Portefeuille topic - FlyingHorseman

FlyingHorseman

Well-known member
Ik ben een tweetal maanden geleden begonnen met wat actiever te investeren. Vooral met de bedoeling om het wat te leren en om te zien of het wat voor mij is. Wat dat laatste betreft zou ik eerder geneigd zijn om te zeggen van niet. Toch een heel ander gevoel dan ETF's, waar ik geregeld wat bijkocht en tussendoor amper er naar keek. Het volatiele van de gewone aandelen ligt me minder en ik merkte dat ik toch wel iets te veel de koers van mijn aandelen bekeek.

Desondanks tot nu toe wel wat goeie keuzes gemaakt. Naast een hoop domme.
- Nebius + 42%
- Ondas Holdings + 25%
- UCB +17%
- Sofi Technologies +17%
- Amazon +1% (vlak voor de earnings gekocht, schitterende timing)
- Coreweave -1,3% (dip niet goed ingeschat maar gaat de komende tijd nog stijgen)
- Sanofi - 2,8% (komt op termijn nog wel goed)
- Eli Lilly -3,48% (eh van deze weet ik het niet)
- Rocket Lab -5% (hypestock net voor de piek gekocht)
- EVS -6%
- Intuitive Machines (LUNR) -18% (Domme hypestock op een piekje gekocht)

In ieder geval sta ik wel nog stevig in het groen met een bescheiden inleg van een paar €1000. Al is dat meer geluk dan kunde. En hakken de transactiekosten er toch ook wel in bij de kleine hoeveelheden die ik er in steek. Waarschijnlijk ga ik gewoon terug braaf naar mijn ETF's gaan. Ik heb wel een beetje ingelezen over elk aandeel maar ik heb het gevoel dat het met mijn kennis evengoed succes via een muntworp kon zijn.

Ik ben een tweetal maanden geleden begonnen met wat actiever te investeren. Vooral met de bedoeling om het wat te leren en om te zien of het wat voor mij is. Wat dat laatste betreft zou ik eerder geneigd zijn om te zeggen van niet. Toch een heel ander gevoel dan ETF's, waar ik geregeld wat bijkocht en tussendoor amper er naar keek. Het volatiele van de gewone aandelen ligt me minder en ik merkte dat ik toch wel iets te veel de koers van mijn aandelen bekeek.

Desondanks tot nu toe wel wat goeie keuzes gemaakt. Naast een hoop domme.
- Nebius + 42%
- Ondas Holdings + 25%
- UCB +17%
- Sofi Technologies +17%
- Amazon +1% (vlak voor de earnings gekocht, schitterende timing)
- Coreweave -1,3% (dip niet goed ingeschat maar gaat de komende tijd nog stijgen)
- Sanofi - 2,8% (komt op termijn nog wel goed)
- Eli Lilly -3,48% (eh van deze weet ik het niet)
- Rocket Lab -5% (hypestock net voor de piek gekocht)
- EVS -6%
- Intuitive Machines (LUNR) -18% (Domme hypestock op een piekje gekocht)

In ieder geval sta ik wel nog stevig in het groen met een bescheiden inleg van een paar €1000. Al is dat meer geluk dan kunde. En hakken de transactiekosten er toch ook wel in bij de kleine hoeveelheden die ik er in steek. Waarschijnlijk ga ik gewoon terug braaf naar mijn ETF's gaan. Ik heb wel een beetje ingelezen over elk aandeel maar ik heb het gevoel dat het met mijn kennis evengoed succes via een muntworp kon zijn.
Begrijp je van ieder bedrijf dat je in portfolio hebt wat ze exact verkopen en waar hun winst zit? Zou je deze bedrijven long term+10j bijhouden?

(Gezien je ETF geschiedenis lijkt het me dat je buy&hold strategie hanteert)

wel, t'is geen crypto, een x2 of x3 zult ge maar zien na jaren als ge al de juiste selecteert. 2 maand is echt een hele korte termijn

en ja, 11 aandelen met 1000€? die transactiekosten/belastingen zijn al rond de 5% per aandeel...

Begrijp je van ieder bedrijf dat je in portfolio hebt wat ze exact verkopen en waar hun winst zit? Zou je deze bedrijven long term+10j bijhouden?

(Gezien je ETF geschiedenis lijkt het me dat je buy&hold strategie hanteert)
Wel, dit is voor mij ook een van de redenen dat ik momenteel nog het gevoel heb dat het misschien niet helemaal mijn ding is. Ik heb me voor elke aankoop ingelezen over het bedrijf en de sector, maar eigenlijk nog als relatieve leek waardoor ik op de eerste vraag "ja maar misschien nog niet genoeg" zou antwoorden. Of eerder niet genoeg op de hoogte van andere zaken die de koers kunnen beïnvloeden.
Die vraag van long term hold ben ik me ook beginnen stellen en bij een groot deel van de aandelen (eigenlijk vooral die wat ik vroeg gekocht heb) zou ik daar eerder negatief op antwoorden. Een andere vraag die ik me stel is: ga ik de index over langere tijd kloppen met de tijd en moeite die ik er nu in steek? Daar schat ik mezelf ook niet toe in staat. :)

Vandaar dat ik dus eerder geneigd ben om in de nabije toekomst mijn beperkte winst te nemen en me terug op passief beleggen te focussen. Maar ik bekijk het nog even, voorlopig ben ik er nog maar heel kort mee bezig.

wel, t'is geen crypto, een x2 of x3 zult ge maar zien na jaren als ge al de juiste selecteert. 2 maand is echt een hele korte termijn

en ja, 11 aandelen met 1000€? die transactiekosten/belastingen zijn al rond de 5% per aandeel...
Een paar €1000. (nee ook geen 2x €1000 :unsure:) Ik houd telkens wel rekening met die kosten, heb een excelletje met oa de kosten bij aankoop/verkoop, de gecorrigeerde aankoopprijs en de echte break even prijs. Mijn bedoeling was om het tot eind van het jaar eens te bezien alvast.

Waarschijnlijk ga ik gewoon terug braaf naar mijn ETF's gaan. Ik heb wel een beetje ingelezen over elk aandeel maar ik heb het gevoel dat het met mijn kennis evengoed succes via een muntworp kon zijn.
Op zo'n korte termijn u conclusies trekken is nogal bizar.
Velen gebruiken ETF als een deel van hun portfolio. Uw opbrengsten zijn wat minder dan "goeie stockpicks" maar op lange termijn normaal altijd positief.
Als je dezelfde strategie wil toepassen op aandelen kan je ook is naar dividendinvesteren kijken. Typisch kies je dan ook de "saaie aandelen" die al jaren trouw hun aandeelhouders belonen. Op lange termijn zullen ze normaal ook stijgen en het dividend is mooi meegenomen om je winst te ondersteunen.

Zie toevallig dat dit afgesplitst is uit het andere beurstopic dus misschien hier maar even een update geven. Kleine maand verder, niet zo lang maar wel enkele opvallende veranderingen in koers van mijn aandelen.

- Nebius +42% --> +87,19%
- Ondas Holdings +25% --> +92,72%
- UCB +17% --> +37,86%
- Sofi Technologies +17% --> +15,28%
- Amazon +1% --> -5,28%
- Sanofi -2,8% --> +3,6%
- Eli Lilly -3,48% --> +5,42%
- Rocket Lab -5% --> +2,03%
- EVS -6% --> -4,8%
- Intuitive Machines (LUNR) -18% --> +15,27%

Coreweave heb ik verkocht omdat ik het gevoel had dat ze te afhankelijk zijn van Nvidia : ingestapt op $95 en uitgestapt op $130
Een stukje winst eergisteren in Rezolve AI gestoken, 100 aandelen aan ongeveer $4.9, die staat nu op $6.28.

Laatste update hier (voorlopig?). Geleidelijke verandering van strategie naar aandelen die meer gericht zijn op de langere termijn, buy and hold. En ook gewoon me nog wat meer inlezen voor ik aankopen doe. Hoewel ik het niet slecht gedaan heb met de huidige!

- UCB: 40% winst, volledig verkocht
- Ondas Holdings: 140% winst, 80% verkocht
- Intuitive Machines (LUNR): 25% winst, volledig verkocht
- Rezolve AI: 42% winst, volledig verkocht
- Rocket Lab: 8% winst (verwaarloosbaar), volledig verkocht

Nebius (93% winst) en Eli Lilly, Sanofi, Amazon en EVS (enige 2 die nog in rood staan) houd ik nog even bij.

8% winst (verwaarloosbaar)
Ahh, de AI golf! 8% op 3 maanden en zoveel winners is absoluut niet verwaarloosbaar haha. De huidige market geeft een volledig vertekend beeld van hoe moeilijk succesvol stock picking over een langere periode is, dat zal je nog wel zien :p.

Ahh, de AI golf! 8% op 3 maanden en zoveel winners is absoluut niet verwaarloosbaar haha. De huidige market geeft een volledig vertekend beeld van hoe moeilijk succesvol stock picking over een langere periode is, dat zal je nog wel zien :p.
Hah, vooral verwaarloosbaar door de kleine hoeveelheid aandelen die ik er maar van had. Met de transactiekost er nog af is dat een paar tiental euro gewonnen.

Zoals al eens gezegd ben ik vrij kleinschalig begonnen om het allemaal wat te leren en gaandeweg heb ik het gedurfd om met wat meer geld grotere hoeveelheden aan te kopen dus met de andere aandelen heb ik behoorlijk mooie winst gemaakt, moet mijn excelletje nog bijwerken maar ik zit nu op +40% winst in totaal ofzo. Maar dat is in mijn geval meer door geluk dan kunde. Een paar aandelen heb ik gekocht om op middellange termijn wat winst te maken en door verschillende factoren is dat allemaal veel sneller gegaan dan ik gedacht had. En ook veel meer gestegen dan verwacht. Ben me er goed bewust van dat dit eerder de uitzondering dan de norm is.

Ik ga nu eens op mijn gemak wat aandelen zoeken voor de langere termijn om de gemaakte winst in te steken. Bij van die snel exploderende aandelen heb ik toch niet altijd een goed gevoel, iets dat snel omhoog gaat kan ook snel weer dalen.

Maar dat is in mijn geval meer door geluk dan kunde.

Je mag jezelf gerust krediet geven hoor

Als je in het kleine beursfeiten topic kijkt naar de aandelen die gekocht werden door de andere beleggers (sommige met jaren ervaring) of in hun portefeuille zaten in dezelfde periode dat jij begon (juli?) dan mag je gerust een pluim op je hoed steken.

+ Je klopt de meeste indexen

Laatste update hier (voorlopig?). Geleidelijke verandering van strategie naar aandelen die meer gericht zijn op de langere termijn, buy and hold. En ook gewoon me nog wat meer inlezen voor ik aankopen doe. Hoewel ik het niet slecht gedaan heb met de huidige!

- UCB: 40% winst, volledig verkocht
- Ondas Holdings: 140% winst, 80% verkocht
- Intuitive Machines (LUNR): 25% winst, volledig verkocht
- Rezolve AI: 42% winst, volledig verkocht
- Rocket Lab: 8% winst (verwaarloosbaar), volledig verkocht

Nebius (93% winst) en Eli Lilly, Sanofi, Amazon en EVS (enige 2 die nog in rood staan) houd ik nog even bij.
rocket lab moet toch wel pijn doen :x Die zal nog hard stijgen als ze hun neutron succesvol lanceren. En dan mogelijk ook hun eigen sattelieten. Eentje voor lange termijn imho

rocket lab moet toch wel pijn doen :shutup: Die zal nog hard stijgen als ze hun neutron succesvol lanceren. En dan mogelijk ook hun eigen sattelieten. Eentje voor lange termijn imho
Hah toch niet, ik kijk eigenlijk niet meer naar aandelen die ik verkocht heb, tenzij wanneer ik denk dat ik later nog eens opnieuw zou kunnen instappen.

Net gekeken en RKLB staat minder dan een dollar hoger dan toen ik het verkocht heb. De volgende Neutron launch is nu wel aangekondigd voor november dus het zal nog wel blijven doorstijgen maar ik had zo weinig aandelen dat ik hier toch nooit veel winst op gemaakt had, leek het me ook niet zoveel zin te hebben om ze veel langer bij te houden.
Alle andere verkochte aandelen staan serieus lager dus tot nu toe meer goede dan slechte keuzes gemaakt!

Hah toch niet, ik kijk eigenlijk niet meer naar aandelen die ik verkocht heb, tenzij wanneer ik denk dat ik later nog eens opnieuw zou kunnen instappen.

Net gekeken en RKLB staat minder dan een dollar hoger dan toen ik het verkocht heb.
uw post is van 6okt, waar het op dat moment 59$ als hoogste prijs had. Nu schommelt die rond de 70...

uw post is van 6okt, waar het op dat moment 59$ als hoogste prijs had. Nu schommelt die rond de 70...
Je hebt gelijk, ik heb me vergist! Ik heb normaal een excelletje dat ik bijhoud met aan- en verkoopwaardes etc. maar door drukte niet meer bijgehouden sinds ik het meeste verkocht heb. Ook sinds toen niks opnieuw geïnvesteerd.

Ik had maar 5 aandelen dus een kleine 50 euro winst mis gelopen, dat zal ik wel overleven en zal ik als leergeld zien. Ik had ingekocht op de eerste piek van rond de 51.5 dollar, een dag later is het beginnen zakken en ik heb 2 maanden op verlies gestaan, ik was uiteindelijk blij toen het aandeel weer boven mijn initiële aankoopwaarde stond. Dat waren van de eerste aandelen die ik gekocht had dus toen leken 2 maanden voor iets dat ervoor enkel maar bleef stijgen een lange periode.

Na de neutron launch is de kans groot dat ik meer dan €50 heb laten liggen maar met mijn schamele 5 stuks gaan dat ook geen honderden euro's zijn. Hoop ik. :unsure:

Edit: NBIS doet meer pijn, een van de weinige aandelen die ik nog bijgehouden heb. -17% op een week tijd.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan