Poll: voor wie stem jij in 2024

Op welke partij denk je te gaan stemmen bij de federale verkiezingen van juni 2024?

• N-VA

Stemmen: 112 29,2%
  • VB

Stemmen: 112 29,2%
  • CD&V

Stemmen: 20 5,2%
  • OpenVLD

Stemmen: 19 5,0%
  • Vooruit

Stemmen: 35 9,1%
  • Groen

Stemmen: 15 3,9%
  • PVDA

Stemmen: 17 4,4%
  • Andere

Stemmen: 10 2,6%
  • Blanco/geen stem

Stemmen: 43 11,2%

• Totaal aantal stemmers
    383
Status
Niet open voor verdere reacties.
Misschien hierbij aansluitend, maar dat vind ik dus echt een kenmerk van ons systeem: een hoop apart aan te vragen zaken, die meestal dan nog papierwerk vereisen, en die vaak niet eens bij iedereen bekend zijn.

Allez, je kan zeggen "werken voor je subsidie", maar dat lijkt me toch vooral inzetten op het mattheuseffect. Ik kan me zo wel wat zaken voor de geest halen die voor iemand die niet geschoold is zeer moeilijk aan te vragen zijn, terwijl ze waarschijnlijk de oorspronkelijke doelgroep zijn. Kan misschien ook wel efficiënter als er minder van die zaken zijn, en dus minder overhead.

In een ideale wereld staat dat standaard ingegeven in de vereenvoudigde aangifte, en valt niemand uit de boot. En lijkt me op zich toch ook niet onhaalbaar? Créches geven die info toch door aan K&G en uitbetalers van het groeipakket. Kan dat dan ook niet gedeeld worden met de vrienden van de FOD Financien?

sjonge jonge. Als de overheid besparingen zoekt, er is duidelijk wat af te romen in de uitdeelpolitiek voor ouders.

De derde is hier juist geboren. Er overal geld uit de lucht met 0 moeite.
  • 1000+ euro "startgeld" dat je 2 maand op voorhand krijgt
  • Kindergeld voor 3 kinderen is samen ~550 per maand
  • Loon is 200 netto naar boven door de 3e
  • In ziekenhuis hebben we zoveel gratis brol en cadeaubonnen gekregen (roze dozen etc) dat er hier letterlijk 10 gratis papflessen staan, 200 gratis pampers en weet ik veel wat. De madam maakt er dan nog de sport van om overal gratis brol te scoren (bij kruidvat, hema, zeeman,, ...). We moeten 6 maand geen bodies en weet ik veel wat kopen.
  • Van de gemeente ook een bon gekregen voor 150 euro in de gemeente te shoppen (en gratis bodies... we hadden er nog niet genoeg)
  • papiertje invullen, 180 euro geboortecadeau van de CM
  • Verder nog 2 blaadjes gekregen van de sportkampen deze zomer. was 10 euro per dag per kind (cry cry cry duur - net nog een zielige podcast gehoord op standaard.be dat zomeropvang zo duur is :laugh:). van de CM krijgen we 5 euro per kind per dag terug. Fiscaal attest inbrengen en nog eens de helft terug. zal dus zo goed als gratis zijn. Bij de sector federatie kunnen we nog eens indienen en we gaan uiteindelijk 2 euro per dag per kind winst maken :woohoo:
  • In september nog extra geld van Parentia gekregen. Geen idee waarom. Waarschijnlijk omdat schoolgaande peuters zo duur zijn. Kost ons letterlijk niks, want de rugzak is die van vorig jaar, de brooddoos ook, de drinkfles ook. De schoolfactuur is per maand 20 euro of zo en dat is dan het melkje 's middags en de 70 cent voor de namiddag opvang (die dan fiscaal aftrekbaar is :rolleyes: )
  • As we speak klik ik nog 3x op een andere website om een doppler drinkfles te krijgen voor niks. Kan in de schuif bij de 10 andere gratis doppler flessen...

Via de colruyt uw babyborrel bon niet vergeten: 40 euro te spenderen aan producten van Coca-Cola en aan chips :unsure:

Bij deze Bart de Wever zijn uitspraak nog eens:

“Als Vlaams Belang zijn shit opkuist, waarom niet?”, aldus de Wever over regeren met de extreemrechtse partij. “Maar zolang die partij extremisten duldt die voortdurend anderen beledigen en onder de gordel aanvallen, dan zet ze zichzelf buitenspel. De dag dat zij een geloofwaardig traject opzetten om daarmee te stoppen, kunnen ze wat mij betreft mee besturen.”

Effe koud gepakt door Connor :shutup:

Toevallig heb je ook door waarom die bon die je krijgt van de CM enkel geldig is bij dreamland/ dreambaby

Je kunt ook 130 cash aankruisen. Dus zal wel 130 van CM zijn en 50 euro gratis van dreamland. Blijft CM die je sponsort voor niks, met overheidsgeld

Die roze zak is gesponsord door fabrikanten van zaken als luiers, babyvoeding etc. Ziekenhuis heeft daar geen hol mee te maken.

Inderdaad.

Maar wij kregen daar bovenop uit het ziekenhuis ook 2 pakken pampers mee, 17l of zo poepzalf, een doos babyvoeier, vochtige doeken, en nog een zak andere zaken. Met hier en daar een opmerking van de verpleging "doe die doos maar open, dan mag je ze meenemen". zal veel gratis brol inzitten, niet alles.

In the end, doet er niet toe. Het duidt er op dat de 1000 euro startgeld voor wat nodig is?

Parentia is een onderdeel van een sociaal secretariaat, dus gij betaald daarvoor.

De werking, ja. De centen die ze uitdelen komen wel degelijk uit de zak van de kinderbijslag die gewoon van de overheidsdotatie komt.

Straf, ik heb ook 3 kinderen en dat hebben wij niet, maar wij maakten er dan ook geen sport van om overal gratis dingen te gaan scoren die we nooit gingen gebruiken en dan naar het containerpark te brengen, zoveel tijd hebben we nu ook niet over.

De clue is dat je geen moeite moet doen. Ga naar het kruidvat, scan je kaartje "hier is een pak pampers en een fles zalf". Ga naar de apotheek, "hier is een roze doos" (we hebben voor nummer 3 4 roze dozen gekregen links en rechts...). Ga naar de hema, scan je kaartje "hier is een body". etc

Misschien hierbij aansluitend, maar dat vind ik dus echt een kenmerk van ons systeem: een hoop apart aan te vragen zaken, die meestal dan nog papierwerk vereisen, en die vaak niet eens bij iedereen bekend zijn.

Voor veel van die dingen moet je echt niks doen. Voor de andere dingen minimale effort.

Wat ik vb tenenkrommend is de schoolfactuur. 25 cent voor een melkje. 40 cent voor de middag opvang... Voor september was de factuur 8.55. Dat iemand hem bezig houdt met streepjes te trekken, facturen te maken, ...

En dan nog fiscale attesten maken voor 50 euro op het einde van het jaar...

Onderwijs is gratis, maar dan wel facturen sturen voor 8 euro per maand waarvan je dan via de fiscus nog eens 4 euro per maand kunt recuperen. Ben ik de enige die dat een relatieve waste of time vindt ? Maak dan de melkjes en middag opvang gratis. Of schrap toch in elk geval de fiscale aftrek... Wat een administratie voor niks.

Voor de ouders is het simpel he. Je krijgt in april je attest in doccle. knip plak in taxonweb en 50 euro per kind.

Allez, je kan zeggen "werken voor je subsidie", maar dat lijkt me toch vooral inzetten op het mattheuseffect. Ik kan me zo wel wat zaken voor de geest halen die voor iemand die niet geschoold is zeer moeilijk aan te vragen zijn, terwijl ze waarschijnlijk de oorspronkelijke doelgroep zijn. Kan misschien ook wel efficiënter als er minder van die zaken zijn, en dus minder overhead.

Gewoon schrappen. Kan me moeilijk inbeelden dat je die 8 euro per maand factuur met 4 euro aftrek niet kunt schrappen uit je werking zonder een budgetair gat te slaan. Schrap gewoon de 2 mannetjes die het moeten beheren en je hebt waarschijnlijk terugverdiend.

Via de colruyt uw babyborrel bon niet vergeten: 40 euro te spenderen aan producten van Coca-Cola en aan chips :unsure:

Just ja, hij is vandaag toegekomen. Ik stuur de kraamhulp wel naar de winkel morgen. Kan ik wat in de tuin werken :laugh:

Je kunt ook 130 cash aankruisen. Dus zal wel 130 van CM zijn en 50 euro gratis van dreamland. Blijft CM die je sponsort voor niks, met overheidsgeld

Inderdaad.

Maar wij kregen daar bovenop uit het ziekenhuis ook 2 pakken pampers mee, 17l of zo poepzalf, een doos babyvoeier, vochtige doeken, en nog een zak andere zaken. Met hier en daar een opmerking van de verpleging "doe die doos maar open, dan mag je ze meenemen". zal veel gratis brol inzitten, niet alles.

In the end, doet er niet toe. Het duidt er op dat de 1000 euro startgeld voor wat nodig is?

De werking, ja. De centen die ze uitdelen komen wel degelijk uit de zak van de kinderbijslag die gewoon van de overheidsdotatie komt.

De clue is dat je geen moeite moet doen. Ga naar het kruidvat, scan je kaartje "hier is een pak pampers en een fles zalf". Ga naar de apotheek, "hier is een roze doos" (we hebben voor nummer 3 4 roze dozen gekregen links en rechts...). Ga naar de hema, scan je kaartje "hier is een body". etc

Voor veel van die dingen moet je echt niks doen. Voor de andere dingen minimale effort.

Wat ik vb tenenkrommend is de schoolfactuur. 25 cent voor een melkje. 40 cent voor de middag opvang... Voor september was de factuur 8.55. Dat iemand hem bezig houdt met streepjes te trekken, facturen te maken, ...

En dan nog fiscale attesten maken voor 50 euro op het einde van het jaar...

Onderwijs is gratis, maar dan wel facturen sturen voor 8 euro per maand waarvan je dan via de fiscus nog eens 4 euro per maand kunt recuperen. Ben ik de enige die dat een relatieve waste of time vindt ? Maak dan de melkjes en middag opvang gratis. Of schrap toch in elk geval de fiscale aftrek... Wat een administratie voor niks.

Voor de ouders is het simpel he. Je krijgt in april je attest in doccle. knip plak in taxonweb en 50 euro per kind.

Gewoon schrappen. Kan me moeilijk inbeelden dat je die 8 euro per maand factuur met 4 euro aftrek niet kunt schrappen uit je werking zonder een budgetair gat te slaan. Schrap gewoon de 2 mannetjes die het moeten beheren en je hebt waarschijnlijk terugverdiend.

Just ja, hij is vandaag toegekomen. Ik stuur de kraamhulp wel naar de winkel morgen. Kan ik wat in de tuin werken :laugh:

Ik snap niet echt waarom je op al die kleine dingen focust.

Dat je zegt dat kwa kindergeld of Belastingsvrije som er teveel voordelen zijn dat is 1 ding. Daar zit het 'grote' geld.

Wat maakt die CM bon van 130 euro nu uit in die picture ? Het is een random kleine bonus 'ala' 30 euro per jaar fitness terugbetalen. Geeft je een leuk gevoel, houd je als klant en kost weinig.

Zelfde met die 10 euro per maand factuur van de school. Kan je geen domicilie opzetten als ge the zo stoort ? Ik zie niet hoe dat relevant is in de discutie of we kinderen te veel subsidiëren.

En al die gratis dingen van winkels aannemen is toch ook je eigen keuze ? Als ik naar de locale Voedselbank of keuken ga, gaan ze me ook gratis eten geven. Maar dat wil toch niet zeggen dat ik daar gebruik van moet maken als ik het niet nodig heb en me niet als clochard wil voelen.

Laatst bewerkt:
Ik snap niet echt waarom je op al die kleine dingen focust.

Dat je zegt dat kwa kindergeld of Belastingsvrije som er teveel voordelen zijn dat is 1 ding. Daar zit het 'grote' geld.

Wat maakt die CM bon van 130 euro nu uit in die picture ? Het is een random kleine bonus 'ala' 30 euro per jaar fitness terugbetalen. Geeft je een leuk gevoel, houd je als klant en kost weinig.

Als je dat allemaal optelt, is dat toch wel paar miljoenen gewoon wegpissen. Als het peanuts is, schrap het dan gewoon. gewoon de administrat

60k geboortes in Vlaanderen. ongeveer de helft zit bij CM. 30k * 130 = 3M. Pak nog een paar FTEs om dat te beheren, want dat is wel degelijk allemaal manueel werk want je moet het in een brievenbus flikkeren met een vignette. 10 FTEs ? nog eens 2M. Hopla, 5M weggepist voor niks.

Hoeveel van die lekkende zeven zitten er nog links en rechts in het systeem ?

Zelfde met die 10 euro per maand factuur van de school. Kan je geen domicilie opzetten als ge the zo stoort ? Ik zie niet hoe dat relevant is in de discutie of we kinderen te veel subsidiëren.

Ik zeg niet dat het me stoort. Het is uiteraard elke maand anders want 40 cent voor het melkje (ze vergeten het soms uit te delen) en 25 cent voor de middag opvang (niet elke maand heeft evenveel dagen die geen woensdag zijn)...Ik wil gerust 1x 100 euro betalen maar dat mag blijkbaar niet.

Ze subsidieren onderwijs, maar dan sturen ze wel facturen voor peanuts naar de ouders. Reken opnieuw de FTE kost om facturen van 3 frank uit te sturen.

Ik wil zelfs niet weten hoeveel FTEs er in Vlaanderen door departement onderwijs gesubsidieerd worden die niks anders doen dan facturen van 8 euro op te stellen. Je zou ook, ik zeg maar iets, er het lerarentekort mee kunnen opvullen.

En al die gratis dingen van winkels aannemen is toch ook je eigen keuze ? Als ik naar de locale Voedselbank of keuken ga, gaan ze me ook gratis eten geven. Maar dat wil toch niet zeggen dat ik daar gebruik van moet maken als ik het niet nodig heb en me niet als clochard wil voelen.

Uiteraard. Het punt was dat de overheid niet nog eens een zak geld moet geven voor elke geboorte aangezien er commercieel al genoeg uitgedeeld worden. Schrappen dat startbedrag, er is genoeg in het commerciele circuit.

60k geboortes x 1200 (Startbedrag) = 75M/y

Uw dienaar heeft jaarlijks al voor 80M bespaard met minimale pijn.

St
Als je dat allemaal optelt, is dat toch wel paar miljoenen gewoon wegpissen. Als het peanuts is, schrap het dan gewoon. gewoon de administrat

60k geboortes in Vlaanderen. ongeveer de helft zit bij CM. 30k * 130 = 3M. Pak nog een paar FTEs om dat te beheren, want dat is wel degelijk allemaal manueel werk want je moet het in een brievenbus flikkeren met een vignette. 10 FTEs ? nog eens 2M. Hopla, 5M weggepist voor niks.

Hoeveel van die lekkende zeven zitten er nog links en rechts in het systeem ?

Ik zeg niet dat het me stoort. Het is uiteraard elke maand anders want 40 cent voor het melkje (ze vergeten het soms uit te delen) en 25 cent voor de middag opvang (niet elke maand heeft evenveel dagen die geen woensdag zijn)...Ik wil gerust 1x 100 euro betalen maar dat mag blijkbaar niet.

Ze subsidieren onderwijs, maar dan sturen ze wel facturen voor peanuts naar de ouders. Reken opnieuw de FTE kost om facturen van 3 frank uit te sturen.

Ik wil zelfs niet weten hoeveel FTEs er in Vlaanderen door departement onderwijs gesubsidieerd worden die niks anders doen dan facturen van 8 euro op te stellen. Je zou ook, ik zeg maar iets, er het lerarentekort mee kunnen opvullen.

Uiteraard. Het punt was dat de overheid niet nog eens een zak geld moet geven voor elke geboorte aangezien er commercieel al genoeg uitgedeeld worden. Schrappen dat startbedrag, er is genoeg in het commerciele circuit.

60k geboortes x 1200 (Startbedrag) = 75M/y

Uw dienaar heeft jaarlijks al voor 80M bespaard met minimale pijn.
Elke politieker die aan deze gratis pakketten komt graaft zijn eigen graf. In onze graai cultuur waar we al zoveel gratis krijgen is het not done om dit af te schaffen.

Welke zot heeft er trouwens beslist dat iedereen €1000 krijgt per kind? Qua populisme kan dat wel tellen 👍

De laatste pagina’s maken het weer heel duidelijk dat we op BG zitten 🥲
Gohja, kritiek op die versnippering kan ik wel begrijpen. Maar als maatschappij het krijgen van kinderen ondersteunen lijkt me gewoon correct. En een eenmalig startpakket, dat in het niets valt bij het gecumuleerde belastingsvoordeel en kindergeld, gaan viseren, mja. Ik vind die timing daarvan nu eigenlijk wel logisch.

Gohja, kritiek op die versnippering kan ik wel begrijpen. Maar als maatschappij het krijgen van kinderen ondersteunen lijkt me gewoon correct. En een eenmalig startpakket, dat in het niets valt bij het gecumuleerde belastingsvoordeel en kindergeld, gaan viseren, mja. Ik vind die timing daarvan nu eigenlijk wel logisch.
Die kritiek is wel te begrijpen maar wanneer we er de gratis producten van de zeeman en de hema moeten bijsleuren begint het toch wel alles op een hoop gooien en verontwaardigd zijn vibes te krijgen.

De laatste pagina’s maken het weer heel duidelijk dat we op BG zitten 🥲
Echt hé. Het moet fijn zijn om te kunnen leven in een wereld waar je die ondersteuning kan weglachen en geen greintje besef hebt dat je eigen situatie totaal niet representatief is voor de meerderheid van de bevolking.

Echt hé. Het moet fijn zijn om te kunnen leven in een wereld waar je die ondersteuning kan weglachen en geen greintje besef hebt dat je eigen situatie totaal niet representatief is voor de meerderheid van de bevolking.

Ik heb al meerdere maken gezegd dat IK dat geld niet nodig heb. Maar goed, deel Mar aan iedereen uit, mij niet gelaten...

Kinderen zijn een eigen keuze.
Hoe meer koterijen, hoe meer belastingen.
Vlaktaks = iedereen 20% betalen en ge doet met uw eigen centen wat ge wilt.
Wilt ge kinderen? Betaal ervoor.
Wilt ge er geen? Ook goed.

En pensioen? Spaar er zelf voor, met vlaktaks houdt ge meer centen over dus zet maar opzij.

Geen dank .

Ik heb al meerdere maken gezegd dat IK dat geld niet nodig heb. Maar goed, deel Mar aan iedereen uit, mij niet gelaten...

Het draait dan ook niet rond u. Het draait dan ook rond de gemeenschap. Het is beter voor de gemeenschap dat er een bepaalde ondersteuning is voor mensen die kinderen krijgen.
Al ben ik nog eerder voorstander van het feit dat dit altijd ondersteuning in materiaal en hulp is dan in effectief sollen. Als iedereen dat krijgt, heeft het geen zin om hetgeen je niet gebruikt ook aan te vragen, want er is toch niemand geïnteresseerd om het te kopen (en anders is het weer moeite om het allemaal weg te gooien). En als iedereen het krijgt dan is er ook geen verschil tussen de ondersteuning die kinderen krijgen... of je nu in een rijk gezin bent geboren of in een arm gezin. Het belangrijkste is dat elk kind de maximale ondersteuning krijgt om later een productieve maatschappijgenoot te worden.

Waarbij je al die producten terug opnieuw kan inleveren bij de organisatie die die spullenhulp organiseert. Waardoor zaken die effectief nuttig zijn kunnen herbruikt worden. En of je nu arm of rijk bent, dat je dan ook gebruikt of ongebruikt materiaal kan ontvangen. Voor zolang dit als hygiënisch geacht blijft.

Daarnaast kunnen we dan nog wat meer belastingen hebben bij de mensen die dat geld toch niet nodig hebben om dit allemaal te betalen.

Al zal er dan wel iets minder weggooi maatschappij zijn.

Daarnaast kunnen we dan nog wat meer belastingen hebben bij de mensen die dat geld toch niet nodig hebben om dit allemaal te betalen.
Dat gaat ons nooit lukken. Ieder Gert Verhulst en Mark Coucke heeft meerdere BVBA's waarmee ze alles optimaliseren. Hoe groter het bedrijf hoe minder belastingen ze betalen. Ze kunnen enkel de dure werknemers schaden die > 5000eur bruto verdienen

Dat gaat ons nooit lukken. Ieder Gert Verhulst en Mark Coucke heeft meerdere BVBA's waarmee ze alles optimaliseren. Hoe groter het bedrijf hoe minder belastingen ze betalen. Ze kunnen enkel de dure werknemers schaden die > 5000eur bruto verdienen
Tuurlijk kan dat wel.

Uitkeringen van gelden aan de aandeelhouders mee opnemen in de personenbelasting.

Waarbij je dan de belastingsschijven op brutolonen kan herdefiniëren. Terwijl zolang dat geld in de vennootschap blijft enkel belast wordt volgens de regels van een bedrijf.

Maar zodra er ook maar een euro gaat naar een individu. Dan is dit personenbelasting. Op die manier zorg je er dan voor dat het niet meer uitmaakt van welke bron je als persoon uw inkomen krijgt. Je wordt er even hard op belast.
En je gaat ook niet zomaar uw BVBA leegtrekken, aangezien het interessanter is om de nodige investeringen te doen via dat geld.

Al is ook dat niet zaligmakend tgv het wereldse karakter. Maar het lijkt mij in zijn geheel wel het fairste systeem.

Je leeft helaas niet in de echte wereld. Dit is de echte wereld:

Nogmaals, iedere Mark Coucke en Gert Verhulst doen hun uiterste best om zo weinig mogelijk belastingen te betalen. Als dat in België niet kan, dan gaan ze wel via een ander land of meerdere landen. No way dat die mannen 30% belastingen betalen, zelfs geen 20% belastingen.

Daarom ook dat men blijft roepen dat het geld halen bij de rijken écht een dom idee is.
Dan nemen ze al hun kapitaal en gaan ze gewoon naar een ander land. Die hun internationale connecties zijn daarvoor te groot.

Beter bv 8% belastingen vragen dan 12% want dan zijn ze weg naar een ander land.
Schandalig ik weet het, maar 1 land kan dit probleem niet oplossen.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan