet waar ze toe zouden moeten behoren.
En houd absoluut die Turkse theehuizen, opvoeden van de kinderen in het Turks (én Nederlands) maar. Dat is diversiteit die écht een verrijking kan zijn. Maar niet als je er een mini-thuisland van maakt.