Poll: voor wie stem jij in 2024

Op welke partij denk je te gaan stemmen bij de federale verkiezingen van juni 2024?

• N-VA

Stemmen: 112 29,2%
  • VB

Stemmen: 112 29,2%
  • CD&V

Stemmen: 20 5,2%
  • OpenVLD

Stemmen: 19 5,0%
  • Vooruit

Stemmen: 35 9,1%
  • Groen

Stemmen: 15 3,9%
  • PVDA

Stemmen: 17 4,4%
  • Andere

Stemmen: 10 2,6%
  • Blanco/geen stem

Stemmen: 43 11,2%

• Totaal aantal stemmers
    383
Status
Niet open voor verdere reacties.
Laatste moment voor Vivaldi om zich te bewijzen: federale ministers dit weekend op zoek naar begrotingsakkoord

Een paar dagen geleden stond er nog dat meerdere partijen bereid waren om de 6% op sloop-en heropbouw te bekijken en misschien zelfs permanent te maken of te verhogen naar 9 of 12 ipv terug te laten gaan naar 21%. Nu zie ik er niks meer instaan en zover er staat lijkt het zelf dat ze gewoon gaan besparen en niks anders. Dit is heel jammer.

Ik snap dat een regering met schulden moet besparen maar als ik zie dat ze misschien bepaalde belastingen gaan invoeren die minister van Financiën Vincent Van Peteghem eerst ging koppelen aan een budget neutrale fiscale hervorming ben ik (en dat is lichtjes uitgedrukt) zwaar teleurgesteld.

Wie weet verassen ze me dinsdag misschien nog maar ik betwijfel het ten zeerste.

Een paar dagen geleden stond er nog dat meerdere partijen bereid waren om de 6% op sloop-en heropbouw te bekijken en misschien zelfs permanent te maken of te verhogen naar 9 of 12 ipv terug te laten gaan naar 21%. Nu zie ik er niks meer instaan en zover er staat lijkt het zelf dat ze gewoon gaan besparen en niks anders. Dit is heel jammer.
Co-Voorzitter van groen heeft deze ochtend op radio 1 herhaald dat hij dat nog graag verlengd ziet.

Co-Voorzitter van groen heeft deze ochtend op radio 1 herhaald dat hij dat er nog graag verlengd ziet.
Ahzo, dat is goed om te weten.

Zelf ben ik een grote voorstander voor de 6% btw woning en niet alleen omdat ik er zelf een gekocht heb. Ik heb nog maar een twee tal lage voorschotten te betalen dus in het geval dat dit toch terug zou gaan naar 21% zou het niet het einde van de wereld zijn. Voor mensen die dit jaar een woning met zo een formule kochten zou het wel veel moeilijker zijn.

Zelf ben ik een grote voorstander voor de 6% btw woning en niet alleen omdat ik er zelf een gekocht heb. Ik heb nog maar een twee tal lage voorschotten te betalen dus in het geval dat dit toch terug zou gaan naar 21% zou het niet het einde van de wereld zijn. Voor mensen die dit jaar een woning met zo een formule kochten zou het wel veel moeilijker zijn.

Dat is natuurlijk geen argument. Ik moet de eerste die gratis geld niet leuk vindt nog tegenkomen...

Je leeft helaas niet in de echte wereld. Dit is de echte wereld:

Nogmaals, iedere Mark Coucke en Gert Verhulst doen hun uiterste best om zo weinig mogelijk belastingen te betalen. Als dat in België niet kan, dan gaan ze wel via een ander land of meerdere landen. No way dat die mannen 30% belastingen betalen, zelfs geen 20% belastingen.

Daarom ook dat men blijft roepen dat het geld halen bij de rijken écht een dom idee is.
Dan nemen ze al hun kapitaal en gaan ze gewoon naar een ander land. Die hun internationale connecties zijn daarvoor te groot.

Beter bv 8% belastingen vragen dan 12% want dan zijn ze weg naar een ander land.
Schandalig ik weet het, maar 1 land kan dit probleem niet oplossen.
Zware exit tax zoals in Noorwegen en als ik me niet vergis moet je ook nog betalen voor x jaar nadat je het afbolt.

Dat is natuurlijk geen argument. Ik moet de eerste die gratis geld niet leuk vindt nog tegenkomen...
Het gaat me natuurlijk niet alleen om het gratis geld.

Met die renovatie verplichting zit je bijna duurder met een goedkoper huis dat al op de markt staat met een slecht epc terwijl een 6% sloop en heropbouw woning ook duurzamer is.

Vlaanderen wil tegen 2050 van gas verlost zijn dus dit soort maatregelen helpen ook zeker bij jongere kopers.

Zware exit tax zoals in Noorwegen en als ik me niet vergis moet je ook nog betalen voor x jaar nadat je het afbolt.

Veel landen hebben exitbelastingen maar da's meestal niet van toepassing bij zo'n operaties. Een bedrijf als Microsoft gaat bijvoorbeeld de rechten van Office verkopen aan een groepsvennootschap in Bermuda en als het Noorse bedrijf dan Office verkoopt dat moet het royalty's betalen Bermuda en zo verlaat een deel van de winst op die verkochte Office licenties Noorwegen. Da's nu een heel simpele voorstelling van hoe het zou kunnen lopen maar je kan daar allerlei variaties in stijgende graad van complexiteit rond verzinnen.

Veel landen hebben exitbelastingen maar da's meestal niet van toepassing bij zo'n operaties. Een bedrijf als Microsoft gaat bijvoorbeeld de rechten van Office verkopen aan een groepsvennootschap in Bermuda en als het Noorse bedrijf dan Office verkoopt dat moet het royalty's betalen Bermuda en zo verlaat een deel van de winst op die verkochte Office licenties Noorwegen. Da's nu een heel simpele voorstelling van hoe het zou kunnen lopen maar je kan daar allerlei variaties in stijgende graad van complexiteit rond verzinnen.
Of course maar hij sprak over Coucke en Verhulst zelf bijvoorbeeld. Als die 20-30-40% van hun kapitaal moeten afgeven denken ze mss 2 keer

Kinderen zijn een eigen keuze.
Hoe meer koterijen, hoe meer belastingen.
Vlaktaks = iedereen 20% betalen en ge doet met uw eigen centen wat ge wilt.
Wilt ge kinderen? Betaal ervoor.
Wilt ge er geen? Ook goed.

En pensioen? Spaar er zelf voor, met vlaktaks houdt ge meer centen over dus zet maar opzij.
En voor uw zorg later moet je maar zelf zorgen. Geen kinderen die u kunnen helpen, dikke pech, crepeer maar ergens in de goot.
Geen dank .
FTFY.

Imo is 6 procent btw op een woning ridicuul. Men mag wel het onderscheid maken tussen wat noodzakelijk is en voor de toekomst wenselijk en wat luxe is. Uw bouwschil met deftige isolatie, energiezuinige technieken enz, 6 procent btw. Eiken binnendeuren, bakamermeubel van 18000 euro en de italiaanse tegel van 170 euro per vierkante meter mag gerust 21 procent zijn.

Want kinderen hebben garandeert u dat die voor u zullen zorgen later?
Kinderen zullen inderdaad later zorgen dat de maatschappij blijft draaien. Dat is ook de reden dat de overheid tussenkomt. Men doe hier precies alsof kinderen een of ander hebbeding zijn.

Kinderen zullen inderdaad later zorgen dat de maatschappij blijft draaien. Dat is ook de reden dat de overheid tussenkomt. Men doe hier precies alsof kinderen een of ander hebbeding zijn.

minder koterijen= minder belastingen.
Dan schiet er vanzelf meer geld over voor wie kinderen wil.
Neem jij kinderen omdat ze later voor u gaan zorgen toch?
Je neemt er toch omdat je dat zelf wil? Dat is toch eerder een egoïstisch standpunt (waar niks mis mee is) . Maar laat het dan aub niet uitschijnen dat je er neemt voor “de maatschappij”.
Je neemt er omdat je er wil voor uzelf en van uzelf.

Wie er wil kan er nog steeds nemen en oké dat zal mss iets duurder uitvallen.
Dat heet keuzes maken in het leven.

Imo is 6 procent btw op een woning ridicuul. Men mag wel het onderscheid maken tussen wat noodzakelijk is en voor de toekomst wenselijk en wat luxe is. Uw bouwschil met deftige isolatie, energiezuinige technieken enz, 6 procent btw. Eiken binnendeuren, bakamermeubel van 18000 euro en de italiaanse tegel van 170 euro per vierkante meter mag gerust 21 procent zijn.

Uitdeel politiek. Ik versta niet waarom groen alles plots an 6% wil. Echt ecological is dat niet...

minder koterijen= minder belastingen.
Dan schiet er vanzelf meer geld over voor wie kinderen wil.
Neem jij kinderen omdat ze later voor u gaan zorgen toch?
Je neemt er toch omdat je dat zelf wil? Dat is toch eerder een egoïstisch standpunt (waar niks mis mee is) . Maar laat het dan aub niet uitschijnen dat je er neemt voor “de maatschappij”.
Je neemt er omdat je er wil voor uzelf en van uzelf.

Wie er wil kan er nog steeds nemen en oké dat zal mss iets duurder uitvallen.
Dat heet keuzes maken in het leven.
Oeioei, nu is het drama hoor. Zelf zwaar uit de boch gaan en een vlaktaks voorstellen uit eigen belang als de oplossing voor de maatschappij maar o wee als iemand eens zegt dat kinderen noodzakelijk zijn om ervoor te zorgen dat wanneer we oud zijn we ook nog een deftig leven zouden hebben.

Kinderen zijn een eigen keuze.
Hoe meer koterijen, hoe meer belastingen.
Vlaktaks = iedereen 20% betalen en ge doet met uw eigen centen wat ge wilt.
Wilt ge kinderen? Betaal ervoor.
Wilt ge er geen? Ook goed.

En pensioen? Spaar er zelf voor, met vlaktaks houdt ge meer centen over dus zet maar opzij.

Geen dank .

Ik denk dat als ge nog een klein beetje korter door de bocht gaat dat ge een barst in het tijd-ruimte continuum kunt creëeren en een poort opent naar een parallel universum.

Wanneer het geboortecijfer terugloopt stort over x jaar alles in elkaar, dan zijt ge vet met uw vlaktaks.
Er is inderdaad niemand die kinderen neemt omdat ze vinden dat ze de maatschappij dat verschuldigd zijn, chance dat ook niemand dat beweert.

Maar dat het in zijn geheel wel wenselijk is dat mensen nog kinderen krijgen, da's nogal wiedes he. Ik heb ook geen heel businessplan uitgestippeld vooraleer ik aan kinderen begon hoor, ik zit hier een huis te renoveren, ik kom er nu achter dat wij geen geld heb om een hoop dingen te doen want mijn madam zit al 7 maanden thuis ipv 4 (want ja, herstellen van een bevalling kan langer duren dan ge op voorhand denkt, zo blijkt!), en zo ne kleine valt toch ook een pak duurder uit dan dat ik op voorhand had gedacht.

Ver zijn wij niet gelopen met die 1000 euro en wij hebben zo goed als alles gekregen/geleend of 2dehands gekocht.

Oeioei, nu is het drama hoor. Zelf zwaar uit de boch gaan en een vlaktaks voorstellen uit eigen belang als de oplossing voor de maatschappij maar o wee als iemand eens zegt dat kinderen noodzakelijk zijn om ervoor te zorgen dat wanneer we oud zijn we ook nog een deftig leven zouden hebben.
Een rusthuis kost gemiddeld het dubbel van wat de mensen aan pensioen hebben.

En de kinderen moeten zorgen voor het pensioen van morgen?
Je kan zeggen dat de rusthuisprijzen te hoog zijn, maar dan is er toch nog ergens iets wat mis gaat waardoor de pensioenen (te) laag zijn.

"Een kind kost u een huis", beter een 2e huis dan om de middelen te hebben op uw oude dag.

Uitdeel politiek. Ik versta niet waarom groen alles plots an 6% wil. Echt ecological is dat niet...

Met de huidige strenge maatregelen zoals de strenge renovatie verplichting, de enorm hoge huisprijzen is de 6% sloop-en heropbouw een goede lange termijn regeling voor jonge kopers die kiezen voor een kleinere woning die duurzaam is.

Ik denk dat dat al het geval is. Alle bij mij is dat toch het geval. Er zijn standaard “simpele” dingen inbegrepen in de prijs en dus de 6%. Bij deuren was dat de standaard “kartonnen” deur en omdat wij een andere deur wouden viel de deur onder 21%. We hebben ook ipv van dubbele beglazing gekozen voor thermische beglazing en dit viel ook onder de 21%. Er zijn ook nog andere dingen maar ik ga niet elk ding opnoemen.

Met de huidige strenge maatregelen zoals de strenge renovatie verplichting, de enorm hoge huisprijzen is de 6% sloop-en heropbouw een goede lange termijn regeling voor jonge kopers die kiezen voor een kleinere woning die duurzaam is.

Dat lost het probleem niet op. Dat zorgt er gewoon voor dat ik voor mijn oud krot een bedrag van het verschil tussen de sloop en de heropbouwpremie aan 6% en de initiële versie aan 21% kan vragen.

Dan is het beter om 21% BTW te laten betalen, en de subsidies voor energiegerichte verbouwingen te verhogen en verplichting te brengen om een woning naar niveau A te brengen bij een verkoop.

Zodanig dat woningprijzen voor woningen die niet niveau A zijn onder druk gezet worden en dat de kostprijs voor deze aanpassing naar niveau A te brengen een impact heeft op de bieding en de waarde van de woning.

Dat is in mijn ogen de enigste mogelijkheid om hier correct mee om te gaan voor de lange termijn.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan