Poll: voor wie stem jij in 2024

Op welke partij denk je te gaan stemmen bij de federale verkiezingen van juni 2024?

• N-VA

Stemmen: 112 29,2%
  • VB

Stemmen: 112 29,2%
  • CD&V

Stemmen: 20 5,2%
  • OpenVLD

Stemmen: 19 5,0%
  • Vooruit

Stemmen: 35 9,1%
  • Groen

Stemmen: 15 3,9%
  • PVDA

Stemmen: 17 4,4%
  • Andere

Stemmen: 10 2,6%
  • Blanco/geen stem

Stemmen: 43 11,2%

• Totaal aantal stemmers
    383
Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik maak me vooral zorgen over de manier waarop de campagnes gevoerd gaan worden. Vanmorgen was het een debat van UGent met De Wever, Rousseau, Hedebouw en Van Grieken en dat was gewoon pijnlijk om te zien. Dat was een peutertuin met constante aanvallen en elkaar continu onderbreken en overroepen.

Zeer triest.
En zelfs de rector die volledig misplaatst zich even ging moeien. Triest tafereel inderdaad.

Om nog even terug te komen op het debat, de uitspraak van BDW over "rioolsites" is na het onderzoek van Humo rond 't Scheld toch echt wel wat misplaatst. Er vallen genoeg NVA-namen waaronder BDW zelf om ze te zelf te linken aan een rioolsite.

De Wever roept Van Grieken daarop nogmaals op om af te zien van "mensen met bizonhoedjes en gore, laagbijdegrondse aanvallen op Facebook, om nog maar te zwijgen van allerlei rioolsites die rond uw partij hangen"

En dat wordt ook vers van de pers benadrukt door BDW

Wat als er geen alternatief buiten een regering is met Vlaams Belang: zou je dan onderhandelen met die partij? De Wever zegt dat hij die situatie wil vermijden, "maar je moet altijd rekening houden met het oordeel van de kiezer". "Iedereen moet zijn stinkende best doen om ervoor te zorgen dat het niet zover komt, niet langs uiterst links, niet langs uiterst rechts. Wat mij betreft: bij voorkeur nee. En dat is ook een principiële nee. En mijn principes hangen niet af van een verkiezingsuitslag."

Dat is ook warm en koud blazen in één zin
"je moet altijd rekening houden met het oordeel van de kiezer" vs "principiële nee. En mijn principes hangen niet af van een verkiezingsuitslag"

en ook: als ge u wilt profileren als centrum-partij, is het moeilijk om met een extreem-rechtse partij samen te werken.
maar ik dacht wel dat NVA wel degelijk met VB is gaan praten na de vorige verkiezingen?

"je moet altijd rekening houden met het oordeel van de kiezer" vs "principiële nee. En mijn principes hangen niet af van een verkiezingsuitslag"
Denk dat de NVA vooral niet in een situatie geduwd wil worden waar alle inspanning om ze uit de regering moet komen van hen komt, als NVA geen enkele mogelijkheid openlaat om met het VB te regeren dan kunnen de andere partijen ook de NVA's wensen strategisch negeren bij een regeringsonderhandeling. Denk dat ie daarom ook zegt dat iedereen zijn best moet doen om te zorgen dat het niet zo ver komt, de andere partijen moeten volgens hen dan ook met een verteerbaar voorstel komen waarin NVA kan meestappen zodat de NVA niet de facto gedwongen wordt naar VB te kijken.

Moeten ze ook al samen 50% halen , wat nog geen enkele peiling heeft aangetoond.

+ N-VA wil ook federaal aan de knoppen zitten , samenwerking met VB is de facto een uitsluiting federaal. Dat weet BDW maar al te goed.
N-VA wil enkel federaal aan de knoppen zitten als ze denken dat de toekomst er positief uitziet. Het is veel simpeler voor hen om de Vlaamse te leiden en dan alles wat fout loopt op de federale kunnen steken.

Is dat N-VA wil confederalisme verhaaltje nu ook weeral bezig trouwens? Dat zeggen ze al 20 jaar tot de dag na de verkiezingen, dan zijn er ineens andere prioriteiten en misschien volgende keer. Dat kan best zijn, maar stop met dat dan aan te halen in aanloop naar de verkiezingen.

In theorie zou ik voor N-VA kunnen stemmen, maar BDW is de grootste teleurstelling uit de voorbije jaren. Dus neen. Die doet eigenlijk exact wat hij het VB verwijt, alleen nog een stapje erger. Hij KAN meebesturen en verantwoordelijkheid nemen maar hijzelf is te laf en blijft constant aan de kant staan.

Langs de andere kant krijg ik toch ook heel vaak filmpjes op instagram van bv. Jos D'Haese of facebookposts van Hedebouw of PVDA
Terwijl ik zelf nooit zelf iets opzoek in die richting

Dat is omdat Zuckerberg denkt dat je links bent :p.
Dat zou mij niet verbazen dat je dat gepushet krijgt omdat FB denkt dat je voor de overheid werkt en dus "linksere gedachtegoed" hebt en dit dus relevant is voor jou :p.

neenee, ik werk ook voor de overheid, en krijg op YouTube bvb regelmatig VB-reclame, hoe vaak ik dat ook blokkeer.

Om nog even terug te komen op het debat, de uitspraak van BDW over "rioolsites" is na het onderzoek van Humo rond 't Scheld toch echt wel wat misplaatst. Er vallen genoeg NVA-namen waaronder BDW zelf om ze te zelf te linken aan een rioolsite.
Hij heeft vermoedelijk het monster dat hij zelf mee heeft gecreëerd niet meer helemaal in de hand.

Kan de NVA in een coalitie stappen met VB zonder een intern schisma te veroorzaken? Van roeptoeters als Francken gaan we niet veel tegenstand moeten verwachten, maar er lijken mij toch genoeg centrum-persoonlijkheden in de partij te zitten die zo'n coalitie moeilijk zouden kunnen verteren.
Zou denken dat hun 'onderhandelingen' met het VB er vooral waren als zweep voor de andere partijen, en niet omdat ze het echt overwogen.

Nog geen idee momenteel. Gisteren dit artikel gelezen en dat vat mijn gevoel goed samen.

Wat ook meespeelt, is dat die partijen in het midden voortdurend over elkaar struikelen om in de gunst van de kiezer te komen. En die kiezer, dat is de middenklasse. De middenpartijen beseffen dat de rest van het electoraat toch al verloren is aan de PVDA en het Vlaams Belang.”
En dat klopt: alle partijen vissen in dezelfde vijver en komen niet verder dan wat gerommel in de marge. Niemand wil, of kan, iets ten gronde hervormen, want ze hebben schrik dat dat hun (weinige) kiezers hen dan de rug toekeren.
Zie de voorbeelden die worden aangehaald uit het Vlaamse regeer akkoord: de subsidie voor elektrische wagens, de jobbonus, de dienstencheques. Allemaal prulletjes om de middenklasse te paaien en aan te trekken.

“Ik begrijp niet waarom er geen enkele partij is die mensen wil aanspreken met gewoon ordentelijk beleid. Met doordachte voorstellen, die met experts worden uitgewerkt. De partijen hebben geld en mensen genoeg. Toch lanceren politici veel idiote ideeën met de levensduur van een eendagsvlieg, als ze de avond al halen. Maar geld voor sociale media hebben ze wel. Ik snap dat niet. De partijen in het midden moeten toch beter kunnen.”

Als één partij me dit kan geven, dan stem ik daar instant op. Een idee, een visie om naar te werken. Tant pis dat dan niet alles in mijn voordeel is of dat er bepaalde dingen onaangenaam zullen zijn maar als daar een algemene verbetering of einddoel tegenover staat, ben ik zeker bereid om een inspanning te leveren.

VB met middelvinger wegens immense afkeer politiek, gevormd in de laatste paar jaar. Want geen vertrouwen meer in geen enkele partij.
Kleine sprankel hoop is om de boel te destabiliseren, zodat er eens grondige kuis volgt in politieke landschap

Als je echt een middelvinger wilt uitsteken en echt wilt aangeven dat het je gewoon apatisch bent is drie maal OVLD misschien nog een duidelijker signaal.

Vraag van een leek:
Stel dat de meerderheid van de stemmers als protest(stem) gewoon thuisblijft, zitten we/ze dan met een probleem? Wat is dan de gang van zaken?

Vraag van een leek:
Stel dat de meerderheid van de stemmers als protest(stem) gewoon thuisblijft, zitten we/ze dan met een probleem? Wat is dan de gang van zaken?
ik veronderstel dat ze dan gewoon (zoals in het buitenland zonder stemplicht) de stemmen van de mensen die wel opgekomen zouden tellen?

bvb als er 10.000.000 stemplichtigen zijn, en er komen er 8.000.000 opdagen, dat ze dan enkel die 8.000.000 gaan tellen (in geldige, blanco en ongeldige stemmen), en die 2.000.000 anderen bestaan dan niet.

Laatst bewerkt:
En dat wordt ook vers van de pers benadrukt door BDW
Het enige objectief vóór de verkiezingen is dan ook om zoveel mogelijk zieltjes voor de eigen partij te winnen. Men heeft er niets aan om vriendelijk te zijn voor een partij die voor een stuk in dezelfde vijver vist. De grootste partij zijn heeft altijd zijn voordelen en daar is NVA momenteel in het nadeel natuurlijk volgens de peilingen.

Vraag van een leek:
De partijen die vaker proteststemmen ontvangen zijn hier duidelijk in het nadeel, want ze zullen absoluut gezien minder stemmen binnenhalen. Dat is uiteraard ook de hoofdreden waarom bepaalde partijen dit graag afgeschaft zien. Is eigenlijk gewoon cordon 2.0.

Denk dat NVA hun vingers daaraan niet durft verbranden.
Toch niet het NVA onder De Wever. Maar het vertrek van Lorin Parys en Valerie Van Peel lijken met toch een voorbode van een verschuiving naar rechts onder leiding van Theo Francken eens BDW de fakkel zal doorgeven.

Maar misschien sla ik de bal hier volledig mis maar is mijn gevoel.

ik veronderstel dat ze dan gewoon (zoals in het buitenland zonder stemplicht) de stemmen van de mensen die wel opgekomen zouden tellen?

bvb als er 10.000.000 stemplichtigen zijn, en er komen er 8.000.000 opdagen, dat ze dan enkel die 8.000.000 gaan tellen (in geldige, blanco en ongeldige stemmen), en die 2.000.000 anderen bestaan dan niet.
Idd, en eigenlijk tellen ze zelfs die blanco's en ongeldige enkel informatief voor de statistieken. Zetels worden verdeeld op basis van het totaal aantal geldig uitgebrachte stemmen, alles wat geen geldige stem is is irrelevant voor de berekening.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan